معرفی رشته مدیریت اجرایی
توجه: از کنکور سال 1396، رشته مدیریت اجرایی حذف شده است و پذیرشی در آن انجام نمی شود
دوره کارشناسی ارشد به منظور پرورش کادر مدیریت اجرایی بنگاههای تولیدی و خدماتی خصوصی، تعاونی و دولتی و نیز تأمین مدیر برای طرحهای بزرگ عمرانی تهیه و تدوین شده است. هدف از این رشته، برنامه بهبود نظام مدیریت در سطح واحدهای تولیدی و خدماتی است.
انتشار می رود فارغ التحصیلان با گذراندن این دوره به حرفه مدیریت تسلط بیشتری یافته و با استفاده از فنون و تئوریهای جدید وظایف خود را در سطحی بهتر ازر سابق انجام دهند و پس از کسب تجربیات بیشتر مسئولیتهای مهمتری را در سطوح بالاتر مدیریت عهده دار گردند.
در حال حاضر در دانشگاهها این رشته عموما بدون ذکر گرایش پذیرش می شود. لیکن گرایش های تعریف شده آن شامل 1-مدیریت استراتژیک، 2- مدیریت تولید و عملیات و 3-بازاریابی و صادرات می شود.
دروس مشترک این رشته شامل مدیریت سازمانهای پیچیده (دیدگاه استراتژیک)، تحلیل رفتاری و مدیریت منابع انسانی، حسابداری مدیریت، مدیریت مالی و اقتصاد مدیریت، مدیریت تکنولوژی و نوآوری، مدیریت طرحهای توسعه، بازاریابی، بازرگانی بین المللی، سیستم های اطلاعات مدیریت، مهارتهای عمومی مدیریت، مسایل جاری مدیریت اجرایی واحدهای تولیدی،خدماتی و طرحهای عمرانی می شود.
دروس تخصصی گرایش استراتژیک شامل تحلیل محیط داخلی و بین المللی، برنامه ریزی استراتژیک، مدیریت تحول و اجرای برنامه های استراتژیک و تحلیل از استراتژیهای سازمانی موفق و ناموفق می شود.
دروس تخصصی گرایش بازاریابی و صادرات شامل مدیریت استراتژیک، بازاریابی، تحقیقات بازاریابی، ارتباطات بازاریابی و مسائل بازاریابی بین المللی و صادرات می شود.
دروس تخصصی گرایش مدیریت تولید و عملیات شامل پژوهش عملیات پیشرفته، مدیریت تولید و عملیات پیشرفته، اقتصاد مهندسی و مدیریت واحدهای خدمات می باشد.