در رتبهبندی جدید دانشگاهها و موسسات علم و فناوری که با همکاری موسسه رتبهبندی "U-Multirank" و "کنفرانس دانشگاههای اروپایی برای تحصیلات تکمیلی مهندسی و تحقیقات"(CESAER) انجام شده، فرانسه رتبه نخست را در میان همه کشورهای دنیا به خود اختصاص داد.
به گزارش ایسنا و به نقل از یو.دبلیو نیوز، در آخرین رتبه بندی علم و فناوری در مجموع 231 دانشگاه و موسسه علم و فناوری مقایسه شده اند.
25 دانشگاه و موسسه برتر در این رتبهبندی از 12 کشور جهان هستند که بزرگترین گروه از فرانسه با شش موسسه به نامهای تلکام پاریستک، ایکول پلیتکنیک، موسسه فناوری گرنوبل آی.ان.پی ، ای.ان.اس لیون، ای.ان.اس پاریس و دانشگاه کلود برنارد لیون 1 هستند.
پنج دانشگاه و موسسه هم از آمریکا به نامهای موسسه فناوری کالیفرنیا، موسسه فناوری ماساچوست، موسسه پلیتکنیک "رنسلیر"(Rensselaer)، موسسه فناوری جورجیا و دانشگاه راکفلر در این فهرست حضور دارند.
اما در این رتبه بندی فقط موسسه فناوری جورجیا دارای نمره "A" در تمام شاخصهای تحقیقاتی و شاخصهای انتقال دانش بوده است.
در حالی که هیچ یک از دانشگاهها نمرات مستقیم A(بسیار خوب) را در تمام شاخصهای عملکرد دریافت نکردهاند، بسیاری از عملکردهای خوب را بر روی تعدادی از شاخصها نشان میدهند. به عنوان مثال، موسسه فناوری کالیفرنیا در ایالات متحده نمره "A" را در هفت شاخص از هشت شاخص موجود به دست آورد، در حالیکه دانشگاه فنی دانمارک در 11 مورد از 13 مورد نمره A را به دست آورد.
این رتبهبندی وجوه مختلف دانشگاههای علم و فناوری را نشان میدهد. در حالیکه تعدادی از موسسات در گروه بالا برای هر دو شاخص تحقیق(اندازهگیری نتایج تحقیقات و تاثیر آنها) و برای شاخصهای انتقال دانش(با توجه به انتقال و روابط با صنعت) در رتبههای بالا قرار گرفتهاند، تنها یک موسسه(موسسه فناوری گرجستان) نمره "A" را برای تمام شاخصها در هر دو بعد به دست آورده است.
برخی از دانشگاههای اروپایی در محدوده بالای رتبهبندی، یک جهتگیری قوی بینالمللی را نشان میدهند. دانشکده فنی دانمارک، تلکام پاریستک فرانسه، موسسه فناوری گرنوبل فرانسه و دانشگاه صنعتی چالمرز سوئد به موقعیت گروهی برتر در هر چهار شاخص جهتگیری بینالمللی رسیدند.
رتبهبندی جدید نیز برای 9 موضوع از حوزه علم و فناوری ارائه شده است: زیست شناسی، مهندسی شیمی، شیمی، مهندسی عمران، علوم رایانه، مهندسی برق، ریاضیات، مهندسی مکانیک و تولید و مهندسی صنایع.
به عنوان مثال، دانشگاه صنعتی دلفت در هلند و موسسه فناوری ماساچوست در ایالات متحده آمریکا هر دو همه پنج نمره A ممکن در مهندسی مکانیک را برای همه شاخصهای موجود دریافت کردند.
هنگامی که به علوم رایانه نگاه میکنیم، تلکام پاریستک در فرانسه شش نمره A از هر شش شاخص را دریافت کرد و EPF لوزان و ETH زوریخ که هر دو در سوئیس هستند، هر پنج نمره A ممکن را دریافت کردند.
دانشگاه صنعتی چالمرز و موسسه سلطنتی فناوری KTH که هر دو در سوئد هستند و همچنین دانشگاه فناوری دلفت در هلند، هر شش نمره A در مهندسی برق را دریافت کردند.
U-Multirank استدلال میکند که با اندازهگیری عملکرد دانشگاه در سطح نهادی و موضوعی، نقاط قوت آنها میتوانند به روشنی نمایش داده شوند. این رویکرد چند بعدی برای ارائه شفافیت و بینش مفید برای دانشجویان، دانشگاهها، کسب و کار، سیاستگذاران و دولتها برای مقایسه بهتر و آگاهی از نحوه عملکرد دانشگاهها در سراسر جهان طراحی شده است.
پروفسور فرانک زیگل، سرپرست پروژه U-Multirank گفت: U-Multirank نقش دانشگاهها به عنوان مراکز برتر جهانی را درک و روشن میکند. بخش موفق آموزش عالی از بسیاری از دانشگاهها، به ویژه دانشگاههای علم و فناوری تشکیل شده است.
وی افزود: به همین دلیل است که این رتبهبندیها نمایش اینکه دانشگاههای علم و فناوری چگونه بر روی برخی از شاخصها کار میکنند را مورد هدف قرار دادهاند.
شاخصهای منتخب اعمال شده در رتبهبندی توسط CESAER، شریک قدیمی U-Multirank انتخاب شده است.
دانشگاههای علم و فناوری هم تدریس و آموزش و هم تحقیقات را انجام میدهند. علاوه بر این انتقال فناوری و دانش به جامعه، بخش اصلی ماموریت آنها است.
زیگل توضیح میدهد که در دانش اقتصاد جهانی، مشارکت و همکاری بین المللی آنها مربوط به عملکرد آنان است. به همین دلیل این رتبهبندیها ابعاد آموزش و یادگیری، تحقیق، انتقال دانش و گرایش جهانی را دربر میگیرد.
همانطور که تعریفی رسمی از دانشگاههای علم و فناوری وجود ندارد، برای شناسایی موسسات از دو معیار استفاده شده است:
1. همه موسسات که بیش از 40 درصد از فارغ التحصیلانش از رشتههای علم و فناوری باشند.
2. موسسات با واژه "تکنولوژی" در نام انگلیسی خود.
نظرات کاربران