آذر ماه سال گذشته فعالان بازاریابی حوزه خدمات مالی یکبار دیگر گردهم آمدند تا دستاوردها و تجارب خود را در این زمینه به مشارکت گذاشته، با مباحث جدید این موضوع آشنا شوند.ه حضور جمع کثیری از اساتید دانشگاهی، صاحبنظران، مدیران و کارشناسان نظام بانکی، صنعت بیمه و بورس کشور در دومین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات مالی وکیفیت متمایز این کنفرانس و موفقیت های حاصله، ما را بر آن داشت تا با محمدرضا حسینزاده عضو هیئت مدیره بانک ملی ایران، گفتگوی کوتاهی داشته باشیم: به نظر شما دستاوردهای اولین کنفرانس بینالمللی بازاریابی خدمات مالی که در سال گذشته برگزار شد چه بود و چه ضرورتی برای برگزاری دومین کنفرانس وجود داشت؟ تا قبل از برگزاری اولین کنفرانس بازاریابی خدمات مالی در سال گذشته، بازاریابی در کشور ما کاملاً به روش سنتی انجام میشد ولی از زمانی که این کنفرانس برقرار شد، رویکرد علمی به بازاریابی در کشور ما باب شده است و این نشان می دهد برگزاری این گونه کنفرانسها بسیار مؤثر و سودمند است. در واقع بسیاری از مؤسسات و بنگاههای اقتصادی و بانکهای ما هنوز به روش سنتی بازاریابی میکنند، اما برگزاری و تداوم این کنفرانس، موجی در بنگاههای مالی به وجود آورده است که به مقوله بازاریابی توجه علمیتر و بیشتری کنند. در واقع هم اکنون بنگاه های مالی به این نتیجه رسیده اند که مؤسساتی که از دانش روز بهر گیرند، از دیگران سبقت خواهند گرفت. از سوی دیگر با توجه به اینکه ما در تمام زمینهها با دیگرکشورهای دنیا ارتباط تنگاتنگ داریم، لازم است که در مقوله بازاریابی هم رویکرد علمی داشته باشیم و از حالت سنتی خارج شویم. نقش و اهمیت این کنفرانس را در رقابتپذیر کردن مؤسسات خدمات مالی به چه میزان ارزیابی می کنید؟ رقابتپذیری همیشه وجود داشته، اما اغلب سنتی بوده است. بعد از برگزاری اولین کنفرانس بازاریابی خدمات مالی، یک موجی از علمگرایی در بازاریابی به وجود آمد که باعث میشود، رقابت بین مؤسسات علمیتر شود. با اطمینان باید گفت: مؤسساتی که واقعاً از روی دانش، در امر رقابت مشارکت میکنند، در آینده از رقبای خود پیشی خواهند گرفت. چه راهکارهایی برای باروری و بهبود بازاریابی در خدمات مالی پیشنهاد میکنید؟ بحث آموزش بسیار اهمیت دارد. بنده شنیده ام آموزش مجازی بازاریابی برای همگان و به ویژه برای مؤسسات مالی در نظر گرفته شده است که این موضوع بسیار ایدهآل است و اگر آموزش بازاریابی را در دستگاهها و بنگاههای اقتصادی ترویج دهیم، قطعاً به باروری بازاریابی میانجامد. تعامل با جهان خارج و دستیابی به علم روز نیز برای باروری و بهبود بازاریابی در خدمات مالی بسیار سودمند است. در این کنفرانس افرادی از کشورهای دیگر به عنوان سخنران و ارائه دهنده مقاله حضور دارند که این امر باعث تبادل نظر و اطلاعات شده و تعامل و تبادل اطلاعات با مجامع بینالمللی و داخلی، قطعاً به پیشرفت مؤسسات مالی منجر خواهد شد. ضمنا باید به کیفیت خدمات مالی نیز توجه شود، چرا که برای باروری بازاریابی مفید خواهد بود. نقش بانکها، بیمه و بورس را در توسعه و اجرای راهبردهای بازاریابی چگونه ارزیابی میکنید؟ مؤسساتی که نام بردید با مقوله بازاریابی ارتباط تنگاتنگ دارند، چرا که خدمات گوناگونی به مردم ارائه میدهند و مردم هم به جهت این خدمات متنوع ناچارند روزانه به یکی از این مؤسسات مراجعه کنند. لذا رقابت هم تنگاتنگ میشود. هر یک از این مؤسسات اگر با ارائه کیفیت بهتر و با رویکرد بازاریابی علمی فعالیت کند، هم خودش موفق خواهد بود و هم تأثیر مستقیمی بر پیشرفت امر بازاریابی خواهد گذاشت. لذا نگرش مؤسسات مالی به کیفیت و بازاریابی بسیار حائز اهمیت است و خوشبختانه این مؤسسات از بازاریابی علمی استقبال میکنند. خاطر نشان می شود که مرکز بازاریابی خدمات مالی، سومین دوره کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات مالی را در روزهای هفدهم و هجدهم مهرماه سال جاری در هتل المپیک تهران برگزار خواهد کرد. در کنفرانس سوم، موضوع چگونگی برنامه ریزی و اجرای راهبردهای بازاریابی در موسسات خدمات مالی، بویژه در بانکها، موسسات مالی و اعتباری، صنعت بیمه، بورس و شرکتهای سرمایهگذاری توسط صاحبنظران داخلی و خارجی تشریح و تبیین خواهد شد. علاقمندان برای ثبت نام در این کنفرانس، میتوانند به وب سایت مربوطه به نشانی www.FSMcenter.com مراجعه نمایند یا اطلاعات مورد نظر را از طریق شماره تلفن های 2-66596661 جویا شوند.
عضو محترم هیات مدیره بانک ملی ایران در جریان نیستند که سالهاست روشهای سنتی بازاریابی مخصوصا با ورود بانکهای خصوصی کنار رفته که اکنون بانکهای خصوصی در شرایط نابرابر رقابت سهم بزرگی از بازارهای مالی را به خود اختصاص داده اند.ظاهرا نظر ایشان در تحول بازاریابی بعداز اذر ماه سال گذشته در مورد بانک خودشان بوده ونه سایرموسسات.
نام شما (ضروری) *
ایمیل (ضروری) * *
*