شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
پنجشنبه 01 آذر 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 17,291
بازدید دیروز: 20,937
بازدید کل: 157,589,721
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 113
کاربران حاضر: 113

مصاحبه با سید علی موسوی نژاد ، رتبه 3 کنکور دکتری سال 1401 مجموعه مدیریت صنعتی
 

ضمن تبریک به شما در ابتدا لطفا درصدهای خود در دروس مختلف کنکور و رتبه خود را بیان کنید؟
با سلام و احترام
ممنون از شما. سید علی موسوی نژاد هستم، رتبه 3 کنکور دکتری مدیریت صنعتی 1401
در دروس تخصصی 33.76 درصد و استعداد تحصیلی 38.89 درصد کسب کردم و در زبان تستی نزدم.

پس از برگزاری آزمون، توقع چه رتبه ای را داشتید؟ آیا درصدهای اعلامی در کارنامه به درصدهایی که حدس می زدید نزدیک بود؟
در مسیر مطالعه و آمادگی کنکور هدفم را رتبه 1 قرار داده بودم، ولی بعد از جلسۀ کنکور کمی سردرگم بودم و با توجه به تغییراتی که در منبع و سطح سؤالات یک یا دو درس از کنکور ایجاد شده بود برداشت درستی از نتیجه‌ام نداشتم. تا اینکه کلید اعلام شد و درصدهایم را محاسبه و با سال‌های گذشته مقایسه کردم، مطمئن نبودم ولی حدس می‌زدم رتبه‌ام زیر 10 شود.

رشته، گرایش و دانشگاه محل تحصیل شما در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد چه بوده است ؟
کارشناسی: مهندسی خط و سازه‌های ریلی در دانشگاه علم و صنعت ایران
کارشناسی ارشد (مشغول به تحصیل): مدیریت صنعتی –مدیریت پروژه در دانشگاه تهران

آیا در کنکورهای دکتری سال‌های قبل نیز شرکت داشتید؟ در صورت شرکت، رتبه شما چند بوده است و سطح کنکور دکتری سراسری سال 1401 را در مقایسه با سالهای قبل چگونه ارزیابی می کنید؟
خیر، اولین سالی بود که در کنکور دکتری شرکت کردم. سطح و کیفیت کنکور امسال در مسیر کنکورهای گذشته قرار داشت، بجز دروس تئوری مدیریت و تا حدی اسلام که بنظرم منبعشان تغییر کرده بود.

از چه زمانی شروع به مطالعه دروس نمودید و به طور متوسط روزانه چه مقدار مطالعه داشتید؟
از آذر ماه 1401 تصمیم جدی گرفتم و با 1 کلاس شروع کردم. تا کنکور حدود 3 ماه فرصت داشتم، (می‌دانستم که داوطلبانی از تابستان شروع کردند) احساس می‌کردم عقب هستم، ولی طبق تجارب گذشته می‌دانستم این ملاک نیست و سعی کردم با حداکثر توان خودم تلاش کنم.
مشغول کار و تحصیل بودم و فرصتم محدود بود، تقریباً در هفته 5 ساعت مطالعه و کلاس داشتم، تا نزدیک کنکور که فعالیت شغلم را محدودتر کردم (تعطیل نکردم) تا بتوانم بیشتر مطالعه کنم. میزان مطالعه مهم است ولی در کنکور دکتری مهم‌تر از میزان ساعت مطالعه و تمرین، برنامه‌ریزی آن است که بدنبالش اجرای برنامه و کنترل آن باید به خوبی انجام شود.

کتابها و منابع پیشنهادی شما در هر یک از دروس امتحانی کدامها هستند و در هر درس چه توصیه های خاصی به داوطلبان دارید؟
·         آمار: کتاب آمار و احتمالات دکتری، نوشتۀ آقای دکتر طورانی
o        پیشنهادم این است در آمار، روی این منبع تمرکز کنید. زمان‌بندی کنید که فصل‌های آن را پوشش دهید (با استفاده از پاسخنامۀ کنکورهای اخیر که در انتهای کتاب است، می‌توانید متوجه شوید که از کدام فصل‌ها به چه تعداد و در چه موضوعاتی تست داشتیم) و اگر درسنامۀ آن را متوجه نمی‌شوید می‌توانید در کلاس ثبت نام کنید.
·         تئوری مدیریت: کتاب تئوری‌های مدیریت، نوشتۀ آقای دکتر جلیلیان
o        از ارشد با مباحث تئوری آشنا بودم، لذا زمان کمتری برای آشنایی اولیه احتیاج داشتم. اما برای تثبیت مطالب نیاز به مرور داشتم. لذا در حدی که وقتم اجازه می‌داد مرور کردم (کامل نرسیدم، اما مهم‌ترهایش را پوشش دادم، مخصوصاً در مرور پایانی).
·         اسلام: منبع این درس واحد و مشخص است؛ کتاب اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام، نوشتۀ آقای دکتر مقیمی
o        من فرصت نداشتم منبع اصلی را بخوانم، لذا از جزوۀ کلاسی استفاده کردم (در این درس هم مانند تئوری کامل نتوانستم جزوه را بخوانم و بیشتر در مرور پایانی آن را پوشش دادم)
·         تحقیق در عملیات:کتاب مبانی تحقیق در عملیات، نوشتۀ استاد مسعود معدنچی‌ها
o        چون زمان کافی برای مطالعه نداشتم و مباحث این درس متفاوت با تحقیق در عملیات ارشد است، برایش کلاس ثبت نام کردم. این درس در ظاهر کمی سخت بنظر می‌آید ولی اگر مطلب اصلی هر درس را درست متوجه شویم و تمرین داشته باشیم اغلب تست‌های کنکورش را هم می‌توانیم حل کنیم.
o        چون در این درس بیشتر کار کردم بد نیست اینجا هم کمی جزئی‌تر توضیح دهم:
شما در فرصتی که دارید، روی همۀ فصل‌ها وقت می‌گذارید تا مسلط شوید، ولی خوب است بدانید کدام‌ فصل‌ها با تعداد تست تقریباً مشخص (تعداد تست‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنم حدودی است) پای ثابت کنکور هستند، تا هدفمندتر برنامه‌ریزی کنید:
بعد از مرور مقدمات تحقیق در عملیات (مانند؛ برنامه‌ریزی خطی، سیمپلکس اولیه و ثانویه، روابط ماتریسی و مسائل حمل‌ و نقل) که احتمال تست از این مباحث بصورت مستقیم کمتر است ولی غیرمستقیم حتماً مورد نیازتان خواهد بود، احتمالاً با فصل‌های ابتدایی «برنامه‌ریزی خطی (مسائل غیربهینه و غیرموجه)» و «تکنیک متغیرهای حددار» شروع خواهید کرد، که از هر کدام از این فصل‌ها بصورت متغیر یا 1 تست می‌آید و یا تستی نخواهد آمد.
فصل‌های «مسائل بزرگ مقیاس چندبخشی» و «تصمیم‌گیری چندهدفه» هر کدام هر سال 3 تست در کنکور سهم داشتند. مسائل چندبخشی تقریباً سخت‌ترین فصل است که با مطالعه (یا کلاس) با کیفیت می‌توان یاد گرفت ولی توصیه می‌کنم مطالعۀ این درس را به نیمۀ نهایی زمانتان موکول نکنید. مسائل چندهدفه جزو فصل‌های ساده‌تر است. در این درس برنامه‌ریزی آرمانی حتماً 1 یا 2 تست در کنکور خواهد داشت.
«برنامه‌ریزی استوار»2 تست دارد، سطح این تست‌ها در سال‌های مختلف متغیر است، ولی دور از انتظار نیست که یک سال بتوان هر دوی آن‌ها رادرست جواب داد، پس از نظر من این فصل را حذف نکنید و مسلط شوید.
«برنامه‌ریزی کسری خطی»و «روش‌های حل غیرسیمپلکسی» هر کدام 1 تست دارند. برنامه‌ریزی کسری خطی مانند مسائل چندبخشی کمی جدید شاید بنظر آید ولی راحت‌تر از آن درک می‌شود و ساده‌تر از عهدۀ تست‌هایش می‌توان برآمد. در این فصل موضوعات روش گیلمر و گوموری و برنامه‌ریزی کسری آرمانی مهم‌تر هستند. در کنکور از فصل روش‌های حل غیرسیمپلکسی، 1 تست داریم که آن هم اغلب از موضوع روش کار مار کار  است. درک این تکنیک ساده است و نباید تست آن را از دست داد، البته در تعداد معدودی از کنکورها عملیات حل این تست زیاد می‌شود و شاید در آن کنکور در اولویت حل قرار نگیرد.
در انتها دو مبحث می‌ماند؛ من فصل «برنامه‌ریزی پویا» را نخواندم و در موضوع «برنامه‌ریزی غیرخطی» تسلط ندارم، لذا نظری نمی‌توانم دهم.
·         تولید و عملیات:کتاب مدیریت تولید و عملیات، نوشتۀ استاد مسعود معدنچی‌ها
o        همانند درس‌های دیگر وظیفۀ ما در این درس هم خواندن منبع و تمرین، در حد زمانمان است، و اگر هم خوب خوانده باشیم و موضوعات کارشناسی ارشد این درس را مرور کنیم، در کنکور می‌توانیم چند تست بزنیم، که البته کسب درصد همان چند تست هم برای رتبۀ مطلوب لازم است. ولی تا جایی که من می‌دانم هنوز در این درسِ کنکور تست‌هایی (به تعداد قابل توجه) دیده می‌شود که نمی‌توان منبع طرح آن‌ها را پیدا کرد. البته برای دکتری در اواخر مطالعاتم متوجه شدم که مدرسان شریف در کتاب کنکورهای اخیر مدیریت صنعتی با پاسخ‌های تشریحی، پاسخ‌های تولید را نسبتاً کامل نوشته است و در حد زمانم آن را مطالعه کردم.
o        در این درس دوستانی که مهندسی صنایع خواندند وضعیت بهتر و قوی‌تری دارند. رسماً برخی سؤالات از مباحث دروس صنایع است که اگر زمان داشته باشیم باید یاد بگیریم.
o        با توجه به روند این درس در کنکور، تعداد تست‌های تئوری و نسبت آن به تست‌های عملیاتی و حل کردنی بیشتر و بیشتر می‌شود.
o        با تمام بدی‌هایی که بدلیل سردرگمی در این درس ذکر می‌شود، نباید فراموش کنید که احتمال طرح تست‌های تکراری در این درس کم نیست، لذا مطالعۀ کنکور سال‌های گذشته را فراموش نکنید.
·         استعداد تحصیلی: منبع نداشتم
o        ابتدا خودم این درس را در کنکور سال قبل بدون اطلاعات پیشین حل کردم، با توجه به زمینه‌ای که از ریاضیات داشتم درصد مناسبی کسب کردم. لذا منبعی تهیه نکردم و در زما‌ن‌هایی که فرصت داشتم صرفاً تست کنکورهای اخیر را می‌زدم.
·         در آخر دو نکته:
1-      حتماً خلاصه‌نویسی کنید (مخصوصاً برای فرمول‌های دروسی مثل آمار) و در مرور پایانی از آن استفاده کنید.
2-     حتماً کنکورهای اخیر را حل کنید.
 
چه تعداد کتاب، مقاله داخلی و بین المللی، کنفرانس ، طرح پژوهشی و چه میزان سابقه کار، تدریس و .... در سابقه خود دارید و به طور کلی لطفا درخصوص رزومه خود توضیح دهید؟
سابقۀ کار و تدریس دارم، دانشگاه و معدل خوبی در کارشناسی ارشد داشتم. اما تا الان که این مصاحبه را می‌نویسم، مقاله‌ای نداشتم (دلایلی هم برای آن می‌توان ذکر کرد، ولی مجال آن اینجا نیست و اهمیت ندارد)، اما از اعلام نتایج تا زمان مصاحبه فرصت مهم و طلایی است تا روی مقاله، پایان‌نامۀ قوی و زبان انگلیسی سرمایه‌گذاری شود تا ان‌شاءالله در مصاحبه امتیاز لازم را بدست آوریم.

به طور کلی چه توصیه هایی در خصوص نحوه مطالعه داوطلبان و آمادگی برای کنکور سراسری دکتری دارید؟ اگر به گذشته برمی گشتید چه کارهای دیگری رو برای آمادگی کنکور انجام می دادید و چه کارهایی رو انجام نمی دادید؟
چند مرحلۀ اساسی می‌شناسم که برای هر پروژه‌ای، از جمله؛ کسب رتبۀ برتر در کنکور، لازم است. سعی کردم آن‌ها را درست اجرا کنم و اگر هم برگردم به گذشته هما‌ن‌ها را تکرار می‌کنم. این مراحل را برای کنکور دکتری خدمتتان شرح می‌دهم:
·         هدف‌گذاری؛ در وهلۀ اول باید هدفی انتخاب شود. شاید هدف بلند مدت اساسی هنوز انتخاب نکردیم و الان نتوانیم انتخاب کنیم (ولی قطعا باید بهش فکر کنیم، چرا که توصیۀ افراد بزرگ و موفق هم این است که آیندۀ خود را دقیق ترسیم کنیم و برای رسیدن به آن زحمت بکشیم)، ولی حداقل باید هدف کوتاه مدتی (مثل کسب رتبۀ برتر کنکور) مشخص کنیم که برایمان مهم باشد.
·         سپس باید برنامه‌ریزی کنیم. برنامه‌ریزی مخصوصاً در کنکور دکتری فعالیت کلیدی برای موفقیت محسوب می‌شود. متناسب با وقتی که در هفته می‌توانیم به درس اختصاص دهیم (هر چقدر که هست) باید برنامه بنویسیم، هم برنامه‌ی زمانی (اینکه چه روزی و چه ساعتی درس بخوانم) و هم برنامۀ محتوایی (اینکه الان در هر درس باید چه موضوعی را مطالعه کنم).
·         و بعد، اجرای متعهدانه؛ تمام تلاش خود را برای اجرای برنامه‌امان باید بکار بگیریم. خستگی امری طبیعی است و در صورت نیاز با استراحت برطرف یا تعدیل می‌شود، اما ناامیدی و انصراف از ادامۀ مسیر قابل قبول نیست! در این مواقع هدفی که بخاطرش این مسیر را شروع کردید به خود یادآوری کنید و به احترام خود و هدفتان مسیرتان را تا مقصد ادامه دهید.
·         کنترل؛ هر برنامه‌ای، از جمله برنامۀ کنکور، نیاز به پایش و کنترل دارد تا بابت مسیری که درست طی کردیم تشویق شویم و در صورت وجود انحراف از برنامه، آن را شناسایی و در ادامۀ مسیر اصلاح کنیم. یکی از ابزارهای کنترل مسیر آزمون است. من در 4 آزمون شبیه‌سازی کنکور (2 تا موضوع‌بندی شده و 2 تا جامع) شرکت کردم و با توجه به تجربه‌های قبلی‌ام از نتایج آن سعی کردم کمال استفاده را کنم و راضی هستم.
·         جمع‌بندی؛ در پایان حتماً باید زمانی را اختصاص دهیم که دروس و مطالبی که مطالعه کردیم مرور کنیم تا در ذهنمان تثبیت شود. تأثیر این مرور پایانی بسیار زیاد است، لذا حتماً در زمان‌بندیتان در نظر بگیرید و در صورت نیاز برایش کلاس ثبت نام کنید.
·         در پایان دو نکته را لازم می‌دانم به دوستان یادآوری کنم:
1-      راهنمایی و مشورتبا  افرادی که در رشتۀ شما تجربۀ پیشین دارند، در مسیر بهینه‌ای که شما برای رسیدن به هدف انتخاب می‌کنید خیلی مؤثر است، مخصوصاً برای متقاضیانی که رشته مدیریت نبودند و تغییر رشته می‌دهند.
2-      در هیچ کدام از مراحل بیش از حد فکر نکنید! برای مثال بصورت ناخودآگاه دوست داریم بجای شروع اجرای برنامه، در مرحلۀ برنامه‌ریزی باقی بمانیم و به بهانۀ نوشتن برنامه‌ای دقیق زمان زیادی را صرف آن کنیم، در حالیکه یک برنامه، زمانی دقیق‌تر می‌‌شود که اجرا و بازنگری شود. مثال دیگر می‌تواند آزمون باشد، نتیجۀ آزمون نباید بیش از اندازه ما را به خود مشغول کند (چه خوشحالی و چه ناراحتی از نتیجه)، بعد از آزمون باید نتیجه تحلیل و برنامه در صورت نیاز بروز شود و مسیر ادامه یابد.
 
با تشکر و آرزوی موفقیت