معاون آموزشی وزارت علوم از تدوین طرح ممنوعیت پذیرش مستقیم دانشجوی دکتری در پژوهشگاهها خبر داد و گفت: در صورت تصویب نهایی این طرح، ظرفیتی به دانشگاهها اضافه خواهد شد که براساس آن مراکز پژوهشی از طریق دانشگاهها بتوانند دانشجوی دوره دکتری پذیرش کنند.
به گزارش ایسنا، دکتر مجتبی شریعتینیاسر در نشست خبری "ارائه گزارش مهمترین فعالیتها و برنامههای آموزشی وزارت علوم " که امروز با حضور خبرنگاران در این وزارتخانه برگزار شد، از تدوین طرحی در خصوص پذیرش دانشجوی دکتری در پژوهشگاههای کشور خبر داد و گفت: مصوبه شورای عالی اداری کشور در خصوص ممنوعیت جذب دانشجو در دانشگاهها و پژوهشگاههای وابسته به مراکز و دستگاههای دولتی شامل پژوهشگاههای غیر دولتی نخواهند شد و هنوز ظرفیت پذیرش دانشجویان دکتری در این پژوهشگاهها صفر نشده است.
وی در ادامه تصریح کرد: وزارت علوم طرحی را در دست دارد که اگر این طرح نهایی شود و به تصویب برسد، براساس آن پژوهشگاهها به طور مستقیم امکان پذیرش دانشجوی دکتری نخواهند داشت، بلکه سهمیهای به ظرفیت پذیرش دانشجویان دانشگاهها اضافه خواهد شد تا براساس آن پژوهشگاهها نیز بتوانند دانشجوی دوره دکتری داشته باشند. در واقع تصویب و اجرای این طرح کمک خواهد کرد که ناخواسته مراکز پژوهشی به دانشگاه تبدیل نشوند و از طریق دانشگاهها بتوانند پذیرش دانشجو داشته باشند.
تاثیر تحریم در فعالیتها و تعاملات علمی دانشگاهها
معاون آموزشی وزارت علوم همچنین گسترش و توسعه فعالیتها و تعاملات علمی بینالمللی در شرایط فعلی را بسیار ضروری و حساس توصیف کرد و گفت: مطمئنا تحریم در فعالیتها و تعاملات علمی دانشگاهها نیز تاثیر میگذارد، اما نکته مهم این است که ما باید این وضعیت را به گونهای مدیریت و تدبیر کنیم که براساس آن از هر روزنهای بتوانیم برای توسعه تعاملات علمی خود استفاده کنیم، در واقع دانشگاهها باید وجه مشترک ارتباطات بینالمللی را پیدا و آن را تقویت نمایند و تلاش کنند با کشورهایی که منطق خوبی در دیپلماسی علمی دارند، ارتباط برقرار نمایند.
دکتر شریعتینیاسر همچنین خاطرنشان کرد: طرح بینالمللیسازی دانشگاهها و پژوهشگاهها در راستای طرح اقتصاد مقاومتی پیادهسازی شده، در واقع پنج پروژه اقتصاد مقاومتی به وزارت علوم واگذار شده که یکی از این پروژهها این است که پنج دانشگاه ما باید بتوانند تا افق 1404 جزء صد دانشگاه برتر دنیا باشند.
به گفته وی وزارت علوم دو شاخص برای دانشگاهها و 33 شاخص برای بینالمللی شدن پژوهشگاهها تعریف شده است و این مراکز باید بتوانند با تکیه بر این شاخصهای تعریف شده وضعیت خود را از نظر بینالمللی سازی تعیین تکلیف نمایند.
دکتر شریعتینیاسر افزود: البته وزارت علوم به دانشگاهها تحمیل نمیکند که لزوما با کدام دانشگاه خارجی ارتباط بگیرند آنچه که برای ما اهمیت دارد در شرایط فعلی تحریم دیپلماسی علمی را تقویت کنیم و دانشگاههای کشور باید حوزه فعالیتهای علمی خود در دانشگاههای منطقه جهان سوم و همچنین دانشگاههای مطرح دنیا توسعه بدهند در واقع ما دنبال این هستیم که مراکز علمی ما کانون کمکرسانی، هدایت و حمایت کشورهای هدف قرار بگیرند.
در هیچ مقطعی پذیرش دانشجوی تکمیل ظرفیت نخواهیم داشت
معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید بر اینکه امسال در هیچ مقطعی پذیرش دانشجو از طریق تکمیل ظرفیت نخواهیم داشت، گفت: در سال جاری پذیرش دانشجو فقط در دو مقطع مهر و بهمن ماه صورت میگیرد و تکمیل پذیرش دانشجو از طریق تکمیل ظرفیت به طور کلی حذف شده است.
وی بر ضرورت همکاری تمامی دستگاههای اجرایی و دولتی در اجرای طرح آمایش آموزش عالی تاکید کرد و گفت: تحقق آمایش آموزش عالی در گرو عزم جدی همه ارکان نظام است، یعنی این وزارت عطف نیست که بتواند به تنهایی همه ابعاد این طرح را پیاده کند. ما نیازمند همراهی همه مسئولین، نمایندگان مجلس، وزرا، استانداران، فرمانداران با دستگاه آموزشی عالی برای اجرایی کردن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم، چرا که این طرح یکی از بهترین و استانداردترین طرحهای شناخته شده در عرصه آموزش عالی کشورهای توسعه یافته به شمار میرود و ما باید بتوانیم وضعیت آموزش عالی کشور را به سطح استاندارد جهانی نزدیک کنیم.
اختصاص 255 میلیارد تومان اعتبار برای دانشجویان دکتری در سال جاری
دکتر شریعتینیاسر همچنین از اختصاص 255 میلیارد تومان اعتبار برای دانشجویان دکتری در سال جاری خبر داد و گفت: براساس برنامه تدوین شده دانشجویان دوره دکتری میتوانند ماهیانه حدود 750 هزار تومان به عنوان وام دریافت نمایند و این وام مشمول دانشجویان واجد شرایط یعنی کسانی که بورسیه دستگاهها و مراکز خاصی نیستند و از وامهای دکتری نیز استفاده نکردهاند، در واقع دانشجویان دو سال بعد از اتمام دوره تحصیلی خود این وام را در قالب برنامه زمانی پنج ساله پرداخت خواهند کرد.
معاون آموزشی وزارت علوم به مصوبه شورای عالی اداری کشور در خصوص ممنوعیت پذیرش دانشجو در مراکز آموزشی وابسته به دستگاههای دولتی از سال آینده اشاره کرد و گفت: این مصوبه بهمن ماه سال 96 تصویب و به وزارت علوم ابلاغ شد، اما به دلیل برخی ابهامات در سال جاری مجددا اجازه پذیرش دانشجو به برخی مراکز آموزشی وابسته به دستگاههای اجرایی داده شد، اما از سال آینده دستگاههای اجرایی به هیچ عنوان اجازه پذیرش دانشجو نخواهند داشت مگر اینکه تا قبل از انتشار دفترچه کنکور موضوع و مسائل خود را با شورای عالی اداری کشور رفع نمایند.
به گفته وی براساس مصوبه شورای عالی اداری کشور مراکز آموزشی وابسته به دستگاههای اجرایی که مجاز به پذیرش دانشجو نیستند، کاملا مشخص هستند فقط در برخی موارد استثنایی برای برخی دستگاهها نظیر دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی تعیین شده است، اما به طور کلی براساس این مصوبه این مراکز نمیتوانند از منابع مالی و انسانی خود در زمینه پذیرش دانشجو استفاده کنند به طوری که ما حتی در خصوص مراکز علمی کاربردی این مصوبه را اجرایی کردیم.
دکتر شریعتینیاسر تاکید کرد: براساس مصوبه فوق ظرفیت پذیرش دانشجو در 300 مرکز علمی کاربردی وابسته به دستگاههای اجرایی صفر شد و تصمیمگیری در خصوص مراکز آموزشی وابسته به نهادهای آموزشی وابسته به نظر رهبری است اما سایر مراکز از سال آینده اجازه پذیرش دانشجو را نخواهند داشت.
"مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری دانش آموختگان"شعار سال تحصیلی آینده
وی در ادامه به شعار سال آینده آموزش عالی اشاره کرد و گفت: شعار سال تحصیلی آینده "مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری دانش آموختگان" است. در واقع این شعار در چهار محور اجرا خواهد شد.
معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: در راستای تحقق طرح جامع مهارت افزایی و اشتغال زایی دانش آموختگان تبیین شده و به زودی به دانشگاه ها ابلاغ می شود.
دکتر شریعتی در ادامه تاکید کرد: عملی کردن دروس کاربردی رشته ها در کلیه دانشگاه های کشور یکی از محورهای اجرای این طرح جامع است که بر این اساس نظارت جدی، عملی و حقوقی بر فعالیت دانشگاهها خواهیم داشت.
وی در ادامه با بیان اینکه اجرای دروس اختیاری در دانشگاه ها از دیگر محورهای اجرای طرح مهارت افزایی است که در دو سطح مهارت های تخصصی پایه و مهارت های عمومی اجرا خواهد شد،تاکید کرد: افزایش سطح مهارت های تخصصی و عمومی توانمندی دانش آموختگان برای پیدا کردن شغل را افزایش می دهد.
وی ادامه داد: در برخی موارد شاهد آن هستیم که دانش آموختگان دانشگاه های برتر ما نمی توانند مهارت های خود را در بازار کار ارائه کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه موضوع کارورزی از دیگر برنامه های این وزارتخانه است که پیگیری خواهد شد،اظهار کرد: رصد دانش آموختگان موضوع دیگری است که در اجرای طرح مهارت افزایی عملیاتی خواهد شد که این موضوع بیشتر باید از سوی دانشگاه ها اجرایی شود.
وی تاکید کرد: تمامی برنامه هایی که در زمینه مهارت افزایی تدوین شده مربوط به دانشجویان مقاطع کارشناسی است.
معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح از سازمان برنامه و بودجه درخواست اعتبار ۱۴۰ میلیارد تومانی کردیم که قول هایی داده اند و امیدواریم عملیاتی شود. این اعتبار برای کمک به اجرای این طرح به دانشگاه ها اختصاص داده خواهد شد.
وی اضافه کرد: بیکاری دانش آموختگان از دغدغه های مقام معظم رهبری و مسئولان نظام است که اجرای طرح مهارت افزایی در دانشگاه ها می تواند بخش زیادی از این دغدغه را رفع کند و ضمانت اجرای این طرح پیوند معاونت های آموزشی و پژوهشی در دانشگاههاست.
جامعه دانشگاهی توطئه های استکبار جهانی را خنثی میکند
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: اکنون شاهد فشارهای سنگین استکبار جهانی به کشور هستیم که بر اساس گفته مقام معظم رهبری وارد جنگ اقتصادی شده ایم و ما معتقدیم جامعه دانشگاهی کشور به طور قاطع و جدی در راستای خنثی سازی توطئه استکبار جهانی گام برمی دارد.
شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: جامعه دانشگاهی به پیام مقام معظم رهبری و صحبت های رئیس جمهور لبیک می گویند و مانند گذشته پشت نظام ایستاده است.
وی اضافه کرد: دانشگاه ها با حساسیت موضوع را دنبال میکنند چرا که معتقدیم سیاست های قلدرمأبانه استکبار جهانی و تحریم ها زمینه ایجاد فرصت های جدید را برای کشور فراهم می کند.
برنامه های وزارت علوم برای صرفه جویی
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: شرایط فعلی کشور بستری را فراهم کرده تا با اعتبار و بودجه های اندک کارهای بزرگ انجام دهیم که در این راستا وزارت علوم نیز برنامه هایی برای صرفه جویی تدوین کرده است.
شریعتی نیاسر عنوان کرد: هدایت پروژه های دانشجویی و رساله های دکتری در راستای نیازهای جامعه و حضور بخش خصوصی در توسعه آموزش عالی از جمله این برنامه هاست.
وی تاکید کرد:ساماندهی موسسات آموزش عالی که یکی از اولویت های آمایش آموزش عالی است از برنامه هایی است که می تواند به صرفه جویی کمک کند.
معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: همچنین در شرایط فعلی باید تمامی زیرنظام های آموزشی با یکدیگر هم افزایی داشته باشند تا از هدر رفت نیرو و سرمایه جلوگیری کنیم.
شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: اگر همه دنیا به کشور فشار بیاورند اما دانشگاهیان در خط مقدم نظام و دولت پای کار ایستاده اند.
حذف رشته های کم متقاضی
وی تاکید کرد: حذف و جمع شدن رشتههای کم متقاضی و رشتههایی که با بازار کار انطباق ندارد از دیگر برنامههای وزارت علوم برای صرفه جویی در فعالیت هاست.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: رشته هایی که سربار دولت هستند و در دانشگاههای سطح سه و چهار وجود دارند بازنگری میشوند و راهکاری تدوین می شود که کمتر از اعتبار دولتی استفاده کنند.
وی اظهار داشت: جلوگیری از تکثیر پایان نامه ها و رساله ها از دیگر برنامه های وزارت علوم است که بخشنامه ای نیز در این زمینه به دانشگاه ها ابلاغ شده است.
شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: بر اساس این بخشنامه به دانشگاه ها تکلیف شده که از چاپ پایان نامه ها و رساله ها جلوگیری شود و این موارد به صورت نسخ الکترونیکی ارائه شود.
وی اضافه کرد: فرصت های مطالعاتی داخل مربوط به استادان در حال توسعه است و آموزش عالی نیز از این موضوع حمایت می کند.
وی اظهار داشت: حمایت از دانشجویان تحصیلات تکمیلی به خصوص دانشجویان مقطع دکتری از دیگر برنامه های وزارت علوم است که میزان وام مربوط به دانشجویان این دوره از ۶۰ میلیارد تومان به ۲۵۰ میلیارد تومان در سال جاری رسیده است و این بودجه همه دانشجویان متقاضی را تحت پوشش قرار می دهد.
جزئیات کارگروه حذف کنکور
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: ما در دوره جدید رابطه جدی و هدفمند با مجلس داریم و در زمینه حذف کنکور نیز در کارگروه مربوطه فعال هستیم.
شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: در کارگروه حذف کنکور موضوع حذف مرحله پشت کنکوری ها مطرح شده که اگر این طرح مراحل تصویب را طی کند مورد استقبال واقع خواهد شد.
نظرات کاربران