دنیای اقتصاد: صنعت خودروسازی یکی از صنایع بسیار با اهمیت در اقتصاد است و گردش مالی آن را میتوان با صنایع بسیار اثرگذار همچون صنعت فولاد سازی مقایسه کرد به همین دلیل در جریان بحران اقتصادی و کاهش فروش خودرو در بسیاری از کشورها، دولتهای اغلب کشورهای صنعتی طرح حمایت از خودروسازان را ارائه کردند و با تزریق پول به بازار خودرو و ارائه یارانههای کلان به این صنعت مانع از ورشکستگی آن شدند. طبق گزارشهای موجود در سال گذشته میلادی چین بزرگترین بازار خودروی دنیا را داشت و بیشترین درآمد را در این صنعت ایجاد کرد. در سال گذشته میلادی 18 میلیون دستگاه خودروی سواری در چین فروخته شد و پیشبینیها از رسیدن شمار خودروهای فروخته شده در این کشور به مرز 50 میلیون دستگاه تا انتهای دهه جاری حکایت دارد. البته صنعت خودروسازی نیز در این کشور رشد زیادی پیدا کرد و انعقاد قراردادهای همکاری با شرکتهای بزرگ غربی سبب شد تا تکنولوژی مورد استفاده در این صنعت رشد کند. حال سوال این جاست که این کشور از نظر حجم تولید خودرو در چه جایگاهی قرار دارد؟ اتحادیه بینالمللی مطالعات خودرو در گزارش اخیر خود اعلام کرد کشورهای چین و ژاپن و آلمان و کرهجنوبی چهار کشور بزرگ تولیدکننده خودروی سواری در دنیا هستند. حجم تولید خودرو در این چهار کشور در مجموع بیش از 30 میلیون دستگاه است که سازنده 42 درصد از مجموع خودروهای تولید شده در دنیا است. آمریکا که یک کشور صنعتی است و شرکتهای بزرگی همچون فورد و جی ام در آن مشغول به کار هستند در جایگاه هفتم جدول قرار دارد و تنها 2 میلیون و730 هزار دستگاه خودرو در عرض یک سال تولید کرد. این کشور که در سالهای قبل بزرگترین بازار خودرو را داشته است در جریان بحران اقتصادی جایگاه اول را به چین واگذار کرد ولی انتظار میرود تا سه سال آینده بتواند در صدر فهرست بازارهای بزرگ خودرو در جهان قرار گیرد. اتحادیه بینالمللی مطالعات خودرو در گزارش خود آورده است: در سال 2010 میلادی 77 میلیون و 698 هزار و 901 دستگاه خودروی سواری و خودروهای تجاری سبک و مینی بوس و اتوبوس و کامیون در دنیا تولید شده است که نسبت به سال 2005 میلادی 11میلیون دستگاه و نسبت به سال 2000 میلادی 19 میلیون دستگاه رشد داشته است. رشد تولید خودرو در دنیا به دلیل رشد اقتصاد جهانی و افزایش تقاضا برای خودرو بود. البته رشد جمعیت هم عامل بسیار با اهمیتی در افزایش حجم تولید خودرو در سالهای اخیر میباشد. اما در سال2010 چین بزرگترین تولیدکننده خودرو در دنیا بود. آمارها نشان میدهد در سال گذشته 18میلیون و 264 هزار و 667 دستگاه خودرو در چین تولید شد که بخشی از آن توسط خودروسازان داخلی و بخشی هم توسط شرکتهای خودروسازی خارجی فعال در چین به بازار عرضه شد. حجم تولید انواع خودروی سبک و سنگین در چین نسبت به سال 2005 میلادی 3/5 برابر و نسبت به سال 2000 میلادی 9 برابر شده است که رقم بسیار چشمگیری است. در سال گذشته بیش از 13میلیون دستگاه خودروی سواری در چین تولید شده است و مابقی خودروهای تولید شده را انواع دیگر وسایل نقلیه تشکیل میدهند. طبق این گزارش در سال گذشته ایران از نظر حجم تولید خودروهای سواری در دنیا در جایگاه یازدهم قرار داشت و یک میلیون و 367 هزار دستگاه خودروی سواری در این کشور تولید شد، در حالیکه از نظر مجموع خودروهای سواری و تجاری و کامیون و اتوبوس و مینیبوس در جایگاه سیزدهم دنیا قرار دارد. نکته مهم این است که در سال گذشته بیش از 200هزار دستگاه خودروی تجاری، مینیبوس، اتوبوس و کامیون در ایران تولید شده است، ولی مجموع خودروهای تولید شده در این کشور نسبت به سال 2005 میلادی دو برابر و نسبت به سال 2000 میلادی بیش از 4 برابر شده است. صنعت خودروسازی در ایران درآمد زیادی برای کشور ایجاد کرده است ولی حجم صادرات نسبت به حجم تولید بسیار کم است. ایران سرمایهگذاری زیادی برای تقویت صادرات و پیدا کردن بازارهای تازه برای صادرات خودروهای تولیدی خود انجام داده است و هم اکنون محصولات ایران به چندین کشور صادر میشود و این روند رو به رشد است.
نام شما (ضروری) *
ایمیل (ضروری) * *
*