شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 29,973
بازدید دیروز: 33,746
بازدید کل: 151,742,285
کاربران عضو: 4
کاربران مهمان: 203
کاربران حاضر: 207
کدخبر: 7821 زمان ارسال: پنجشنبه 05 مرداد 1391 - 10:52 تعداد بازدید: 9105
مصاحبه سایت مدیر با مسعود آرین فر؛ رتبه 53 کنکور کارشناسی ارشد سال 1391 رشته مدیریت دولتی

سایت مدیر به روال سالهای گذشته گفتگوهایی با نفرات برتر گرایشهای مختلف رشته مدیریت ترتیب داده است. در این بخش گفتگوی سایت مدیر با آقای مسعود آرین فر رتبه 53 رشته مدیریت دولتی کنکور کارشناسی ارشد سال 1391 را می خوانید.

ضمن تبریک به شما در ابتدا لطفا درصدهای خود در دروس مختلف کنکور و رتبه خود را بیان کنید؟
با سلام. زبان 26.67 ، ریاضی آمار 7.69، تئوری 22.67، اقتصاد 48.33، مالیه 36.67، حسابداری دولتی 36.67

رشته و دانشگاه محل تحصیل شما در مقطع لیسانس چه بوده است و با چه معدلی فارغ التحصیل شده اید؟
دانشگاه پیام نور آران و بیدگل معدل 17.24

آیا در کلاسهای کنکور و آزمونهای آزمایشی موسسات آمادگی کنکور شرکت داشتید؟ این آزمونها و کلاسها را تا چه در موفقیت خود موثر می دانید؟ اگر در آزمونها شرکت داشتید معمولا چه رتبه ای کسب می نمودید؟
من در هیچ کلاسی شرکت نکردم فقط خودم خواندم. البته در آزمون های ماهان شرکت داشتم که به صورت کلی جهت گیری من را تغییر نداد و هر کس بنا به شرایط خودش باید یک موسسه را انتخاب کند.

از چه زمانی شروع به مطالعه دروس نمودید و به طور متوسط روزانه چه مقدار مطالعه داشتید؟
تقریباً از تابستان شروع کردم؛ چون به صورت غیر مستمر به کتابخانه میرفتم، به گفته اکثر دوستانِ ارشدی، بازه اصلی مطالعه از مهر شروع میشه، از مهر به صورت جّدی با رفتن به کتابخانه شروع کردم. از 8 صبح که آغاز مطالعه بود تا اذان ظهر( که در مسجد کنار کتابخانه اقامه میشد) بعد به خانه میرفتم و دوباره بر میگشتم. در آغاز به دلیل سختی در رفت و آمد و هم اینکه عادت به خواندن در چنین محیطی را به این شکل نداشتم، در خانه هم میشد بمانم و آنجا بخوانم اما به دلیل وجود معضلات! بیشتر به سمت کتابخانه تمایل پیدا کردم، الان برام مسلّمهِ که کار درستی کردم؛ درآنجا کم کم جمعِ بچه های ارشدی همدیگه را پیدا کردند و برای خودمون یه گروه شدیم. وقتی می دیدی یه عّده ی دیگه هم مثه خودت دارند تلاش میکنند دلگرم می شدی،  به هم امید میدادیم،از هم مشورت می گرفتیم، توی وقت استراحت بحث های کارشناسی! میکردیم؛ تاثیر عجیبی داشت. خیلی وقتها دلیل رفتنم به کتابخانه، در اصل، همین دیدنِ دوستانم بود. میشد صبح که میرفتم یکسره تا عصر یا غروب بمانم. دوستان با متّولی مسجد کنار کتابخانه صحبت کرده بودند و بعد از اتمام کار کتابخانه به آنجا میرفتند  در نتیجه من هم به اکیپشان!  اضافه شدم. برنامه درس خواندشان از 8 و نیم شروع میشد و تا 1و نیم شب ادامه پیدا میکرد، یعنی حدود 12،13 ساعت مطالعه مفید! من که تا آخرش هم نتونستم از این رکورد ها بزنم(میانگین مطالعم 6،7 ساعت بود و در ماکزیممش نه یا ده ساعت میشد) ولی به صرافتم می انداخت که کار کنم. این، هم پا داشتن در درس خواندن برای من لطف و نعمتی شد. توصیه میکنم ساعات مطالعه هر روزتان را از ابتدا یاداشت کنید و هر آخر هفته بسنجید که چقدر کار میکنید(بنویسید صفر حتی اگه نمی خونید) سعی کنید آن را شده یک ساعت در هفته بعد افزایش بدهید؛ بازخورد از کارکردَنِتان بگیرید ، کاری که معمولاً از آن فرار میکنیم.

کدام دانشگاه و گرایش را برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب کرده اید؟
1. تربیت مدرس 2. بهشتی (HR) 3. تهران پردیس قم که احتمال زیاد قبولم.

کتابها و منابع پیشنهادی شما در هر یک از دروس رشته مدیریت کدامها هستند و در هر درس چه توصیه های خاصی به داوطلبان دارید؟
این سوال من هم از دوستان موفق سال پیش از خودم نیز بود، البته این خیلی مهمه که بدونیم چی باید بخونیم اما اگه حتی به  تعدادی از اونا هم دست یافتیم مهم اینه که باید بخونیمشون! شاید بگید ای بابا اینقدر طفره نرو مثه آدامیزاد بگو چی خوندی بقیه اش با خودمون، ولی باور کنید اینی که میگم معضلِ گرفتار همه مُونِه! اول کار شروع میکنیم به جمع کردن کلی کتاب جورواجور و آخرش می بینی که ای بابا چی شد: کاشکی یکیشو درست حسابی می خوندیم. (امان از تجربه) پس خیلی خیلی خیلی اهمیت داره که اراده ی مطالعه را داشته باشید بقیه اش درست میشه. مطمئن باشید، اما منابع شخصی من در طول مطالعه برای ارشد:
تئوری:اوایل، مبانی سازمان و مدیریت دکتر رضاییان (که تا آخر تابستون خوندشو تقریبا تموم کرده بودم) یه خورده مدیریت الوانی (که ناتموم موند) بعدا بیشتر شیفت پیدا کردم روی کتاب تئوری ماهان و مجموعه سوالات کارشناسی ارشد استاد مهرداد پرچ، این آخری یعنی کتاب پرچ رو واقعا توصیه میکنم؛ کتاب به قول معروف اسطوقدوس داری بود! اما اگه بخواهید به صورت اصولی بهتون معرفی کنم، علاوه بر کتابای فوق الذکرِ آقای رضائیان و الوانی کتابای زیر خواهد بود(که البته کنکور امسال نشون داد که گویا باید اینجوری خواند! ):
تئوری سازمان استیفن رابینز ترجمه دکتر الوانی
مبانی مدیریت رفتار سازمانی دکتر رضاییان
مبانی فلسفی و تئوری های رهبری و رفتار سازمانی دکتر افجه
 مدیریت رفتار سازمانی هرسی و بلانچارد
مدیریت منابع انسانی دکتر سعادت
مدیریت منابع انسانی دکتر ابطحی
مدیریت منابع انسانی دکتر حاجی کریمی و رنگریز
مدیریت منابع انسانی دکتر دعایی
مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط انسانی دکتر میرسپاسی
تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم دکتر رضاییان

زبان:زبان نقطه قوت من توی آزمون های آزمایشی بود کلاً درس مهمیه، نگی بی خیال خوندش! حالا گفتن از ما، چیزایی که میخوندم: Essential word for TOFL  ، یه خورده جزوه ی مدیریت منابع انسانی کونتز ( که استادمان،دکتر کاظمی دادند ) ، زبان تخصصی آرمان اشراقی ( یه نگاهکی هم به زبان عمومی اشراق داشتم ولی نه با جدیّت) و کنکورهای 10 سال گذشته در قالب کتاب پردازش. لغات و دایره واژگانیِ وسیع داشتن در زبان خیلی سر نوشت سازه، گرامر اونقدر ها مهم نیست خانه پُرش 5 تا سوال گرامر داره. توصیه اکید من اینه که متن های کنکورهای گذشته مدیریت، مدیریت اجرایی و MBA را هم بخونید چون که مثلاً در کنکور 90 یکی از متن ها (passage) دقیقاً مشابه سال قبل داده شده بود و این مثه اینه که بگی هلو بیا تو گلو! مورد دیگه که خودم تجربه اش نکردم اما در موردش شنیدم کارت های لغات انگلیسی DLM هست میگن خوبه  خدا عالمه، هر چند هم خوب باشه اول پشتکار و علاقه خرج دادن برای زبان شرط اصلیه.

ریاضی و آمار: درسیه که اکثراً بچه های خودِ رشته مدیریت ازش فرار میکنن. معمولاً کسانی هم که از بقیه رشته ها به سراغ مدیریت میایند این رو مزیت خودشون قرار میدهند. خُب مباحث این درس گسترده است و وقت زیادی برای پوشش دادن و خوندانش میگیره. البته امیدوارم شما  اشتباه من در کنکور امسال را مرتکب نشوید! راستش من وقتی جدّی شروع به خوندن واسه کنکور کردم در 2 هفته اول، از روزی 9 ساعتی که درس میخوندم حداقل 3 ساعتش، هر روز ریاضی و آمار شده بود در اولین آزمون رتبه ام شد 276 و درصد ریاضی و آمارم حدود 23-22درصدی، آزمون بعدی گفتم بیام امتحان کنم و ریاضی  نخونم و روی بقیه ی درسها سرمایه گذاری کنم؛ رتبه ام یه صد تایی بهتر شد گفتم ای بابا چه کاریه پس ریاضی ناک اوت! این شد که کلاً ریاضی و آمار را کنار گذاشتم به غیر دو سه مبحث، اونم مقطعی، روی آن سرمایه گذاری نکردم. فکر میکردم توی کنکور به روال سابق سطح سوالاش سخت باشه که اینچنین نشد و یه حال گیری اساسی برام بود. توصیه اصولی اینه که؛ حتی اگه ابداً هم از این درس خوشتون نمیاد یکی دو سه مبحث پیدا کنید و روی اونها سرمایه گذاری کنید مثلاً رتبه 23 کنکور 90 به من میگفت:« من توی ریاضی و آمار، فقط بر قسمت ماتریس که به طور معمول 4 سوال ازش میاید، تمرکز کردم.» منظور اینه که حداقل چند تا مبحث آسون توی ریاضیات و آمار پیدا میشه که ارزش سوالات اونا با سوالات مباحث سختر هیچ تفاوتی نداره و نمره ای برابر با همان سوالات نصیب تون میکنه و این زمانی اهمیت پیدا میکنه که بدونیم خیلیا به سراغ این درس نمیرن.
از جمله کتابای توصیه شده برای ریاضی:ریاضیات رنجبران(کتاب از نظر حجمی سنگینیه که خوندش در صورت تمایل! باید هر چه سریعتر شروع بشه) به همین شکل آمار رنجبران هم داریم (که من ندیدمش) ریاضی امید محمودیان، کتاب آمار و احتمال موسسه پارسه(محسن طورانی) و... اینجام سعی کنید به سوالات کنکورهای گذشته(رشته مدیریت، حسابداری، اقتصاد که در مجموع یه حول وحوش اند) توجه کنید.
اقتصاد خرد وکلان:این درس دارای سر راست ترین منبع برای مطالعه است. حدود 20 ساله که کتاب های دکتر نظری داره خونده میشه و امتحان خودشون را پس داده اند. دو کتاب 2000 تست اقتصاد خرد و کلان و همچین دو کتاب درسنامه آنها (با نام خود اقتصاد خرد و کلان) کافیه کافیه. شما با خواندن همه ی این 4 تا کتاب دیگه در اقتصاد احساس بی نیازی از سایر منابع خواهید داشت.
مالیه عمومی و بودجه:از دو کتاب مالیه عمومی و بودجه ماهان و انتشارات علوی استفاده کردم. با این توضیح که برای قسمت مالیه بیشتر از علوی و برای بودجه بیشتر از ماهان میخوندم. همانطور که می بینید من از منابع معروف و مرجع توصیه شده استفاده نکردم(البته این برهانی برای شما نخواهد بود). کتاب مالیه عمومی دکتر قدیری را هم خریدم اما نخوندم!.
حسابداری دولتی:از آن درسهایه که یه جوریه! صادقانه بگم بعضی وقتها میگفتم این دیگه چیه؟! کتاب دکتر باباجانی به صورت منحصر به نظر می رسه تنها منبع آن باشه، اما در نا امیدی بسی امیده! توسط یکی از دوستان خوب سال قبلی ( رتبه 23 ) با کتاب حسابداری دولتی انتشارات علوی(عمادالدین ثقفی) آشنا شدم. اگرچه این کتاب یه سری عیب های جزیی هم داره ولی خیلی کار راه اندازه. اوایل، کتاب پوران پژوهش را گرفته بودم که در اواخرِ کار کمتر استفاده می کردم. به نظرم مجموع این دو کتاب مفیده، البته همانطور که گفتم غلط های  زیادی هم در کتاب ها هم در طراحی سوالات این  درس در آزمون های آزمایشی (ماهان) وجود داشت که کُفر آدم را در می آورد! ولی توصیه کارشناسی من! اینه که کتاب حسابداری دولتی علوی را تهیه کنید.
مهم مهم مهم: معمولاً تجربه نشان داده که 20 الی 30 درصد سوالات بعضی درسها به صورت تکراری از کنکورهای گذشته طرح میشه پس به کنکورهای قبلی توجه داشته باشید.

در آزمون به چه ترتیبی به سوالات پاسخ دادید؟ به نظر شما این ترتیب تاثیری در نتیجه دارد؟
به ترتیب دفترچه ، مهم این است که این ترتیب زدن را قبل از کنکور بدست آورده باشید و سر جلسه به خود آزمایی نپردازید!

به طور کلی چه توصیه هایی در خصوص نحوه مطالعه داوطلبان و آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد دارید؟
·  نفس آزمون دادن و قرار گرفتن در شرایط آزمون مهم است نه نام موسسه. پس هر جا قیمتش مناسب تره بروید!
·  درس خوندن سختی داره، اگه خسته شدی بدون همه مثه تو خسته می شوند...
·  ساعات مطالعه ات رو یاداشت کن، با برنامه حرکت کن، برنامه هات اگه درست جلو نرفت یا از آن عقب افتادی قافیه را نباز، همه همینطورند.
·  با آدمهای پر امید معاشرت کن، ازآنها روحیه بگیر، امید داشته باش به راهت مطمئن باش که قبول میشی.
·  خرید بسته های موسسات به صورت پکیج آن چنان معقول نیست، چون آنها دنبال تجارت خودشان هستند. دیگه لازم نیست که بگویم به حرفِ آنهایی که میگویند باید تهران رفت، سر کلاس استاد فلانی، توجه نکنید !؟
·   کنکورهای ده سال گذشته را خوب بخوانید.
و مهم تر از همه : "خدا بهترین یار تو در لحظه های سختی و آسانیست. باهاش رفیق باش"

این را میخواهم در پایان ذکر کنم که دانشجویان پیام نوری همان طور که می بینید هیچ چیزی نه تنها از بقیه کم ندارند بلکه بدلیل شرایط شان اتفاقاً می توانند بعضی جاها باعث شگفتی بشوند.

سپاس ویژه من به آقایان مهتری ، باغشیخی ، کاظمی ، بشری ( رتبه 23 مدیریت دولتی ) ، صانعی ، دعاخوان، مزرعتی  و سید رسول سید هاشمی.

  منبع: Modir.ir

مصاحبه با سایر نفرات برتر کنکور کارشناسی ارشد سال 1391 (گرایشهای مختلف رشته مدیریت) را از اینجا ببینید
 

در صورتی که سوالی از آقای مسعود آرین فر دارید می توانید در بخش نظرات این خبر ارسال نمایید تا ایشان پاسخگوی شما باشند.

 

نظرات کاربران
بهروز خادم : 1391/05/05

با سلام و تبریک. من زیاد دچار بی تمر کزی می شوم به نظر شما موقع درس چه طور با تمر کز بخوانم. اگر شما دچار این مشگل می شدید چه می کردید؟ لطفا راهنماییم کنید. با تشکر

behrooz321 : 1391/05/05

با سلام و عرض ارادت. ازمون های ازمایشی سازمان سنجش از نظر کیفیت سوال ها و جامعه اماری از بقیه موسسات بهتره؟من میخوام هر 6 مرحله سنجش رو شرکت کنم چه طوره؟ایا شرکت کنندگان ماهان بیشتره؟ ممنون

محسن90 : 1391/05/05

با سلام به عقیده ی من سیستم پیام نور واقعا عالیه من دانشجوی ارشد روزانه تهران هستم اما لیسانس و پیام نور بود باور کنید پاک ترین و عادلانه ترین نمرات در سیستم دانشگاه پیام نور وجود دارد و فقط و فقط مختص به این دانشگاه است و خواهد بود . انشالله وقتی اومدی روزانه و دیدی استادا به بچه های پیام نور نگاه منفی دارن و وقتی امتحانات پایان ترمت اومد و نمرات و گرفتی به حرفای من ایمان پیدا می کنید ا. ای کاش سیستم امتحان دانشگاه های کشور هم مثل پیام نور بشه.

احسان : 1391/05/05

سلام داداش مسعود،آقا اول تبریک عرض می کنم بخاطر موفقیتت،انقدر شیوا و قشنگ توضیح داده بودی که وقتی داشتم می خوندم احساس کردم وایستادی روبرو داری صحبت می کنی!مرسی واقعا. آقا لطف می کنی بفرمایی واسه زبان تخصصی دقیقا چیکار کنم؟بهترین راهکار چیه؟سپاس فراوان...

aaa : 1391/05/05

خیلی بلیغ و گویا مصاحبه کردید موفق باشید

آرین فر : 1391/05/07

به بهروز خادم: اولین راهکار اینه که فکر نکنید تمرکز ندارید! هر چه بیشتر دوست عزیز درگیر این فکر باشی درون آن می افتی. ثانیاً همه کم و بیش مثه تو اند بهترین آدمها هم سیستم وروشهای پیچیده ای ندارند فقط در چنین مواردی آستانه ی تحمل خودشان را به تدریج بالا بردند. (از نظر معنوی خودت را آرام کن دعای قبل از مطالعه و صلوات مخصوص حضرت فاطمه (علیها السلام) توصیه ی خاص من به شماست )

آرین فر : 1391/05/07

به behrooz 321: من اطلاعی درباره ی آزمون سازمان سنجش و کیفیت آن ندارم اگه به نظر خودتان خوبه و توصیه دیگران هم در این راستاست شرکت کنید، به نظر من در همه ی آزمونها شرکت کنید، در مورد مقایسه جامعه آماری آنها نیز اطلاعی ندارم ؛ باز میگم فقط آزمون دادن مهمه دوست عزیز.

آرین فر : 1391/05/07

به محسن 90: ممنون ، امیدوارم به من زیاد نگاه منفی نکنند!!!!!!!! باید اونجا هم خودمون را ثابت کنیم اینجوری، هر طور میخاهند نگاه کنند! البته هستند دوستانی که با وجود پیامی نوری بودن الان در دانشگاه خودشان در ارشد سر آمد دیگرانند مثه یکی از شاگرد اولای دانشگاه علامه که همشهری بنده ( کاشانی ) از قضا! هستند و پیام نوری بوده.

آرین فر : 1391/05/07

به احسان: منم ممنونم ، واسه زبان تخصصی حتما همان طور که بار ها به دوستانم هم میگم به متن های کنکورهای چند سال گذشته مدیریت خیلی توجه کن ، کتاب آرمان اشراقی خوبه ،برای الانت اگه می تونی یه چند فصل یا قسمتی از کتاب کونتز را بخون ( زبان اصلی ) و اینکه بایدانتظار پیشرفت تدریجی را باید داشته باشی. {اگه کتابای دیگه ای هم از نظر ذیگران هست که نگفتم بدیهیه که من علمی به آنها ندارم }

آرین فر : 1391/05/07

به aaa : سپاس ؛ شما هم همینطور.

فرزند ایران. نژاد کوروش : 1391/05/24

درود و تبریک ببخشید شما بین موسسه های ماهان و مدرسانو اکسین کومشو پیشنهاد میدین؟ و سوال دیگم اینکه:من نمیتونم یا بهتر بگم نمیشه پیوسته لغت زبان بخونم یعنی همیشه طرف زبان نمیرم که همین فاصله انداختنم باعث میشه لغتای که خوندمم تا حدودی یادم بره. پیشنهادتون برا این مشکل چیه؟ممنون از وقتی که میزاری

محسن : 1391/05/30

آقا مسعود پیام نوری تبریک عرض میکنم به شما و به همه ی پیام نوری های عزیز این درخشش هم دانشگاهیامون در کنکور ارشد امسال....اما سوال من..به نظر شما با ضریب هوشی حدود 125 و معدل کارشناسی 17.40 من برای تک رقمی شدن و حتی یک شدن چند ساعت باید درس بخونم...تشکر میکنم از شما و از سایت مدیر

محسن : 1391/05/31

سلام و تبریک..سوال بعدی من اینه که شما قبل از کنکور چه رتبه ای رو برای خودتون پیش بینی میکردید؟؟و این که به نظر شما درسهای مدیریت رو باید حفظ کرد؟؟

الی : 1391/06/16

سلام میخواستم بدونم کنکور ارشد تو درس زبان که 10 تا سوال اول لغت هستش، لغت ها فقط از زبان عمومی میاد یا زبان تخصصی هم میاد؟ زبانم درحد بالایی نیس. میخوام دولتی شرکت کنم تو هیچ درسی جز زبان ضعف ندارم. حفظ لغتم خوبه اما اصلا حوصله حفظ لغات کتاب 504 و ندارم بنظرم وقت گیره و شاید هم اصلا ازش سوال نیاد دوستام که امسال داده بودن میگفتن که رو 504 وقت گذاشتن و به دردشون نخورد. شاید بهتر باشه اون وقت و رو درس دیگه یا رو زبان تخصصی که لغاتش به اندازه ی زبان عمومی گسترده نیس بزارم. نظر شما چیه؟ در کل چن سوال از زبان عمومی و چن سوال از زبان تخصصی میاد؟ گرامرارو جواب نمیدم. میخام حدود 30 درصد مثه شما بزنم. کلا زبان عمومی و تخصصی رو چطور بخونم؟ یا چه منبعی بهتره؟ ببخشین سوال زیاد شد خیلی ممنون میشم از راهنمایی کاملتون

elnaz : 1391/06/17

سلام آقای آرین فر بهتون تبریک میگم.. من هم پیام نور مدیریت دولتی میخونم ترم5..خیلی به راهنماییتون احتیاج دارم و مطمینم بهم کمک میکنه... چندین بار خواستم تغییر رشته بدم به بازرگانی یا ارشد بازرگانی شرکت کنم با مشورت و صحبتایی که داشتم..اما هنوز تصمیم نگرفتم ..بنظر شما با در نظر گرفتن اینکه من کار کاملا اداری خیلی علاقه ندارم باید چه راهی رو انتخاب کنم؟ خیلی ممنون میشم راهنماییم کنید.

نام شما (ضروری)

ایمیل (ضروری)