شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
پنجشنبه 09 فروردین 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 31,381
بازدید دیروز: 43,706
بازدید کل: 151,134,063
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 76
کاربران حاضر: 76
کدخبر: 18113 زمان ارسال: دوشنبه 28 تیر 1400 - 10:14 تعداد بازدید: 880
سهم آزمون‌ در پذیرش دانشجویان دکتری کاهش می یابد / سهمیه ها کامل حذف نمی شوند

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور از تشکیل کمیته ای مشترک بین این شورا و مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: در این کمیته موضوعاتی نظیر ساماندهی کنکور، سهمیه ورود به دانشگاه ها، نحوه پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی به ویژه سیاست کاهش سهم‌ کنکور در پذیرش دانشجویان دکتری بررسی خواهد شد.

دکتر منصور کبگانیان در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب از برنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ساماندهی آزمون ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی نیز قوانینی در حوزه پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دارد. به همین جهت ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست های سنجش و پذیرش در تحصیلات تکمیلی را بعد از اتمام برنامه ها و مصوباتی که در خصوص ساماندهی کنکور داریم، دنبال خواهیم کرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه آزمون سراسری ورود به دانشگاهها برای دوره های تحصیلات تکمیلی به طور کامل حذف نخواهد شد، تصریح کرد:  سیاست ساماندهی سنجش و پذیرش دوره های تحصیلات تکمیلی موضوعی متفاوت است‌ دانشگاه ها در حال حاضر به این نوع شیوه پذیرش دانشجویان به ویژه در دوره دکتری اعتراض دارند و باید مقداری اختیارات دانشگاه ها در این زمینه بیشتر شود چرا که این مقطع از نظر اهمیت، با بحث مقطع کارشناسی بسیار متفاوت است.

 قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور خاطر نشان کرد: در رابطه با کنکور دکتری مجلس شورای اسلامی باید اصلاحاتی در قوانین پذیرش خود انجام دهد و برای اینکه مقداری این موضوع روشن تر باشد در جلسه قبل شورای عالی انقلاب فرهنگی این پیشنهاد مطرح شد که ما سیاست های کلی را تصویب کنیم.

وی از تشکیل کارکرده مشترک بین مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: این پیشنهاد از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح شد و قرار شد این کار گروه همکاری های مشترک برای اصلاح سیاست ها را رقم بزند.

کبگانیان خاطر نشان کرد: واگذاری کامل پذیرش دانشجو  به دانشگاه ها امکان پذیر نیست اما نقش دانشگاه ها در پذیرش دانشجوی دکتری بیشتر خواهد شد. ما کار کارشناسی آن را در کمیسیون آموزش آغاز خواهیم کرد. همچنانکه در گذشته نیز دو جلسه در این زمینه تشکیل دادیم هر زمانی خروجی این کمیسیون آماده شد به صورت جدی مورد بحث و تصمیم گیری قرار خواهد گرفت.

 قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور  تاکید کرد: همچنین مصوب شد ما در بحث سنجش و پذیرش دانشجویان مستقیم ورود نکنیم ولی سیاست های آن را آماده خواهیم کرد.

کبگانیان در خصوص سهمیه های پذیرش در دانشگاهها نیز با تاکید بر اینکه سهمیه های پذیرش در کنکور حذف نخواهد شد، گفت: تعداد زیادی از این سهمیه ها جنبه عدالت خواهی دارد و باید باقی بماند اما برخی از این سهمیه ها به ورودی های دانشگاه ها لطمه جدی زده و باید اصلاح شود.

وی در پایان تاکید کرد: ما سیاست های سنجش و پذیرش را در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین میکنیم و مجلس شورای اسلامی نیز اگر در این زمینه ها قانون مشخص دارد آن را مطابق قوانین تدوین شده در شورا در  ریل درست قرار خواهد داد.

منبع : ایسنا  
نظرات کاربران

نام شما (ضروری)  

ایمیل (ضروری)