شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
شنبه 25 اسفند 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 10,532
بازدید دیروز: 41,545
بازدید کل: 161,182,891
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 116
کاربران حاضر: 116
کدخبر: 8231 زمان ارسال: شنبه 06 آبان 1391 - 11:38 تعداد بازدید: 2358
ارائه دو پیشنهاد برای اصلاح آزمون دکتری

رییس پردیس فنی دانشگاه تهران از ارائه دو پیشنهاد برای اصلاح نحوه برگزاری آزمون دکتری توسط جمعی از اعضای هیات علمی مطلع از مباحث آموزشی و پژوهشی دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها خبر داد.

دکتر محمود کمره‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه دو سال از برگزاری آزمون جدید نیمه متمرکز دکتری می‌گذرد، گفت: مصوبه اول وزارت علوم برای برگزاری آزمون نیمه متمرکز دکتری،‌ پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه نیمه متمرکز برای دو سال به صورت آزمایشی بود تا پس از بررسی و جمع‌بندی تصمیم نهایی در این رابطه اتخاذ شود.

وی با اشاره به برگزاری اولین دوره آزمون دوره دکتری نیمه متمرکز، گفت: این دوره از آزمون شامل یک آزمون مقدماتی از دروس عمومی و یک یا دو درس عمومی در هر رشته‌ بود که توسط سازمان سنجش برگزار و پس از آن از میان قبول شدگان اولیه، اسامی سه برابر ظرفیت به دانشگاه‌ها معرفی می‌شد که پس از انجام بررسی‌ها و مصاحبه‌ها توسط دانشگاه‌ها، نمرات اعلامی از سوی دانشگاه به عنوان نمره نهایی در پذیرش دانشجو موثر بود.

رییس پردیس فنی دانشگاه تهران افزود: اما در آزمون سال 91 که دومین سال برگزاری آزمون دکتری نیمه متمرکز بود، آزمون به شیوه تخصصی‌تر برگزار شد که در این راستا یک سوم نمره از دروس عمومی و تخصصی مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برگزار شد و مابقی نمره جهت بررسی پرونده داوطلبان آزمون دکتری به دانشگاه‌ها اختصاص یافت.

وی با اشاره به گذشت دو سال از برگزاری آزمون دکتری نیمه متمرکز، تصریح کرد: در حال حاضر دو پیشنهاد با در نظر گرفتن وضعیت علمی دانشجویان و توزیع رشته‌های مختلف از سوی دانشگاه‌ها مطرح شده است که پیشنهاد اول، بازگشت به روش سابق آزمون دکتری و پذیرش دانشجو صرفا از طریق دانشگاه‌های پذیرنده است.

کمره‌ای اضافه کرد: در صورتی که روش اول که پیشنهاد پذیرش دانشجو توسط دانشگاه‌هاست مورد پذیرش واقع نشود، پیشنهاد دیگری مطرح شده است، مبنی بر اینکه آزمون سازمان سنجش صرفا شامل مواد آزمون عمومی در دوره کارشناسی باشد و سازمان سنجش به دروس اختصاصی دوره‌ کارشناسی ارشد ورود پیدا نکند، چرا که دوره‌های کارشناسی ارشد، دوره‌های پژوهشی است و در این میان وظیفه سازمان سنجش، برگزاری آزمون در این حوزه نیست.

رییس پردیس فنی دانشگاه تهران در تشریح پیشنهاد دوم خود، گفت: در صورتی که آزمون به شیوه دوم برگزار شود، پیشنهاد این است که حداکثر 25 درصد نمره مربوط به سازمان سنجش باشد و 75 درصد مابقی به دانشگاه‌ها واگذار شود.

منبع : ایسنا  
نظرات کاربران
سپیده : 1391/08/06

ناراحتن، حق دارن دیگه اختیاراتشون کم شده

سعید : 1391/08/06

با سلام به نظر می رسد برای مسئولین امر شرایط برگزاری آزمون دکتری به خوبی تبیین نشده که در ذیل به اختصار به تبیین آن در چند بخش می پردازم. 1. در سال 91 قرار بود آزمون تخصصی تر باشد حالآنکه شرایط بگونه ای دیگر رقم خود. به عبارت دیگر 60 سوال تخصصی با ضربی 4 (معادل 240 امتیاز) دادند که در نوع سوال و منابع آن ابهامات فراوان بود؛ همچنین، دروس زبان و استعداد تحصیلی مجموعا با160 سوال که معادل 260 امتیاز بود داده شد. که بدان معناست تمرکز بر روی آزمون عمومی احتمال موفقیت را بیشتر می نماید که این امر با سیاست اعلامی از سوی سازمان سنجش مغایر و در تعارض آشکار بود. لازم به توضیح است به دلیل نوع سوالات در دروس تخصصی که از منابع غیر متعارف بود -اعم از کارشناسی و کارشناسی ارشد- عملا رقابت به آزمون بعد از ظهر سوق پیدا کرد و نهایتا به دلیل سختی در آزمون زبان رقابت محدود به استعداد تحصیلی گشت و این یعنی محوریت آزمون دکتری در رشته مدیریت عملا وابسته به درسی شد که ضریب یک داشت و دلالتی بر توانمندی یا عدم توانمندی داوطلب نمی نماید. 2. به نظر می رسد مجموعه وزارت علوم هنوز به جمع بندی مشخصی در نحوه اجرا و تعداد پذیرش شدگان، شیوه های پذیرش و تعداد داوطلبین و ... نرسیده طبق اسناد موجود در همین سایت (تغییر نحوه اجرای آزمون دکتری سراسری سال 1392 / میزان تغییرات مواد امتحانی) کل شرکت کنندگان در آزمون سال 90، 131000 نفر بوده که 6476 نفر قبول شده اند یعنی 5% از شرکت کنندگان و این درحالیست که در سال 91 تعداد شرکت کنندگان به 178000 رسیده و طبق پیش بینی ها قرار است 10600 نفر پذیرفته شودند یعنی 6% از کل حالیه آن است که تعداد شرکت کنندگان 36% افزایش داشته و قطعا به تعداد آنها در سال 92 نیز افزوده خواهد شد. لذا اگر نسبت های مذکور را مدنظر قرار دهیم متوجه سیاست های اتخاذی از سوی ایشان می شویم. 3. در تکمیل سخنان جناب آقای دکتر کمره ای باید عرض نمایم که روش درست در پذیرش دانشجوی دکتری همان شیوه قبل است البته با اندکی تغییر بدین صورت که آزمون زبان و تنها یک درس تخصصی مشترک از منابع معین توسط سازمان سنجش گرفته شود و مابقی فرایند در اختیار دانشگاه ها قرار گیرد زیرا آنان هستند که باید برای 4 سال با دانشجو تعامل نمایند. نباید برای صورت مساله غلط راه حل صحیح داد!!! والا همانند امسال قریب به 50% از داوطلبان دعوت شده به مصاحبه توسط دانشگا ها بنا به هر دلیلی رد می شوند و آنوقت وزارت علوم برای غلبه بر این امر ضریب نمره آزمون را از 1 به 2 تغییر و وزن نمرات مصاحبه را 1 اعلام می نماید!!!!

محسن : 1391/08/06

بهترین پیشنهاد اینست که همه بریم هند درس بخونیم چون دیگه دکتری هم هرکی هر کی شده !!!!

alipishtaz : 1391/08/06

استاد داشتم خودش تعریف کرد که رتبه 5 شد قبوام نکردن تهران چرا چون دانشجوی اونجا نبودم ولی رتبه 17 رو چون دانشجو اونجا بود قبول کردن...حق خوری هم حدی داره 

رضا : 1391/08/07

متاسفانه شرایط دانشگاهها در گذشته بگونه ای بود که بعلت عدم تمرکز آزمون دانشگاها بطریق دلخواه اقدام به گزینش می نمودند. به نظر من استاندارد نمودن آزمون و حداقل کردن اختیار دانشگاهها در گزینش که منجر به ضایع گردیدن حق شرکت کنندگان می گردید لازمست.

مجتبی : 1391/08/07

با سلام عوض همه این حرفها یه راه عملی بگم به وزارت علوم و سازمان سنجش و دانشگاهها ,... که به ذهن این همه نخبه نرسیده تا حالا همونطور که سازمان سنجش میتونه معدل دانشجوها رو تراز کنه و تاثیر بده قاعدتا باید بتونه در فرم کامپیوتری ثبت نام دکترا، جند قسمت دیگه اضافه کنه و اونها رو هم تراز کنه. مثلا: 1) تعداد مقالات کنفرانسی داخلی 2) تعداد مقالات کنفرانس بین المللی داخلی 3) تعداد مقالات کنفرانس خارجی معتبر 4) تعداد مقالات ژورنالی خارجی معتبر(غیر ISI) 5) تعداد مقالات ژورنالی خارجی معتبر( ISI) 6) تعداد کتب تالیفی 7) تعداد کتب ترجمه 8) تعداد اختراع بین المللی 9) تعداد اختراع ملی 10) معدل کارشناسی 11) معدل کارشناسی ارشد ....و خیلی چیزهای دیگه که البته در دفترجه ثبت نام دکترا باید منظور از هر بند دقیقا و صراحتا توضیح داده بشه که در موارد ذکر شده فرد متقاضی تعدادش رو و معدلها رو وارد میکنه حالا بر اساس نمره آزمون دکترا و تراز کردن موارد مذکور، رتبه بندی صورت بگیره و این دعواها و بحث ها و پیشنهادات عجیب و غریب و نفوذ 60 تا 75 % دانشگاهها در نتایج مصاحبه و اعمال سلیقه (مثل دادن نمره مصاحبه صفر به برخی افراد) از بین بره آخه با روش حال حاضر سازمان سنجش که آزمون دکترا برگزار میکنه خیلی از افراد دعوت شده به مصاحبه اصلا یه مقاله کنفرانسی سطح خیلی پایین هم ندارن اما دانشگاه مجبوره مثلا از بین 15 نفر از افراد معرفی شده 10 نفرشون رو برداره!!!!!! این روش پیشنهادی حتی این پتانسیل رو داره که فرایند مصاحبه از پذیرش دکترا حذف بشه و دانشجوها سر اینکه با کدوم استاد بردارن در مصاحبه رقابت کنند هر دانشجویی هم که اطلاعات جعلی و مخالف واقعیت در فرم ثبت نام وارد کرده قبولیش " کان لم یکن" میشه که این جمله هم جمله معروفیه (درست مثل زمانی که فرد معدل ارشد رو در ثبت نام دکترا اشتباه وارد میکنه) خواهش میکنم اینها رو به گوش مسئولین و دست اندرکاران برسونین

aa : 1391/08/07

خدا خودش کمک کنه من که دیگه عقلم به جایی قد نمی ده یعنی چی یعنی الان 92 ممکنه خود دانشگاهها وردارند و دیگه امحانی در کار نیست

sadegh : 1391/08/08

به نظرمن بهترین روش قرادادن ضریب 2برای آزمون وضریب 1برای مصاحبه است.این بهترین روش درشرایط فعلی است.

مهدی : 1391/08/19

بهتره برگرده به همون روش قبلی که تخصصی تر بود اما برای اینکه حق کسی پایمال نشه امتحان رو دانشگاه ها بگیرن اما گزینش و مصاحبه دست دانشگاه ها نباشه ،که تمایلشون بیشتر به انتخاب دانشجوهای خودشون بود

مینا : 1391/08/20

به نظر من آزمون دانشگاهها باید با کنکور باشه و درصد کمی واسه ی رزومه و نظر دانشگاهها باشه آخه با این مصاحبه ها شرایط اصلا یکسان نیست باید کنکور باشه که کل 90 درصد نتیجه رو با اون بسنجن و مصاحبه تاثیر مثبت بذاره تو نتیجه کنکور ولی 90 درصد ملاک انتخاب همون کنکور باشه

نام شما (ضروری)

ایمیل (ضروری)