مدیرکل امور دانشجویان از چگونگی رسیدگی به موارد انضباطی، آییننامه نقل و انتقال دانشجویان و نحوه نظارت بر فرآیند میهمانی و انتقال گفت و تأکید کرد که برنامههای امور دانشجویان داخل به دولت جدید تقدیم میشود.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمد حسن یوسفی مدیرکل امور دانشجویان داخل در گفتوگوی تفصیلی با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس درباره جزئیات فعالیتهای اداره کل امور دانشجویان داخل در طول چند سال اخیر گفت.
یوسفی در این نشست از رسیدگی به موارد انضباطی، آییننامه نقل و انتقال دانشجویان و نحوه نظارت بر عملکرد فرآیند میهمانی و انتقال گفت و تأکید کرد که برنامههای امور دانشجویان داخل به دولت جدید تقدیم میشود.
فارس: اداره کل امور دانشجویان داخل چگونه تشکیل شد؟
یوسفی: اداره کل امور دانشجویان داخل یکی از مجموعههای تابعه معاونت دانشجویی وزارت علوم در گذشته است که اخیراً با تبدیل معاونت دانشجویی وزارت علوم به سازمان امور دانشجویان یکی از زیرمجموعههای سازمان شده است.
اداره کل در گذشته مجموعه تسهیلات رفاهی را هم به دانشگاهها ارائه میداد که در سنوات گذشته این مجموعه به صندوق رفاه دانشجویان منتقل شد و در آن صندوق این تسهیلات به دانشجویان ارائه میشود.
* تجزیه شدن سازمان امور دانشجویان به معنای بزرگتر شدن دولت نیست
فارس: مجزا شدن دامنه فعالیتهای اداره کل امور دانشجویان غیر ایرانی از امور دانشجویان داخل به چه صورتی بود؟
یوسفی: این مورد هم در راستای یکی از تغییراتی بود که بعد از تشکیل سازمان امور دانشجویان صورت گرفت. با این تغییر، اداره دانشجویان غیرایرانی به اداره کل امور دانشجویان غیر ایرانی تبدیل شد.
به عبارت دیگر در گذشته که تعداد دانشجویان غیر ایرانی قابل توجه نبود، مجموعهای که امور مربوط به این دانشجویان را انجام میداد، در حد یک اداره تعریف شده بود اما با شکلگیری سازمان امور دانشجویان، از یک سمت و اهمیت موضوع پذیرش دانشجویان غیر ایرانی در داخل کشور به عنوان یکی از سیاستهای برجسته وزارت علوم، این اداره از مجموعه دانشجویان داخل تفکیک و مستقلاً به صورت یک اداره کل تعریف شد که جزئی از حوزه معاونت دانشجویان داخل سازمان در حال حاضر مشغول فعالیت است.
* تغییرات برای تسهیل ارائه خدمات
فارس: از صحبتهای شما درباره تفکیک شدن ادارهها میتوان اینطور برداشت کرد که اصلیترین هدف سازمان در مجزا کردن فعالیتها، مستقل شدن ادارات بوده است؟
یوسفی: اگر نوع نگاه ما بر جزئی کردن موارد فعالیت باشد شاید سوء تفاهماتی مثل انگ بزرگ شدن دولت در این باره به وجود بیاید. این فرآیند برای بزرگتر شدن دولت نبود سازمان شکل گرفت تا بتواند خدماتی را که به صورت متمرکز ارائه میشود را برنامهریزی، نظارت و مدیریت کند. به عبارت دیگر عمده تغییراتی که درون سازمان رخ داده، همه در راستای ارائه خدمات بهتر به دانشجویان است.
فارس: با توجه به اولویت سازمان برای خدماتدهی بهتر به دانشجویان، برنامهریزیها برای حمایت و پشتیبانی از دانشجویان به چه صورت است؟
یوسفی: یکی از تغییرات دیگری که در ذیل فعالیتهای سازمان امور دانشجویان شکل دادیم این بود که اداره جدیدی درون این مجموعه تحت عنوان اداره حمایت و پشتیبانی از دانشجویان ایجاد شود.
بخشی از کارهای گذشته و حال در امور دانشجویان داخل مثل جشنواره معرفی دانشجویان نمونه و شوراهای صنفی رفاهی دانشگاهها ذیل فعالیت اداره حمایت و پشتیبانی صورت میگیرد. اینها در گذشته در قالب بخش مشخصی نبود. اما در فرآیند جدید این امور درون اداره حمایت و پشتیبانی دانشجویی سازماندهی شد و علاوه بر این خدمات دستورالعمل حمایتی از دانشجویان ویژه معلول نیز ارایه شد.
فارس: این دستورالعمل تا چه حدی در دانشگاهها اجرا شد؟
یوسفی: ما این موضوع را هر چند تحت عنوان یکی از وظایف اداره حمایت از دانشجویان تعریف کردیم اما متأسفانه از زمان شکلگیری تا کنون نتوانستیم این دستورالعمل را تدوین کنیم. این مسئله نیازمند دانستن نیازهای دانشجویان ویژه و خاص و معلول دانشگاههاست.
طبیعتاً مشخص شدن این نیازها، قطعاً مرحله تدوین این دستورالعمل را خیلی سریعتر و به عبارتی کیفیتر و اجراییتر پیش میبرد. امیدوار هستم نسخههای اولیه این دستورالعمل را تا پایان سال 92 به سرانجام برسانیم. قطعاً اگر این دستورالعمل تدوین شود منشأ خدمات دانشجویی ویژه و برجستهای برای دانشجویان معلول خواهد بود.
در حال حاضر به بسیاری از مشکلات آموزشی این دانشجویان با توجه به قوانین در حد توان مساعدت صورت میگیرد اما آنچه ما مد نظر داریم فراتر از اینهاست.
برای مثال در حال حاضر فضای فیزیکی بسیاری از دانشگاهها برای تردد معلولان مناسب نیست و این نشان میدهد که در تدوین و طراحیهای فضاهای فیزیکی، چندان به نیازهای دانشجویان معلول توجهی نشده است. با اجرایی شدن دستورالعمل مذکور، طبیعتاً از این به بعد هر فضای فیزیکی که بخواهد در دانشگاهها احداث شود، باید شرایط دستورالعمل را رعایت کند.
فارس: شرایط دانشجویان ویژه تنها با معلولیتهای جسمی سنجیده میشود؟
یوسفی: خیر. دانشجویان ویژه و خاص حتماً نباید مشکلات جسمی داشته باشند و بسیاری از موارد خاص و ویژه دیگری نیز در گروه این دانشجویان قرار میگیرد. برهمین اساس ما این شرایط حمایتی را برای همه دانشجویانی که زیر مجموعه گروه دانشجویان خاص قرار میگیرند،در نظر میگیریم.
این دانشجویان باید بدانند که در زمان بروز مشکلات به کجا مراجعه کنند، مقررات ویژهای داشته باشند. با کمک رؤسای دانشگاهها و رسانهها بسیاری از مشکلات این دانشجویان حل میشود.
فارس: با توجه به پارامترهای گستردهای که شامل این دستورالعمل میشود، فکر نمیکنید چنین طرحی در قالب یک برنامه بلند مدت و زمانبر تلقی شود؟
طبیعتا هرکاری باید از نقطهای شروع شود. نگاه ما این است که وقتی موضوعی را مد نظر قرار میدهیم، چنین موضوعی اگر در حوزه مدیریتی در دستور کار قرار بگیرد، در کوتاه مدت هم میتواند تاثیرات مثبتی در روند کار داشته باشد.در حال حاضر هیچگونه مقررات خاصی وجود ندارد و عدم وجود مقررات است که برای دانشجویان مشکلساز میشود.
* رسیدگی به موارد انضباطی
فارس: رسیدگی به موارد انضباطی دانشجویان در حال حاضر به چه صورتی انجام میشود؟
یوسفی: تغییر دیگری که با شکلگیری سازمان امور دانشجویان صورت گرفت تغییر مجموعه انضباطی دانشجویان بود که پیش از تغییرات تحت عنوان کمیته مرکزی انضباطی شناخته میشد. بعد از تغییرات، این مجموعه به اداره امور انضباطی تغییر نام داد که این مجموعه یکی از ادارات تابعه اداره کل دانشجویان داخل است و کمافیالسابق وظایف گذشته را به همان صورت انجام میدهد.
فارس: این تغییر تنها به صورت تغییر نام بوده یا دامنه فعالیتهای اداره هم تغییر کرده است؟
یوسفی: تمام فعالیتها مثل قبل ادامه دارد و همراه با شکلگیری سازمان، تنها جایگاه سازمانی تغییر کرده است. ما در تشکیل این اداره به دنبال تغییر جایگاه سازمانی بودیم. امروز اداره امور انضباطی با رئیس و دبیرخانه و شورای مرکزی مستقل اداره میشود و این با این روند شکل اداریتری به خود گرفته است.
ما عملا میگوییم تغییرات به گونهای است که شرایط برای دانشجویان تسهیل و قابل اعتمادتر شده است. در کل همانطور که از نام سازمان امور دانشجویان مشخص است؛ این سازمان مجموعهای از خدمات آموزشی و دانشجویی به دانشجویان داخل است و تمام زیرمجموعههای آن هم در راستای همین تسهیل خدمترسانی به دانشجویان انجام شده است.
در دانشگاهها بخشی از خدماتی که توسط اداره کل امور دانشجویان انجام میشود، در حوزه آموزشی دانشگاه است و بخش دیگر زیرمجموعه حوزه دانشجویی انجام میشود. به عبارت دیگر اداره کل امور دانشجویان داخل با دو حوزه مدیریتی با دانشگاهها مرتبط است.
فارس: مجموعه خدمات آموزشی ذیربط اداره کل امور دانشجویان داخل ذیل چه مواردی انجام میشود؟
یوسفی: یکی از ادارات تابعه این اداره کل، اداره خدمات آموزشی است که با حوزه معاونت آموزشی دانشگاهها مرتبط است و خدماتی از جمله میهمانی و انتقال دانشجو، شوراهای بررسی موارد خاص، انتقال خارج به داخل دانشجویان و تأیید مدارک دانشآموختگان داخل، به قصد ترجمه مدارک را ارائه میکند. این ضرورت برای همه دانش آموختگان وجود ندارد که مدارک خودشان را اینجا تایید کنند و تنها آن دسته از دانشجویانی که نیاز به ترجمه مدرک خود دارند باید مدرکشان را به تایید اداره کل برسانند و برای ترجمه اقدام کنند.
* فرآیند میهمانی و انتقال
فارس: فرآیند میهمانی و انتقال به عنوان یکی از موارد پر تقاضای دانشجویی در اداره کل امور دانشجویان داخل، مطرح است. جزئیات میهمانی و انتقال دانشجویان چگونه است؟
یوسفی: تا قبل از سال 89 فرآیند میهمانی و انتقال از طریق مجموعه مقررات آموزشی و با موافقت دانشگاه مبدأ و مقصد انجام میشد. از سال 89 به بعد با توجه به بررسیهای کارشناسی و مطالعاتی که صورت گرفته بود و حکایت از آسیبهای اجتماعی دانشجویان در اثر دوری از خانوادهها داشت، این موضوع در اولویتهای کاری وزارت علوم قرار گرفت و با تأکید وزیر علوم، آئیننامه ویژهای برای میهمانی و انتقال نوشته و ابلاغ شد که اولین سال اجرای این آئیننامه در سال تحصیلی 89 -90 بود.
در آن سال به لحاظ ذیق وقت انجام فرآیند میهمانی و انتقال به صورت غیرسامانهای صورت گرفت. اما در آغاز سال 90 سامانه ویژهای برای این موضوع طراحی و عملیاتی شد. بنابراین این سامانه در حالی که سه سال ممتد کار کرده از دید ما به سامانه شناخته شدهای در بین دانشجویان تبدیل شده و با مساعدتها و همکاریهای خبرنگاران رسانهها این سامانه نزد افکار عمومی و خانوادهها هم شناخته شده است.
عملکرد سه ساله این سامانه این نوید را میدهد که میتواند حلال بسیاری از مشکلات در آینده باشد.
فارس: این روزها موضوع انتقال و میهمانیها به صورتی شده که خانوادهها از همان ابتدای قبولی فرزندانشان در کنکور، به این مقوله فکر میکنند و چندان توجهی به دانشگاه پذیرش شده ندارند. روی این حساب به جای پرداختن به مقوله میهمانی و انتقال، جدی گرفتن مبحث بومی گزینی نتیجه بهتری نخواهد داشت؟
یوسفی: اولا بنده از اینکه صحبتهای مردم درباره آشنایی با مبحث میهمانی و انتقال و همچنین شناخته شدن سامانه را میشنوم خوشحالم. مسلماً انعکاس حرف دانشجویان و خانوادهها حکایت از این دارد که سامانه بین خانوادهها جا افتاده و این مایه دلگرمی ماست.
از منظر دیگر سیاستهای پذیرش دانشجویان در دانشگاهها به وسیله سازمان سنجش آموزش کشور صورت میگیرد و با توجه به نیاز و ظرفیت دانشگاه است.
سیاست بومیگزینی که در این مقوله است مثل قبل ادامه دارد و با سیاست بومیگزینی درصد زیادی از دانشجویان نزد خانوادهها باقی میمانند. اما باید قبول کنیم که یک سری رشتههای خاص هستند که به کار بردن آن سیاست نمیتواند در نگه داشتن فرزندان در کنار خانوادهها موثر باشد. در نتیجه فرآیند میهمانی و انتقال در کنار این مقوله به مثابه یک مکمل تسهیلی است.
سامانه در حال حاضر معطوف به دانشجویان تحت پوشش مجموعه وزارت علوم است که البته دانشجویان دانشگاههای پیام نور و جامع علمیکاربردی نمیتوانند در آن ثبتنام کنند و از طرف دیگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور شرایط خاص و ویژهای برای میهمانی و انتقال خود دارند. دانشگاه آزاد نیز مجموعه مقررات خاص و ویژهای را برای خودش برنامهریزی کرده که ما امیدواریم به زودی همه این سامانهها به صورت یک سامانه متمرکز با یکدیگر فعالیت کنند.
فارس: فکر میکنید این تمرکز کمکی به فعالیت سامانه داشته باشد؟
یوسفی: در بررسی فرآیند تمرکز به این نتیجه رسیدیم که تمرکز میتواند مثمرثمر باشد. چیزی که ما به دنبال آن هستیم، این است که دانشجویان متقاضی انتقال و میهمانی بتوانند از طریق یک سامانه جامع درخواستهای خود را پیگیری کنند. امیدوارم روزی را شاهد باشیم که هر دانشجویی در مجموعه مراکز آموزشی داخل کشور تقاضای میهمانی و انتقال خود را تنها در یک سامانه ثبت کند و از طریق همان سامانه بتواند پاسخ درخواستش را بگیرد.
فارس: اداره کل امور دانشجویان داخل در حال حاضر آمادگی این تمرکز را دارد؟
یوسفی: بله و اتفاقا از همینجا این آمادگی را اعلام میکنیم، ما مکاتباتی را هم با وزارت بهداشت داشتهایم. سامانه در حال حاضر آماده است که در سال آینده متقاضیان دانشگاههای علوم پزشکی وزارت علوم و حتی دانشگاه آزاد را هم در مبحث انتقال و میهمانی بپذیرد.
* نظارت بر عملکرد فرآیند میهمانی و انتقال
فارس: مسئولیت نظارت بر عملکرد دانشگاهها در سامانه انتقال و میهمانی به چه صورتی است؟
یوسفی: تشکیل کمیته نظارت بر میهمانی و انتقال یکی از مواردی است که با تغییر آئیننامه ایجاد شد. این کمیته در مواردی که در زمینه میهمانی و انتقال بین مؤسسه مبدأ و مقصد اتفاقی رخ دهد ورود پیدا خواهد کرد و از سوی دیگر این کمیته وظیفه رصد کردن عملکرد دانشگاهها و مؤسسات غیردولتی را برعهده دارد و بخش نظارت را به انجام میرساند.
اگر مواردی مشاهده شود که دانشجوی واجد شرایط میهمانی و انتقال بوده و دانشگاه یا مؤسسه نیز از ظرفیت لازم برای میهمانی یا انتقال برخوردار بوده و علیرغم اینها با درخواست مخالفت شده است کمیته نظارت بر میهمانی و انتقال ورود پیدا میکند.
آرای کمیته برای مؤسسات قابل توجه است و آنها رای صادر شده توسط کمیته را میپذیرند. وظیفه وزارت علوم یا سازمان امور دانشجویان بیشتر سیاستگذاری است و نظارت و اجرای برنامهها در اختیار دانشگاههاست.
فارس: در آئیننامه جدید شرایط و اولویتهای میهمانی و انتقال هم تغییراتی داشت؟
یوسفی: در آئیننامه قدیم شروطی برای میهمان شدن تعیین شده بود که اولین مورد ازدواج دانشجوی دختر در زمان دانشجویی بود. مورد دیگر فوت یا معلول شدن سرپرست خانواده بود که منجر به کفالت فرد دانشجو میشد. داشتن بیماری خاص و معلولیت مؤثر دانشجو نیز جزو شروط آئیننامه قبلی بود.
هرچند حتی اگر این موارد هم نبود و دانشگاه مشکلی برای موافقت نداشت اداره کل امور دانشجویان داخل با میهمانی و انتقال مخالفت نمیکرد و تنها زمانی که دانشگاهی واجد شرایط باشد و بیدلیل با درخواست مخالفت کرده باشد بررسیهایی از سوی اداره کل صورت میگیرد. اما در تغییرات آئیننامه جدید این چهار شرط تبدیل به 9 اولویت شد.
ما در آئیننامه جدید از شرط استفاده نکردیم و کاربرد لفظ شرط را به اولویت تغییر دادیم. علاوه بر مسائل قبلی به موارد جدیدی توجه کردیم که در طول سه سال اجرای آئیننامه قبلی به این نتیجه رسیدیم که گنجاندن آنها در آئیننامه لازم است.
* دستورالعمل جدید میهمانی و انتقال
فارس: این اولویتهای جدید شامل چه مواردی میشود؟
یوسفی: در اولویتهای جدید دانشجویان دختر با هر شرایطی در اولویت انتقال و میهمانی قرار دارند. مورد دیگر زمانی است که یکی از والدین دارای شرایط یا بیماری خاص باشند که فرزند در این صورت در اولویت میهمانی و انتقال قرار دارد.
سومین مورد مربوط به دانشجویان خانم متأهل است که دارای فرزند هستند. آنها در صورتی که محل اشتغال دائم همسرشان در نزدیکترین محل به دانشگاه مقصد باشد در اولویت میهمانی و انتقال قرار دارند. همچنین دانشجویان پسر متأهل که بعد از قبولی در دانشگاه ازدواج میکنند به شرط دانشجو بودن همسرشان از این اولویت برخوردارند و در نهایت دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد هم در آئیننامه جدید از اولویت ویژهای برخوردارند.
فارس: مدرک دانشجویان میهمان و انتقالی به چه صورتی صادر می شود؟
یوسفی: دانشجویی که در فرآیند میهمانی و انتقال به هر نحوی از میهمانی از جمله میهمانی نیمسالی، ترمی یا میهمانی دائم در مؤسسه مقصد تحصیل کند و واحدهایی را بگذراند مدرک این دانشجو به وسیله مؤسسه مبدأ صادر خواهد شد. در تمام میهمانیها مدرک توسط دانشگاه مبدأ و در تمام انتقالها مدرک توسط دانشگاه مقصد صادر میشود.
فارس: متقاضیان برای تمدید میهمانی خود باید چه مراحلی را پشت سر بگذارند؟
یوسفی: در آئیننامه جدید دستورالعمل مربوطه برای دانشجویانی که در اولین سال تحصیلی بر اساس میهمانی مبنا در دانشگاه مقصد میهمان میشوند، حداکثر میهمانی مبنا 4 نیمسال تعیین شده است. بعد از پایان این مدت، دانشجویان چنانچه درخواست تمدید میهمانی یا میهمانی دائم یا انتقال داشته باشند باید در اردیبهشت ماه سال بعد از طریق سامانه میهمانی انتقال اقدام کنند.
موضوع مهمی که در انتقال لازم به یادآوری است این است که تعدادی از دانشجویان مشغول به تحصیل در دورههای روزانه تقاضای انتقال به دانشگاه مقصد دارند. در صورتیکه آنها نمره قبولی در دوره روزانه دانشگاه مقصد را در همان رشته در آزمون سراسری را کسب کرده باشند طبیعتاً در دانشگاه مقصد بر اساس بخشنامهای که در سال 91 داده شده بود و البته در آئیننامه جدید هم تصریح شده در دوره روزانه باید ثبتنام شوند.
فارس: چه ظرفیتی برای میهمانی و انتقال سالانه دانشجویان در نظر گرفته شده است؟
یوسفی: دانشگاهها تا 20درصد کل ظرفیت ورودی هر سال خود را میتوانند به انتقال و میهمانی اختصاص دهند که از این تعداد یک چهارم ظرفیت به میهمانی مبنا اختصاص دارد.
فارس: تغییر رشته برای دانشجویان به چه شکلی انجام میشود؟
یوسفی: در حال حاضر در دانشگاهها تغییر رشته در دو بخش قابل انجام است که البته در هر بخش شرایط متفاوتی وجود دارد. در مقررات جاری آموزشی یک سری شرایط گنجانده شده و فرد بر اساس مقررات میتواند از طریق آموزش دانشگاه درخواست تغییر رشته دهد.
مورد بعدی به موارد خاص بر میگردد. در این قبیل موارد دانشجو درخواست تغییر رشته را به شورای موارد خاص ارائه میدهد و در این شورا موضوع تغییر رشته با توجه به اختیارات آئیننامهای پاسخ داده خواهد شد.
یکی از مواردی که شورا مد نظر قرار داده کسب نمره قبولی فرد در رشته جدید در سطح کشور است. چنانچه فرد نمره کشوری را کسب کرده باشد شورای موارد خاص با درخواست تغییر رشته او موافقت خواهد کرد.
تغییر رشته در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد بر اساس مقررات جاری آموزشی ممنوع است و چنانچه شرایط خاص باشد این موضوع تنها از طریق شورای بررسی موارد خاص مرکزی در سازمان امور دانشجویان قابل بررسی خواهد بود.
* کاهش مراجعات حضوری
فارس: تشکیل سامانههای مختلف در اداره کل امور دانشجویان داخل، یکی از برنامههای ویژه امور دانشجویان برای کاهش مراجعات حضوری بوده است. در این باره توضیح دهید.
یوسفی: یکی از برنامههای امور دانشجویی داخل در سال 91-90 کاهش مراجعات حضوری دانشجویان بود و میخواستیم بیشتر مطالبات و خدمات را از طریق سامانهها و بستههای الکترونیکی به متقاضیان ارائه دهیم. در همین راستا از ابتدای سال 92 تا کنون سه سامانه در این اداره کل ایجاد شده است.
سامانه تأئید مدارک، سامانه جامع شورای موارد خاص و سامانه انتقال خارج به داخل سامانههایی بودهاند که در اداره کل امور دانشجویان داخل راهاندازی شدهاند، درصد زیادی از مراجعات و مطالبات از طریق سامانهها انجام میشود.
گذشته از همه اینها سامانه پاسخگویی غیرحضوری به تمام مراجعات اداره کل هم در دست بررسی است که این سامانه هم در هفته جاری افتتاح خواهد شد.
هرچند این سامانه در حال حاضر هم آماده راهاندازی است و تنها دلیل افتتاح نشدن آن بررسی برخی موارد جزئی است. با افتتاح این سامانه صد در صد مراجعات و تقاضاها از طریق سامانهها به صورت غیرحضوری انجام میشود و تنها بخشی از مراجعات اجتناب ناپذیر مثل موارد انضباطی که حضور دانشجو الزامی است به صورت حضوری انجام میشود.
فارس: این سامانهها تا چه اندازهای منجر به کاهش مراجعات حضوری شده است؟
یوسفی: در راستای افزایش سرعت و دقت و تسهیل امور در انجام فرآیندهای قانونی و قانونمداری بستههای الکترونیکی برای پاسخگویی فراهم شده اما متأسفانه برخی از مراجعات علیرغم همه بحثها مثل قبل به سازمان انجام میشود که طبیعتاً میتواند در فرآیند پاسخگویی و دقت مورد نیاز در پاسخگویی تأثیرات منفی بگذارد که امیدواریم با گسترش و اشاعه فرهنگ استفاده از فضاهای مجازی و الکترونیکی این قبیل آسیبها در آینده در این حوزه کار مانند بسیاری از حوزههای خدماتی در سطح کشور کاهش پیدا کند و با توسعه این قبیل موارد یعنی بسترهای الکترونیکی کمک به قانونمندی بیشتر سیستمهای اداری- اربابرجوعی بیانجامد.
* تقدیم برنامههای امور دانشجویان داخل به دولت جدید
فارس: به عنوان سوال پایانی، فکر میکنید مجموعهای که به دولت جدید ارائه میدهید تا چه حد پاسخگوی نیاز مدیران آموزشی آینده و دانشجویان باشد؟
یوسفی: لازم میدانم رقم خوردن حماسه سیاسی و مشارکت قریب به 73 درصدی مردم در انتخابات را به ملت بزرگ، رهبر معظم انقلاب و رئیسجمهور منتخب تبریک بگویم.
هر مجموعه اداری در کشور برای خدماتی که به مردم ارائه میدهد دورنمایی متصور است. ما هم به عنوان کسانی که ارائه کننده خدمات به دانشجویان هستیم بر مبنای دورنمای ترسیمی که به عنوان سیاستهای کلان نظام شناخته شده باید مجموعهای تدوین کنیم که نشاندهنده اقدامات صورت گرفته در این اداره کل باشد.
این مجموعه قطعاً به مدیران جدید کمک زیادی خواهد کرد و امیدواریم مسئولان جدید کمال استفاده را ببرند.
نظرات کاربران