مدیرکل پشتیبانی آموزش عالی از بلاغ آییننامه استعدادهای درخشان تا پایان امسال خبرداد.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، سعید قدیمی مدیرکل پشتیبانی آموزش عالی در جمع خبرنگاران به ورود آموزش عالی کشور به مرحله جدیدی از تاریخ اشاره کرد و گفت: آموزش عالی در سال 90 وارد یک مرحله جدیدی از تاریخ حیات خود شده است.
به گفته وی، آموزش عالی در طول حیات خود همواره درصدد توسعه کمی فعالیتها و برنامههای مجموعه آموزش عالی بوده است و همواره تعداد داوطلبان و متقاضیان بیشتری از ظرفیت پذیرش دانشگاهها بوده است لذا کارشناسان و مدیران به دنبال افزایش صندلیها و ظرفیت دانشگاهها بودند.
مدیرکل پشتیبانی آموزش عالی با بیان اینکه از ابتدای دهه 90 با رشد نزولی 18 تا 24 سالهها مواجه هستیم، گفت: رشد نزولی 18 تا 24 سالهها اتفاقی بوده است که طی 40 تا 50 سال گذشته بی سابقه است همزمانی این رشد نزولی با شروع برنامه پنجم توسعه کشور 2 موقعیت فوق العاده مهم برای آموزش عالی به وجود آمد و سیاست ارتقاء کیفیت را جایگزین سیاست سالهای قبل کرده است.
به گفته وی، قانون برنامه پنجم برنامههای ویژهای را برای آموزش عالی کشور درنظر گرفته است. این برنامهها فقط با حمایتهای ملی انجام میشود یعنی میتوانیم از ظرفیتهای قانونی و پشتیبانی مالی کشور برای انجام آنها بهرهمند شویم.
قدیمی با بیان اینکه حداقل در 15 سال آینده با رشد نزولی جمعیت مواجه خواهیم بود، گفت: البته در طول برنامه پنجم توسعه میزان رشد نزولی دقیقتر از 10 سال پس از آن خواهد بود و به همین دلیل اعمال سیاست ارتقای کیفیت در آموزش عالی در سالهای باقی مانده برنامه پنجم توسعه فرصت بسیار مهمی است.
وی با اشاره به فصل دوم قانون برنامه پنجم توسعه که فصل علم و فناوری است، خاطرنشان کرد: 80 ماده آموزش عالی در قانون برنامه پنجم توسعه لحاظ شده است، این قانون تکالیف سنگینی را برای آموزش عالی در نظر گرفته است، این تکالیف نیازمند زمان بندی و برنامهای بسیار دقیق است چراکه بدون زمان بندی و برنامه نمیتوان پاسخگوی این تکالیف بود.
مدیرکل پشتیبانی آموزش عالی گفت: فصل دوم با این جمله شروع میشود که به منظور تحول بنیادی در آموزش عالی به ویژه رشتههای علوم انسانی وزارت علوم و وزارت بهداشت مکلف به بازنگری متون، محتوا و برنامههای آموزشی درسی و دانشگاهی هستند.
* برنامههای درسی طی 20 سال گذشته عموما تغییر نکردند
به گفته قدیمی، برنامههای درسی در حداقل 20 سال گذشته عموما تغییر قابل توجهی نداشتهاند تعداد این برنامهها بیش از 20 هزار درس است؛ به عبارت دیگر مجموعه معاونت آموزشی و دانشگاهها طی پنج ساله حدود 4 هزار برنامه درسی را باید مورد بازنگری قرار دهند ضمن اینکه دولت و مجلس نیز باید شرایط لازم را برای انجام این بازنگری محقق کند.
وی تکلیف دوم برنامه پنجم توسعه را تدوین و ارتقاء شاخصهای کیفی اعلام کرد و گفت: اول باید شاخصها مشخص شوند تا بتوان وضع موجود را ارتقاء داد، در فصل دوم نیز اولویت با رشتههای علوم انسانی است.
مدیرکل پشتیبانی آموزش عالی فصل سوم این برنامه را نهادینه کردن تجارت علمی و عملی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با انجام فعالیتهای آموزشی و پژوهشی اعلام کرد و گفت: یکی دیگر از مادههای این قانون افزایش ظرفیت لازم برای دورههای تحصیلات تکمیلی است.
* قانون برنامه پنجم توسعه 13 تکلیف در حوزه نخبگان مشخص کرده است
به گفته قدیمی، قانون برنامه پنجم 13 تکلیف در حوزه نخبگان مشخص کرده است که تسهیل ارتقای تحصیلی در ورود به رشتههای مورد علاقه، اعطای حمایتهای مالی و بورس، هدایت تحصیلی در رشتههای اولویت دار کشور و ایجاد فرصتهای شغلی از تکالیفی است که این برنامه مشخص کرده است.
وی به استقرار دبیرخانه شورای استعداد درخشان در وزارت علوم، اشاره کرد و گفت: این دبیرخانه به طور اختصاصی به حمایتهای هدفمند مادی و معنوی از نخبگان اختصاص دارد.
* مهمترین تکلیف برنامه پنجم توسعه در آموزش عالی بحث بازنگری سرفصلها است
قدیمی مهمترین تکلیف برنامه پنجم توسعه را بازنگری سرفصلها و محتوای درسی اعلام کرد و با بیان اینکه از 7 مهر سال 89 به دانشگاهها اعلام شده است، سرفصلهایی که بیش از 5 سال عمر دارند را بازنگری کنند، گفت: 12 روز پس از این تاریخ 22 شاخص به دانشگاهها برای بازنگری سرفصلها اعلام شد.
وی افزود: این شاخصها در 4 دسه کلی به روز رسانی؛ بومی سازی، کارآمدسازی و ارزشمداری تقسیم شده بودند؛
برهمین اساس کمیتهای تشکیل شد که شاخصها را در حوزههای مختلف به روز کند.
* شیوه نامه بازنگری سرفصلهای آموزشی تا یک ماه دیگر به دانشگاهها ابلاغ میشود
مدیرکل پشتیبانی آموزش عالی از تهیه شیوهنامه بازنگری سرفصلها و محتوای متون درسی سی هفت ماه گذشته خبر داد و گفت: تا یک ماه آینده این شیوه نامه به دانشگاهها ابلاغ میشود.
وی با بیان اینکه در 7 اردیبهشت ماه امسال از دانشگاههایی که هیئت ممیزه دارند خواسته شد اقدامات 12 سال گذشته خود در زمینه بازنگری محتوای متون درسی را در اختیار وزارت علوم قرار دهند، گفت: درخواست اقدامات بازنگری شده 12 سال قبل صورت گرفته چراکه بر طبق ابلاغیه وزیر وقت علوم از سال 79 دانشگاههای که دارای هیئت ممیزه بودند میتوانستند به صورت مستقل در فصل درسی تهیه کنند تا قبل از آن تمام سرفصلها به صورت متمرکز در وزارت علوم شکل میگرفت.
به گفته مدیرکل پشتیبانی آموزش عالی، دانشگاههایی بزرگ ازجمله دانشگاه اصفهان، تهران، شهیدبهشتی و شریف برنامههای درسی بازنگری شده طی 12 سال گذشته را در اختیار وزارت علوم قرار دادهاند و باقی دانشگاهها نیز به مرور در حال ارسال برنامههای بازنگری شده خود هستند؛ از سوی دیگر شورای برنامهریزی نیز برنامههای مصوب خود را ارائه داده است.
وی از وجود 20 هزار سرفصل خبر داد که بیش از 2 دهه مورد بازنگری قرار نگرفتهاند و خاطرنشان کرد: با توجه به اطلاعاتی که از دانشگاهها در اختیار وزارت علوم قرار گرفته و مهارتی که دانشگاهها در حوزههای مختلف به دست آوردهاند.
قدیمی ادامه داد: سعی میشود 20 هزار سرفصل را در بین دانشگاههایی که در این حوزهها تجربه دارند توضیح شود؛ ضمن اینکه اگر تواناییهای در جای دیگری وجود داشته باشد هماهنگیهای لازم در این زمینه صورت میپذیرد.
قدیمی با بیان اینکه 60 کمیته تخصصی زیر مجموعه شورای عالی برنامه ریزی شکل گرفته است تا هم درباره شاخصها و هم درباره نقشه راه حوزه تخصصی برنامههای خودشان را ارائه دهند، تصریح کرد: توسعه آموزش عالی از این پس براساس برنامههای تشکیل شده توسط شورای برنامه ریزی است.
به گفته وی، دانشگاههای هنر اصفهان، شهید بهشتی، علامه، تهران، اصفهان، علم و صنعت، کاشان و انتشارات سمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برنامههایی اولیه خود را ارائه دادهاند.
قدیمی با بیان اینکه ماموریت بازنگری 38 سرفصل علوم انسانی و مطالعات فرهنگی واگذار شده بود و اقدام پژوهشگاه فقط یک کار کوتاه مدت بود، خاطرنشان کرد: در بازنگری دروس 3 سطح کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت وجود دارد.
وی ادامه داد: دانشگاههای تخصصی ازجمله دانشگاه علامه و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز ماموریت پیدا کردند تا به صورت عمیقتر به بازنگری دروس ورود پیدا کنند.
* واگذاری بازنگری 150 سرفصل به 6 دانشگاه تخصصی هنر
قدیمی در بخش دیگری از صحبتهای خود به بازنگری سرفصلهای تخصصی حوزه هنر اشاره کرد و گفت: در حوزه هنر بازنگری 150 سرفصل به 6 دانشگاه تخصصی هنر واگذار شده است.
وی همچنین در بخش دیگری از صحبتهای خود به بازنگری 50 منبع درسی توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: تاکنون 12 منبع در اختیار وزارت علوم قرار گرفته است و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قول داده است که سرفصل مابقی را نیز ارائه دهد.
به گفته قدیمی، تعهدات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تا انتهای سال نهایی میشود.
قدیمی تاکید کرد: بین تولید علم نافع مدیریت و ترویج آن علم و ایجاد مقبولیت بین اساتید تفاوتهای بسیار جدی وجود دارد؛ در بحث بازنگری حتما باید توجه کنیم که از تمام ظرفیتهای کشور استفاده شود و از تمام اعضای هیئت علمی متخصص دلسوز، متعهد و کارشناس در این حوزه بهره گرفته شود.
مدیرکل پشتیبانی آموزش عالی درباره بررسی منابع بازنگری شده پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: کمیته علوم اجتماعی نظر مثبت خود را درباره منابع بازنگری شده اعلام کرده است و تغیرات در دستور کار شورای عالی برنامه ریزی قرار میگیرد؛ ضمن اینکه منتظر نظر سایر کمیتهها نیز هستیم.
وی با بیان اینکه بازنگری منابع درسی وظیفه ذاتی وزارت علوم است، گفت: در حوزههای علوم پایه انرژی هنر، جغرافیا و دریا اقدامات بسیار خوبی صورت پذیرفته است.
* حذف 14 رشته در رشته انرژی و ایجاد 28 رشته جدید
به گفته قدیمی، برنامه توسعه حوزه انرژی نهایی شده است و در این حوزه 60 سرفصل در دستور کار قرار میگیرد.
وی ادامه داد: 14 رشته در این حوزه به دلیل به روز نبودن و پاسخگو نبودن حذف میشوند؛ ضمن اینکه 20 رشته نیز مورد بازنگری و ساماندهی قرار میگیرند و 28 رشته جدید نیز در حوزه انرژی ایجاد میشود.
وی به حوزه جغرافیا و فعالیتهای صورت گرفته در این حوزه اشاره کرد و گفت: در حوزه جغرافیا 10 برنامه مقطع کارشناسی و 14 برنامه مقطع کارشناسی ارشد و 5 برنامه مقطع دکترایی مورد بازنگری قرار گرفت.
مدیرکل پشتیبانی آموزش عالی به تکلیف بند (ج) ماده 15 قانون برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت: در این بند نهادینه کردن تجارب علمی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مورد توجه قرار گرفته است. بر همین اساس کمیته دفاع مقدس شکل گرفت و درس آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاههای کشور اجرا شد. براساس ابلاغ جدید این درس اختیاری است اما میتواند به سقف واحدها اضافه شود.
وی درباره وظایف کمیته دفاع مقدس گفت: این کمیته به دروس تخصصی این حوزه مانند مهندسی دفاع، هنر دفاع، روانشناسی دفاع، ادبیات و تاریخ دفاع ورود پیدا کرده است.
مدیرکل پشتیبانی آموزش عالی به طرح آمایش اشاره کرد و گفت: بیش از 80 نفر ساعت در طرح آرامش فعالیت صورت گرفته است؛ کمیتههای متعددی درگیر این طرح بودند 30 استان کشور مسئولیت داشتند تا توجه به ظرفیتهای استان سند آمایش استانی را ارائه دهند تا با توجه به پتانسیلها ماموریتهای منطقهای ملی و فرا ملی را دنبال کنند.
قدیمی ابراز امیدواری کرد که وزارت علوم بتوانند تا پایان سال 90 تکلیف ملی بازنگری دروس را بین دانشگاهها تقسیم کار کند.
به گفته وی، چارچوب نهایی سند آمایش مشخص شده است و سعی میشود این سند در بهمنماه رونمایی شود.
مدیرکل پشتیبانی آموزش عالی به بازنگری درس تنظیم خانواده اشاره کرد و گفت: به منظور بازنگری این درس کمیتهای شکل گرفته است و مامور شده با متخصصان دانشگاههای مختلف کارگروههای را تشکیل دهند؛ اکنون گزارش کارهایی که انجام دادند نهایی شده است و امیدواریم در دستور جلسات شورای عالی برنامه ریزی قرار گیرد.
وی ادامه داد: محتوای این درس باید غنیتر شود تا بتواند پاسخگوی نیاز جامعه امروز با شرایط بومی و ارزشهای اسلامی باشد.
به گفته وی، کتاب شکوه زندگی یکی از منابع درسی است که پیشنهاد شده است در بازنگری جدید جایگزین منابع قبلی درس تنظیم خانواده قرار گیرد و این موضوع در کمیته درس تنظیم خانواده درحال بررسی است.
* آئین نامه هدایت استعداد درخشان تا پایان سال ابلاغ میشود
وی همچنین در بخش دیگری از صحبتهای خود ضمن اشاره به ورود بدون کنکور 4 هزار و 200 دانشجوی استعداد درخشان به مقاطع بالاتر خبر از نهایی شدن آئین نامه استعداد درخشان داد و گفت: تا پایان سال آئین نامه استعداد درخشان به دانشگاهها ابلاغ میشود.
به گفته وی، پیشنهاد قرار گرفتن مباحثی همچون محیط زیست کار آفرینی فرهنگ و تمدن اسلامی و اندیشههای سیاسی حضرت امام(ره) در مباحث درسی ارائه شده است اما ظرفیت دورههای کارشناسی ارشد و دکترای بسیار محدود است؛ ضمن اینکه سیاست وزارت علوم در راستای ارتقای کیفیت، کاهش ماندگاری دانشجو در دانشگاه است؛ این سیاست مانع از این میشود که بتوانیم تعداد واحدها را افزایش دهیم.
قدیمی در بخش دیگری از صحبتهای خود به ایجاد کمیته دریایی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود 5 هزارمتر ساحل در کشور داریم؛ دانشگاههای ساحلی ما ماموریت یافتهاند که با توجه به فرصتهای فوق العاده خوب سواحل دورههای آموزشی متناسب با پتانسیل آن مناطق داشته باشند.
به گفته وی، سند برنامه توسعه علوم دریایی ارائه شده است و در شرف نهایی شدن است.
نظرات کاربران