وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ما در یک بخش در قالب ساماندهی، تکلیف مراکز متعدد آموزش عالی کشور با ابعاد کوچک را مشخص میکنیم.
به گزارش خبرنگار مهر، منصور غلامی بعدازظهر امروز در همایش گردهمایی اعضای کارگروه تخصصی برنامهریزی و گسترش آموزش عالی که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، گفت: در دنیا تحول در آموزش عالی، یک پویایی در حوزه آموزش به دنبال دارد. آیا در دانشگاههای ما نیز این تحول احساس میشود؟ تغییر عناوین دروس، گروههای آموزشی، دانشکدهها و حتی تغییر مأموریتهایی که برای خود دانشگاهها تعریف میشود، باید با حضور اساتید در مرحله جدید رخ دهد.
وی ادامه داد: ما روی تغییر و تحول مراکز آموزش عالی، گروههای آموزشی، دروس و محتوای دروس باید تحول جدی ایجاد کنیم؛ انتظار جامعه نیز از ما همین است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: ما در مقطع زمانی خاصی قرار داریم، در شرایطی هستیم که هم برنامه مصوب ملی و هم برنامههای مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، ما را موظف کردهاند که به تحول اندیشیده و آن را اجرا کنیم. مجموعههای دانشگاهی نیز در نقدهای خود به این مسئله تأکید داشتند و این در وزارت علوم ممکن نیست؛ مگر با همکاری و همفکری نمایندگان گروههای برنامهریزی و آموزشی.
غلامی در ادامه به ساماندهی آموزش عالی اشاره کرد و گفت: ما در یک بخش در قالب ساماندهی، تکلیف مراکز متعدد آموزش عالی کشور با ابعاد کوچک را مشخص میکنیم، دانشگاههایی داریم که ۱۹ نفر عضو هیئت علمی دارند که تکلیف این مراکز کوچک دانشگاهی مشخص میشود.
وی تصریح کرد: طرح اولیه تعیین تکلیف مراکز متعدد آموزش عالی کشور آماده شده است و در کنار آن، باید در بخش آموزشی نیز در زمینه محتوای دروس نظری و عملی، تحول ایجاد کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: ساماندهی و برنامهریزی دورهها و رشتهها در مقاطع مختلف، نیاز به آمار حاصل از آمایش جامعه دارد؛ باید تلاش کنیم که برای آن برنامهریزی مؤثر انجام شود و از آمار و اطلاعات دقیق استفاده کنیم.
غلامی تأکید کرد: باید در تعریف رشتهها، دورهها و عناوین از تجربیات دیگر کشورها استفاده کنیم.
وی گفت: ما به رشد علمی علیرغم نقدهایی که وجود دارد، دست یافتهایم. برای آنکه در سطح بینالمللی قرار بگیریم، باید بر اساس شاخصهای بینالمللی برنامهریزی کنیم. رشد علمی کشور ما در علوم نو است و باید از آن حمایت کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: در برنامههای کاردانی و کارشناسی نیز باید تحول جدی ایجاد کنیم.
نظرات کاربران