ایسنا/اصفهان «هفدهمین کنفرانس ملی و یازدهمین کنفرانس بینالمللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی» (lCeLeT ۲۰۲۴) از تاریخ ۸ الی ۱۰ اسفندماه ۱۴۰۲ به دو زبان فارسی و انگلیسی و با همکاری انجمن یادگیری الکترونیکی ایران و بنیاد علمی اکو به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار میشود.
نشست خبری «هفدهمین کنفرانس ملی و یازدهمین کنفرانس بینالمللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی» (lCeLeT ۲۰۲۴) » امروز، شنبه ۵ اسفندماه ۱۴۰۲، با همکاری انجمن یادگیری الکترونیکی ایران و بنیاد علمی اکو در دانشگاه اصفهان برگزار شد. هدف از برگزاری این کنفرانس، ترویج و توسعه یادگیری و یاددهی الکترونیکی در نهادهای آموزشی، فراهم آوردن شرایط مناسب جهت عرضه یافتههای پژوهشی متخصصان در حوزه آموزش باز و از راه دور و نیز بهرهگیری از آخرین دستاورهای علمی، آموزشی و پژوهشی در ایران یاد شده است. در این نشست، دبیران علمی و اجرایی این کنفرانس بینالمللی بهترتیب محمدرضا نیلی و اعظم اسفیجانی صحبت کردند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
امید به ارتقای نظام یاددهی و یادگیری الکترونیکی
محمدرضا نیلی، دبیر علمی هفدهمین کنفرانس ملی و یازدهمین کنفرانس بینالمللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی، صحبتهای خود را با تأکید بر اهمیت آموزش الکترونیکی چنین آغاز کرد: یادگیری و یاددهی الکترونیکی به طور ویژه پس از کووید-۱۹ اهمیت یافت. کشورها نمیتوانند با اطمینان بگویند که ما در آینده از پدیدههای اینچنینی در امان خواهیم بود و از طرفی، فرآیند یادگیری و یاددهی به هیچ دلیلی نباید متوقف شود. در این بین، یادگیری و یاددهی الکترونیکی جایگاه مهم خود را نشان میدهد.
این مسئول همایش با اشاره به اهمیت آموزش، خاطرنشان کرد: در دنیای امروز، هیچ کشوری و به هیچ بهانهای نمیتواند آموزش و پرورش را، چه در سطح عمومی و چه در عرصه عالی و دانشگاهی، متوقف کند. اتفاقاتی مثل آلودگی هوا بسیار نگرانکننده است و با ترویج چنین آموزشهایی از وقفه در آموزش جلوگیری میشود. این کنفرانس با توجه به استمرارش در سالیان متمادی میتواند نقش مهمی در این عرصه ایفا کند.
او سپس توضیح داد: این کنفرانس در دانشگاه اصفهان، بهطور مشخص در دانشکده علوم تربیتی و گروه علوم تربیتی، کلید خورد و دبیرخانه آن نیز در همین دانشکده پا گرفت. سپس از همه متخصصان و اهالی قلم خواسته شد تا ۵ دی ۱۴۰۲ مقالات خود را متناسب با محورهای کنفرانس ارائه کنند. بهدلیل استقبال از این کنفرانس و تاخیر در اعلام فراخوان، این روند ارسال آثار تا ۲۵ دی ۱۴۰۲ تمدید شد.
نیلی از آمار آثار ارسالی به کنفرانس نیز اینگونه یاد کرد: تا این تاریخ، یعنی دیماه، ۱۳۷ اثر و به دو زبان فارسی و انگلیسی به دست دبیرخانه کنفرانس رسیده است. از این میان، ۱۲۵ اثر مقاله و ۱۲ مورد نیز گزارش «تجربۀ موفق در یاددهی و یادگیری» بود. یکی از وجوه ممیزه کنفرانس امسال، این است که علاوه بر مقاله، تجارب موفق دانشگاهها و مدارس را نیز در باب یادگیری الکترونیکی داریم. ۷۷ مورد مقاله پذیرفته شد که ۴۲ عنوان آن بهصورت سخنرانی اجرا خواهد شد و ۲۸ نمونه نیز در قالب پوستر به نمایش در میآید.
این پژوهشگر اضافه کرد: ۷ تجربه موفق نیز، در موضوع آموزش عمومی، عالی و صنعت مورد تایید قرار گرفت. ۵۰ درصد مقالات دریافتی به زبان انگلیسی و ۵۰ درصد نیز به زبان فارسی است. در کنار ایران، کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا، کانادا، مالزی و ازبکستان با ارائه مقاله و تجربه موفق خود در کنفرانس حضور و مشارکت دارند. کنفرانس، ۶ سخنران شاخص از ایران، آمریکا، هلند، استرالیا و انگلستان دارد. تاکنون ۲ پیشنشست نیز در دانشگاه فرهنگیان اصفهان برپا شده است. نمایهشدن مقالات این کنفرانس در دو پایگاه ISC و IEEE نیز ویژگی و امتیاز مهم این رویداد محسوب میشود.
محمدرضا نیلی در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه مقالات و آثار ارائهشده در این کنفرانس، خصوصاً دستاوردهای نویسندگان غیر ایرانی، تا چه اندازه در عمل و آموزش الکترونیکی کشورمان تأثیر خواهند گذاشت، گفت: درباره کاربست این کنفرانس باید اینگونه توضیح بدهم که فناوری، امروزه دیگر مرز نمیشناسد. فناوریهای گوناگون بهسرعت نشر مییابند. بهنظر میرسد که این کنفرانس میتواند در راستای استفاده و بهینهسازی نظام یاددهی و یادگیری الکترونیکی مورد استفاده قرار بگیرد. بسترهای الکترونیکی میتوانند در کشورهایی که حتی توسعهیافته نیستند، به جریان درآیند. با توجه به همین نشر آسان بستر الکترونیک، امید داریم که بدون مانع جدی، دستاوردهای روی کاغذ در این رویداد به اجرا هم درآیند. و آموزش در بین گروههای سنی مختلف تعمیم پیدا کند. البته میتوان به این مسئله از دو جنبه، یعنی بستر تکنولوژیک و کسب مهارت نگاه کرد.
جدیدترین نوآوریهای نوین در یادگیری الکترونیکی
در ادامه این نشست، اعظم اسفیجانی، دبیر اجرایی هفدهمین کنفرانس ملی و یازدهمین کنفرانس بینالمللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی، در ابتدای سخنان خود به پیشینه کنفرانس نظر کرد و گفت: این کنفرانس بهصورت سالانه و در ۱۷ دوره متوالی برگزار شده است. تاکنون دانشگاههای مختلفی میزبانی این کنفرانس را بر عهده داشتهاند که دانشگاه تهران، خواجه نصیرالدین طوسی، امیرکبیر، سیستان و بلوچستان، کردستان و زنجان از جمله آنهاست. در این سالیان، موسساتی چون موسسه آموزش عالی مهر البرز نیز اجرای این برنامه را عهدهدار شدهاند. امسال شهر ما و دانشگاه اصفهان افتخار بزرگ میزبانی این رویداد مهم را به دست آورده است.
وی در ادامه به اهداف این کنفرانس ملی و بینالمللی اشاره و بیان کرد: هدف رویداد این است که نوآوریهای نوین در یادگیری الکترونیکی را که اکنون در دنیا جاری و موجود است، معرفی کند. همچنین قصد داشتیم زمینهای فراهم بشود تا پژوهشگران و مدرسان حوزههای الکترونیکی به این کنفرانس بیایند. و دانش و مطالعات خود را در زمینۀ آموزش مبتنی بر فناوری، یادگیری الکترونیکی و رویکردهای مرتبط با آن ارائه بدهند.
او سپس از همکاران اصلی این کنفراس به میزبانی اصفهان یاد کرد: این کنفرانس با همکاری «انجمن یادگیری الکترونیکی ایران» معروف به «یادا» و «بنیاد علمی اکو» و با میزبانی و مشارکت دانشگاه اصفهان برنامهریزی شده است. البته نهادهای مختلفی بودند که از این کنفرانس حمایت مادی و معنوی کردند. دفتر روابط بینالملل دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان حامی مادی و البته معنی این کنفرانس است. پالایشگاه نفت اصفهان، پالایش اکو، دیگر حامی مهم ما به شمار میآید.
اسفیجانی تصریح کرد: انجمنهای متعدد نیز چون انجمن «فناوری آموزش ایران»، «آموزش مهندسی» و «برق و کنترل» با ما همکاری میکنند. بهعلاوه، دانشگاه شهید چمران اهواز، امامخمینی(ره)، سیستان و بلوچستان و برخی نهادهای دیگر نیز جزو برگزار کنندگان این کنفرانس هستند. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز که کنفرانس در تالار زیتون آن برپا خواهد شد، از حامیان بسیار جدی ماست.
دبیر اجرایی کنفرانس در خصوص زمان برگزاری این رویداد تشریح کرد: هفدهمین کنفرانس ملی و یازدهمین کنفرانس بینالمللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی در ۸ اسفندماه ۱۴۰۲ و ساعت ۱۴ در تالار زیتون دانشکدۀ علوم پزشکی اصفهان افتتاح خواهد شد. پنلی نیز با موضوع یادگیری ارتقا یافته به کمک فناوری برگزار میشود. این پنل بهطور خاص بهپروژۀ یونی ـ تی یا UNI _T میپردازد که پروژهای بینالمللی و از حمایت مالی اتحادیۀ اروپا برخوردار است. دانشگاه اصفهان یکی از ۹ دانشگاه ایرانی است که در این پروژه فعالیت خواهد کرد. در این پنل، دانشگاههای ایران و ایتالیا حضور خواهند یافت. هوش مصنوعی و چالشها و مزایا نیز پنلی است که روز دوم در ۹ اسفندماه، برپا میشود. برنامههای این کنفرانس از جمله نشستهای همزمان آن بهصورت هیبریدی، یعنی هم حضوری و هم مجازی، پیش خواهند رفت. آیین اختتامیه نیز در ۱۰ اسفندماه برگزار خواهد شد.
اسفیجانی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در خصوص روند اجرای کارگاههای آموزشی یاد شده در فراخوان کنفرانس و مخاطبان اصلی این کارگاهها، اظهار کرد: در چند ماه اخیر، با توجه به تحول هوش مصنوعی، این مسئله بسیار مورد توجه قرار گرفته است. رویکرد تمامی کارگاههای ما نیز به این سمت رفت که فناوریهای هوش مصنوعی را معرفی کنیم. این فناوریها برای استفاده در محیطهای آموزشی میتوانند مورد اعتنا قرار گیرند. از ۵ کارگاه ما ۴ مورد آن با رویکرد هوش مصنوعی و ارتباط آن با آموزش برگزار خواهد شد. یکی از آنها نیز مختص صنایع است که قطعاً مخاطبش کارشناسان آموزش و مدیران واحدهای آموزشی در صنایع هستند. پتروپالایش اصفهان و مس سرچشمه کرمان و ذوبآهن اصفهان نیز در این کارگاه حضور خواهند یافت. ۳ کارگاه ما تاکید آنها بر استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در آموزش و پژوهش است هر دو مقطع آموزش و پرورش و آموزش عالی و حتی آموزشهای ضمن خدمت را در بر میگیرد.
به گزارش ایسنا، علاقمندان برای شرکت در «هفدهمین کنفرانس ملی و یازدهمین کنفرانس بینالمللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی» میتوانند نسبت به ثبتنام خود در پایگاه الکترونیکی https://icelet2024.ui.ac.ir/en/ اقدام کنند.
نظرات کاربران