وزیر کار و امور اجتماعی با بیان این که شیوه کنونی پذیرش دانشجو در دانشگاهها نتیجهای جز استعداد کشی ندارد از شیوه پذیرش و نظام آموزشی دانشگاههای کشور انتقاد و به نتایج یک تحقیق در زمینه کارآفرینی دانشگاهها اشاره کرد که براساس آن، فارغالتحصیلان دانشگاه، خلاقیت، ریسک پذیری، انعطافپذیری و توان کارآفرینی کمتری نسبت به قبل از ورود به دانشگاه داشتهاند.
به گزارش خبرنگار «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر سید محمد جهرمی در گردهمایی سالیانه مراکز کارآفرینی دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این که دانشگاهها چارهای جز پرداختن به کارآفرینی ندارند، تصریح کرد: اگر دانشگاهها بخواهند که با اجتماع فاصله نداشته باشند، باید به کارآفرینی بپردازند.
وی تصریح کرد: سال گذشته یک میلیون و 400 هزار نفر در کنکور شرکت کردند، امسال هم یک میلیون و 250 هزار نفر و سال آینده حدود یک میلیون نفر شرکت خواهند کرد و همین روند در سالهای بعد ادامه خواهد داشت. همچنین اگر امسال هم کنکور را بر میداشتید بسیاری از دانشگاهها دانشجو نداشتند. این نوع پذیرش در دانشگاه جز استعداد کشی چیز دیگری ندارد، البته در برخی از رشتهها تقاضا و انگیزه وجود دارد.
دکتر جهرمی اظهار کرد: در دانشگاههای آزاد وضع به مراتب بدتر است، چرا که تنها شش رشته انتخاب کرده و یک رشته هم توسط دانشگاه انتخاب میشود و بیش از 70، 80 درصد توسط دانشگاه انتخاب میشود و هیچ انگیزهای وجود نخواهد داشت.
وی با تاکید بر ضرورت ایجاد تغییرات اساسی در نظام آموزش عالی تصریح کرد: باید کسی را به بازار کار و اجتماع تحویل داد که بتواند در تحقق سیاستهای برنامه چشم انداز 20 ساله کمک کند که کاربردی کردن مجموع دانشگاه از اصول تحقق این امر است.
وزیر کار با اشاره به این که حرکت به سمت گسترش تحصیلات تکمیلی بسیار خوب است، اضافه کرد: با این حال باید این دانشجویان را قبل از ورود به مقطع کارشناسی ارشد با کار آشنا کنیم، همان طور که در کشورهای خارجی رخ میدهد؛ بنابراین ابتدا دانشجویان باید خود را به صنعت و کار تحمیل کنند و بعد وزارت کار و امور اجتماعی و علوم به کمک بیایند.
وزیر کار با اشاره به انجام یک ارزیابی درباره کارآفرینی توسط یکی از دانشکدههای دانشگاه تهران به سفارش وزارت کار و امور اجتماعی، اظهار کرد: زمانی که نتایج ارزیابی تحقیق به دست آمد، برای دانشگاه خیلی شکننده بود که افرادی که از دانشگاه فارغالتحصیل میشوند، کارآفریناشان و ذهن خلاق آنها کمتر میشود، یعنی کسی که هنوز وارد دانشگاه نرفته است، خلاقیت، ریسک پذیری و انعطاف پذیری بیشتر دارد، البته این موضوع عمومیت ندارد، اما عرصه و نسبت آن نشان میدهد که باید فعالیت بیشتری در این حوزه صورت گیرد.
جهرمی گفت: در حال حاضر دوران گذار را طی میکنیم و از دوران صرف آموزشی به سمت پژوهش و آموزش میرویم، اما دانشگاههای دنیا از این مقطع هم گذشتهاند.
وی تصریح کرد: سال گذشته حدود 20 میلیارد تومان از سوی وزارت کار و امور اجتماعی به مراکز رشد کمک شد و امسال هم 40 میلیارد تومان در اختیار موسسهای قرار دادیم تا 80 میلیارد تومان وام به دانشجویان و افرادی که ایدهای نو را اجرا کردهاند، با پذیرفتن ریسک آن اما با ارائه تاییدیه مراکز رشد اعطا شود اما اعتقاد داریم که این مبلغ ناچیز است.
دکتر جهرمی در عین حال افزود: دولت باید ریسک سرمایهگذاری سالی حدود هزار میلیارد تومان برای ایدههای نو را بپذیرد.
وی با بیان این که کارآفرینی موضوع نسبتا جدیدی در کشور است، گفت: تحولات زود هنگام و تغییرات سریع در حوزههای اجتماعی ــ اقتصادی و فنآوری همه را درگیر این موضوع کرده تا از این تغییرات عقب نمانند؛ بنابراین موضوع کارآفرینی تنها در حوزه مدیریت نیست.
وی گفت: تعاریف زیادی از کارآفرینی ارائه شده، اما کارآفرینی به مفهوم فرصت شناسی و فرصت سازی و استفاده بهینه از این فرصتها در جهت آرمانهای یک جامعه، یک سازمان و یک فرد است که میتواند در حوزه مدیریت، اقتصاد، مسایل فرهنگی و اجتماعی و حتی سیاسی و امنیتی باشد.
جهرمی افزود: البته تکیه باید بر این باشد که مهارتهای فرصت شناسی و فرصت سازی را در جامعه داشته باشیم. همچنین همه قبول داریم که تغییرات زودهنگام باید ما را به بازنگری نسبت به مدیریتهای سازمانهای دولتی و غیر دولتی و تغییرات در مدیریتهای آموزش سوق دهد.
وی تصریح کرد: مفاهیم بازار، کار، کالا و مفاهیم مختلفی که در کسب و کار مطرح است، تغییر کرده است.
وزیر کار با بیان این که همه قبول داریم که دانشگاه یک سیستم اجتماعی است، خاطر نشان کرد: اگر ارتباط دانشگاه با نیازها و ارتباط آن با مجموعه اجتماع قطع باشد، هویت و جامعیت خود را از دست خواهد داد.
همچنین برای مساله کارآفرینی تنها یک مرکز کارآفرینی در دانشگاه کفایت نخواهد کرد.
وزیر کار عنوان کرد: امروز 10 سال از تاسیس مرکز کارآفرینی در دانشگاه میگذرد، بازنگری در مراکز کارآفرینی و چگونگی تربیت کارآفرینی برای جامعه از مسایل مهمی است که باید در چنین همایشهایی بررسی شود.
وی خاطر نشان کرد: تا زمانی که دانشگاه کارآفرین نباشد، کارآفرینی در دانشگاه رشد نخواهد کرد، یعنی اگر رییس دانشگاه، هیات امنا، معاونتهای آموزش، پژوهشی و دانشجویی و در کل ساختار دانشگاه کارآفرین نباشند، نمیتوانند کارآفرین تربیت کنند. همچنین زمانی که دانشگاه تغییر اساسی در نحوه پذیرش و نحوه آموزش و نیازهای اجتماعی را برای خود به عنوان برنامه اساسی مد نظر قرار ندهد، نمیتواند نیروی مورد نیاز بخشهای مختلف را تربیت کند.
به گزارش ایسنا، دکتر جهرمی ادامه داد: پشت هر دولت قدرتمند و توانمند یک صنعت توانمند و قوی وجود دارد و صنعت قوی بدون دانشگاه و بدون ارتباط با دانشگاه و بدون کسب نیازهای خود از دانشگاه قوی و توانمند نخواهد بود. بنابراین اگر دولت، ملت و جامعهای قوی و توانمندی را میخواهیم، باید دانشگاه توانمند را خواستار باشیم و سرمایههای انسانی توانمند و توانمند شدهای را داشته باشیم که توانمندسازی سرمایههای اجتماعی از وظایف اصلی دانشگاههاست.
وی با بیان این که جدا بودن معاونت کارآفرینی از معاونت تحقیقات و مراکز رشد هم نمیتواند مؤثر باشد، چرا که این دو مکمل یکدیگرند، اضافه کرد: باید نیرویی تربیت شود که خلاق و نوآور باشد تا وقتی که وارد بازار کار شد، به جای این که کارجو باشد، کارآفرین باشد و بتواند واحد کسب و کار راه بیاندازد و یا در هر واحد کسب و کاری که مشغول به کار است، در تحول آن واحد نقش آفرین باشد. در حال حاضر مشکل این است که تعداد اندکی از چنین نیروهایی از دانشگاه خارج میشوند
نظرات کاربران