ورود به سایت
عضویت در سایت
تبلیغات در سایت
راهنمای استفاده از سایت
ارتباط با ما
درباره ما
شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
یکشنبه 23 دی 1403
ورود به سایت
مرا بخاطر بسپار
کلمه عبور را فراموش کرده اید؟
بخش های اصلی
صفحه اصلی
مقالات فارسی
مقالات انگلیسی
اخبار
کارشناسی ارشد
دکترای مدیریت
تست تألیفی و کنکوری
جزوات کنکوری و درسی
صفحه شخصی
آمار سایت
بازدید امروز: 6,258
بازدید دیروز: 16,958
بازدید کل: 159,008,850
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 75
کاربران حاضر: 75
کدخبر:
3241
زمان ارسال:
چهار شنبه 31 شهریور 1389 - 22:02
تعداد بازدید:
3211
نحوه و شرایط عضویت در انجمن صنفی مجریان آموزش کارآفرینی
در شماره 547 نشریه بازارکار گزارش تفصیلی شروع به کار «انجمن صنفی مجریان آموزش کارآفرینی» به چاپ رسید که با استقبال فراوان خوانندگان به خصوص کارآفرینان و مجریان آموزشهای کارآفرینی مواجه شد. به منظور آشنایی بیشتر و اطلاع رسانی دقیق تر از این موضوع، گفتگویی ترتیب دادیم با عباس صادقی رییس هیات مدیره انجمن صنفی مجریان آموزش کارآفرینی که در پی میآید:
یکی از مهمترین اهداف تشکیل انجمن صنفی مجریان آموزشی کار آفرینی، یکپارچه سازی خدمات آموزشی و پژوهشی در عرصه کار آفرینی است، برای نیل به این مهم چه تمهیدات و برنامه های اندیشیده شده است؟
پیش از ورود به گفتگو پیرامون زمینه های گوناگون کار آفرینی باید از نقش ارزنده و سازنده رسانه های گروهی بهویژه مطبوعات و علی الخصوص نشریه بازار کار در زمینه گسترش فرهنگ کار و کار آفرینی و حضور ارزشمندی که در انعکاس گسترده اخبار، گزارش ها، مقالات اعم از ترجمه و تالیف درباره کار آفرینی داشته اند تشکر نمود.
به ندرت اتفاق می افتد شماره ای از بازرا کار حداقل یک مطلب خواندنی و آموزنده، در حیطه کار آفرینی و مباحث مرتبط با آن نداشته باشد، این یک واقعیت انکار ناپذیر است. آفرین بر شما و همکارانتان.
در پاسخ به این سوال باید عرض کنم خدمات آموزشی که طی سالهای اخیر در سطح گسترده تحت عنوان «آموزش مهارت کسب و کار و کارآفرینی» از سوی موسسه کار و تامین اجتماعی برنامه ریزی و توسط موسسات مجری آموزش کارآفرینی در اقصی نقاط کشور اجرا می شود به نوعی یکپارچه به نظر می رسد. طبعا پژوهش های منجر به بازنگری محتوای آموزشی و کاربردی روشهای متنوع آموزشی در پی تحلیل بازخوردهای دریافتی در جهت یکپارچه سازی صورت می گیرد.
انجمن در پی آن است که با تعامل و هم اندیشی، در سطحی گسترده از همه ظرفیت های موجود علمی و تجربه های گرانقدری که بالقوه و بالفعل در این زمینه وجود دارد بهره مند شوند و این یعنی کشف استعدادهای نهان در جامعه و از قوه به فعل در آوردن و کمک به رشد و شکوفایی آنها که همان رسالت آموزش کار آفرینی هم هست.
آموزش کار آفرینی به مرور و طی سالهای اخیر در جامعه ما نهادینه شده است. علاوه بر موسسه کار و تامین اجتماعی، سازمان آموزش فنی و حرفه ای با همه آموزشگاه های آزاد سراسر کشور، دانشکده کارآفرینی، جهاد دانشگاهی، مراکز کارآفرینی دانشگاه های دولتی و غیر دولتی، وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت تعاون، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی(در مقوله کار آفرینی سلامت) وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش، وزارت صنایع، وزارت بازرگانی، وزارت کشور، ( از طریق شهرداری ها) و... به عنوان دستگاه های اجرایی در بخش دولتی، اتاق تعاون، بنیادهای تعاون، شرکت های تعاونی آموزش و پژوهش و تعداد قابل توجهی ( بیش از دویست عنوان) از موسسات آموزشی در بخش خصوصی در امر آموزش کار آفرینی فعال و عموما عضو انجمن هستند، زمینه جلب و جذب این تعداد را فراهم می کنند.
با توجه به اینکه انجمن صنفی مجریان آموزش کار آفرینی یک انجمن تازه تاسیس است، به تبع بسیاری از مراکز ارایه دهنده آموزش های کار آفرینی علاقمند هستند از اهداف تاسیس این انجمن و چشم انداز برنامه های آن اطلاعات بیشتری داشته باشند. لطفا در این خصوص توضیح بفرمایید.
انجمن برای بسیاری از مراکز ارائه دهنده آموزش های کار آفرینی شناخته شده است. چون از جمع همین موسسات پدید آمده است. حضور پنجاه درصد از موسسات و مجریان آموزش کارآفرینی کشور از سراسر کشور در فراخوان هیات موسس و نیز نخستین مجمع عمومی برای انتخاب هیات مدیره و تصویب اساسنامه انجمن در فروردین ماه 89 از آن جمله هست.
در خصوص اهداف کیفی می توان به ارتقاء کیفی فعالیت های آموزشی و پژوهشی و از نظر کمی نیز به گسترش توسعه فرهنگ کار آفرینی در همه سطوح، طبقات و اقشار جامعه و ایجاد فرصت های آموزشی برای آحاد کشور اشاره نمود که در اساسنامه انجمن تحت عنوان وظایف اساسی عام ( ماده 3) و وظایف اختصاصی (ماده 4) آمده است. چشم انداز این اقدامات منجر به ایجاد بستر مناسب برای گسترش فرهنگ کار آفرینی و نهادینه کردن آن به عنوان یک شیوه زندگی خواهد شد.
ارتقای سطح دانش و فناوری و توسعه منابع انسانی از جمله توانمند سازی سرمایه های انسانی و در نهایت پرورش نیروهای توانمند در عرصه کار آفرینی نیز در چشم انداز دیده می شود.
موسسات آموزشی مرتبط که علاقمند به عضویت در این انجمن صنفی مجریان آموزش کارآفرینی باشند، باید از چه طریقی عمل کنند؟ چه شرایطی برای عضویت آنان پیش بینی شده است؟
کمیته اطلاع رسانی انجمن با شناسایی موسسات مجری آموزش کار آفرینی راسا نسبت به ارائه اطلاعات مورد نیاز اقدام می کند از جمله شرایط عضویت در این انجمن اجرای حداقل یک دوره آموزش مهارت های کسب و کار و کارآفرینی به تایید موسسه کار و تامین اجتماعی، در بخش غیر رسمی و حضور در بخش آموزش رسمی کارآفرینی در سطح کشور است. در واقع دست اندرکاران آموزش کارآفرینی در قالب شخصیت های حقوقی به این انجمن می پیوندند. اساتید، مدرسین و مربیان آموزش کارآفرینی در همه سطوح نیز به عنوان شخصیت های علمی موسسات و نهادهای آموزشی در بانک اطلاعات انجمن و در نقش گنجینههای ارزشمند وپشتوانه های اعتباری انجمن صنفی مورد توجه ویژه خواهند بود.
به طور کلی انجمن صنفی مجریان آموزش کار آفرینی چه خدماتی به موسسات آموزشی تحت پوشش خود ارایه می دهد؟
نوع خدماتی که انجمن به موسسات عضو اعم از شخصیت های حقوقی و افراد حقیقی تحت عناوین مدرس، مربی، مروج و... ارایه می دهد در ماده 3 اساسنامه به عنوان استیفای حقوق و خواسته های مشروع و قانونی آنها آمده است که این نقش را بهطور مشخص کمیته حقوقی انجمن عهده دار است.
وجود منافع مشترک بین اعضای انجمن، سبب ایجاد ساختارهای متناسب با نیاز می شود. از اینرو کمیته اطلاع رسانی که از فعال ترین و پرشتاب ترین بخش انجمن می باشد، با بهره گیری از آخرین روش ها در فناوری اطلاعات و ارتباطات و فضای مجازی با طراحی سایت اینترنتی و نشریات تخصصی بر تامین بخشی از این نیاز می پردازد.
کمیته های آموزش و پژوهش نیز هر یک جداگانه عهده دار ارتقاء کمی و کیفی فعالیت های آموزشی و پژوهشی درون سازمانی ( برگزاری دوره های ویژه اعضای انجمن، ارتقاء مهارت و تامین نیروی انسانی متخصص نیروی انسانی آنان) و برون سازمانی( متناسب با نقش و ماموریت هریک از موسسات عضو در پذیرش مشارکت برای اجرای فعالیت های آموزش و پژوهش حوزه کار آفرینی در سطح کشور و نیز مشارکت در تهیه پیش نویس لوایح و طرحهای مربوط به توسعه کار آفرینی هستند.
با توجه به برنامه های کوتاه، میان و بلند مدتی که برای انجمن صنفی مجریان آموزش کار آفرینی پیش بینی شده است، به نظر می رسد این انجمن قادر باشد بخش عمده ای از برنامه های توسعه ای در امر کارآفرینی، از جمله انتخاب کارآفرینان برتر را برعهده بگیرد. نظر شما در این رابطه چیست؟
مشارکت در فرایند انتخاب کارآفرینان برتر از طریق عضویت اعضای انجمن در کمیته های علمی و هیات های داوری در سطوح استانی و ملی عملا وجود دارد، ولی با تمرکز اطلاعات چهره های شاخص در انجمن امکان استفاده بهینه از همه ظرفیت های علمی و عملی در سطح کشور فراهم میشود و لذا پذیرش نقش فعال تر از یک مشارکت رسمی و تشریفاتی در دستور انجمن قرار دارد به نحوی که کارآفرینان برتر همواره به عنوان الگوی های رفتاری در برنامه های آموزشی، حضوری چشمگیر تر داشته باشند.
نظر شما در مورد آموزش های عمومی 72 ساعتی موسسه کارو تامین اجتماعی چیست؟
در خصوص دوره های آموزش عمومی 72 ساعته مهارت کسب و کار کار آفرینی با گذشت 4 سال باتوجه به باز خوردهای حاصله و بررسی های موردی، نیاز به تجدید نظر و بازنگری ضرورتی اجتناب ناپذیر بوده است و این اقدام در مراحل پایانی و اعلام نتایج بررسی و مطالعه است. بهنظر می رسد این مدت آموزش از 72 ساعت به 3/2 کاهش یافته و به جنبه های کاربردی و علمی مباحث تاکید بیشتری شود.
روش های آموزش Siyb ، Kab و N.F.T.E هم به مورد اجرا گذارده شده اند و احتمالا بازخوردهایی برای بازنگری و تجدید نظر خواهند داشت.
چه تمهیداتی برای برگزاری دوره های تخصصی کارآفرینی اندیشیده اید؟
در خصوص برگزاری دوره های تخصصی کار آفرینی از ابتدای سال 89 موسسه کار و تامین اجتماعی عملا وارد مرحله اجرایی شده است و دوره های تخصصی در سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات تعریف و ارایه می کند از آموزش کارآفرینی ویژه کودکان خلاق تا کارآفرینی در حوزه پزشکی و سلامت، کارآفرینی در صنایع بسته بندی، ساختمان و معادن و...
یکی از مسائل مهم در برگزاری دوره های آموزش کار آفرینی ارزیابی اثربخشی این دوره هاست به نظر می رسد تا کنون اقدام جدی در این خصوص انجام نشده است انجمن چه برنامه ای در این خصوص دارد؟
بررسی اثر بخشی دوره های آموزشی و ارزیابی آنها را ناظرین علمی و اجرایی در هریک از قراردادهای آموزشی انجام می دهند و موسسه کار و تامین اجتماعی بدون دریافت گواهی ارایه شده از سوی ناظرین، قرارداد های مجریان دوره ها را تمام شده تلقی نمی کند اگر چه این نظارت بر تشکیل و اداره دوره ها به تنهایی کافی نیست و ارزشیابی ها باید علاوه بر جنبه های کمی و آماری و حضور فراگیران یا چگونگی ارایه اساتید و مربیان و بعضا امکانات فیزیکی، سخت افزاری و نرم افزاری موسسات مجری باید به زمینه های کیفی و میزان اثر بخشی دوره ها نیز بپردازد.
طرح انجمن، پیگیری، ردیابی و یادگیری فراگیرانی است که دوره ها را طی نموده اند و باید پس از گذشت مقاطع زمانی (6 ماهه تا 6 ساله) مشخص شود در کدام بخش از مسیر قرار دارند و در نهایت یک نهاد مشاوره و راهنمایی برای مراحل تاسیس و راه اندازی ، تجهیز و توسعه، تثبیت و نگهداریتدارک دیده شده است.
موسسه کار و تامین اجتماعی به عنوان متولی آموزش غیر رسمی کارآفرینی نقش اساسی در شکلگیری این انجمن داشته است. انجمن چه خدماتی می تواند به موسسه ارایه دهد؟
موسسه کار و تامین اجتماعی که نخستین سنگ بنای آموزش کارآفرینی را در سال 1367 با ارائه نخستین طرح آموزش کار آفرینی بنا نهاده است قطعا از حضور بیش از سیصد موسسه مجری برنامه های آموزش مهارت کسب و کار و کار آفرینی شادمان تر از باغبانیست که کاشت یک نهال را در 22 سال پیش آغاز و اینک نظاره گر جنگلی انبوه از درختان سر بهفلک کشیده و سر سبز است. انجمن با اعضای فعال خود در هر سه طیف دولتی و عمومی، تعاونی و بخش خصوصی، بدون تردید بازوی اجرایی توانمندی برای موسسه کار و تامین اجتماعی تلقی می شود. مجموعه ای مرکب از جهاد دانشگاهی در استان ها و از جمله سازمان همیاری اشتغال، مراکز کارآفرینی دانشگاه ها، مراکز آموزش بازرگانی دراستان ها، سازمان آموزش فنی وحرفه ای در استان ها، پارکهای علم و فناوری در بخش دولتی و عمومی و تعاونی، اساتید و مربیان دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران ( کارآفرینان نوآور)، تعاونی کارشناسان آموزش و پژوهش ( کارآوران)، تعاونی دانشجویان ( فرهیختگان دانشگاه)، بنیاد تعاونی، اطاق تعاون در استان ها و همه موسسات بخش خصوصی فعال نظیر سازمان مدیریت صنعتی استان ها ، انجمن مدیران صنایع، شرکت های مادر تخصصی، شرکت های خدمات علمی و صنعتی، شرکت شهرک های صنعتی، مراکز کارآفرینی و کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی، موسسه مطالعات خلاقیت و کارآفرین و ده ها موسسه و نهاد آموزشی انجمن را به مثابه بازوی اجرایی موسسه کار و تامین اجتماعی معرفی خواهد کرد. از سوی دیگر، در هیات مدیر انجمن نیز دو تن از مدیران سابق و فعلی موسسه حضوری فعال دارند و این خود تعاملی فراتر از تعریف را تداعی می کند.
به نظر می رسد در چشم اندازی که برای تشکیل این انجمن تعریف شده است، اگرچه یکپارچه سازی خدمات آموزشی و پژوهشی در عرصه کارآفرینی هدف اصلی است، اما در نهایت توسعه کارآفرینی و حمایت از کارآفرینان مد نظر است. لطفا تشریح بفرمایید کارآفرینان در این انجمن چه جایگاهی دارند؟
باید تاکید کرد که یکپارچه سازی خدمات آموزشی و پژوهشی به عنوان یک سیاست در دستگاه های اجرایی کشور از جمله وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت تعاون امکان نظارت، کنترل و ارزشیابی این فرایند را فراهم می کند. این هدف نیز هدفی فراتر از انجمن است ولی در نهایت همانطور که شما می فرمایید، توسعه کارآفرینی و حمایت از کارآفرینان شرکت کننده در دوره های آموزشی ( فراگیران) مد نظر خواهد بود. جایگاه فراگیران و به عبارتی شرکت کنندگان در دوره های آموزش مهارت های کسب و کارآفرینی در این انجمن هم در قالب ماموریت و رسالت تعریف شده برای حصول به چشم انداز و دستیابی به اهداف مورد نظر باز فراتر از آموزش خواهد بود. بدان معنی که اولا، ردگیری، پیگیری، مونیتورینگ و مشاهده وضعیت فراگیران پس از طی دوره های آموزشی و بررسی میزان موفقیت یا عدم موفقیت آنان در دستور کار قرار دارد. و دوما، ارایه خدمات مشاوره در مراحل مختلف راهاندازی و تامین کسب و کار، تجهیز و توسعه فعالیت ها، اداره و نگهداری کسب و کار در قالب نهاد های مشاوره و راهنمایی با استفاده از ظرفیت های موجود در مراکز، نهادها و موسسات آموزشی فعال در عرصه کار آفرینی یعنی اعضای انجمن انجام خواهد شد.
از وقتی که برای این گفتگو در اختیار ما قرار دادید، متشکرم.
من نیز از شما و مجموعه بازارکار به خاطر فرصتی که برای معرفی انجمن صنفی مجریان آموزش کارآفرینی فراهم نمودید، متشکرم.
منبع :
بازارکار
نظرات کاربران
نام شما (ضروری)
*
ایمیل (ضروری)
*
*
*
.Copyright (©) Modir.ir - All rights reserved