مدیرکل موسسات کارآموزی آزاد و مشارکتهای مردمی این سازمان تشریح کرد:
جزییات حمایتهای سازمان فنی و حرفهای از آموزشگاههای آزاد
اعطای تسهیلات 30 میلیون تومانی به آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد
اشاره:
حدود 14 هزار آموزشگاه فنی و حرفهای آزاد در کشور در حال فعالیت هستند که با بیش از 24 هزار مربی، حدود 2 میلیون نفر را در سال آموزش مهارت میدهند. یعنی 70 درصد تعهد آموزشی سازمان فنی و حرفهای(آموزش 3 میلیون نفر در سال) توسط این آموزشگاهها انجام میشود. نزدیک به 700 حرفه آموزشی در آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد ارایه میشود، حرفههایی که استاندارد آنها توسط سازمان فنی و حرفهای تایید شده است.
در سال جاری افزایش 5 درصدی تعداد آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد و توسعه آنها در بخش مهارتهای پیشرفته از جمله برنامههای سازمان در این زمینه است. به منظور آشنایی بیشتر با شرایط و نحوه تاسیس وهمچنین حمایتهایی که از طرف سازمان آموزش فنی و حرفهای از این آموزشگاهها صورت میپذیرد، گفت و گویی ترتیب دادیم با امیرمحمد پرویز مشاور رییس سازمان و مدیرکل موسسات کارآموزی آزاد و مشارکتهای مردمی، که در پی میآید:
جناب آقای پرویز ضمن تشکر از وقتی که برای این گفت و گو در اختیار ما قرار دادید، همانگونه که مستحضرید نقش آموزشهای فنی و حرفهای در توسعه مهارت در بین کارجویان بسیار مهم و حساس است. به عنوان مقدمه ورود به گفت و گو، نقش آموزشگاههای فنی وحرفهای آزاد را در توسعه اشتغال و افزایش تولید ناخالص ملی چگونه تشریح میکنید.
ما اعتقاد داریم که آموزشهای فنی و حرفهای در همه کشورها نقش و تاثیر بسزایی در تولید ناخالص ملی دارند، زیرا مساله اساسی در آنها مهارتآموزی است. یعنی وقتی افراد بتوانند وظایف خود را به درستی از نظر کمیت و کیفیت انجام دهند، محصول تولیدی قطعاً از اتلاف منابع جلوگیری میکند و در نهایت افزایش تولید ناخالص ملی را به همراه دارد. آموزشگاههای آزاد فنی و حرفهای با آموزشهایی که ارایه میدهند علاوه بر اینکه افزایش تولید ناخالص ملی را به همراه دارند، همچنین در زمینه توسعه اشتغال نقش بسیار اساسی ایفا میکنند. علاوه بر اینکه تعداد زیادی از آموزشهایی که توسط این آموزشگاهها ارایه میشود قابلیت اشتغالزایی در محیط کارگاهی را دارند، بسیاری از آموزشها نیز قابلیت ایجاد شغل در محیطهای کوچک مانند منزل را دارند و توسعه مشاغل خانگی را به همراه دارند.
چیزی حدود 70 درصد آموزشهای فنی و حرفهای توسط آموزشگاههای آزاد ارایه میشود، به منظور تقویت این رویه و توسعه این بخش چه حمایتهایی از این آموزشگاهها توسط سازمان فنی و حرفهای انجام میشود؟
حمایت از آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد یکی از محوریترین اصول اجرایی در سازمان فنی و حرفهای است. این حمایتها با هدف ایجاد مشاغل پایدار حاصل از این آموزشهاست. حمایتهای سازمان به صورت مالی و غیرمالی به این آموزشگاهها ارایه میشود. یکی از حمایتهای غیرمالی مهم، حذف آزمون مدیریت بود. قبلاً اگر آموزشگاهی به مدیر احتیاج داشت باید ماهها منتظر برگزاری آزمون مدیریت میماند و پس از آن نیز اعلام نتایج و احراز صلاحیتها زمان بسیار زیادی را به خود اختصاص میداد.
بسیاری از مواقع کارآموزان ثبتنام میکردند و کلاسها شروع میشد اما مدیری برای اداره آموزشگاه وجود نداشت به همین دلیل و همچنین به منظور حمایت ا زسرمایهگذار (موسس) و بخش خصوصی آزمون را حذف و به جای آن شاخصهایی را تعیین کردیم.
حتی در بعضی از آموزشگاهها که موسس تمایل به آموزش تنها یک حرفه دارد و به لحاظ اقتصادی برای وی مقدور نیست که برای آموزشگاه مدیر، مربی و سایر کارکنان را استخدام کند، در این شرایط به وی اجازه داده میشود تا وظایف موسس، مربی و مدیر را شخصاً به عهده بگیرد.
یکی دیگر از حمایتهای سازمان فنی و حرفهای از آموزشگاههای آزاد، تمدید کارت مدیریت افرادی است که دارای مدرک تحصیلی دیپلم هستند. یعنی کارت مدیریت افرادی که در گذشته با سطح تحصیلات دیپلم دریافت کردهاند را بلامانع اعلام و تمدید کردیم. اما از این طرف کسانی که جدیداً بخواهند کارت مدیریت دریافت کنند باید دارای مدرک تحصیلی حداقل لیسانس و برای رشتههای خدماتی مانند صنایع دستی، آرایش و پیرایش، طراحی و دوخت و ... حداقل مدرک تحصیلی را فوقدیپلم قرار دادیم. در نتیجه از یک طرف برنامهریزی شده است که سطح تحصیلات متقاضیان کارت مدیریت بالا رود و از طرف دیگر به گونهای عمل نشود که کسانی که در گذشته در این زمینه سرمایهگذاری کردهاند سرمایه آنها به خطر بیافتد و شغل خود را از دست دهند.
یک حرکت دیگر در جهت توسعه این بخش، حذف آزمون مربیگری بود. ما درخواستهای زیادی از موسسین داشتیم مبنی بر اینکه کلاسها شروع شده اما مربی برای آموزش وجود ندارد، ما برای حل این مشکل اعلام کردیم که هر موسس میتواند یک نفر را در یک حرفه به عنوان مربی معرفی کند. این مربی که از طرف آموزشگاهدار معرفی میشود باید صلاحیتهای عمومی در سطح آییننامه نحوه تشکیل و اداره آموزشگاههای آزاد مصوب هیات وزیران در سال 85، را داشته باشد. همچنین از نظر صلاحیتهای تخصصی باید مدرک تحصیلی وی متناسب با استاندارد تعیین شده برای آموزش حرفه مربوطه باشد. همچنین باید گواهینامه مهارت درجه 2 حرفه مربوطه را داشته باشد، البته اگر افراد دارای لیسانس مرتبط با حرفه آموزشی باشند این گواهینامه مهارت درجه 2 لازم نیست و این فرد پس یک سال کارورزی در آموزشگاهی که معرفی شده، اگر کارنامه قابل قبولی از وی ارایه شد (قبولی بیش از 60 درصد کارآموزان وی، اعلام رضایت موسس و اداره کل فنی و حرفهای استان از وی) و پس از طی یک دوره آموزش فنون تدریس و موفقیت در این دوره، پراونه آموزشی 3 ساله برای وی صادر میشود.
یکی دیگر از حمایت سازمان فنی و حرفهای از آموزشگاههای آزاد در راستای اصل 44، خارج کردن آموزشهایی که توسط آموزشگاههای آزاد آموزش داده میشود از سبد آموزشهای مراکز دولتی فنی و حرفهای بود. در این راستا بیش از 60 درصد حرفههای آموزشی را که آموزشگاههای آزاد به ارایه آنها میپرداختند، در سراسر کشور از سبد آموزشی مراکز دولتی خارج کردیم. زیرا به علت رایگان بودن آموزشهای مراکز دولتی فنی و حرفهای، به نوعی این مراکز رقیب آموزشگاههای آزاد شده بودند.
همانگونه که مستحضرید بسیاری از کارجویان فاقد مهارت در روستاها ساکن هستند، آیا در راستای توسعه آموزشهای فنی و حرفهای آزاد در این مناطق اقدامی از طرف سازمان فنی و حرفهای انجام شده است؟
یکی از اقدامات اساسی ما در این زمینه کشاندن آموزشهای فنی و حرفهای آزاد از شهرها به روستاهاست. ما در سال جاری به آموزشگاههای آزاد فنی و حرفهای این اجازه را دادیم که 3 شعبه در روستاها تاسیس کنند. یعنی این اختیار به آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد مستقر در شهرها داده شد که در صورت تمایل و توانمندی تا 3 شعبه جدید نیز در 3 منطقه روستایی تاسیس کنند. این شعبات باید دارای مدیر باشند اما مسایل مربوط به پذیرش و ثبتنام کارآموزان و باقی مسایل از طریق مدیریت اصلی انجام شود.
نکته قابل توجه در این زمینه این است که ادارات کل فنی و حرفهای استانها را موظف کردیم که از شعبات روستایی آموزشگاههای آزاد به صورت 100 درصد خرید خدمات آموزشی انجام دهند. به این معنی که وقتی یک حرفه مورد نیاز در یک منطقه روستایی آموزش داده میشود و این آموزش در این منطقه مورد نیاز است اما کارآموزان و فراگیران تمکن مالی لازم را ندارند، دولت شهریه این افراد را تقبل و پرداخت میکند. این موضوع به صورت بخشنامه در سال جاری ابلاغ و در حال اجراست.
از جمله مشکلات آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد، بحث مربوط به مالیات برارزش افزوده و عدم تامین هزینههای جاری آموزشگاه است، برای ساماندهی این مسایل چه اقداماتی از طرف سازمان فنی و حرفهای صورت گرفته است؟
اتفاقاً یکی از اقدامات سازمان در راستای حمایت از بخش خصوصی معافیت از ماده 12 مالیات برارزشافزوده است که این مساله به استانها ابلاغ شده است. در مورد هزینههای جاری آموزشگاههای آزاد و تعیین شهریه کارآموزان نیز اعلام کردیم شهریهای که باید از کارآموزان اخذ شود توسط انجمن صنفی آموزشگاههای آزاد تعیین و پیشنهاد شود.
حمایتهایی که سازمان از آموزشگاههای آزاد انجام میدهد، بیشتر به صورت غیرمادی است، اگرچه این حمایتها از اهمیت بالایی برخوردارند اما به نظر میرسد این آموزشگاهها نیاز به یکسری حمایتهای مادی نیز دارند. در این زمینه چه اقداماتی از طرف سازمان فنی و حرفهای انجام شده است؟
سازمان حمایتهای مادی مناسبی نیز از آموزشگاههای آزاد به عمل میآورد. از جمله در سال جاری تفاهمنامهای با صندوق مهر امام رضا (ع) به ارزش 20 میلیارد تومان منعقد کردیم که براساس آن آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد میتوانند در صورتی که از قبل تسهیلاتی دریافت نکرده باشند، براساس ضوابط دستورالعمل اجرایی تا سقف 30 میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند. این تسهیلات با سود 4 درصد و بازپرداخت 3 ساله در شهرها و 5 ساله در روستاها و مناطق محروم پرداخت میشود. بخشنامه اجرایی این مهم به استانها ابلاغ و درحال اجراست. این تسهیلات توزیع استانی شده و متقاضیان میتوانند برای اخذ آن به اداره آموزش فنی و حرفهای استان مراجعه کنند.
همچنین تسهیلات دیگر برای آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد در نظر گرفتیم که در راستای گسترش فناوری اطلاعات پرداخت میشود. در این راستا در سال گذشته یک میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض به آموزشگاههای آزاد پرداخت شد. همچنین یک میلیارد تومان هم به عنوان کمک بلاعوض به افراد حقیقی و حقوقی در اختیار آموزشگاههای آزاد قرار گرفت تا در صورت آموزش افرادی که تمکن مالی ندارند، از آن استفاده کنند.
همچنین یکی دیگر از حمایتهای مالی سازمان از آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد مربوط به تجهیزات این آموزشگاهها است. بعضی از آموزشها نیاز به تجهیزات گران قیمت دارد و امکان تهیه آن برای موسس آموزشگاه میسر نیست، ما به این آموزشگاهها اعلام کردیم با هزینه سازمان با کارگاه، موسسه و یا صنعتی که این تجهیزات را دارد قرارداد ببندند و آموزشهای عملی خود را در این اماکن ارایه دهد.
برخی از آموزشها هنوز استاندارد و قالب آن از طرف سازمان فنی و حرفهای تهیه و تعریف نشده است، اگر کارفرمایی به این آموزشها نیاز داشته باشد وضعیت آنها به چه صورت است؟
پیش از این ارایه اینگونه آموزشها از طرف آموزشگاههای آزاد ممنوع بود، اما اخیراً به آموزشگاههای آزاد اجازه داده شد در صورتی که کارفرمایی به آموزشی نیاز داشت که استاندارد آن در سازمان تهیه نشده بود، خود کارفرما میتواند محتوای آنرا تهیه کند و آموزشگاهها میتوانند این آموزش را ارایه دهند. ما ممنوعیت این مقوله را برداشتیم، زیرا اعتقاد داریم آموزشها باید براساس نیاز بازارکار باشد.
به عبارت دیگر در جایی که ما استاندارد و محتوای آموزشی را تعریف و تهیه کردهایم آموزشها بر آن اساس ارایه میشود اما جایی که استاندارد و محتوا تعریف و تهیه نشده است، اما کارفرما و بازار آن نیاز را احساس میکند به آموزشگاهها این اجازه را دادهایم که آن آموزشها را ارایه و گواهی پایان دوره آموزشی برای کارآموزان صادر کند. همچنین آموزشگاهها میتواند نمایندگی موسسات آموزشی معتبر خارجی را در داخل کشور ارایه کنند که به عنوان شیوهنامه آموزشهای خاصی به سراسر کشور ابلاغ شده است.
همانگونه که اشاره کردید، آموزشها باید براساس نیاز بازار باشد، در راستای توسعه رشتهها و آموزشهای جدید و پیشرفته چه اقداماتی در سازمان انجام شده است؟
ما بحث رشتههای جدید و به روز نمودن آموزشها را تحت قالب «آموزش مهارتهای پیشرفته» اعلام و پیگیری میکنیم. یک معاونت نیز در این راستا در سازمان تشکیل شد. همچنین تعداد70 مجوز آموزشی در زمینه آموزش مهارتهای پیشرفته به بخش خصوصی دادیم و حداقل شرایط قابل قبول برای کارآموزان آنها فوقدیپلم تعریف شد.
حمایتهای بسیار خوبی از طرف سازمان فنی و حرفهای از آموزشگاههای آزاد صورت میپذیرد، اما آیا از این آموزشگاهها نظارت هم به عمل میآید؟
ما در این زمینه 2 کار بسیار مهم انجام دادیم، اول اعتبارسنجی آموزشگاهها و دوم بازرسی و نظارت از آنهاست. اعلام کردیم در سال 4 نوبت و هر فصل یک بار این آموزشگاهها مورد بازرسی و نظارت قرار میگیرند. اگر تخلفی صورت گرفته باشد ابتدا تذکر شفاهی، سپس کتبی و در صورتی که تکرار شود به وی اخطار و با دعوت از وی تفهیم اتهام میشود. در نهایت اگر همه این موارد مثمر ثمر واقع نشود پرونده آموزشگاه به هیات نظارت استان رفته و مورد بررسی قرار میگیرد.
در سال گذشته لغو مجوزی در این راستا انجام گرفته است؟
لغو مجوز خیلی کم داشتیم ما بنا را بر ارتقاء و توسعه آموزشگاههای آزاد گذاشتهایم و لغو مجوز تنها در صورتی انجام میشود که مسایل مغایر با نظام جمهوری اسلامی و کارهای خلاف مطرح باشد. ما در سال گذشته کمتر از 20 مورد لغو مجوز داشتیم.
در پایان مجددا از شما تشکر میکنم .
من نیز از شما و همه دستاندرکاران نشریه بازارکار تشکر میکنم.
نظرات کاربران