شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
پنجشنبه 27 دی 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 527
بازدید دیروز: 22,574
بازدید کل: 159,115,305
کاربران عضو: 1
کاربران مهمان: 97
کاربران حاضر: 98
کدخبر: 308 زمان ارسال: شنبه 10 اسفند 1387 - 17:06 تعداد بازدید: 1244
وزیر علوم: توجه به کارآفرینی نباید دانشگاه‌ها را از آموزش و تولید علم غافل کند
وزیر علوم با اشاره به اظهارات وزیر کار و امور اجتماعی در خصوص ضعف کارآفرینی در دانشگاه‌ها با اذعان به ضرورت توجه به کارآفرینی در دانشگاه‌ها اظهار کرد: مسوولیت دانشگاه‌ها بسیار فراتر از کارآفرینی در کشور است و نباید انتظار داشت که تمام هم و غم دانشگاههای کشور، کارآفرینی باشد، بلکه باید در جهت تولید علم هم گام برداشته و در مرزهای دانش حرکت کنیم تا به اقتدار ملی بر اساس چشم انداز دست یابیم.

به گزارش خبرنگار «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر زاهدی در گردهمایی سالیانه مراکز کارآفرینی دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: حرف زیادی در این حوزه برای گفتن ندارم، اما شاید حضور من در این گردهمایی ارزش و بهایی به گسترش و توسعه کارآفرینی در دانشگاه بدهد.

وی با بیان این که وقتی صحبت از تولید پایدار می‌شود، بحث نیروی انسانی در راس قرار دارد، اظهار کرد: مهمترین ویژگی این نیروی انسانی بحث خلاقیت و نوآوری است که با کارآفرینی عجین شده است.

وزیر علوم افزود: نباید به کارآفرینی صرفا در پارک‌های علم و فن‌آوری و مراکز رشد توجه کرد، بلکه باید به عنوان توسعه همه جانبه پایدار مورد توجه قرار گیرد که البته تحقق آن بسیار سخت است.

وی ادامه داد: متولی قرار دادن صرف وزارت علوم،‌ تحقیقات و فن‌آوری، کار یا آموزش و پرورش اشتباه است، بلکه نیاز به همکاری آنها با یکدیگر وجود دارد، تا به صورت همه جانبه کار سیاستگذاری و اجرا را بر عهده بگیرند؛ ‌از این رو تفاهمنامه‌هایی با وزارت کار و امور اجتماعی، تعاون و حتی دفاع و ارتباطات منعقد شده است.

زاهدی با تاکید بر این که وزارت علوم سهم زیادی در بحث کارآفرینی بر عهده دارد، به سخنان وزیر کار در این جلسه اشاره و با بیان این که با کلیات این مساله که دانشگاههای ما باید کارآفرین باشد، کاملا موافق است، بخشی از اظهارات وی را رد کرد و گفت: نباید فکر کرد که دانشگاههای کشور باید تمام هم و غمشان کارآفرینی باشد، بلکه باید در جهت تولید علم هم گام برداریم. ما باید در مرزهای دانش حرکت کنیم و به اقتدار ملی بر اساس چشم انداز دست یابیم. زمانی که موضوع اهمیت کارآفرینی مطرح می‌شود، این طور نیست که دانشگاه‌ها همه کار خود را تعطیل کنند تا کارآفرینی کنند، ‌البته خلاقیت و نوآوری اجزای جدا نشدن کارآفرینی هستند، اما حرکت در مرزهای دانش برای ما بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: ما خیلی فراتر از کارآفرینی در کشور فعالیت می‌کنیم و ما در مسایلی کار می‌کنیم که اقتدار کشور را تامین می‌کند که در سایه آن می‌توانیم مراکز کارآفرینی و رشد داشته باشیم، بنابراین از برخی دانشگاههای کشور مانند دانشگاه صنعتی امیرکبیر چند موضوع را به طور همزمان می‌خواهیم.

زاهدی با بیان این که حتما از دانشگاهها کارآفرینی را می‌خواهیم اضافه کرد: اما از دانشگاهها پژوهش مبتنی بر نیازهای کشور می‌خواهیم و از آنها فن‌آوری و اختراع و تربیت نیروی پاسخگوی نیازهای کشور را هم می‌خواهیم.

وی خاطر نشان کرد: از دانشگاه پیام نور، آزاد اسلامی و غیر انتفاعی‌ها، انتظار 100 درصدی فعالیت در کارآفرینی را نداریم، اما دانشگاه علمی و کاربردی باید 100 درصد کارآفرین باشد و از این دانشگاه هم انتظار فعالیت در مرزهای دانش را نداریم. همچنین از دانشگاه پیام انتظار فعالیت در کارآفرینی را نداریم، بلکه انتظار داریم متخصص در سطح عمومی تربیت کند.

وزیر علوم تصریح کرد: این طور نیست که در وزارتخانه به برخی نیازهای کشور کمتر توجه کنیم زیرا در صورت کم توجهی ظرف پنج، شش سال افت علمی پیدا خواهیم کرد که در نتیجه باعث افت اقتدار ملی می‌شود و کشوری که ضعیف باشد، در دنیا جایگاهی برای او قایل نمی‌شوند.

به گزارش ایسنا، دکتر زاهدی با بیان این که دبیرخانه کارگروه علم و فن‌آوری برنامه پنجم توسعه‌ در وزارت علوم،‌ تحقیقات و فن‌آوری است، اضافه کرد: در این کارگروه تقریبا از دستگاهها دعوت کرده‌ایم که دارای سه کمیته تخصصی آموزش، پژوهش و فن‌آوری است و به تمام این کمیته‌ها تاکید شده که کارآفرینی به عنوان یک محور اصلی دنبال شود
منبع : ایسنا  
نظرات کاربران

نام شما (ضروری)

ایمیل (ضروری)


کرمانشاه گشت - اولین سامانه جامع گردشگری استان کرمانشاه