مصاحبه با ایمان لطفی ، رتبه 11 کنکور دکتری سال 1399 مجموعه کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی
ضمن تبریک به شما در ابتدا لطفا درصدهای خود در دروس مختلف کنکور و رتبه خود را بیان کنید؟
پس از برگزاری آزمون، توقع چه رتبه ای را داشتید؟ آیا درصدهای اعلامی در کارنامه به درصدهایی که حدس می زدید نزدیک بود؟
با سلام و احترام،
تقریبا میتونم بگویم که طبق برنامه ای که برای مدیریت آزمون در نظر گرفته بودم از همان لحظه اول انتظار رتبه دو رقمی را داشتم، اما بعد از اینکه کلیدهای منتشر شده از طرف اساتید تقریبا انتظارم به یقین تبدل شد و فکر می کردم رتبه زیر 50 را کسب کنم. درصدهای مدنظر با اختلاف حدود 5 درصد بخصوص در درس استعداد تحصیلی پیش بینی کرده بودم درست بودند. درصدهای دروس آزمون نیز شامل درس تخصصی 34.6 درصد، درس زبان انگلیسی 43.33 و درس استعداد تحصیلی 17.78 درصد به دست آوردم.
رشته، گرایش و دانشگاه محل تحصیل شما در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد چه بوده است و با چه معدلی در این مقاطع فارغ التحصیل شده اید؟
در دوره کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی در دانشگاه آزاد خوانده بودم و در دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت انتقال تکنولوژی در دانشگاه علامه طباطبائی خواندم. درباره معدل نیز ابتدا لازم است توضیحی عرض کنم اینکه خیلی در دوره تحصیلم به نمره و معدل فکر نمی کردم و بیشتر کیفیت آموزش و یادگیری برایم مهم بود. نتیجه این طرز تفکر را می توان در کسب رتبه 11 در آزمون دکتری امسال دید. به همین دلیل در هر دو مقطع با معدل حدود 15 فارغ التحصیل شدم.
آیا در کنکورهای دکتری سالهای قبل نیز شرکت داشتید؟ در صورت شرکت، رتبه شما چند بوده است و سطح کنکور دکتری سراسری سال 99 را در مقایسه با سالهای قبل چگونه ارزیابی می کنید؟
فقط یک تجربه قبلی در کنکور سال 97 داشتم. لازم است بگویم که آن زمان با اینکه وقت بیشتری نسبت به امسال برای مطالعه داشتم اما رتبه حدود 200 کسب کردم. در کل به نظرم استراتژی مطالعه و مدیریت آزمون بسیار ضعیفی نسبت به امسال داشتم. درباره سطح آزمون امسال نیز باید بگویم که به نظرم امسال آزمون در حد متوسط بود. البته شنیده ام که عده زیادی می گویند که آزمون امسال سخت تر از سال گذشته بوده است.
آیا در کلاسهای کنکور و آزمونهای آزمایشی موسسات آمادگی کنکور شرکت داشتید؟ این آزمونها و کلاسها را تا چه حد در موفقیت خود موثر می دانید؟
خوشبختانه یا متاسفانه فرصت حضور در هیچ کلاس یا آزمونی را نداشتم. تنها کاری که تونستم انجام بدهم اینکه کتاب های تعدادی از همین مدرسان مطرح را تهیه و مطالعه عمیق داشتم. به نظرم استفاده از تجربیات این اساتید می تواند در جهت ایجاد نظم فکری و جهت دهی به جریان مطالعات مفید باشد.
از چه زمانی شروع به مطالعه دروس نمودید و به طور متوسط روزانه چه مقدار مطالعه داشتید؟
درباره این موضوع باید نکته جالبی را عرض کنم اینکه زمان شروع مطالعه بنده در نیمه دوم اسفند ماه 98 با شیوع گسترده ویروس کرونا و تعویق زمان کنکور و نهایتا تعطیلی فعالیت های روزمره مردم همزمان شد. البته در این مدت تمام تمرکز و کارآیی خود را به دلیل فوت بعضی از اقوام نزدیک نداشتم و لطف خدا شامل حال من شد و با تلاش و توکلی که داشتم باعث شد که در این آزمون موفق شوم. تقریبا می توانم بگویم که در روزهایی که می تونستم مطالعه کنم بین 6 تا 8 ساعت بطور میانگین مطالعه داشتم.
کتابها و منابع پیشنهادی شما در هر یک از دروس امتحانی کدامها هستند و در هر درس چه توصیه های خاصی به داوطلبان دارید؟
درباره منابع مطالعاتی باید بگویم که بر خلاف همه آزمون ها این آزمون بخصوص در بعضی درس ها منابع مطالعاتی خاص و مشخصی ندارد. بطور کلی منابعی که من استفاده کردم شامل موارد ذیل است.
آمار: کتاب آمار دکتری زیر ذره بین آقای طورانی و خانم لطیفی
تئوری های مدیریت: دکتر سید جوادین و دکتر جلیلیان انتشارات نگاه دانش (جلد سبز)
مدیریت نوآوری: کتاب دو جلدی جو تید و جان بسنت انتشارات رسا
مدیریت استراتژیک پیشرفته: دکتر جلیلیان انتشارات نگاه دانش (جلد آبی)
نطریه های مدیریت در اسلام: دکتر مقیمی
مدیریت کارآفرینی: دکتر مقیمی
زبان انگلیسی: کتاب دکتری زبان انگلیسی زیر ذره بین آقای جهانشاهی و خانم یوسف زاده
استعداد تحصیلی: ویژه دکتری استاد عرفانیان
نکته مهمی که باید در اینجا اشاره کنم این است که حتما با توجه به علاقه و توانمندی خود یک برنامه مطالعاتی منعطف داشته باشید و بر اساس بودجه بندی سئوالات مطالعه کنید. مثلا برای خود من که وقت زیادی برای مطالعه نداشتم از همان روز اول تعداد تست در روز آزمون از هر درس مشخص کردم و زمان مطالعه خود را بر اساس آن مشخص کردم. آمار 4 تست (2 فصل اول کتاب را کامل خواندم)، تئوری های مدیریت 8 تست، برای سه درس مدیریت در اسلام، مدیریت نوآوری و مدیریت استراتژیک جمعا 20 تست در نظر گرفتم. به دلیل حجم بالای کتاب مدیریت کارآفرینی و زمان کمی که برای مطالعه داشتم این درس را از همان اوایل از برنامه مطالعاتی خود کنار گذاشتم. البته لازم است بگویم که سه درس مدیریت در اسلام، مدیریت نواوری و مدیریت استراتژیک را دو بار خواندم. در همین جا لازم میدانم از زحمات دوست عزیزم آقای مسعود بهادری نیز تشکر ویژه بجا آورم که در درس آمار زیر نظر ایشان مرور و رفع اشکال داشتم.
درباره دروس عمومی نیز بیشتر تست کار کردم و به دلیل تحصیلاتی که در رشته زبان انگلیسی داشتم بیشتر برای این درس بخصوص بخش های گرامر و درک مطلب وقت گذاشتم.
نکته مهم پایانی نیز اینکه همواره درصدهای دواطلبان سال های قبل را از وب سایت مدیر بررسی میکردم و برای خودم اولویت گذاری میکردم. از خلاصه منابع که در وب سایت وجود دارد نیز برای مرور استفاده میکردم که در جهت دهی و تسریع جریان مطالعاتی بنده کاملا مفید بودند.
چه تعداد کتاب، مقاله داخلی و بین المللی، کنفرانس ، طرح پژوهشی و چه میزان سابقه کار، تدریس و .... در سابقه خود دارید و به طور کلی لطفا درخصوص رزومه خود توضیح دهید؟
رزومه نسبتا خوبی را در این سه سال بعد از فارغ التحصیلی کارشناسی ارشد و حتی قبل از آن جمع کرده ام. تا کنون در تالیف و ترجمه 3 کتاب، 6 مقاله (یکی از آنها در حال انجام است)، 7 طرح پژوهشی (دو مورد آن در حال انجام است) فعالیت داشته ام.
به طور کلی چه توصیه هایی در خصوص نحوه مطالعه داوطلبان و آمادگی برای کنکور سراسری دکتری دارید؟
در پایان نیز چند پیشنهاد به داوطلبان سال های آینده دارم اینکه اصلا خودتون رو دست کم نگیرید و با دیگران مقایسه نکنید. هر کدام از ما دارای نقاط قوت و ضعف متعددی هستیم. اگر در درسی قوی هستید بیشتر روی آن درس تمرکز کنید. برنامه منعطف و راهبردی برای خود تعریف کنید. یادتون باشه که بجای سر در گمی خود با چند منبع صرفا یک یا نهایتا دو کتاب خوب را انتخاب کنید و چند بار عمیق بخوانید. تست زدن بخصوص آزمون های سال های قبل را حتما در برنامه خود قرار دهید. ضمنا به دانش ضمنی و قبلی خود اعتماد کنید و آن را پرورش دهید. باور کنید اکه هیچ کلاس یا آزمونی بهتر از مطالعه دقیق و هدفمند به شما کمک نمی کند. ضمنا مشاوره با افراد موفق در این آزمون به شما دید خوبی می دهند تا انتظار خودتون رو با توانمندی خودتون هماهنگ کنید و برای ارتقای کیفیت آن تلاش کنید. کلام پایانی اینکه همان میزانی که داشتن استراتژی مطالعه هدفمند مهم است دقیقا مدیریت هدفمند آزمون نیز مهم است.