ترتیب انتخاب و اولویت گرایش های رشته مدیریت بازرگانی در کنکور کارشناسی ارشد توسط داوطلبان چگونه بوده است؟
با نزدیک شدن به اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد و زمان انتخاب رشته، جهت پاسخگویی به یکی از متداول ترین سوالات داوطلبان مطالب زیر ارائه می گردد.
توجه نمایید اینکه گرایشی الزاما برای همه داوطلبان بهتر باشد، وجود ندارد. هر داوطلب ممکن است با توجه به شرایط خود از قبیل پیشینه تحصیلی یا کاری و تخصص خود، شرایط متفاوتی نسبت به سایرین داشته باشد. همچنین با توجه به اینکه همه دانشگاهها معمولا همه گرایش ها را ارائه نمی دهند، ممکن است داوطلبی برای انتخاب یک دانشگاه یا یک شهر، تا حدودی اولویت گرایش های خود را تغییر داده و نادیده بگیرد.
برای اینکه صرفا بدانیم اکثریت داوطلبین در کنکور سال گذشته، در انتخاب گرایش ها، چه اولویتی داشتند، نیاز است دانشگاهی بررسی شود که همه یا اکثر گرایشها را در یک دوره (مثلا روزانه) پذیرش کرده باشد و ظرفیت پذیرش در همه گرایشها هم یکسان بوده باشد.
با توجه به اینکه این شرط تنها در یک دانشگاه وجود داشته است، نتایج زیر در دانشگاه مذکور روی داده است
اولویت |
گرایش |
آخرین رتبه قبولی (تخمینی) |
1 |
بازاریابی |
1122 |
2 |
بازرگانی بین المللی |
1265 |
3 |
تجارت الکترونیک |
1466 |
4 |
مدیریت استراتژیک |
1526 |
5 |
بازرگانی داخلی |
1565 |
6 |
کارآفرینی |
1694 |
در یکی دیگر از دانشگاهها که همه گرایش ها پذیرش نشده، اولویت های زیر در چهار گرایش پذیرش شده با ظرفیت یکسان بدست آمده است:
اولویت |
گرایش |
آخرین رتبه قبولی (تخمینی) |
1 |
بازاریابی |
1081 |
2 |
تجارت الکترونیک |
1190 |
3 |
مدیریت استراتژیک |
1287 |
4 |
بازرگانی داخلی |
1292 |
در دانشگاه مورد بررسی سوم نیز اولویت های زیر در 5 گرایش پذیرش شده با ظرفیت یکسان بدست آمده است:
اولویت |
گرایش |
آخرین رتبه قبولی (تخمینی) |
1 |
بازاریابی |
395 |
2 |
بازرگانی بین المللی |
428 |
3 |
مدیریت استراتژیک |
535 |
4 |
تجارت الکترونیک |
647 |
5 |
کارآفرینی |
767 |
لذا می توان نتیجه گیری کرد تنها ابهام موجود بین گرایش های تجارت الکترونیک و مدیریت استراتژیک است که در 2 دانشگاه اول تجارت الکترونیک در اولویت بالاتری قرار گرفته ولی در دانشگاه سوم، ظرفیت مدیریت استراتژیک زودتر تکمیل شده است. در سایر موارد نتایج 3 دانشگاه بررسی شده یکسان بوده است.
نظرات کاربران