شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 2,985
بازدید دیروز: 33,746
بازدید کل: 151,715,297
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 126
کاربران حاضر: 126
کدخبر: 18997 زمان ارسال: جمعه 01 اردیبهشت 1402 - 07:44 تعداد بازدید: 463
۱۳ توصیه مهم در انتخاب رشته دکتری

همزمان با فرایند انتخاب رشته در آزمون ورودی مقطع دکتری تخصصی «Ph.D» پذیرفته‌شدگان این آزمون باید ۱۳ توصیه مهم را در مراحل انتخاب رشته خود جدی بگیرند.

به گزارش ایسنا، با توجه به انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون ورودی مقطع دکتری تخصصی «Ph.D» سال ۱۴۰۲ بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور و آغاز فرایند انتخاب رشته پذیرفته شدگان، باید ۱۳ توصیه ذیل مورد توجه قرار بگیرد.

۱- با توجه به اینکه تغییر رشته، تغییر گرایش و انتقال دانشجویان در مقطع دکتری امکانپذیر نبوده، لذا به داوطلبان تأکید می‌شود در خصوص مراجعه به دانشگاه‌ها برای درخواست پذیرش و انجام مرحله مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی، دقت لازم را به عمل آورند.

۲- به داوطلبان توصیه می‌شود قبل از اقدام به انتخاب رشته‌های تحصیلی، کد رشته محل‌های انتخابی خود را به ترتیب علاقه در فرم پیش‌نویس مندرج در انتهای دفترچه درج و سپس به درگاه اطلاع رسانی این سازمان مراجعه تا در مدت زمان کوتاه‌تر(برای داوطلبان به هنگام انتخاب رشته محدودیت زمانی وجود دارد) و خطای کمتری نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته‌های تحصیلی خود اقدام نمایند.

۳- آن دسته از داوطلبانی که بر اساس حدنصاب تعیین شده دانشگاه‌ها و مؤسسات حداقل در یک یا چند کدرشته محل حدنصاب لازم را دارا بوده و تمایل به شرکت در مرحله دوم آزمون(مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی) دانشگاه‌های ذی ربط را دارند، لازم است از طریق درگاه اطلاع رسانی سازمان از تاریخ شش خرداد تا ۲۱ تیر جاری برای انجام بررسی صلاحیت‌های عمومی، نسبت به واریز مبلغ(دو میلیون و صد و چهل هزار) از طریق پرداخت الکترونیک در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور اقدام نموده و سپس نسبت به تکمیل فرم مشخصات بررسی صلاحیت‌های عمومی مندرج در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان اقدام و آن را از طریق سیستم اینترنتی به سازمان ارسال و کد پیگیری مربوط را دریافت نمایند. داوطلبانی که در این خصوص اقدام نکنند، از مراحل گزینش نهایی حذف خواهند شد.

۴- بر اساس مقررات وظیفه عمومی سنوات تحصیلی مجاز در مقطع دکتری تخصصی ناپیوسته D.Ph حداکثر شش سال می‌باشد.

۵- دانشجویان اخراجی تا پایان خدمت دوره ضرورت و یا اخذ معافیت دائم، مجاز به ادامه تحصیل نمی‌باشند.

۶- سربازان در حال انجام خدمت، مجاز به تحصیل همزمان با انجام خدمت دوره ضرورت نیستند و در صورت قبولی در دانشگاه و نداشتن غیبت، برای برخورداری از معافیت تحصیلی، از خدمت ترخیص خواهند شد.

۷- مشمولان غایب به هیچ وجه حق شرکت در این آزمون را نداشته و در صورت شرکت و قبولی، مجوز تحصیل برای آنان صادر نخواهد شد و دانشگاه‌ها نیز مجاز به ثبت‌نام از آنها نمی‌باشند.

۸- هر زمان مشخص شود که داوطلب، حقایق را کتمان نموده یا واجد یکی از شرایط و ضوابط مندرج در این دفترچه نمی‌باشد، در هر مرحله‌ای که باشد ثبت‌نام، شرکت در آزمون، پذیرفته شدن، حین تحصیل در دانشگاه و ...از ادامه آزمون یا تحصیل محروم خواهد شد.

۹- از تمامی پذیرفته‌شدگان نهایی کدرشته محل‌های دوره‌های غیر روزانه شامل دوره‌های نوبت دوم، پردیس خودگردان و مشترک در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی ـ غیرانتفاعی، شهریه دریافت خواهد شد. داوطلبان جهت اطلاع از میزان شهریه دوره‌های مختلف به درگاه‌های اطلاع رسانی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مورد نظر مراجعه نمایند.

۱۰- پذیرفته شدگان دوره روزانه و غیرروزانه آزمون دکتری سال ۱۴۰۱ می‌توانستند در آزمون دکتری سال ۱۴۰۲ ثبت‌نام و شرکت نمایند.

۱۱- لازم به یادآوری است این امکان وجود داشت که داوطلبان و همچنین دانشجویان در حال تحصیل در دوره روزانه و غیر روزانه مقطع دکتری (به شرط نداشتن مشکل نظام وظیفه برای برادران)، بدون انصراف از تحصیل در آزمون دکتری سال ۱۴۰۲ ثبت‌نام و شرکت نمایند. این داوطلبان پس از اعلام نتایج نهایی در صورت قبولی در این آزمون، باید انصراف قطعی از رشته قبلی را به دانشگاه جدید محل تحصیل ارائه دهند.

۱۲- طبق مصوبه هفتمین و دوازدهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، در سال ۱۴۰۲ مرحله تکمیل ظرفیت در آزمون دکتری وجود نخواهد داشت.

۱۳- پذیرش دانشجو در رشته مدرسی معارف اسلامی از رشته امتحانی مدرسی معارف اسلامی از میان طلاب و فضلای حوزه علمیه مورد تایید مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه قم و خراسان و فارغ التحصیلان دانشگاهی فقط دانشگاههای مندرج در دفترچه( با شرایط عمومی و اختصاصی ذکر شده) صورت می پذیرد.

به گزارش ایسنا، آزمون دکتری تخصصی سال ۱۴۰۲ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ۱۱ اسفند ماه گذشته در ۱۱۰ شهرستان، ۱۵۷ حوزه امتحانی دانشگاه‌ها و همچنین ۵۵۷ حوزه فرعی برگزار شد.

تعداد ۱۶۹ هزار و ۹۶۴ نفر امسال در آزمون دکتری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی شرکت کردند که از این تعداد ۷۵ هزار و ۶۲۵ نفر خانم و ۹۵ هزار و ۳۳۹ نفر آقا بودند. به عبارت دیگر ۴۴ درصد شرکت‌کنندگان در آزمون دکتری ۱۴۰۲، خانم‌ها و ۵۶ درصد نیز آقایان بود.

کارنامه نتایج اولیه آزمون دوره دکتری «Ph.D» روز یکشنبه ۲۷ فروردین بر روی درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفت و داوطلبان با استفاده از شماره داوطلبی یا شماره پرونده و همچنین شماره شناسنامه و سال تولد می‌توانستند به کارنامه نتایج اولیه آزمون خود دسترسی داشته باشند.

داوطلبانی که بر اساس مندرجات کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی شده‌اند باید تا روز شنبه مورخ دوم اردیبهشت ماه نسبت به ثبت کدرشته‌ محل‌های انتخابی خود تا حداکثر ۵۰ کدرشته محل در صورت وجود با توجه به رشته امتحانی که در آن آزمون داده‌اند، از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش اقدام کنند.

منبع : ایسنا  
نظرات کاربران

نام شما (ضروری)

ایمیل (ضروری)