شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
پنجشنبه 08 آذر 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 3,978
بازدید دیروز: 20,830
بازدید کل: 157,789,281
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 43
کاربران حاضر: 43
کدخبر: 17807 زمان ارسال: چهار شنبه 29 بهمن 1399 - 17:55 تعداد بازدید: 834
گزارش ۲۲۰ دانشگاه از وضعیت آموزش مجازی اعلام شد

معاون آموزش وزارت علوم ضمن تشریح گزارش ۲۲۰ دانشگاه دولتی و غیردولتی در خصوص آموزش الکترونیکی، گفت: ۹۷ درصد دانشجویان از آموزش مجازی بهره مند شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی خاکی صدیق در همایش ملی یادگیری سیار از نظر تا عمل که امروز چهارشنبه به صورت مجازی برگزار شد، گفت: چند روز گذشته بررسی داشتم در این زمینه که در پاندمی هایی که قبلاً در دنیا اتفاق افتاده، دانشگاه‌ها چه کردند و نحوه برخوردشان با مساله چگونه بود. یک جستجویی کردم و دیدم مقالات بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد و به دنبال بیماری کرونا مطالعات مقایسه‌ای بسیار خوبی با پاندمی ۱۹۱۸ یا همان آنفلوانزای اسپانیایی یافت می‌شود.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: تمامی مقالات و گزارشات دانشگاه‌ها در آن زمان نشان داد که شرایط مثل الان است و راه حلی که پیدا کردند، تعطیلی آموزش بود؛ برخی فکر می‌کردند با یک هفته تعطیلی، مساله حل می‌شود ولی پاندمی طولانی‌تر شد. فرصتی که آموزش الکترونیک برای کشور ما وجود آورد این بود که ما عملاً با تعطیلی جدی در آموزش رو به رو نشدیم و فقط در نیمه اول اسفندماه و نیمه دوم اسفندماه شاهد تعطیلی آموزش بودیم. البته مقاومت‌هایی در بحث غیرحضوری شدن آموزش در برخی لایه‌ها داشتیم اما در نهایت شاهد بودیم که از فرودین ماه به بعد آموزش مجازی در اکثر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ما ایجاد و جایگزین آموزش حضوری شد و توانست مشکل توقف آموزش در کشور را به خوبی حل کند.

وضعیت آموزش عالی در جهان در دوران کرونا / دانشگاه‌های اروپایی ۸۵ درصد مجازی شدند

خاکی صدیق ادامه داد: iau گزارشی در خصوص تأثیر کرونا بر آموزش عالی در جهان حدود ۱۰ ماه گذشته منتشر کرد که براساس آن ۸۵ درصد دانشگاه‌ها در اروپا از آموزش غیرحضوری استفاده کرده بودند و ۱۲ درصد زیرساخت برای آموزش مجازی نداشتند ولی به سمت آن رفته بودند. ۳ درصد نیز آموزششان را تعطیل کرده بودند. در آمریکا، ۳ درصد دانشگاه‌ها اعلام کرده بودند که پاندمی کرونا بر آموزش آن‌ها تأثیر نداشته است. ۷۲ درصد از آموزش الکترونیک استفاده کرده بودند و ۲۳ درصد گفته بودند فعلاً زیرساخت سخت افزاری و نرم افزاری نداریم و می‌خواهیم برای راه اندازی آن تلاش کنیم. ۳ درصد نیز آموزش را تعطیل کرده بودند.

وی اضافه کرد: در آسیا و اقیانوسیه نیز ۱ درصد دانشگاه‌ها اعلام کرده بودند که پاندمی بر آموزش آن‌ها تأثیر نداشته و ۶۰ درصد آموزش غیر حضوری داشتند و ۳۶ درصد دانشگاه‌ها اعلام کرده بودند زیرساخت را نداریم و ۳ درصد آموزش را کلاً تعطیل کرده بودند. در آفریقا ۳ درصد گفته بودند کرونا تأثیری بر آموزش آن‌ها نداشته و ۲۹ درصد از آموزش غیرحضوری استفاده کرده بودند و ۴۳ درصد آموزش را متوقف کرده بودند ولی اعلام کرده بودند به سمت آموزش مجازی پیش می‌روند و ۲۴ درصد در کشورهای آفریقایی تعطیلی کامل داشتند.

عملکرد قابل قبول آموزش عالی ایران / قوانین را اصلاح کردیم

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه در ایران از همان ابتدا به سمت آموزش غیرحضوری رفتیم، خاطرنشان کرد: سیاست کلان وزارت علوم از همان اوایل اسفندماه با مشاوره با افراد متخصص و صاحب نظر این بود که به هیچ وجه نباید آموزش متوقف شود و به سمت آموزش غیرحضوری باید برویم. به همین دلیل به سمت اصلاح قوانین و انعطاف پذیری در آموزش رفتیم. به این صورت که اختیارات را به دانشگاه‌ها واگذار کردیم. توانمندسازی و فرهنگسازی در زمینه آموزش مجازی از دیگر اقداماتی بود که انجام شد.

آموزش الکترونیک در ایران باید افتخار ملی محسوب شود

خاکی صدیق ضمن تاکید بر اینکه بحث آموزش الکترونیک در کشور ما افتخار ملی باید محسوب شود، گفت: دانشگاه‌ها و اعضای هیأت علمی توانستند نقش مسؤلیت اجتماعی خودشان را در این حوزه به خوبی ایفا کنند و اجازه ندهند که آموزش در کشور دچار بحران شود.

۹۸ درصد کلاس‌های تئوری به صورت مجازی ارائه شد

وی در ادامه به ارائه گزارشی از دانشگاه‌ها در خصوص آموزش الکترونیک اشاره کرد و گفت: ما در دو نوبت از دانشگاه‌ها درباره آموزش‌های الکترونیکی گزارش گیری کردیم که یکی نیمسال دوم ۹۸-۹۹ بود و دیگری نخستین نیمسال ۹۹-۰۰ بود. ما از بیش از ۲۲۰ دانشگاه گزارش گرفتیم و از این تعداد بیش از ۷۸ دانشگاه‌ها دولتی بودند و بقیه مؤسسات غیردولتی از جمله علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای و پیام نور. بیش از ۱ میلیون دانشجو در این گزارشها مشارکت داده شدند و عملکرد ۷۱ هزار هیأت علمی در این گزارش‌ها ارائه شده است.

۷۷ درصد کلاس‌های عملی، مجازی برگزار شد

معاون آموزشی وزیر علوم تصریح کرد: بر پایه این گزارش‌ها بیش از ۹۸ درصد کلاس‌های تئوری‌های ما به صورت مجازی ارائه و بیش از ۷۷ درصد کلاس‌های عملی دانشگاه‌ها به صورت الکترونیکی در ترمی که گذشت، اجرا شده است. بر پایه آمارهای دریافتی کلاس‌های برخط با حضور همزمان استاد و دانشجو بیش از ۸۵ درصد از مجموعه ساعات رسمی کلاس‌ها را شامل می شده است. در حالی که قبل اسفندماه آمار کلاس‌های برخط با حضور استاد و دانشجو به زیر ۲ درصد رسیده بود. بیش از ۹۷ درصد دانشجویان ما در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از آموزش‌های الکترونیکی بهره مند شوند. حدود ۷ درصد از دروسمان به صورت برون خط یا آف لاین برگزار شده است.

وی ادامه داد: ما در دانشگاه‌ها به دلیل اهمیتی که رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات به بحث کیفیت در این زمینه می‌دهند، حدود ۵۸۰ نظرسنجی در طول نیمسال جاری داریم که یک آمار بسیار مفیدی برای مطالعه است. ما به مدیران دانشگاه‌ها و آموزش عالی خود افتخار کنیم که علی رغم تمام مشکلات از جمله تحریم‌ها و مشکلات بودجه‌ای، توانستند بخشی از بودجه را به این قسمت هدایت کنند و کارشناسان را آموزش دهند و برنامه‌های توانمندسازی برای اساتید اجرایی کنند. امیدوارم این روند با نظام نامه آموزش الکترونیکی که اخیراً در شورای گسترش به تصویب رسید؛ ادامه یابد.

مجوز ستاد کرونا برای برگزاری محدود کلاس‌های عملی به صورت حضوری

خاکی صدیق با ابراز امیدواری نسبت به اینکه با کاهش شیوع کرونا به سمت آزمون‌های حضوری برویم و کلاس‌های عملی را برگزار کنیم، گفت: هفته گذشته ستاد کرونا در پاسخ به وزارت علوم مجوز محدودی برای برگزاری کلاس‌های عملی و آزمایشگاهی داد.

 

منبع : مهر  
نظرات کاربران

نام شما (ضروری)

ایمیل (ضروری)


کرمانشاه گشت - اولین سامانه جامع گردشگری استان کرمانشاه