شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
یکشنبه 02 دی 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 4,509
بازدید دیروز: 19,661
بازدید کل: 158,494,998
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 70
کاربران حاضر: 70
کدخبر: 10182 زمان ارسال: جمعه 19 شهریور 1400 - 17:28 تعداد بازدید: 24387
پاسخنامه تشریحی سوالات دروس تئوریهای مدیریت، رفتار سازمانی و منابع انسانی پیشرفته رشته مدیریت و مبانی مدیریت رشته های آینده پژوهی و کارآفرینی کنکور دکتری سال 1393

پاسخنامه تشریحی سوالات دروس تئوریهای مدیریت، رفتار سازمانی و منابع انسانی پیشرفته رشته مدیریت و مبانی مدیریت رشته های آینده پژوهی و کارآفرینی کنکور دکتری سال 1393 با ذکر منابع پاسخگویی به سوالات (نام کتاب و شماره صفحه) بر روی سایت مدیر قرار گرفت.
________________________________________________________________________________

دانلود پاسخنامه تشریحی سوالات دروس تئوریهای مدیریت، رفتار سازمانی و منابع انسانی پیشرفته کنکور سراسری دکتری سال 1393 رشته مدیریت - رایگان
این فایل دربرگیرنده سوالات و پاسخ کاملا تشریحی به 70 سوال تخصصی از 3 درس تئوری های مدیریت، مبانی رفتار سازمانی پیشرفته و مدیریت منابع انسانی پیشرفته کنکور سراسری دکتری سال 1393 مجموعه مدیریت می باشد که می تواند به عنوان جزوه ای خلاصه و مفید برای مرور این مباحث نیز مورد استفاده قرار گیرد.
فایل با استفاده از بیش از 42 منبع مختلف و در 98 صفحه با ذکر منبع پاسخگویی به هر سوال با ذکر نام کتاب و شماره صفحه مربوطه ، تهیه شده و به صورت پی دی اف شده می باشد.
جهت دانلود نمونه رایگان (صفحات ابتدایی پاسخنامه) اینجا را کلیک کنید
جهت دانلود فایل کامل اینجا را کلیک کنید
_________________________________________________________________________________

دانلود پاسخنامه تشریحی درس مبانی مدیریت کنکور دکتری نیمه متمرکز سراسری سال 1393 رشته کارآفرینی و آینده پژوهی - رایگان
این فایل شامل سئوالات و پاسخهای تشریحی آزمون درس مبانی مدیریت کنکور سراسری دکتری نیمه متمرکز سال 1393 رشته های کارآفرینی و آینده پژوهی می باشد. این فایل با استفاده از 11 منبع مختلف در 33 صفحه با ذکر منبع پاسخگویی به هر سوال با ذکر نام کتاب و شماره صفحه مربوطه ، تهیه شده و به صورت پی دی اف شده می باشد. تعداد سئوالات این آزمون 20 سئوال می باشد.
جهت دانلود فایل کامل اینجا را کلیک کنید

_______________________________________________________________________________

برای دریافت فایلها ابتدا عضو سایت شده و سپس فایل را به صورت رایگان دانلود کنید.

شما می توانید با مراجعه به بخش تستهای آمادگی آزمون دکتری لیست کامل تستهای تالیفی و کنکوری کنکور دکتری و پاسخ تشریحی سایر دروس و با مراجعه به بخش خلاصه کتب ازمون دکتری سراسری لیست این جزوات را مشاهده کنید.
 

استفاده از این فایلها شرعاً، قانوناً و اخلاقاً تنها برای دانلود کننده (از سایت Modir.ir) مجاز می­باشد. 

هر گونه تکثیر، نسخه برداری، نشر، چاپ، کپی برداری و فروش کلیه فایل ها، جزوات، آثار و محصولات این سایت بدون مجوز کتبی، با استناد به مواد 23 و 29 قانون حمایت از مولفان و مصنفان خلاف قانون، اخلاق و شرع بوده و مشمول قوانین مجازات اسلامی خواهد بود.


سوالات دروس تئوریهای مدیریت ، رفتار سازمانی ، مدیریت منابع انسانی پیشرفته کنکور سراسری دکتری سال 1393 رشته مدیریت
21-اصل ابتکار عمل به معنی آن است که :
1) تلاش­های  فیزیکی بیش از تلاش­های ذهنی صورت پذیرد.
2) تلاش­های ذهنی بیشتر از تلاش­های فیزیکی صورت پذیرد.
3) تلاش­های ذهنی و فیزیکی توأمان صورت پذیرد.
4) تلاش­های ذهنی باید پیش از تلاش­های فیزیکی صورت پذیرد.
22- براساس نظریه «مینتزبرگ» مدیران در «نقش­های اطلاعاتی» کدام­یک از نقش­های مدیریت را ایفا می­ کنند؟
1) کارآفرین
2) سخنگو
3) رهبر
4) مذاکره ­کننده
23- در کدام­یک از انواع سازمان تعریف زیر صادق است؟
«شبکه موقتی از واحدها و بخش­های مستقل که به یاری فناوری اطلاعات به هم پیوند خورده و توانایی استفاده از فرصت­ های جدید را پیدا می­ کنند»
1) منعطف
2)شبکه ­ای
3) مجازی
4) بدون­ مرز
24- در کدام­یک از انواع کنترل، اهداف موردنظر با پیش­ بینی اجراها مقایسه می ­شوند؟
1) راهبردی
2) پیش نگر
3) بازخور
4) زمان وقوع
25- کدام­یک از موارد زیر از عوامل کاهنده جذابیت و انسجام گروهی است؟
1) ذهنیت عمومی برتر نسبت به گروه
2) بجربه خوشایند با گروه
3) شباهت اعضاء گروه
4) رقابت بین درخواست­ های گروه و فعالیت بیرونی که بر آن­ها ترجیح دارند.
26-در نظریه­ ی جانشین­ های رهبری ، وجود گروه­های منسجم کاری جانشین کدام نوع رهبری است؟
1) رهبری وظیفه­ گرا و حمایتی
2) رهبری مشارکتی
3)رهبری کارآفرین
4) رهبری انسان­گرا و تفویضی
27- براساس کدام­یک از اصول بوروکراسی هر یک از کارکنان می­توانند به نمایندگی از طرف کل سازمان عمل کنند؟
1) مدیریت تخصصی
2) قانون­ مداری
3) سلسله­ مراتب
4) غیرشخصی­ بودن
28- این ادعا که «عدم کارایی مؤسسات عمومی، ضرورتاً ناشی از مالکیت­ آن­ها نیست» . کدام رویکرد را به چالش می­ کشد؟
1) اداره امور دولتی
2) خصوصی­ سازی
3) ملی­ سازی
4) دیوانسالاری دولتی
29- در چه شرایطی در دولت الکترونیک «جدایی دیجیتالی» رخ می­دهد؟
1) در حالتی که گروهی از شهروندان مهارت استفاده از شبکه ­های اطلاعاتی را ندارند.
2) در شرایطی که زیرساخت­های لازم وجود ندارد.
3) در شرایط بحران­های سیاسی در جامعه.
4) در زمانی­که اطلاع رسانی کافی  به شهروندان در مورد سیستم­ها داده ­نشده است.
30- داستان­ها، آداب و رسوم و نمادهای فیزیکی از زمره سازوکارهای ......... فرهنگ سازمانی می­ باشند.
1) صیانت
2) مدیریت
3) ایجاد
4) یادگیری
31- از دیدگاه نظریه «قدرت-کنترل»، تغییر چگونه توصیف می­ شود؟
1) واکنشی است در برابر انتظارات و خواسته ­های کارکنان و اعضاء سازمان.
2) واکنشی است که در برابر خواسته­ های ذینفعان داخلی و خارجی سازمان ایجاد می­ شود.
3) فعالیتی است که از سوی مدیران و سیاست­گذاران برنامه­ ریزی و اجرا می­ شود.
4) فعالیتی است که در برنامه­ های راهبردی سازمان پیش ­بینی شده و باید اجرا گردد.
32-افزایش توانایی واکنش سریع به تغییرات محیطی، کارآیی اقتصادی و استفاده مؤثر از متخصصان، از جمله مزیت­های کدام ساختار سازمانی است؟
1) ماتریسی
2) زیستی
3) ادهوکراسی
4) گروه­های متداخل
33- ویژگی­های ساختاری استراتژی آینده ­نگر کدامند؟
1)تقسیم کار بالا، رسمیت زیاد، تمرکز
2) انعطاف ­پذیری، تفویض اختیار محدود، رسمیت زیاد
3) انعطاف ­پذیری، رسمیت کم، عدم تمرکز
4) کنترل متمرکز، ثبات رویه، عدم تمرکز سازمانی
34- فرآیندی که ضمن آن اعضاء سازمان ارزش­ها، هنجارها و الگوهای رفتاری موردنظر سازمان را یاد می ­گیرند و به آن­ها عمل می­ کنند، چه نام دارد؟
1) جامعه ­پذیری
2) یادگیری اجتماعی
3) آموزش عملی
4) استانداردسازی رفتاری
35-در نظریه آشوب «حساسیت به شرط اولیه» چه نام دارد؟
1) خودمانائی
2) اثر پروانه ­ای
3) سازگاری پویا
4) جاذبه ­های غریب
36- نظریه جمعیت-محیط، کدام استعاره در مورد سازمان را به­ کارگرفته است؟
1) ماشین
2) زندان روح
3) فرهنگ
4) موجود زنده
37- کدام مورد جزو الگوهای ارتباط غیررسمی است؟
1) رشته ­ای
2) ستاره ­ای
3) زنجیره ­ای
4) حلقه­ ای
38-کدام گزینه مزیت ساختار ماتریسی به شما نمی ­آید؟
1) تعارض میان فردی کاهش می­ یابد.
2) ارتباطات میان متخصصان مختلف را افزایش می­ دهد.
3) استفاده از افراد حرفه­ ای ماهر را حداکثر می­سازد.
4) استفاده از تیم­ های میان­ بخشی، گروه­گرایی را کاهش می ­دهد.
39- کدام­یک از موارد زیر جزء مزایای عمده ساختارهای بلند محسوب می­ شود؟
1) تبادل کند اطلاعات و تحریف آن
2) کاهش مسئولیت و انگیزش
3) افزایش هزینه­ های بوروکراسی
4) افزایش کنترل
40- رویکرد صاحب­نظرانی همچون گیولیک برای تشریح اینکه مدیران چه اقداماتی انجام می­ دهند، چه نامیده می­ شود؟
1) رفتاری
2) انجام وظایف
3) انجام نقش ­ها
4) ثبت فعالیت­های کاری
41-کدام استراتژی هسته اصلی عملیات، از جنبه داده و ستاده در برابر تأثیرات محیطی به مدیریت فرصت می­ دهد که به عنوان یک سیستم بسته عمل کند؟
1) هموارسازی
2) عقد قرارداد
3) ایمن ­سازی
4) جذب عوامل تهدید­کننده
42- انضباط حاصل اطاعت و تعهد ناشی از توافق­های مدیر با کارکنان به کدام روش­ها می ­باشد؟
1) قرارداد گفتاری، قرارداد مکتوب، عرف
2) قرارداد شفاهی، عرف و خط­ مشی­ های نانوشته
3) قرارداد نوشتاری، شفاهی، روان­شناختی
4) قرارداد روان­شناختی، قرارداد نانوشته، عرف
43-در سازمان­های دارای مشاغل تخصص بالا(حرفه­ ای) پیچیدگی و رسمیت با یکدیگر چه ارتباطی دارند؟
1) پیچیدگی کم- رسمیت کم
2) پیچیدگی زیاد- رسمیت کم
3) پیچیدگی کم-رسمیت زیاد
4) پیچیدگی زیاد- رسمیت زیاد
44-تعریف ذیل با کدام رویکردها در تئوری سازمان منطبق است؟
« سازمان به عنوان سیستم ارگانیکی تلقی می­شوند که سرشار از تمایلات قوی برای بقاء و حفظ خود به عنوان سیستم می­ باشند.»
1) سیستم باز
2) سیستم هنجاری
3) سیستم عقلائی
4) سیستم طبیعی
45- کدام­یک از ابعاد سرمایه اجتماعی دارای مؤلفه­ هایی همچون زبان و کدهای مشترک و روایات مشترک است؟
1) انسانی
2) ساختاری
3) شناختی
4) رابطه­ ای
46- دانشی که در تخصص و تجربه افراد سازمان قرار دارد، عمدتاً از کدام نوع دانش سازمانی است؟
1) ضمنی
2) فرهنگی
3) صریح
4) چندسطحی
47-در چه حالتی، زمینه برای عدم تمرکز سازمانی کمتر فراهم است؟
1) اعتماد مدیران به زیردستان
2) عدم تأثیرگذاری تصمیمات یک واحد بر واحدهای دیگر
3) وجود مکانیزم­های تبادل اطلاعات
4) وجود سیستم بازخور مناسب برای ارزیابی نتایج تصمیمات
48- بیانیه ­ای کلی که فلسفه وجود کسب و کار را تشریح می­ کند و اهداف سازمان بر اساس آن بنا می­ شود را چه می­ نامند؟
1) رویه­ ی سازمانی
2) استراتژی سازمانی
3) خط­ مشی سازمانی
4) مأموریت سازمانی
 
49- در کدام­یک از انواع ساختار سازمانی، ستاد فنی و پشتیبانی از خطوط عملیاتی سازمان منفک شده، ستاد فنی از قدرت زیادی برخوردار است و از طریق خط­ مشی، رویه­ ها، قوانین و مقررات، رسمیت زیادی بر سازمان حاکم می­ باشد؟
1) سازمانی ساده
2) بوروکراسی حرفه­ ای
3) بورکراسی بخشی
4) بوروکراسی ماشینی
50- کدام عبارت در خصوص مدیریت عملکرد مصداق دارد؟
1) بر عملکرد گذشته تأثیر دارد.
2) نشأت گرفته از سیستم­های هزینه­ ای و حسابداری است.
3) صرفاً بر انتقال اطلاعات غیرمالی تمرکز دارد.
4) هدف آن نیل به اهداف استراتژیک و جامع، ترویج مأموریت و ارزش­های سازمان است.
51- تفاوت عمده بین سیستم­های متخصص (Expert Systems) و افراد متخصص چیست؟
1) سیستم­های متخصص از تجارب خود نمی ­آموزند.
2) ارتباط سیستم­های متخصص با مخاطبان از صحّت بیشتری برخوردار است.
3) سیستم­های متخصص به تدریج انباره تجارت خود را غنی­تر می­ کنند.
4) قدرت پردازش اطلاعات سیستم­های متخصص از کیفیت بیشتری برخوردار است.
52- براساس کدام دیدگاه در مورد نحوه بکارگیری کارکنان در شرکت­های تجاری بین ­المللی، مقام­ های کلیدی در شرکت فرعی تابعه باید به وسیله افراد محلی (مردم کشور میزبان) تصدی گردد و مدیر شرکتی که چنین دیدگاهی دارد، ضمن حصول اطمینان از اینکه عملیات شرکت فرعی تابعه، سیاست کلی سازمان را دنبال می­ کند، افراد محلی کشور میزبان را به کار خواهد گرفت؟
1) جهانی
2) چند مرکزی
3) منطقه محوری
4) قوم مدارانه
53- کدام رویکرد برخورد با چالش­های منابع انسانی اساساً بر ارتباط تعاملی فرد با سازمان متنوع خود تأکید دارد و ارتباط تعاملی مطلوب بین فرد و سازمان را عامل مهم رضایتمندی فرد و تحقق اهداف سازمان می­ داند و درصدد تبیین و تحکیم چنین ارتباطی است؟
1) آرمانی
2) شایسته محور
3) واقع­ گرا
4) استفاده از مدل تعالی منابع انسانی
54- در کدام­یک از انواع تاکتیک ­های جامعه ­پذیری سازمانی، اعضای با تجربه سازمان به عنوان الگو عمل می­ کنند؟
1) فردی
2) تصادفی
3) پیوسته
4) غیررسمی
55- در کدام­یک از لنگرگاه­های مسیر ترقی، افراد به دنبال حداقل کردن محدودیت­های سازمانی هستند و سازمان­های ارگانیک کوچک را برای کارکردن ترجیح می­ دهند؟
1) امنیت
2) صلاحیت مدیریتی
3) استقلال
4) شایستگی فنی- کارکردی
56-در کدام رویکرد، نیازهای افراد، ادراکات شغلی و واکنش­ها به عنوان واقعیات ساختاریافته در طراحی شغل مورد توجه قرار می ­گیرند؟
1) مهندسی شغل
2) ویژگی­های شغلی
3) کیفیت زندگی کاری
4) پردازش اطلاعات اجتماعی
57-در مدل ویژگی­های شغل، معنی­ دار بودن وظیفه می­تواند جبران­ کننده کاستی­های .......... باشد.
1) بازخور شغلی
2) استقلال در کار
3) هویت شغلی
4) تنوع و اهمیت وظایف
58- اگر در مصاحبه با یک داوطلب شغل در سازمان، اعضاء گروه مصاحبه تحت ­تأثیر شیوه لباس پوشیدن و یا سخن­ گفتن متقاضی قرارگیرند، دچار چه مشکلی شده ­اند؟
1) اثر هاله ­ای
2) گزینش ادراکی
3) خطای گرایش
4) ادراک کلیشه­ ای
59- اجرای یک آزمون ماشین ­نویسی به عنوان وسیله انتخاب و استخدام منشی ماشین­ نویس نمونه­ای از یک عامل پیشگو می­ باشد که دارای روایی ........... است.
1) تجربی
2) محتوایی
3) ظاهری
4) اختلافی
60- انطباق شغلی زمانی به ­کار می­رود که سازمان بخواهد از کدام روش استفاده کند؟
1) جذب برون­ سازمانی
2) استخدام نیروهای متخصص
3) جذب درون­ سازمانی
4) به­ کارگیری نیروهای نیمه­ ماهر
61- در کدام­یک از روش­های برنامه­ ریزی زمان کار کار مزیّت و نقص زیر امکان بروز دارد؟
- به­کارگیری کارآمدتر تجهیزات و منابع
- ایجاد فشار عصبی در بلندمدت
1) نوبتی
2) متعارف
3) اضافه­ کاری
4) پاره ­وقت
62- در کدام­یک از شیوه ­های طراحی شغل، نتیجه کار بستگی به بازدهی سست­ ترین عضو دارد؟
1) علمی
2) مهندسی
3) ارگونومی
4) گروهی
63- هرگاه شاغل در انجام وظایف خود با افراد زیادی در ارتباط بوده و موظف به تعامل با آن­ها باشد، ............... را تجربه می­ کند.
1) گرانباری شغل
2) مسؤولیت ارتباطی
3) گرانباری نقش
4) اثرات متقابل شغلی
64- در روش نرخ روند برای پیش­ بینی نیروی انسانی مورد نیاز، شرایط چگونه درنظر گرفته می­ شود؟
1) منعطف و متغیر
2) پیچیده و بی­نظم
3) غیرقابل پیش ­بینی و نامنظم
4) ثابت و بدون تغییر
65-برتری عمده روش طبقه­ بندی مشاغل نسبت به رتبه­ بندی چیست؟
1) سهولت استفاده آن نسبت به روش رتبه­ بندی
2) سرعت کار ارزشیابی مشاغل در روش طبقه ­بندی
3) کاربرد آن برای شمار بزرگی از مشاغل گوناگون در سازمان­های بزرگ
4) کاربرد آن در سازمان­های دانش بنیان و تخصصی
66- فرصتی که در اختیار فرد قرار می ­گیرد تا دیدگاه خود در مورد پیامدها را برای تصمیم­ گیرندگان بیان کند جزو ارکان اساسی کدام نوع عدالت است؟
1) تعاملی
2) توزیعی
3) رویه ­ای
4) سازمانی
67- طبق سیستم­های جلوه و ارتباطات کدام دسته از افراد گاه­گاهی می­نشینند و از موضعی آرام و غیرتهدیدی صحبت می­ کنند و سخنران هر وقت که ممکن باشد، باید سعی کند نگاهش را زیر سطح چشمان حضار قرار دهد، تا این افراد احساس آسودگی بیشتری کنند؟
1) ارقامی­ ها
2) احساسی­ ها
3) شنیداری­ ها
4) پدیداری­ ها
68-در کدام سبک شنودی باید فرآیندها و مزایای حاصل از آن برای شنونده تشریح شود؟
1) پردازشی
2) نتیجه ­ای
3) مشاوره ­ای
4) استدلالی
69- کارکنانی که دارای تمایل اجتناب از تضاد هستند، کدام دسته از نیازها برای آن­ها دارای اولویت است؟
1) موفقیت
2) قدرت
3) رشد
4) تعلّق
70- کدام بعد قدرت سازمانی بیانگر درجه­ ی اثرگذاری رفتار فرد با گروه بر دیگران است؟
1) ضریب قدرت
2) حوزه قدرت
3) حیطه­ ی قدرت
4) دامنه قدرت
71- تمایل به شکیبایی در مقابل مزاحمت­های اجتناب­ ناپذیر و اجحاف­های کاری، بدون اینکه گله و شکایتی صورت گیرد، بیانگر کدام­یک از مؤلفه­ های رفتار شهروندی سازمانی است؟
1) نزاکت
2) جوانمردی
3) آداب اجتماعی
4) نوع­ دوستی
72-در کدام مرحله از فرآیند توانمندسازی، مدیر یا رهبر در زمان تصمیم­ گیری با افراد مشورت می­ کند؟
1) تسهیم نفوذ
2) توزیع قدرت
3) قدرت استبدادی
4) تسهیم قدرت
73- در کدام­یک از سبک­های یادگیری بر رفت و برگشت از اندیشه به مفهوم­ سازی تأکید می­گردد؛ به­ گونه­ای که از استدلال استقرایی برای ایجاد تئوری جدید استفاده می­ شود؟
1) واگرا
2) همگرا
3) سازگاری با محیط
4) همگون ­سازی
74- توانایی درک حالات درونی، انگیزه­ ها و رفتارهای خود و دیگران به منظور بهینه­ سازی اقدامات با توجه به اطلاعات حاصله را چه می­ نامند؟
1) هوش معنوی
2) هوش عاطفی
3)هوش اجتماعی
4) هوش عملی
75- در زندگی سازمانی تعارض با ......... در ارتباط می ­باشد.
1) محیط و شرایط
2) قدرت و سیاست
3) تخصص و مهارت
4) دانش و بصیرت
76-یکی از کاربردهای راهبرد همکاری مبتنی بر اعتماد در حل تعارض هنگامی است که هدف ...........
1) یادگیری باشد.
2) کسب اعتبار اجتماعی باشد.
3) حذف افراد نالایق از پست­های کلیدی باشد.
4) دستیابی به اقدام­های خلاقانه باشد.
77- در طراحی شغل اگر هدف رفاه و راحتی شاغلان باشد، باید از کدام مکتب بهره بگیریم؟
1) انسانی
2) مهندسی
3) روان­شناختی
4) زیستی
78- در ارتباطات اگر مخاطبان را در طبقاتی قرارداده و خصوصیات معینی را به آن­ها نسبت دهیم، دچار کدام خطای ادراکی شده ­ایم؟
1) خطای هاله ­ای
2) گزینش ادراکی
3) ادراک کلیشه ­ای
4) اختلال ارتباطی
79- براساس تئوری اسناد هر قدر تفاوت بین دو عملکرد ( در یک وظیفه ­ی خاص با سایر وظایف) بیشتر باشد، احتمال اینکه علت عملکرد مورد بحث یک عامل ........باشد بیشتر است.
1) داخلی
2) خارجی
3) سازمانی
4) فردی
80- پاسخگویی، کسب موفقیت، رشد و بهسازی و مسؤولیت عملکرد از زمره عوامل شکل­ دهنده به ......... است.
1) توسعه شغلی
2) چرخش شغلی
3) غنی­ سازی شغلی
4) انگیزه کاری
81- انجام وظایف پیچیده و نوآورانه به وسیله­ ی کدام نوع از گروه­ها بهتر انجام می شود؟
1) مرزی
2) متجانس
3) هنجاری
4) نامتجانس
82- کاهش وابستگی متقابل بین واحدها یکی از فنون ....... در سازمان است.
1) رفع تعارض
2) کاهش تأخیرات
3) رفع مشکلات ساختاری
4) تسریع فعالیت­های مشترک
83- رهبران برای انطباق با تحولات در راستای ایجاد شبکه­ ها و تنظیم روابط چه کاری انجام می­ دهند؟
1) همراه کردن افراد با بصیرت داده ­شده (تأکید بر ارتباطات، حرمت و توانمندسازی )
2) ایجاد انگیزه در افراد ( جلب مشارکت، تأکید بر ارزش­ها، ایجاد شبکه­ های غیررسمی از روابط)
3) جهت­ گیری کردن (به­ طور قیاسی ایجاد بصیرت کردن و تدوین استراتژی­هایی برای تمرکز بر برنامه ­ریزی)
4) سازماندهی و کارگزینی (سازماندهی مشاغل و تنظیم روابط گزارش ­دهی برای اجرای کارآمد برنامه­ ها)
84- در الگوهای تقویت، کدام نوع موجب کاهش تکرار یک رفتار غیردلخواه از طریق قطع پاداش­های آن می­ گردد؟
1) تنبیه
2) پرهیز
3) خاموش ­سازی
4) تقویت منفی
85- با چه سازوکارهایی می­توان شناخت نسبت به شخصیت را بالا برد؟
1) بازبینی و افشاء
2) بازبینی و بازخور
3) خودگشودگی و افشاء
4) بازخور و خودگشودگی
86- در «شبکه مدیریت» در کدام بخش کارایی حاصل سازمان دادن به شیوه ­ای است که عامل انسانی کمترین تأثیر را در آن داشته باشد؟
1) 1-1
2) 9-1
3) 1-9
4) 9-9
87- هدف­های اثربخش جدای از نوع شغل، صنعت یا سطح مدیریت دارای کدام ویژگی­ها می­ باشند؟
1) دقیق، مورد قبول رؤسا، چالشی، قابل اندازه­ گیری و قابل پیگیری
2)  مشخص، مورد قبول مشتریان، چالشی، قابل اندازه ­گیری و قابل پیگیری
3) مشخص، مورد قبول کارکنان، پوشش ابعاد مهم کار، قابل اندازه ­گیری و قابل پیگیری
4) دقیق، مورد قبول همگان، چالشی، قابل اندازه ­گیری، و قابل پیگیری
88- شاخص­های تعهد مدیر نسبت به سازمان عبارتند از:
1) اهمیت دادن به مشتری، خدمت به مشتری، رعایت ارزش­های اساسی
2) ساختن فضای مثبت سازمان، حمایت از مدیران عالی، رعایت ارزش­های اساسی
3) نشان­دادن علاقه و شناسایی مثبت به کارکنان، دادن بازخور ارشادی، ترغیب کارکنان به ارائه­ فکرهای خلاق
4) نشان دادن استقلال در فکر و عمل، کسب مهارت­های لازم، پذیرش انتقادهای سازنده
89- برای حل مسائل پیچیده ساختار گروه چگونه باید باشد؟
1) تلفیق افقی
2) تلفیق عمودی
3) تفکیک عمودی زیاد
4) تفکیک افقی زیاد
90- هرگاه دو گروه تعارض را اجتناب­ ناپذیر و توافق را غیرممکن بدانند چه خواهد شد؟ چگونه می­ توان تعارض را کاهش داد؟
1) جنگ قدرت –مصالحه
2) جنگ قدرت- تغییر نگرش
3) عقب­ نشینی- افزایش هزینه دستیابی
4) عقب­ نشینی- کاهش منافع
 
 
سوالات درس مبانی مدیریت کنکور دکتری سراسری سال 1393
1- در کدام استراتژی  مدیران به میزان قابل توجهی تغییرات و عدم اطمینان محیطی را درک نموده اما منتظرند تا رقبا پاسخ قابل اعتماد و پایداری نسبت به موضوع بدهند تا آن­ها به سرعت آن را پذیرفته و برطبق آن در برابر محیط، واکنش نشان بدهند؟
1) تحلیل­گر
2) تدافعی
3) انفعالی
4) آینده ­نگر
2-محیط بوروکراسی بخشی (شعبه ­ای) چگونه است؟
1) ساده و پویا
2) ساده و باثبات
3) پیچیده و پویا
4) پیچیده و با ثبات
3- میزان نوآوری در محصولات و نیازهای سرمایه­ای در تولیدکنندگان اسباب و اثاثیه منزل به ترتیب چگونه است؟
1) کم- کم
2) کم –زیاد
3) زیاد –کم
4) زیاد- زیاد
4- مسأله­یابی از طریق مافوق­ ها و پیشی­گرفتن رقبا به ترتیب جزو کدام رویه­ های مسأله ­یابی است؟
1) مستقیم- مستقیم
2) مستقیم- غیرمستقیم
3) غیرمستقیم- مستقیم
4) غیرمستقیم- غیرمستقیم
5- برای لحاظ عدم اطمینان­ های استراتژیک در محیط، کدام سیستم کنترلی مناسب­ تر است؟
1) تشخیصی
2) ارزشی
3) تحدیدی
4) تعاملی
6- طبق یافته­ های وودوارد در تولید فرایندی پیچیدگی کلی، رسمی­ بودن و تمرکز به­ ترتیب چگونه است؟
1) کم، کم، کم
2) کم، زیاد، کم
3) کم، زیاد، زیاد
4) زیاد، زیاد، زیاد
7- طبق نظر پارسونز، برای تحلیل نظام­های اجتماعی کئدام مورد بیانگر کنش­های واحدی است که انگیزه­ های لازم را برای کنسشگران فراهم می­آورد؟
1) انسجام
2) حفظ الگو
3) سازگاری
4) تحقق هدف
8-سازمان­هایی که خدمات کامپیوتری ارائه می­دهند و بیشتر بوفه­ های مدارس به ترتیب از کدام تکنولوژی استفاده می­ کنند؟
1) متمرکز- پیوسته مستمر
2) پیوسته مستمر- واسطه­ای
3) متمرکز- واسطه­ای
4) واسطه­ ای-پیوسته مستمر
9- وجود طرح­ها و اهداف ویژه (به­ عنوان وسایل و امکانات) و کارایی و بهره­ وری بالا (به عنوان نتایج نهایی) طبق کدام مدل شاهدی برای اثربخشی سازمانی به شما می­ آیند؟
1) سیستم­های باز
2) روابط انسانی
3) فرآیند داخلی
3) هدف عقلایی
10- هزینه سیستم­ اطلاعاتی در یک دانشکده طبق رویکرد سیستمی به اثربخشی، جزو کدام­یک از متغیرهای سیستم است؟
1) نسبت ستاده به داده
2) نسبت عملیات درونی به ستاده
3) نسبت عملیات درونی به داده
4) نسبت تغییرات داده به ستاده
11- در کدام مرحله از چرخه­ ی حیات، سازمان­ها محصولات یا بازارهای خدماتی خود را تنوع می ­بخشند، مدیریت کالاهای جدید و فرصت­های رشد را جستجو می­ کنند و تصمیم­ گیری به شکل عدم تمرکز صورت می­ گیرد؟
1) کارآفرینی
2) شکل­ گیری اولیه
3) رسمیت و کنترل
4) پیچیده ­شدن ساختار
12- کدام پارادایم چارچوب اصلی را برای سلوک جامعه ­شناسی دانشگاهی و مطالعه­ ی سازمان­ها فراهم کرده است و بیانگر دیدگاهی است که کاملاً در جامعه­ شناسی نظم ریشه دارد و با رویکردی عینی­ گرا به بحث در موضوع خود می­ پردازد؟
1) انسان­گرای بنیادی
2) ساختارگرای بنیادی
3) کارکردگرا
4) تفسیری
13-در کدام شبکه ارتباطی اسمی، سرعت کند، دقت ضعیف ولی روحیه افراد خیلی خوب است؟
1) دایره ­ای
2) همه ­جانبه
3) سه­ شاخه
4) ستاره ­ای
14- ساخت واحدهای اداری و ساخت فولاد به ترتیب جزو کدام دسته از تکنولوژی­ها هستند؟
1) مهندسی- تکراری
2) تکراری- تکراری
3) تکراری- مهندسی
4) مهندسی- مهندسی
15- کدام مورد از ابعاد ساختار سازمانی به تعداد تخصص­ها و فعالیت­های حرفه­ای و هم­چنین طول دوره حرفه­ای کارکنان اشاره دارد؟
1) حرفه­ گرایی
2) پیچیدگی
3) تخصص ­گرایی
4) اجزاء اداری
16- مؤسسات آموزش عالی در کدام سطح تئوری­های اکولوژیکی قرارمی­ گیرد؟
1) میدان­ های کارکردی
2) میدان­ های حوزه ­ای
3) سازمان
4) جمعیت­ های سازمانی
17-طبق دیدگاه اسکات MBO و PERT به ترتیب جزو کدام دیدگاه­ها هستند؟
1) باز- عقلایی
2) باز- طبیعی
3) عقلایی- عقلایی
4) طبیعی- طبیعی
18-پرداخت مالیات بر درآمد بالا در کشورهای اسکاندیناوی بیانگر کدام مورد طبق نظر هافستد است؟
1) فردگرایی
2) جمع ­گرایی
3) فاصله قدرت
4) پرهیز از عدم اطمینان
19-اگر بر سر اهداف، عدم توافق و بر سر شیوه ­ها توافق وجود داشته باشد، از کدام مدل تصمیم ­گیری استفاده می ­شود؟
1) ائتلاف
2) آزمون و خطا
3) سطل زباله
4) عقلایی
20- زمانی که از آموزش حرفه­ ای اعضای سازمان استفاده می­ کنیم، بحث کدام نوع فشار نهادی مطرح می­ شود؟
1) تقلیدی
2) هنجاری
3) سازمانی
4) اجباری
 

 
 
 
 
 

نظرات کاربران

نام شما (ضروری)

ایمیل (ضروری)


کرمانشاه گشت - اولین سامانه جامع گردشگری استان کرمانشاه