شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
دوشنبه 05 آذر 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 19,417
بازدید دیروز: 25,397
بازدید کل: 157,725,714
کاربران عضو: 1
کاربران مهمان: 91
کاربران حاضر: 92
کدخبر: 5435 زمان ارسال: یکشنبه 09 مرداد 1390 - 09:21 تعداد بازدید: 1655
در گفتگو با محمد دلبری؛ بهره گیری از دانش بازاریابی برای دست یابی به کنش مطلوب در رفتار بازار

افزایش کمّی مؤسسات پولی در پهنه اقتصاد کشور، بدون هیچگونه تنوع و ابداع در ارائه خدمات بانکی ، وجود ساختار سنتی به شکل دولتی، افزایش گستره اختیار مردم در انتخاب مجموعه‌های پولی و بانکی و همچنین بسته‌های نظارتی تعیین شده توسط سیاست گذران و نهادهای ناظر بر آن باعث ایجاد رقابت‏هایی دشوار در جذب مشتری و کسب سهم بازار از طریق روش‌های خارج از اصول رقابت سالم شده است. لیکن مؤسسه مالی و اعتباری صالحین می کوشد تا با بهره گیری از "دانش بازاریابی" و رعایت ملاحظات مستند و تجربه‌های حاصل از این دانش و نیز با تحلیل‏های دقیق از حیطه تخصصی بازار، به کنش مطلوب در رفتار با بازار دست یابد.
 
محمد دلبری؛ رئیس هیات مدیره موسسه مالی و اعتباری صالحین، در گفتگو با مرکز بازاریابی خدمات مالی، با بیان مطلب فوق، به تاریخچه آغاز به کار موسسه اشاره کرد و گفت: مؤسسه مالی و اعتباری صالحین که فعالیت خود را از سال 1376 آغاز کرده در دوسال اخیر با افزایش سرمایه و اخذ مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و همچنین در پی تحولات مدیریتی، دور تازه ای از فعالیت‌های گسترده خود را در چشم انداز 5 ساله تدوین کرده است.
در چشم انداز مذکور، این مؤسسه به یکی از 10 مؤسسه مالی و اعتباری و یا بانک برتر کشور تبدیل خواهد شد.
رئیس هیات مدیره موسسه مالی و اعتباری صالحین، پذیرش کفالت شماری از تعاونی‌های اعتباری و همکاری با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای اجرای طرح ساماندهی تعاونی‏های اعتبار را بخشی از راهبردهای این مجموعه برشمرد.
دلبری، درادامه به شرح مختصر جایگاه بازاریابی در مؤسسه مالی و اعتباری صالحینپرداخت و گفت:  بطور کلی بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری به دلیل ماهیت خدماتی خود از یک سو و خدمات متنوع قابل ارائه و درخور شان افراد اعم از حقیقی و حقوقی از سویی دیگر، در ارتباط مستقیم با مخاطبینی هستند که در تقسیم بندی بازاریابی از آنها با عنوان «مشتری» یاد می شود و ادامه حیات سازمانهای مرتبط با مشتریان همچون بانک‌ها، مؤسسات و ... به وجود مشتریان بالفعل و بالقوه آنها بستگی دارد. در واقع کلیه ذینفعان اعم از سهامداران، مدیران و کارکنان مؤسسه مالی و اعتباری صالحین نیز بر این باورند که مشتریان ولی نعمتانمان می باشند و می بایست برای جلب اعتماد و جذب و نگهداری آنها در مؤسسه، از هیچ خدمتی دریغ نکرد
وی با تاکید بر اینکه، اساساً آغاز فعالیت هر مجموعه اقتصادی نشانگر اعتبار و اعتماد اجتماعی نسبت به آن سازمان است و طبعا مردمی که با اطمینان همکاری مالی خود را با مجموعه مربوطه آغاز کرده اند، منتظر پیشرفت برنامه و تحقق اهداف و آرمانهای آن بانک یا مؤسسه هستند، افزود: مؤسسه مالی و اعتباری صالحین با این رویکرد و تاکید بر تفاوت "موضوع مشتری یابی" با " دانش بازاریابی " می کوشد تا با بهره گیری از "دانش بازاریابی" و رعایت ملاحظات مستند و تجربه‌های حاصل از رسته‌های این دانش و نیز با تحلیل‏های دقیق از حیطه تخصصی بازار، به کنشی مطلوب در رفتار با بازار دست یابد.
رئیس هیات مدیره موسسه مالی و اعتباری صالحین، در ادامه با بیان اینکه طی دو سال گذشته بیشترین انرژی مؤسسه در زمینه توسعه زیرساخت‌ها، گسترش و بهسازی شعب در سراسر کشور و در یک بیان کلی، بازمهندسی مجموعه صالحین صرف شد، گفت: با این وجود مؤسسه صالحین از برنامه‌های بازاریابی و توسعه و افزایش سهم  بازار غفلت نورزیده و با عنایت به اینکه وظیفه اصلی و کلیدی بانک‌ها و مؤسسات پولی تجهیز و تخصیص منابع است ، این وظیفه مهم در ساختار مؤسسه، در معاونتی تحت عنوان اعتبارات و بازاریابی تعریف و گنجانده شده است که مهمترین وظیفه این معاونت شناسایی نیازهای مشتریان و تولید و ارائه محصولات مبتنی بر این نیازها است و ضمنا با راه‌اندازی "باشگاه مشتریان اثرگذار و ویژه" همچنین رتبه بندی آنان، خدمات متنوع ‏تری را به ایشان ارائه می دهد.
دلبری سپس با اشاره به «شورای عالی بازاریابی» در موسسه مالی و اعتباری صالحین و اینکه این شورا  متشکل است از اعضای ناظر و معاونت‌های تخصصی متعامل و کارشناسان و مشاورین خبره بازاریابی و اینجانب که مسئولیت ارزیابی و رصد مستمر بازار را برای حضور قدرتمند تر در این عرصه بر عهده دارد، پژوهش و بررسی وضعیت بازار، طراحی بسته‌های خدمات پولی و اعتباری متنوع و مدیریت ارتباط با مشتریان را از دیگر محورهای اساسی در امر بازاریابی دانست که در معاونت اعتبارات و بازاریابی این موسسه در حال پیگیری است.
وی در خصوص وضعیت رقابت در نظام بانکی کشور و مسائل، مشکلات و کاستی‌های آن، به وجود ساختارهای سنتی به شکل دولتی و همچنین بسته‌های نظارتی تعیین شده توسط سیاستگذران و نهادهای ناظر بر آن اشاره کرد که در شرایط کنونی باعث جذب مشتری و کسب سهم بازار از طریق روش‌های خارج از اصول رقابت سالم و منطقی شده است و گفت:  در واقع تعیین تکلیف نرخ سود سپرده و تسهیلات را باید از جمله مواردی دانست که منجر به رقابت غیر سالم در شبکه بانکی کشور شده است .
دلبری در ادامه با با بیان اینکه جذب مشتری و کسب سهم بازار در شرایط کنونی از طریق روش‌های خارج از اصول رقابت سالم صورت می پذیرد، تاکید کرد: این شاخص‌ها باید به وسیله تقاضای بازار و مشتریان و همچنین مدیریت و افزایش بهره وری در بانک‌ها و مؤسسات پولی تعیین شود.
رئیس هیات مدیره موسسه مالی و اعتباری صالحین، همچنین معتقد است: افزایش کمّی مؤسسات پولی در پهنه اقتصاد کشور، بدون هیچگونه تنوع و ابداع در ارائه خدمات بانکی صورت گرفته و این امر باعث شده تا علی رقم افزایش گستره اختیار مردم در انتخاب مجموعه‌های پولی و بانکی، شاهد تنوع واقعی و تخصصی و ارتقاء در نوع خدمات دریافتی از سوی مشتریان نباشیم و طبعا این موضوع در عدم وفاداری مشتریان موثر بوده  و در پی آن صرف هزینه‌های گزاف جهت بازاریابی مجدد از مشتریان مطلع و حسابگر را در پی خواهد داشت و نتیجه این رقابت کاهنده علی رقم تلاش و سعی مستمر و پایش و شتاب و همچنین بهره گیری از ابزارها و تولیدات تبلیغاتی و بازاریابی، چیزی نخواهد بود جز کاهش اعتماد و تخفیف جایگاه و شأن تخصصی و حرفه ای بانکداران و مؤسسات پولی و مالی.
وی سپس به چگونگی شکل گیری و تاثیر پذیری این نوع رقابت از وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور پرداخت و بیان اینکه در سال‌های اخیر تقارن اجرای برنامه‌های تحول اقتصادی دولت در محورهایی نظیر: هدفمندی یارانه‌ها، اصلاح نظام مالیاتی، اصلاح نظام بانکی و ارزی و ... با سونامی اقتصادی که از غرب آغاز شده و شرایط حاد و ویژه ای را در جهان رقم زده، گفت: تین موضوع مسئولیت نهاد‌های اقتصادی و تصمیم‌گذار را دو چندان می نماید و بدیهی است در صورت عدم توجه خاص مسئولین نظام بانکی به نیازها و خواسته‌های به حق مؤسسات و بانک‌ها، شرایط دشواری پیش روی این سازمان‌ها قرار خواهد گرفت.
دلبری، از جمله وظایف مسئولین بانکی و مؤسسات پولی در این برهه از تاریخ اقتصادی کشورمان را شناخت دقیق نیازمندی‌های لایه‌های مختلف اقتصاد بانکی و کوشش در رفع این نیازمندی‌ها و خواست‌های کلان و نیم کلان و رفع نیازهای اکثریت افراد درگیر با عوارض آن عنوان کرد و برخورد متناسب با بدهکاران بانکی غیر مقصر، معاونت و احیای نهادهای اقتصادی، ارائه راه کارها و بسته‌ها و محصولات نوین و واقعی بانکی، گسترش خدمات و تنوع بخشی به خدمات بانکی، بهره گیری از فناوری‌های روزآمد در ارائه خدمات، افزایش توان تخصصی صف و شعب در ارائه خدمات را از جمله برنامه‌های مطلوب و متناسب در اوضاع پرشتاب و متغیر اقتصادی امروز دانست .
 وی در خصوص وضعیت مشتری مداری و بازار یابی در موسسه مالی و اعتباری صالحین گفت : نگاه ما نسبت به مشتری ابزارگرایانه نیست، بلکه فراتر از آن و بعنوان اشرف مخلوقات است و معتقدیم که تنها این مشتری نیست که نیازمند دریافت خدمات از ما است، بلکه قبل ازآن این ما هستیم که نیازمند وجود ایشان هستیم؛ یعنی این ارتباط را جاده و مسیری دوسویه می دانیم و برای این منظور شناسایی نیازهای مناسبتی و ادواری مشتریان حقیقی و حقوقی و کاهش احساس منفی در شاخص‌های کنترلی ارائه تسهیلات، جزء لاینفک برنامه‌های ما است. بطور مثال زمان بررسی و کارشناسی مدارک، گردش اداری، زمان سپرده سپاری اولیه، دریافت ضمانت‌های چند لایه، سود تسهیلات و مدت زمان بازپرداخت، درکنار برنامه‌های تقویت و تجهیز منابع و ارائه فرصت‌های بیشتر برای تعامل مشتری؛ بخشی از سرفصل‌های مورد مداقه و ارزیابی در انجام لایه های مشتری مداری در بازاریابی موسسه است.و بر این اساس می توان به  جمله پروژه های ذیل که در اداره بازاریابی مؤسسه مالی و اعتباری صالحین در حال اجراست اشاره کرد:
v          تدوین منشور اخلاقی مؤسسه و عمل به آن با رویکرد تکریم مشتری و اخلاق حرفه ای.
v          پژوهش‌های بازاریابی و شناسایی بازارهای بالفعل و بالقوه بصورت مستمر و پویا و شناخت شیوه رفتاری استفاده از خدمات بانکی در مناطق مختلف کشوری متناظر با مناطق کشوری سازمانی فعال و منفعل .
v          شناسایی و خودارزیابی سازمانی در رابطه با استقرار سیستم‌های ارتباط با مشتری(CRM).
v          طراحی الگوی ویژه آمیخته بازاریابی با رویکرد ارزش آفرینی و ناظر به نیازها و احساس رضایت مشتری.
رئیس هیات مدیره موسسه مالی و اعتباری صالحین، در ادامه با تاکید بر اینکه مجموعه صالحین، مسیر بهبود مشتری‌مداری و پایبندی بیش از پیش به استانداردهای فنی را به عنوان خط قرمز حداقلی موسسه میداند ، مهندسی مجدد و مستمر فرآیندها را به مثابه دو بال ارتقاء دهنده سازمان خود دانست .
دلبری همچنین به نقش فرهنگ سازی و آموزش در بهبود رقابت سالم و مشتری مداری پرداخت و گفت:  "فرهنگ سازمانی" که محصول و خروجی آموزش پایدار و مستمر است، علاوه بر آموزش درون سازمانی، مهارت افزایی مشتریان و مخاطبین، خدمات بانکی و پولی و تربیت کاربران ماهرتر را نیز در برمی گیرد.
وی افزود: از اینرو، همزمان با آموزش کارکنان باید نسبت به ارتقاء سطح مهارت‌های عمومی مشتریان در استفاده و بهره گیری از خدمات نوین بانکی اهتمام ورزید که از آن جمله می توان به آموزش انواع عقود و ابزارها و شیوه‌های نوین اقتصاد بانکداری بدون ربا، مانند صکوک، مضاربه،  مساقات و جعاله و نیز شیوه استفاده از فناوری‌های نوین بانکی از قبیل دستگاه‌های الکترونیکی نظیر خود پرداز‌ها و نرم افزارهای موبایل مبنا و نرم افزارهای رایانه‌ای و ... که در میان مردم نیز فراگیر شده است اشاره نمود.
وی گفت:  طبیعی است که پس از گردش آزاد این اطلاعات و افزایش دانش عمومی مخاطبین در استفاده از خدمات بانکی، رقابت مؤسسات پولی و بانکی بر حسب این شاخص‌ها تخصصی‌تر و اصولی‌تر خواهد بود.
رئیس هیات مدیره موسسه مالی و اعتباری صالحین، در پایان به تبیین نقش آموزش پرسنل شعب مؤسسه جهت موفقیت در برنامه‌های رقابتی با سایر رقبا و بانک‌ها  پرداخت . با تاکید بر اینکه دانش در سازمان‌های امروزی به مثابه خون در یک ارگانیسم زنده مانند بدن است، افزود: بر این اساس برنامه‌های آموزشی مؤسسه نیز با همکاری شرکت‌های فعال در حوزه آموزش و برنامه ریزی آموزشی و بهره گیری از مشاوره گروه‌های حرفه‌ای در حال تقویت ، بهسازی و تکمیل است و علاوه بر آموزش‌های دوره ای و روتین سازمانی که در واحد آموزش، طراحی و تدارک دیده شده، ارتقای تخصصی کارکنان از طریق حضور در کارگاه‌های تخصصی، سمینارها و کنفرانس‌های علمی و حرفه‌ای که واجد شرایط تخصصی و ارزش علمی باشد، ویژه هر بخش تخصصی پیگیری می‌شود.
خاطر نشان می شود مرکز بازاریابی خدمات مالی، سومین دوره کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات مالی را در روزهای هفدهم و هجدهم مهرماه سال جاری در هتل المپیک تهران برگزار خواهد کرد. در کنفرانس سوم، موضوع چگونگی برنامه ریزی و اجرای راهبردهای بازاریابی در موسسات خدمات مالی، بویژه در بانکها، موسسات مالی و اعتباری، صنعت بیمه، بورس و شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسط صاحب‌نظران داخلی و خارجی تشریح و تبیین خواهد شد. علاقمندان می توانند جهت دسترسی به اطلاعات کامل این کنفرانس و مطالب متنوع در زمینه بازاریابی خدمات مالی، به وب سایت مرکز بازاریابی خدمات مالی به نشانی www.FSMcenter.comمراجعه فرمایند.

نظرات کاربران

نام شما (ضروری)

ایمیل (ضروری)


کرمانشاه گشت - اولین سامانه جامع گردشگری استان کرمانشاه