مدیر پروژه GEM در ایران با بیان اینکه با عضویت ایران در کنوانسیون دیدهبان جهانی کارآفرینی انجام یک برنامه پژوهشی در کشور با متولیگری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در دستورکار قرار گرفت، گفت: هدف از این برنامه پژوهشی ارزیابی و سنجش شاخصهای کارآفرینی در دنیاست که هر ساله به صورت همزمان در 42 کشورعضو اجرا میشود که بر این اساس 16 شاخص دیدهبان جهانی کارآفرینی در کشورهای عضو محاسبه و امکان مقایسه هر کشور با سایر کشورهای عضو فراهم میشود.
به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمدرضا زالی در نشست خبری در دانشکده کار آفرینی دانشگاه تهران با بیان اینکه 42 شهر کوچک، متوسط و بزرگ را برای این پروژه در نظر گرفتیم و نمونه آماری خود را از جمیع مناطق کشور و به گونهای که قابلیت تعمیم داشته باشد انتخاب کردیم، اظهار کرد: بر این اساس پرسشنامهها به سه هزار و 262 نفر ارائه شد و نرخ بازگشت پرسشنامهها 97 درصد بود.
وی افزود: بعد از اصلاح دادهها، اطلاعات به کمیته پژوهشی دیدهبان جهانی کارآفرینی ارسال شد که این اطلاعات بدون هیچ خطایی پذیرفته شد و بالغ بر 40 روز است که شاخصهای اعضا محاسبه شده و در اختیار قرار گرفته است.
دکتر زالی با اشاره به نتایج حاصل از این اطلاعات عنوان کرد: بر این اساس 16 شاخص در دیده بان جهانی کارافرینی وجود دارد که از این طریق امکان مقایسه هر کشور با سایر کشورهای عضو فراهم میشود.
وی شاخص کارآفرینی نوپا را یکی از مهمترین شاخصها در این حوزه بیان کرد و گفت: بر این اساس میزان افراد بالغ 18 تا 64سالهای که درصدد راهاندازی کسب و کار جدیدی هستند و یا مسئول کسب و کاری که بیش از 42 ماه عمر ندارد میباشند، سنجیده میشود که رتبه ایران در این شاخص بین 42 کشور 19 میباشد و بر اساس شاخص به دست آمده از هر 100 نفر 9 نفر به دنبال کسب و کار جدید میروند که این میزان در مقایسه با میانگین جهانی که حدود10 است، رقم مطلوبی است.
وی با اشاره به سنجش کارآفرینی نوپای مردان و زنان نیز عنوان کرد: بر این اساس کارآفرینی نوپای مردان در ایران حدود 14 درصد و کارآفرینی نوپای زنان 15/4 درصد بوده که شاخصهای جهانی دیده بان جهانی دراین باره به ترتیب 76/12 و 61/7 درصد بوده است.
وی با بیان اینکه درصد جمعیت 18 تا 64 سالهای که مدیریت کسب و کارآفرینانه دارند و بیش از 42 ماه سابقه فعالیت دارند نیز بر این اساس محاسبه میشود، گفت: رتبه ایران در این شاخص در بین 42 کشور 18 است و در مجموعه فعالیتهای کارآفرینانه شامل فعالیتهای کارآفرینی نوپا و تثبیت شده، رتبه ایران 19 میباشد.
زالی با اشاره به شاخص قصد کارآفرینانه مبنی بر راهاندازی کسب و کار جدید طی سه سال آینده، گفت: بر این اساس از هر 100 نفر 37 نفر خواستار راه اندازی کسب و کار جدید طی سه سال آینده هستند که میانگین جهانی در این مورد 46 درصد است.
وی افزود: بر اساس میزان شاخص قصد کارآفرینانه میتوان برنامه ریزیهای مورد نیاز برای افراد را انجام داد و توزیع اعتبارات منطقی را در نظر گرفت.
به گفته وی، مطالعات GEM نشان میدهد که کسانی که تحصیلات بالاتری دارند به سمت کارآفرینی فرصتگرا تمایل دارند و در واقع با تشخیص فرصت به سمت راهاندازی کسب و کار میروند.
وی با بیان اینکه کارآفرینی فرصت گرا در برابر کارآفرینی قهری و اجباری باعث رشد و توسعه کشور میشود، اظهار کرد: شاخص کارآفرینی فرصت گرا در ایران بیش از 5 درصد است که رقم جهانی آن حدود 7 درصد است و همچنین شاخص کارآفرینی قهری برای ایران تقریبا سه برابر مقدار جهانی است.
وی افزود: در این مطالعات همچنین شاخصهای کارآفرینی برای شهرهای کارآفرین نیز محاسبه میشود که بر این اساس دو شهر تهران و تبریز را به عنوان جامعه آماری در نظر گرفتیم و در سال جاری روی این مسئله کار میکنیم.
زالی، نرخ خروج از کسب و کار را در ایران 15/3 درصد و با رتبه 29 بیان کرد و گفت: در ارتباط با شرایط و محیط کسب و کار نیز شاخصهای مورد نظر ارزیابی میشوند که از این شاخصها میتوان به پشتوانه مالی، سیاستها و برنامههای دولت، فضای آزاد بازار و زیر ساختهای فیزیکی، هنجارهای اجتماعی و فرهنگی و غیره اشاره کرد.
وی افزود: در این حوزه نظرسنجی از خبرگان کارآفرینی هر کشور صورت میگیرد که بر این اساس با حداقل 50 نفر مصاحبه میشود.
زالی ادامه داد: ایران در حوزه شاخص پشتیبانی مالی در بین 31 کشوری که دادههایشان را در این حوزه ارائه کردهاند رتبه 17، در حوزه شاخص سیاستهای دولتی رتبه 27، در حوزه برنامههای دولت رتبه 19،در حوزه تعلیم آموزش کارآفرینی 21، انتقال تحقیق و توسعه 16، فضای آزاد بازار 23، زیر ساختهای فیزیکی رتبه 28، منزلت اجتماعی کارآفرینان رتبه16و شاخصهای فرهنگی اجتماعی رتبه 16را داراست.
مدیر پروژه GEM در ایران در خاتمه تصریح کرد: بر این اساس در مجموع شاخصهای محیط کارآفرینانه نشان میدهد که وضعیت خیلی هم نامطلوب نیست و در بسیاری از موارد در حد متوسط قرار داریم که این نتایج بر خلاف نتایج ارائه شده از سوی بانک جهانی است.
رییس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران:
در نمونهگیری از روشهای جهانی استفاده شد
همچنین دکتر رضوی رییس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران نیز با بیان اینکه روش نمونه گیری در این تحقیق در تمام کشورها یکسان است، گفت: در متدولوژی و نمونه گیری از روشهای جهانی استفاده شده است.
وی درباره بودجه در نظر گرفته شده برای این طرح عنوان کرد: حدود 170 تا 180 میلیون برای این طرح در نظر گرفته شد که این فعالیت با بودجه حدود 80 میلیون از سوی ستاد کارآفرینی شهرداری انجام شد.
دکتر رضوی با بیان اینکه سالانه 7هزار و 500 دلار حق عضویت به دیدهبان جهانی پرداخت میکنیم، خاطر نشان کرد: هیاتی از ایران در اجتماع سالیانه جهانی دیده بان کارآفرینی شرکت میکنند که این نشست امسال 15 ژانویه با حضور دو نفر از اعضای ایرانی برگزار میشود بر این اساس خواهیم توانست در تصمیم گیریهای این دیدهبان تاثیر گذار باشیم.
وی با بیان اینکه در حوزه کارآفرینی زنان و جوانان پیشنهاداتی ارائه کردهایم، اظهار کرد: شاخصهای مربوط به سنجش کارآفرینی زنان با پیشنهاد ایران امسال به مجموعه فعالیتهای دیده بان جهانی کارآفرینی اضافه میشود.
وی همچنین با بیان اینکه وزارت کار نتایج این طرح را جدی گرفته و سیاست گذاریهای حوزه کارآفرینی بر این اساس صورت میگیرد، گفت: قطعا این نتایج علمی باید جایگزین استنباط های شخصی در حوزه کارآفرینی شود که شهرداری یکی از این مراکزی است که در حال حاضر از این برنامهها استفاده میکند.
وی افزود: مقرر شده تا برنامه پنجم توسعه با توجه به این نتایج نوشته شود و به عنوان مثال تا پایان این برنامه به میانگینهای مورد نظر جهانی برسیم و فاصلهها را کم کنیم.
رییس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران با اشاره به اجرای پروژه دیده بان جهانی کارآفرینی به طور همزمان در شهر تهران، اظهار کرد: بر این اساس حجم نمونه آماری تهران 2 هزار و 200 نفر در نظر گرفته شده و در حال محاسبه شاخصهای کارآفرینانه شهر تهران هستیم.
دبیر ستاد کارآفرینی شهرداری تهران:
40 تا 45 درصد مردم تهران تمایل به فعالیتهای دولتی دارند
دکتر عبادتی دبیر ستاد کارآفرینی شهرداری تهران نیز با بیان اینکه پیدا کردن شاخصهایی که بتوان به میزان فعالیتهای کارآفرینی شهروندان دست یافت مدنظر قرار دارد، گفت: آمارهای قبلی نشان میدهد که 40 تا 45 درصد مردم تهران تمایل به فعالیتهای دولتی دارند که این رقم در آمار ارائه شده در این پروژه نیز تایید شده است.
وی با بیان اینکه فعالیتها را بر اساس نتایج طرح و نیازهای مناطق مختلف طبقه بندی میکنیم عنوان کرد: همچنین طرحهایی چون اندازهگیری شاخصهای کارآفرینان فرهنگی، بررسی اثر بخشی فعالیتهای کارآفرینی در شهر تهران، فعالیتهای کارآفرینانه زنان، فارغالتحصیلان و گروههای خاص از جمله برنامههای ماست.
وی افزود: راهاندازی زیر ساختها و مراکز کارآفرینی در کل مراکز، ایجاد خانههای کارآفرینی در نواحی مختلف شهرداری، ایجاد فعالیتهای مجازی، راهاندازی مرکز مجازی کارآفرینی، آموزش شهروندان در حوزه کسب وکار، تهیه طرحهای حمایتی برای ایجاد فعالیتهای اقتصادی، آشنایی مردم با توسعه کارآفرینی و میل به کارآفرینی، ترویج آموزش و فناوری اطلاع رسانی و برگزاری نشستهای کارآفرینی، سمینارها و کارگاههای آموزشی، ایجاد فضاهای رشد در مراکز کارآفرینی برای نخبگان از جمله برنامههای این ستاد است.
عبادتی با بیان اینکه ستاد کارآفرینی شهرداری تهران دو سال است که راه اندازی شده، گفت: کاهش فقر بیکاری و افزایش اشتغال در سرفصلهای برنامههای این ستاد است.
دبیر ستاد کارآفرینی شهرداری تهران در خاتمه گفت: مراکز کارآفرینی در هر منطقه با توجه به بافت آن منطقه به فعالیت میپردازند که بر این اساس به عنوان مثال منطقه 2 و 3 فعالیتهای الکترونیکی و مجازی و کارآفرینی IT و همچنین منطقه 13 فعالیت کانونهای دانش آموزی و کارآفرینان محلی در حوزه خدمات فنی و صنعتی را در دستور کار خود قرار داده است.
نظرات کاربران