همایش دوسالانه اشتغال و نظام آموزش عالی کشور با موضوع "اشتغال داناییمحور در چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران"
"دانایی محوری" رشته اصلی پیوند دهنده همه ارکان چشمانداز بیست ساله کشور است. در این چشمانداز، دانش محور کردن اقتصاد کشور در افقی بیست ساله مورد تأکید قرار گرفته است و از آنجایی که اقتصاد دانش محور اقتصادی است که بر تولید، توزیع، انتقال و بهرهبرداری از دانش استوار است، آموزش عالی به عنوان رکن اصلی نظام علی کشور که تولید کننده، توزیع کننده و انتقال دهنده دانش است نقش اصلی در اقتصاد دانش محور ایفا میکند.
در این راستا و به منظور تعریف و تبیین دقیق ابعاد مختلف این موضوع، جهاددانشگاهی تربیت مدرس با مشارکت تعدادی از وزارتخانه ها و سازمان های دولتی چهارمین همایش دوسالانه اشتغال و نظام آموزش عالی کشور را با موضوع "اشتغال داناییمحور در چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران" برگزار میکند.
محورها و زیرمحور های همایش" اشتغال دانایی محور در چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران"
نقش آموزش و دانشگاه در اشتغال دانش بنیان
مدل رشد مبتنی بر نظام دانشگاه در برابر نظام بنگاه
الگوهای بهره وری نظام دانشگاه در جامعه دانش بنیان
نقش آموزش عالی در فرایند اشتغال آفرینی در جامعه دانش بنیان
دگرگونی در شیوه های آموزش مدرسه ای و دانشگاهی برای اشتغال در جامعه دانش
مهارت ها و دانش های چند گانه در اشتغال آینده
سهم بخش آموزش و فرهنگ در اشتغال آینده
اشتغال خلاق، اشتغال کیفیت و اشتغال فرهنگی
چالش های اشتغال نخبگان
چشم اندازهای تحول کار و اشتغال در آینده
دگرگونی ویژگی ها و شرایط کار در جامعه دانش بنیان
پویایی های کار و اشتغال در آینده
سرمایه انسانی ، سرمایه اجتماعی و اشتغال آینده
اشتغال، رشد اقتصادی و انسجام اجتماعی در چشم انداز آینده
زمینه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برای اشتغال دانش بنیان
و ضعیت اشتغال در 1404 با توجه به سناریو های آینده سیاسی و فرهنگی
حرفه گرایی در اشتغال دانایی محور
انگیزش های اجتماعی در کار و اشتغال آینده
زمینه های جامعه شناختی اشتغال در آینده
نوآوری و حقوق مالکیت معنوی در مشاغل دانش
نقش نهادها و فعالیت های جامعه مدنی در اشتغال آینده
اشتغال آینده به مثابه سبک زندگی
جنبه های انسان شناختی کاردر آینده
تحولات جمعیت شناختی و اشتغال در چشم انداز 1404
زمینه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برای اشتغال دانش بنیان
اشتغال، باز اندیشی و جامعه ی مخاطره
ابعاد اقتصاد سیاسی کار و اشتغال در آینده
تحولات گذشته و پیش بینی آینده نرخ مشارکت دانش آموختگان آموزش عالی و عرضه نیروی متخصص
خانوارها، سرمایه انسانی و شکل گیری مهارت ها و تخصص ها
تحولات نرخ مشارکت دانش آموختگان آموزش عالی در بازار کار به تفکیک زن و مرد
پیش بینی عرضه نیروی متخصص به تفکیک سطوح و گروه آموزشی
بررسی تحولات کمی و کیفی نخبگان
بررسی تغییرات انگیزشی دانش آموختگان و شاغلان متخصص
آینده نگری تقاضای نیروی متخصص در فعالیت های اقتصادی بخش خصوصی
تقاضای نیروی متخصص، تحولات گذشته و پیش بینی آینده به تفکیک سطوح تحصیلی و فعالیت های اقتصادی در بخش خصوصی
بررسی پدیده (( رشد بدون اشتغال)) در فعالیت های اقتصادی در طول سال های 1385- 1375
بنگاههای اقتصادی، مقیاس تولید و تقاضا برای نیروی متخصص
بنگاههای اقتصادی، رقابت پذیری و شکل گیری بخش دانش
بنگاههای اقتصادی و شکل گیری بخش دانش
بنگاههای اقتصادی و رقابت پذیری در عصر دانایی
جامعه و تقاضا برای دانایی، آیا تقاضا برای دانایی جدی است؟
ارزیابی و نقد سیاست ها و برنامه های موجود بخش اشتغال
· چالش ها و مشکلات فرآوری معضل اشتغال نیروهای آموزش دیده کشور
· ارزیابی راهبردها، عملکردهای دولت در زمینه اشتغال در دهه ی اخیر
· شرایط فعلی اشتغال در کشور و نقش آن در توسعه اقتصادی
· بررسی مقایسه ای جایگاه اشتغال در توسعه اقتصادی کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه
· جایگاه نظام آموزش عالی کشور در اشتغال دانایی محور
· ارزیابی نقش بنگاه های زود بازده در حل معضل اشتغال دانش آموختگان
ترسیم چشم انداز مطلوب اشتغال در افق بیست ساله
· امکان سنجی تدوین چشم انداز مطلوب برای اشتغال دانایی محور در افق بیست ساله
· ارزیابی ضرورت تدوین یک برنامه جامع برای اشتغال دانش آموختگان در افق کوتاه، متوسط و بلند مدت با تاکید براهداف چشم انداز
· جایگاه اشتغال دانایی محور در نیل به اهداف سند چشم انداز بیست ساله
· بررسی و تحلیل نقشه جامع علمی کشوردر ارتباط با راهبردهای اشتغال نیروی انسانی
سیاست ها و راهبردهای مناسب برای دستیابی به اهداف اشتغال در سند چشم انداز
· چالش ها، مشکلات فراروی تدوین استراتژی بلند مدت در زمینه اشتغال دانایی محور
· ارزیابی فرصت ها و تهدیدها برای نیل به اهداف اشتغال در سند چشم انداز بیست ساله
· نقش نظام آموزش عالی کشور در نیل به اهداف اشتغال در سند چشم انداز
· بررسی راهکارهای اصلاح ساختار نظام آموزش عالی کشور در افزایش کیفیت دانش آموختگان
· بررسی راهکارهای توسعه نظام های سازمانی و نیروی انسانی جهت جذب و بکارگیری نیروی انسانی
تعاون،اشتغال،آموزش عالی
بررسی مبانی نظری کار آفرینی تعاونی
مولفه های تاثیرگذار بر هدایت شغلی دانش آموختگان در بستر نظام تعاون
مزیت های نسبی اشتغال دانش آموختگان در نظام تعاون
الزامات اشتغال دانش آموختگان در قالب شرکت های تعاون
آسیب شناسی تعاونی های دانش آموختگان وارئه راهکارهای بهسازی آنها
جایگاه آموزش عالی در توسعه تعاونی کارآفرین
تبیین مدل ها والگوهای کاربردی کارآمد برای توسعه تعاونی های دانش آموختگان
تجربیات موفق سایر کشورها در زمینه هدایت دانش آموختگان به اشتغال درقالب نظامهای تعاونی
نظرات کاربران