تشکیل مرکز آزمون کارآفرینی و تدوین اولین فرهنگ تخصصی و توصیفی اشتغال و کارآفرینی
رییس سازمان همیاری اشتغال دانش آموختگان به مناسبت بیست و نهمین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی و نهمین سال تاسیس سازمان همیاری اشتغال دانش آموختگان از تشکیل مرکز آزمون کارآفرینی، راهاندازی مرکز تربیت مربی و مشاور، اجرای طرح پژوهشی شناسایی مزیتهای نسبی و فرصتهای اشتغال و کارآفرینی و تدوین اولین فرهنگ تخصصی و توصیفی اشتغال و کارآفرینی خبر داد.
علی احمدی در گفتوگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) درباره اهداف و برنامههای انجام شده در سال 87، در دست اجرا و آتی این سازمان در بخش توانمندسازی و کارآفرینی بیان کرد: بخش توانمندسازی و کارآفرینی یکی از حوزههای مهم فعالیتی این سازمان میباشد و با توجه به گستره وسیع آن، پیادهسازی برنامههای توانمندسازی و کارآفرینی، نیازمند فرهنگسازی، ترویج، مهارت آموزی، مشاوره، هدایت و حمایت از کارجویان میباشد.
مرکز آزمون کارآفرینی تشکیل میشود
وی افزود: در این راستا برنامههایی از جمله تدوین دورههای جدید آموزشی متناسب با نیازهای ملی و منطقهای، برگزاری 650 دوره کارآفرینی و مهارتهای کسب و کار برای 19 هزار نفر از کارجویان و متقاضیان، راهاندازی کسب و کار در سراسر کشور، برگزاری 6 دوره تربیت مربی کارآفرینی در 6 استان کشور برای 172 نفر، ارائه خدمات مشاوره اشتغال و کارآفرینی برای 17 هزار نفر، طرح ایجاد مرکز آزمون کارآفرینی، تدوین طرح رتبهبندی از اهم طرحها و برنامههای در دست اجرا و آتی این حوزه فعالیتی است.
اجرای دورههای کارآفرینی و مهارتهای کسب وکار به صورت متمرکز و غیرمتمرکز
احمدی ادامه داد: این سازمان به اجرای دورههای کارآفرینی و مهارتهای کسب وکار به صورت متمرکز و غیرمتمرکز در سراسر کشور برای40 هزار نفر از دانشآموختگان متقاضی راهاندازی کسب و کار، اجرای دورههای تربیت مربی کارآفرینی برای1500 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد با قرارداد منعقد شده با کانون فارغالتحصیلان دانشگاه آزاد، اجرای طرح رتبهبندی مدرسان و مربیان کارآفرینی و مهارتهای کسب و کار در سراسر کشور اقدام کرده است.
راهاندازی مرکز تربیت مربی و مشاور
وی با اشاره به اجرای آزمونهای کارآفرینی برای فراگیران دورهها در مرکز آزمون کارآفرینی و ارائه خدمات مشاوره به50 هزار نفر از متقاضیان و فراگیران دورههای کارآفرینی، اظهار کرد: از دیگر عملکردهای سازمان، راهاندازی مرکز تربیت مربی و مشاور و راهاندازی مرکز مشاوره اشتغال و کارآفرینی است.
نقش و اهمیت پژوهشهای کاربردی در حوزه اشتغال و کارآفرینی
رییس سازمان همیاری اشتغال دانش آموختگان در رابطه با نقش و اهمیت پژوهشهای کاربردی در حوزه اشتغال و کارآفرینی و اجرای طرحها و پروژههای اشتغالزا، عنوان کرد: یکی از بخشهای کلیدی فعالیتهای سازمان انجام پروژههای مطالعاتی و تحقیقات کاربردی است که نقش مهمی در پشتیبانی علمی سایر فعالیتهای سازمان دارد.
وی افزود: بطور کلی سیاست اصلی ما در انجام طرحهای مطالعاتی اجرای پروژهها به صورت پایلوت است. همچنین تولید و عرضه دانش تخصصی اشتغال و کارآفرینی و توسعه ارتباطات و همکاریهای علمی در سطح ملی و بینالمللی از جهتگیریهای اصلی این حوزه فعالیتی به حساب میآید.
شناسایی مزیتهای نسبی و فرصتهای اشتغال و کارآفرینی
احمدی در خصوص اهم فعالیتهای انجام شده در بخش مطالعات و تحقیقات کاربردی عنوان کرد: اجرای دو طرح پژوهشی «شناسایی مزیتهای نسبی و فرصتهای اشتغال و کارآفرینی» و دو طرح پژوهشی «مدلسازی توسعه روستایی با تاکید بر اشتغال و کارآفرینی» در استانهای ایلام و بوشهر به صورت پایلوت و طرح مقدماتی اشتغال و کارآفرینی در فناوریهای نوین از جمله فعالیتهای سازمان به شمار میآید.
تدوین اولین فرهنگ تخصصی و توصیفی اشتغال و کارآفرینی
وی ادامه داد: تدوین اولین فرهنگ تخصصی و توصیفی اشتغال و کارآفرینی، تالیف سه عنوان کتاب در حوزه اشتغال و کارآفرینی، تدوین بیش از 100 عنوان گزارش علمی، تخصصی و طرح پیشنهادی در حوزه اشتغال و کارآفرینی،اجرای 20 طرح پژوهشی و تحقیقات کاربردی در حوزه اشتغال و کارآفرینی توسط واحدهای جهاد دانشگاهی در استانهای آذربایجانشرقی، الزهرا، قزوین، تربیت معلم، سمنان، فارس، اصفهان، مشهد، استان مرکزی و مازندران، راهاندازی فاز دوم شبکه پژوهشگران و خبرگان حوزه کار و تدوین و چاپ بیش از10 عنوان مقاله علمی از دیگر فعالیتهاست.
احمدی با اشاره به برنامههای در دست اجرا و آتی این حوزه، تصریح کرد: امکانسنجی صدور خدمات علمی و فنی در حوزه اشتغال و کارآفرینی به 6 کشور منطقه و گسترش ارتباطات برای اجرای طرحها در کشورهای مذکور، تهیه و تدوین 40 عنوان طرح تیپ شغلی براساس مزیتهای نسبی استانها، تهیه و تدوین 15 طرح تیپ شغلی نوین، تدوین، چاپ و انتشار15عنوان کتاب علمی و تخصصی در حوزه اشتغال و کارآفرینی، راهاندازی و توسعه کتابخانههای تخصصی اشتغال و کارآفرینی در10 شعبه سازمان و واحدهای جهاد دانشگاهی از جمله این برنامههاست.
احمدی در رابطه با اهداف سازمان در حوزه اطلاعرسانی بازارکار و برنامههای اجرا شده این سازمان در حوزه اطلاعرسانی شغلی و بازارکار، اظهار کرد: سایت jobiran اولین و قدیمیترین سامانه اطلاعرسانی شغلی دانشآموختگان کشور محسوب میشود و در سال 87 وارد نهمین سال فعالیت خود شد.
هدف اصلی ما توسعه نظام خدمات اطلاعرسانی شغلی در سراسر کشور است
وی با بیان اینکه هدف اصلی ما توسعه نظام خدمات اطلاعرسانی شغلی در سراسر کشور و بر اساس مزیتهای نسبی استانها میباشد، تصریح کرد: معرفی 4 هزار فرصت شغلی جدید سازمانها، نهادها و شرکتها به کارجویان، جمعآوری و ثبت 1712 منبع علمی، گزارش، مقاله، کتاب، نشریه، آگهی، قوانین و مقررات در jobportal ، راهاندازی مرکز آزمون و سنجش به صورت مجازی، راهاندازی زیر سایت فرصتهای آموزشی، راهاندازی 3 زیرسایت تخصصی، راه اندازی10 سایت jobiran استانی در 10 استان کشور، برگزاری بیش از 35 جشنواره، نشست علمی و تخصصی، تور شغلی، نمایشگاه تخصصی و برنامههای ترویجی از این برنامهها است.
رئیس سازمان همیاری اشتغال دانش آموختگان در رابطه با چشمانداز بخش اشتغال و کارآفرینی جهاد دانشگاهی و سیاستهای راهبردی سازمان برای رسیدن به چشمانداز ترسیم شده، گفت: به اعتقاد ما اشتغال و کارآفرینی در طول فعالیتهای کاربردی بخشهای پژوهش و فناوری، آموزش و فرهنگی جهاد دانشگاهی قرار میگیرد.
اشتغال بخشی از فرآیند تجاریسازی دانش در جهاد دانشگاهی محسوب میشود
وی افزود: بطور کلی فعالیتهای بخش اشتغال بخشی از فرآیند تجاریسازی دانش در جهاد دانشگاهی محسوب میشود که خروجی آن تبدیل ایدههای علمی پژوهشی به نتایج ملموس اقتصادی و نهایتاً تولید و راهاندازی بنگاههای اقتصادی است.
احمدی با بیان اینکه خوشبختانه ما در زمینه اشتغال، همسو با سایر بخشهای اصلی فعالیتی نهاد جهاددانشگاهی از سال 1387 به تدوین چشمانداز و برنامه چهارم توسعه اقتصادی پرداختیم،اظهار کرد: در این راستا برنامهریزیهای لازم برای عملی کردن آن نیز انجام شده و با مشارکت 16 شعبه سازمان همیاری اشتغال در استانها و سایر واحدهای جهاددانشگاهی برنامه چهارم توسعه جهاد دانشگاهی در بخش اشتغال در حال اجرا است.
وی در خصوص چشمانداز ترسیم شده در این بخش عنوان کرد: پیشگام بودن در توسعه توانمندیهای شغلی دانشآموختگان و مؤثر بودن در هدایت و حمایت از سرمایههای انسانی بازارکار کشور با قابلیت مؤثر در کشورهای منطقه، ایجاد سازمان مؤثر در طراحی و اجرای طرحهای جامع، طرحهای تیپ کسب و کارهای نوین و تعامل سازنده ملی و بینالمللی در حوزههای کار، اشتغال و کارآفرینی، الهامبخش در نوآوری، اطلاعرسانی، ترویج، تصمیمسازی و ارائه خدمات علمی در حوزه کارآفرینی و اشتغال دانشآموختگان در قالب برنامه چهارم توسعه نیز که از سال 1387 شروع و تا پایان سال 1389 تدوام خواهد داشت.
نیروی انسانی متناسب با ساختار جدید سازماندهی خواهد شد
وی با اعلام اینکه سیاست اصلی ما در اجرای برنامهها و رسیدن به چشمانداز، متناسبسازی و همسو کردن ساختار سازمانی با برنامهها میباشد، گفت: در این زمینه تلاشهای گستردهای برای تجدید ساختار سازمان انجام گرفته که خوشبختانه با تصویب ساختار جدید توسط مجمع عمومی سازمان و تصویب و ابلاغ هیات امناء جهاد دانشگاهی، پستهای سازمانی نیز تدوین شده و نیروی انسانی متناسب با ساختار جدید سازماندهی خواهد شد.
رییس سازمان همیاری اشتغال دانش آموختگان ادامه داد: از دیگر سیاستهای راهبردی سازمان، تدوین و اجرای طرحها به صورت پایلوت و واگذری آن به شعب و واحدهای جهاد دانشگاهی سراسر کشور است، چرا که بار اصلی اجرای برنامه بر دوش شعب و واحدهای جهاددانشگاهی است و این سازمان صرفاً در حوزه ستادی به مدیریت و راهبری امور خواهد پرداخت.
احمدی در خاتمه اظهار کرد: توسعه و گسترش همکاریها با سازمانها و نهادهای داخلی و مشارکت در اجرای پروژههای ملی و صدور خدمات علمی و فنی به کشورهای منطقه و اجرای پروژههایی با مشارکت نهادهای بینالمللی از دیگر سیاستهای سازمان است که میتواند برنامههای بخش اشتغال جهاددانشگاهی را با چشمانداز 20 ساله کشور در بخش اشتغال و اهداف چشمانداز جهاددانشگاهی همسو کند.
نظرات کاربران