کنفرانس«تحولات دانشگاههای ایران و چشماندازی به سوی کارآفرینی» اواخر بهمن برگزار میشود
به مناسبت شصتمین سال تأسیس کمیسیون ملی یونسکو در ایران، این کمیسیون با همکاری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی و دیگر دانشگاهها و سازمانها، « کنفرانس تحولات دانشگاههای ایران و چشماندازی به سوی کارآفرینی» را در30 بهمن تا اول اسفند ماه 87 در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برگزار میکند.
به گزارش سرویس صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آشنایی بیشتر با هدفهای آموزش عالی یونسکو و برنامههای آتی آن، فراهم ساختن زمینه تبادل نظر و همکاری بین سازمانهای ذیربط و متخصصان جهت تحولات لازم در نظام آموزش عالی ایران به منظور مدیریت دانش در دانشگاهها و به ویژه در نهادهای موظف به آموزش، پژوهش و عرضه خدمات در خصوص کارآفرینی، یاری دادن به تقویت ساز و کارهای لازم برای ترویج فرهنگ کارآفرینی در آموزش عالی ایران در راستای آمادهسازی دانشجویان و دانشآموختگان برای رویارویی با ضرورتهای ملی و تحولات جهانی، تقویت همکاری بین دانشگاههای ملی و منطقهای در زمینه کارآفرینی از طریق مبادله تجارب و اطلاعات، زمینه سازی برای مستند کردن تحولات دانشگاههای ایران از آغاز تا کنون به منظور ارتقای کیفیت نظام آموزش عالی ایران و تبادل نظر درباره چگونگی تنوع بخشیدن به جذب منابع مالی در آموزش عالی کشور از طریق کارآفرینی برخی از اهداف این کنفرانس است.
بر اساس این گزارش، نقش یونسکو در افزایش دستیابی به فرصتهای آموزش عالی و مرتبط نمودن آموزش عالی با نیازهای جامعه و ارتقای سطح کیفی دانشگاهها، پیماننامههای یونسکو درباره آموزش عالی و نقش آنها در ظرفیتسازی آموزش عالی، نقش دانشگاهها در تحقق اهداف آموزش برای همه، ایجاد محیطهای یادگیری فراگیر و مداوم در آموزش عالی، نقش رویکردهای جدید یاد دهی و یادگیری در کیفیت عملکرد دانشجویان، نقش توسعه اعضای هیأت علمی در ارتقای کیفیت آموزش عالی، کمک به تقویت ساز و کارهای موجود جهت سیاستگذاری در مورد سنجش کیفیت و چگونگی تدوین هنجارها و معیارهای متناسب در آموزش عالی، ارزیابی و اعتباربخشی مهارتهای تجربی نیروی کار و ایجاد فرصتهای یادگیری مداوم در توسعه نیروی کار آزموده از محورهای این کنفرانس است.
ظرفیتسازی در آموزش عالی ایران(گذشته، حال و آینده) شامل روند گسترش برنامهها و دورههای آموزش عالی دولتی و خصوصی در ایران در هشت دهه گذشته وتناسب آن با نیازهای اقتصادی و اجتماعی کشور، تجربههای حاصل از نظام آموزش عالی از راه دور، آموزش علمی کاربردی، آموزش عالی خصوصی و غیره در ایران و نقش آنها در پرورش قابلیتهای مورد نیاز فردی و اجتماعی، برنامههای آموزش عالی میان رشتهای و ارتباط آن با کارآفرینی در فرآیند توسعه پایدار، نقش ارزیابی درونی و برونی کیفیت در برنامهریزی راهبردی توسعه دانشگاهی و بررسی تطبیقی نظام آموزش عالی ایران در مقایسه با کشورهای منطقه و کشورهای مشابه با توجه به رویکرد کارآفرینی از دیگر محورهاست.
گفتنی است، پیشنیازهای مدیریتی، ساختاری و نیروی انسانی برای ارتقای کارآفرینی دانشگاهی شامل روند توسعه کمی و کیفی هیأت علمی در نظام آموزش عالی ایران، توسعه مدیریت منابع انسانی برای ارتقای سطح کیفی اعضای هیأت علمی، طراحی و اجرای دورهها و برنامههای توانمندسازی و دانشافزایی اعضای هیأت علمی در راستای کارآفرینی آموزش عالی، تنوع بخشی به جذب منابع مالی در دانشگاهها و توسعه کارآفرینی شامل درآمدزایی دانشگاهها از طریق پاسخگویی به نیازهای صنعت، کشاورزی و خدمات، همکاریهای بینالمللی و عرضه خدمات علمی و دانشگاهی به منظور تنوع بخشی به منابع مالی دانشگاهها، نقش پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد در کاربردی کردن آموزش در راستای ایجاد ارزش افزوده و نقش بخش خصوصی در تنوع بخشی منابع مالی دانشگاهها از دیگر محورهای کنفرانس است.
به گزارش ایسنا، کارآفرینی و التزام اجتماعی شامل تعامل آموزش عالی با جامعه پاسخگویی نهادهای آموزش عالی به نیازهای اجتماعی، نقش آیندهنگرانه آموزش عالی در فرآیند توسعه پایدار، نقش آموزش عالی در پرورش شهروند مسوولیتپذیر و پاسخگو از دیگر محورهای این کنفرانس است.
نظرات کاربران