شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
جمعه 10 فروردین 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 18,686
بازدید دیروز: 33,526
بازدید کل: 151,154,894
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 79
کاربران حاضر: 79
کدخبر: 18708 زمان ارسال: پنجشنبه 30 تیر 1401 - 12:10 تعداد بازدید: 612
اعلام ظرفیت پذیرش هیات علمی در دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران

رئیس دانشگاه تهران از ظرفیت سازی برای جذب ۲۰ هیات علمی در دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه طی دو سال اخیر خبر داد و گفت: امیدواریم از سال آینده بسته جدیدی برای پذیرش دانشجو در دانشکده تجارت و مالیه داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، دکتر سید محمد مقیمی در آئین رسمی افتتاح دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران با اشاره به استقرار موقت دانشکده تجارت و مالیه در فضای فیزیکی مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه، گفت: کارهای زیرساختی، زمان‌بر و هزینه‌بر است و با استفاده از امکانات موجود دانشگاه می‌توان هم در هزینه صرفه‌جویی نمود و هم سرعت انجام امور را بالا برد.

 

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به ایجاد دانشکده تجارت و مالیه بر اساس رویکرد تقاضامحوری و نیاز صنعت و جامعه، افزود: شکل‌گیری دانشکده تجارت و مالیه، فرآیندی کارآفرینانه را طی کرده است و تاکنون ۲۵ تفاهم‌نامه بین این دانشکده و صنعت امضا شده است. محیط صنعت و تجارت و مالیه به شدت تشنه این نوع فعالیت‌های علمی است.

 

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با ابراز تأسف نسبت به عدم شکل‌گیری فضای گفتمانی مناسب در حوزه تجارت و مالیه بین بخش خصوصی و دولتی، اظهار کرد: خوشبختانه در نشست‌هایی که دانشکده تجارت و مالیه با حضور مقامات دولتی و خصوصی و تشکل‌های خصوصی برگزار کرده، گفت‌وگوی طرفینی ایجاد شده است که این نشان می‌دهد دانشکده تجارت و مالیه می‌تواند با ایفای نقش واسط بین بخش دولتی و خصوصی، با زبان علمی زمینه همکاری‌های مشترک را فراهم نماید.

وی خاطرنشان کرد: عمدتاً فضای پیشرفت علمی کشور جلوتر از محیط صنعت مربوطه است، اما یکی از حوزه‌هایی که دانشگاه از صنعت عقب‌تر است همین حوزه تجارت و مالیه است. انصافاً عرصه عملی تجارت در زمینه ابتکارات و نوآوری‌هایی که در بخش‌های عملیاتی، ملی و بین‌المللی داشته، در بخش‌هایی از دانشگاه جلوتر است؛ به‌طوری که اصطلاحات و مباحث نوآورانه‌ای که در مباحث تجاری در بخش خصوصی به وجود آمده، بعدها وارد ادبیات دانشگاه شده است.

دکتر مقیمی شکل‌گیری دانشکده تجارت و مالیه را با هدف تربیت نخبگان متناسب با نیازهای جامعه دانست و تصریح کرد: مدیران در حوزه‌هایی نظیر امور مالیاتی، گمرک، بانک و بیمه گلایه دارند که خروجی دانشگاه‌ها منطبق با نیازهایشان نیست. از طرفی نیز با موجی از فارغ‌التحصیلان مواجه هستیم که آینده کاری مبهمی دارند، فرصت‌های شغلی در بازار کار برای آنها پیش‌بینی نمی‌شود و در نهایت برخی در بازار کار غیرمرتبط جذب می‌شوند یا برخی نیز مهاجرت می‌کنند. بنابراین کارآمدسازی رشته‌ها و بروزرسانی محتواها متناسب با نیازهای جامعه می‌تواند در اشتغال فارغ‌التحصیلان و جلوگیری از مهاجرت دانش‌آموختگان مؤثر باشد.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به تلاش برای تعریف رشته‌های جدید و کاربردی در دانشکده تجارت و مالیه، اظهار کرد: ایجاد رشته‌های جدید در این دانشکده بر اساس شناسایی نیازهای روز است که در نتیجه گفت‌وگو با بخش خصوصی و مالی کشور به آنها می‌رسیم. به این ترتیب امیدواریم از سال آینده بسته جدیدی برای پذیرش دانشجو در دانشکده تجارت و مالیه داشته باشیم.

دکتر مقیمی از ظرفیت‌سازی برای جذب ۲۰ عضو هیئت علمی پیمانی در دانشکده تجارت و مالیه در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم سازوکارهای تسریع‌کننده برای منابع مالی، جذب نیرو، جذب هیئت علمی و پذیرش دانشجو برای این دانشکده داشته باشیم.

رئیس دانشگاه تهران همچنین درباره شیوه تأمین نیروی انسانی لازم برای دانشکده تجارت و مالیه نیز اظهار کرد: درخواست زیادی برای انتقال کارکنان از سایر دستگاه‌ها به دانشگاه تهران داشته‌ایم که در حال مصاحبه هستند و منبع مناسبی برای تأمین منابع انسانی دانشکده‌های جدید می‌باشند.

رئیس دانشگاه تهران درباره ضرورت تلاش برای توسعه فعالیت‌های دانشکده تجارت و مالیه اظهار داشت: در فرآیندهای اثرگذار در تجارت - چه در داخل و چه در سطح بین‌المللی – به شدت دچار مشکل هستیم که این مشکلات ناشی از عدم آشنایی ما با تجارت بین‌الملل بوده و فرصت‌های ما را یکی پس از دیگری از بین برده و حتی در مواقعی تبدیل به تهدید کرده است؛ چراکه چارچوب‌های علمی و منطقی برای فرآیندهای اثرگذار در تجارت طراحی نشده و متولی مشخصی ندارد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، وی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این دانشکده تبدیل به تریبونی برای بیان مسائل و مشکلات تجارت در کشور شود، تاکید کرد: باید از ابتکارات متخصصانی که در عرصه بین‌المللی تجربه کسب کرده‌اند استفاده کنیم و الگوهای جدید را متناسب با شرایط جدید و ویژه کشور طراحی و ارائه کنیم. هر چند بحث‌های مربوط به تجارت و مالیه به صورت جسته و گریخته در بخش‌های مختلف دانشگاه تهران از جمله دانشکده‌های اقتصاد و مدیریت دنبال می‌شود ولی این موضوع در دانشکده تجارت و مالیه به صورت زنجیره‌ای و به هم پیوسته دیده شده و تمامی ارکان تجارت بین‌الملل مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر هاشم آقازاده رئیس دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران نیز در آئین رسمی افتتاح این دانشکده، از پذیرش اولین دوره دانشجو در این دانشکده جدیدالتاسیس در ۳ رشته کارشناسی و چهار رشته گرایش مقطع کارشناسی‌ارشد از مهر ماه ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: در اولین دوره پذیرش دانشجو در این دانشکده، در مقطع کارشناسی رشته‌های مدیریت بیمه، مدیریت بانکداری و مدیریت امور گمرکی و مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی در سه گرایش تجارت داخلی، تجارت بین‌الملل و تجارت الکترونیکی و رشته اقتصاد گرایش تجارت الکترونیکی نسبت به پذیرش دانشجو اقدام می‌شود.

وی در تشریح ساختار دانشکده تجارت و مالیه نیز از پیش‌بینی شش گروه علمی شامل علوم تجارت داخلی، علوم تجارت خارجی، تجارت الکترونیکی، گروه مدیریت بانک و بیمه، گروه مدیریت بورس و سرمایه‌گذاری و گروه مدیریت امور مالیاتی خبر داد.

وی درباره جذب هیئت علمی در دانشکده تجارت و مالیه، از اعلام رشته‌های مورد نیاز این دانشکده در فراخوان اخیر جذب هیئت علمی خبر داد و گفت: مسیرهای دیگری نظیر جذب استاد وابسته و همچنین مأموریت و انتقال اساتید دانشگاه‌های دیگر با در نظر گرفتن صلاحیت‌های علمی و کیفی مدنظر است.

رئیس دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران همچنین از مصوبه شورای پژوهشی دانشگاه تهران برای ایجاد مؤسسه مطالعات مشاوره تجارت و مالیه خبر داد و گفت: این موضوع در نوبت بررسی در هیأت رئیسه دانشگاه قرار دارد.

وی از بررسی راه‌اندازی پارک فناوری مشترک توسط دانشگاه تهران و اتاق بازرگانی در حوزه تجارت و مالیه خبر داد و یادآور شد: این دانشکده یک دانشکده تقاضامحور است تا بتواند در ارتباط با حوزه عملیاتی و اجرایی نسبت به آموزش و تربیت نیروی انسانی، ساماندهی پژوهش‌های کاربردی و فعال‌سازی مراکز رشد، نوآوری و پارک‌های فناوری تخصصی اقدام کند.

منبع : ایسنا  
نظرات کاربران

نام شما (ضروری)  

ایمیل (ضروری)