شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
دوشنبه 22 بهمن 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 41,422
بازدید دیروز: 50,676
بازدید کل: 159,938,134
کاربران عضو: 3
کاربران مهمان: 274
کاربران حاضر: 277
کدخبر: 13036 زمان ارسال: سه شنبه 25 خرداد 1395 - 11:50 تعداد بازدید: 1626
آزمونی با هزار اما و اگر / دانشگاه ها در کنکور دکتری رد شدند
تغییرات متعدد و پی در پی در نحوه برگزاری آزمون دکتری و سهم دانشگاه ها در این میان، کنکور دکتری را به یکی از پرچالش ترین موضوعات آموزش عالی بدل کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، آزمون ورودی دوره دکتری Ph.D نیمه متمرکز سال ۹۵ جمعه ۱۴ اسفند با رقابت ۱۵۸ هزار و ۹۴ داوطلب برگزار شد. این دوره ششمین دوره آزمون دکتری است که به صورت نیمه متمرکز برگزار می شود و در این دوره داوطلبان به دروس اختصاصی و سوالات آزمون دروس استعداد تحصیلی و زبان انگلیسی عمومی پاسخ دادند.

در این آزمون ۳۰ درصد نمره فرد بر اساس آزمون کتبی و ۷۰ درصد بر اساس ارزیابی تخصصی محاسبه می شود.

مرحله دوم یا ارزیابی تخصصی به عهده کارگروه برگزار کننده است. بررسی سوابق عملی داوطلب شامل الف) امتیاز پژوهشی، ب) امتیاز آموزشی، ج) امتیاز آزمون تخصصی یا مصاحبه است.

در این مرحله دانشگاه ها به عنوان موسسات مجری دوره دکتری باید چگونگی تشکیل پرونده متقاضیان، زمان و مکان برگزاری آزمون، نحوه مصاحبه علمی یا برگزاری آزمون تخصصی و میزان تاثیر هر یک از مولفه ها را ضمن ارسال به سازمان سنجش، از طریق وب سایت، تماس تلفنی، پیامک و به صورت عمومی، صریح و شفاف به داوطلبان اعلام کنند.

بر اساس شیوه نامه برگزاری آزمون دکتری که به دانشگاه ها ابلاغ شده است زمان برگزاری هر یک از مراحل ارزیابی تخصصی باید به نحوی برنامه ریزی شود که با زمان بندی سایر موسسات تداخل نداشته باشد و تعیین حد نصاب سنجش علمی از سوی موسسات برای ورود داوطلبان به مرحله دوم الزامی بوده و این حد نصاب می تواند برای هر موسسه و یا هر کد رشته ای متفاوت باشد.

جلسه مرحله دوم با حضور حداقل ۳ عضو هیات علمی به انتخاب گروه آموزشی رسمیت پیدا می کند. معاون آموزشی موسسه مسئول نظارت بر فرآیند مرحله دوم است.

دانشگاهها از مرحله دوم آزمون دکتری سربلند بیرون نیامدند

اما دانشگاه های مجری دوره دکتری تخصصی به عنوان یکی از ارکان تحصیلات تکمیلی تاکنون نتوانسته اند از این آزمون سربلند بیرون بیایند. اعتراضات پیاپی داوطلبان به نحوه برگزاری مرحله دوم آزمون دکتری توسط دانشگاه ها و تاثیر زیادی که این بخش در پذیرش افراد دارد حاکی از ناموفق بودن این طرح دارد.

یکی از بدعت هایی که در این دوره داوطلبان با آن مواجه شده اند، مصاحبه های سه دقیقه ای برای ارزیابی تخصصی داوطلبان دکتری است.

نفس برگزاری مرحله دوم آزمون دکتری، ارزیابی تخصصی افراد برای شروع یک دوره مهم تحصیلی است که به گفته بسیاری از داوطلبان مجاز و معرفی شده به مصاحبه بسیاری از دانشگاه ها این مرحله را به شکل فرمالیته، سه دقیقه ای و بدون نظم برگزار کرده اند.

از دیگر موضوعات مورد اعتراض داوطلبان معرفی شده به مرحله دوم کنکور دکتری، موضوع اخذ تعهد از داوطلبان پس از برگزاری مرحله ارزیابی تخصصی است. به این معنی که فردی که برای مصاحبه به دانشگاه الف و ب رفته اما در مرحله ارزیابی تخصصی دانشگاه الف، این دانشگاه از فرد تعهد گرفته است. در این صورت اگر فرد در دانشگاه ب پذیرفته شود نمی تواند به آنجا برود.

این در حالی است که سازمان سنجش ۱۹ خردادماه ۹۵ در اطلاعیه اعلام کرده است: «داوطلبانی که در مراحل ارزیابی تخصصی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی شرکت کرده و از نظر دانشگاه مربوط دارای شرایط علمی لازم (قبول مشروط) تلقی شده‌اند باتوجه به تماس گرفته شده از سوی موسسات مربوط منحصراً می‌بایست از تاریخ ۲ تا ۱۱ مرداد ۹۵ برای تکمیل و ارائه فرم تعهد به دانشگاه ذیربط (ارائه فرم تعهد منحصراً بایستی به یک دانشگاه داده شود) مراجعه کنند بدیهی است اخذ هرگونه تعهد قبل از بازه زمانی فوق فاقد وجاهت قانونی و غیرمعتبر تلقی می‌شود

قانون شکنی دانشگاهها در مورد اخذ تعهد از داوطلبان کنکور

اما این اطلاعیه با رفتار دانشگاه ها مغایر است. بیشتر دانشگاه ها نسبت به اخذ تعهد در غیر از زمان اعلام شده اقدام کرده اند که این کار واکنش رئیس سازمان سنجش آموزش کشور را برانگیخت.

ابراهیم خدایی تاکید کرده است که با دانشگاه‌هایی که از داوطلبان دوره دکتری تعهد قبل از موعد مقرر می‌گیرند برخورد می‌شود و حق چنین کاری را ندارند. 

همچنین دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری نیز با اشاره به تخلف برخی از دانشگاه ها در اخذ تعهد زودهنگام از دانشجویان دکتری گفت: این مسئله خلاف محسوب شده و با آن برخورد قانونی صورت می گیرد.

وی گفت: دانشگاه ها باید در بازه زمانی که اعلام شده بود تعهد را از دانشجویان اخذ می کردند و غیر از این خلاف محسوب می شود و با آن برخورد قانونی خواهد شد.

معاون وزیر علوم ادامه داد: این دانشگاه ها موظف هستند طبق شیوه نامه ای که سازمان سنجش آموزش کشور به آنها ابلاغ کرده است، عمل کنند تا دانشجویان بتوانند با فراغ باز در خصوص اینکه به کدام دانشگاه مراجعه کرده تصمیم گیری کنند و تعهد دهند.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: در هر حال تلاش ما این است که با دانشگاه هایی که اینگونه عمل کردند گفتگو کرده و به آنها متذکر شویم که تعهدات زودهنگام از دانشجویان اخذ نکنند تا دانشجویان بتوانند خارج از فضای جاری و با آرامش تصمیم گیری کنند.

از سوی دیگر شیوه های اطلاع رسانی دانشگاه ها نیز موجب ناراحتی داوطلبان کنکور دکتری را ایجاد کرده است. یک دانشگاه فضای مجازی، یک دانشگاه پیامک، یک دانشگاه سایت رسمی و دانشگاه دیگر تماس کارشناسان به داوطلبان اعلام کرده اند که باید تعهد خود را ارائه کنند.

داوطلبان در شبکه های اجتماعی و سایت ها از یکدیگر خبر می گیرند که آیا دانشگاه مورد نظر با آنها تماس گرفته است که به نظر می رسد شیوه ای غیرمعمول برای آگاهی از نتایج آزمون است.

آزمون دکتری بهانه ای برای کسب درآمد

اینکه برخی از دانشگاه ها تنها دو ظرفیت داشتند و اقدام به دعوت بیش از ۳۰ نفر کردند نیز از موارد مورد اعتراض افراد بود. چرا که هر فردی باید مبلغی را به عنوان هزینه به حساب دانشگاهی که حدنصاب آن را کسب کرده بود، پرداخت می کرد و این تصور بوجود آمد که دعوت افراد بیشتر تنها به عنوان منبع درآمد دانشگاه بوده است.

به عنوان نمونه یکی از داوطلبان می گوید یک دانشگاه مشهور امسال گرانفروشی کرده است! داوطلبانی که متقاضی یک رشته در دوره روزانه و شبانه بودند مجبور شدند دوبار مبلغ مصاحبه پرداخت کنند که من به دلیل نداشتن هزینه کافی مجبور شدم تنها یک کدام را انتخاب کنم !

یا در نمونه دیگری یکی از دانشگاه ها برای ظرفیت ۴ نفر اسامی ۱۰۷ نفر را اعلام کرده بود.

البته در این میان برخی از دانشگاه ها نیز در سایت ها خود اعلام کرده اند که اسامی نهایی پذیرفته شدگان را همزمان در سایت سازمان سنجش و دانشگاه اعلام می کنند تا داوطلبان به صورت شفاف و روشن در جریان نتایج قرار بگیرند.

آشنایی با استاد شانس پذیرش

جو نامناسب جلسات مصاحبه نیز مورد اعتراض بیشتر داوطلبان بود. مصاحبه های چند ثانیه ای تا چند دقیقه ای و یا آزمون های کتبی بی ارتباط با گرایش. همچنین نکته ای که داوطلبان به آن اشاره می کنند بازگشت موضوع آشنابودن با استادان در مصاحبه است، بسیاری از افراد گفته اند که از اساتید خود در زمان مصاحبه قول پذیرش گرفتند.

شیوه برگزاری مرحله دوم در امسال نکته دیگری نیز در برداشت که چون افراد پس از اعلام حدنصاب های دانشگاه ها، این اختیار را داشتند که برای مصاحبه چند دانشگاه شرکت کنند، برخی از داوطلبان ترجیح دادند که تنها در یک یا دو دانشگاه شانس خود را امتحان کنند که به این ترتیب ممکن است ظرفیت برخی دانشگاهها خالی بماند. 

برخی از داوطلبان معتقد هستند پذیرش دانشجوی دکتری فقط به واسطه کنکور روش کاملی نیست اما پذیرش با مصاحبه روش علمی است که در تمام دنیا رواج دارد اما در ایران و به ویژه در این دوره به بدترین روش انجام شده است.

یکی از داوطلبان می گوید: در زمانه ای که هر لحظه پیامک تبلیغاتی می آید، ما که در انتظار پیامک دانشگاه برای قبولی هستیم، دچار استرس می شویم چرا نتایج نباید به صورت هماهنگ و بر روی سایت اعلام شود که داوطلبان این گونه سردرگم نشوند.

این داوطلب یادآور می شود : دانشگاهها اعتراض داشتند که چرا آزمون کتبی دکتری باید ۷۰ درصد نمره را داشته باشد، چرا دانشگاه ها در گرفتن دانشجو اختیار ندارند اما بررسی صلاحیت را به بدترین شکل برگزار کردند. جلسه مصاحبه دو دقیقه ای ! آزمون های تشریحی بر اساس جزوه های کلاسی و در نهایت هم تمسخر داوطلب که چرا آنجا که ارشد خوانده ای دکتری نمی خوانی !

داوطلب دیگری می گوید: از زمان برگزاری آزمون تا برگزاری مرحله دوم در دانشگاهها دائم در حال سفر و رفت و آمد و هزینه کردن هستیم و حال ما را بلاتکلیف رها کرده اند و هر روز از سایرین می پرسیم آیا با شما تماس گرفته اند.

وقتی داوطلبان صلاحیت دانشگاهها را زیر سوال می برند

این داوطلب ادامه می دهد : تجربه این دوره از آزمون ثابت کرد دانشگاه ها به تنهایی صلاحیت گزینش دانشجوی دکتری ندارند و نتوانستند شیوه منطقی و منظمی برای پذیرش دکتری در پیش بگیرند. داوطلبان در این دوره بیشترین سردرگمی و اعتراض را به نحوه عملکرد دانشگاه ها داشتند.

البته چند دانشگاه هم بودند که از این مرحله روسفید بیرون آمدند چرا که برخورد مناسب مسئولان و استادان دانشگاه و نحوه برگزاری مرحله دوم داوطلبان را راضی نگه داشته بود. 

تمام این اتفاقات درحالی است که با تغییر قانون سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی در مجلس نهم و ابلاغ آن از سوی حسن روحانی رئیس جمهور در دولت یازدهم، داوطلبان بار دیگر با تغییرات در نحوه برگزاری آزمون، سهم دانشگاه ها و تغییرات نمرات مواجه می شوند.

تغییرات جدید ؛ بدعتهای جدید

این بار امتیازات مساوی و ۵۰ درصدی برای بخش کتبی و مرحله دوم ارزیابی درنظر گرفته شده است اما مشخص نیست با تجربه ناخوشایند دانشگاهها، این بار داوطلبان با چه بدعت هایی مواجه شوند.

منبع : خبرگزاری مهر  
نظرات کاربران
محمد : 1395/03/25

بسیار از مطلب خوبتون تشکر واقعا عالی بود.

ا.ا : 1395/03/25

امید است این خبر پیگیری شود و به نتیجه مطلوبی ختم شود نه اینکه فقط یه گزارش باشه ... البته نگارنده یه نکته رو یادش رفته ذکر کنه اینکه هر سال یه منبع برا آزمون ذکر میشه و دروس تخصصی ازمون تغییر می کنند یا همین قانون 2 سال اعتبار رتبه چطوری هست؟ اصلا پایداره؟

اسد الله خان : 1395/03/26

جامعه ما شور بختانه بسوی ""تهی شدن از معنی "" پیش رفته است واین نه تنها در متوسط شعور جامعه بلکه حتی در سطح نخبگان نیز رسوخ کرده است و بدتر اینکه که به ظهور و بروز هم رسیده است! اینکه کسی در جلسه مصاحبه احساس تحقیر شدن کند از بخت بد مصاحبه شونده نیست بلکه از ""ظهور بی معنایی"" در مصاحبه کنندگانی است که به ابزار علم شاید در حد نهایت آن مسلح اند ولی"" حیای علمی "" را در خود ندارند! یادم هست کسی در جلسه ای میگفت از یکی از آفرینان برتر کشور پرسیده بودند چرا با خودروی پژو به محل کار میآیید ؟ وی در پاسخ گفته بود من توان آن را دارم که با خودروی 500 میلیونی به کارخانه خود بیایم ولی ""حیای پولداری "" به من اجازه نمی دهد این کار را بکنم ، در عین حال نمیخواهم دیگران من را با ماشینم یا فخر ناشی از آن قیاس کنند! "" حیای نخبگی "" همان معناست که میگوید : درختی که پر بارتر است خمیده تر و افتاده تر است ! و متاسفانه در بعضی از اساتید دانشگاه به دلیل آنکه بعضا ""تهی از معنای نخبگی"" شده اند با بهره گیری از ابزار نخبگی خود به تحقیر دیگری می گرایند ! در اینگونه اساتید "" نخبگی "" یک ابزار است نه یک موهبت که باید بر رفتار آنها اخلاق را حاکم کند ! ما انتظار داریم معنای "" حسنات الابرار سیئات المقربین "" در اساتید بروز و ظهور داشته باشد و این خواسته حقمدارانه جامعه از اساتید دانشگاه است. همین موضوع در رفتار قشرهای مختلف جامعه ساری و جاری است ولی اینکه در میان نخبگان دانشگاهی ظهور یابد بسیار جای تاسف دارد ! بی عدالتی و نوع رفتارهای مصاحبه های 10 دقیقه ای ظهور کامل ""بی معنایی "" در نخبگان کشور است.کسیکه جایگاه قضاوت به وی سپرده میشود اگر تهی از معنا نشده باشد قلمش در قضاوت به شدت خواهد لرزید و هر لحظه از بی عدالتی خود می گریزد ! گذشته از این نوع قضاوت در مصاحبه تحصیلی کاملا متفاوت از قضاوت در استخدام کاری افراد است ! اگر نخبه ای درمقام قضاوت همانگونه که یک تاجر قضاوت میکند قضاوت کند نمی شود فاکتور اصلی قضاوت تاجر یعنی " انتفاع "" را در عملکرد آن نخبه نفی کرد و این همان نکته ای است که شاهد بروز آن هستیم ! دامنه مجادلات دست پایین و سخیف و نیز رقابتهای منفی وبی مسولیتی شغلی و اجتماعی متاسفانه به دانشگاه ها هم رسیده است و این باعث تاسف است در مکانی که هر کسی یک برخورد منطقی مبتنی بر کشف واقعیات و قضاوت نزدیک به یقین را انتظار دارد به چنین بی عدالتی مزمن و سیستماتیکی دچار گردد !

عرفان : 1395/03/26

واقعا چرا بعضی از کسایی که در دانشگاههای مادر کشور درس خواننده اند دچار فخر فروشی شدند ، بعضی فخر استعدادی را می فروشند که خداوند به آنها داده و تحصیل را فقط حق خودشان می دانند یا بغضی فخر پولهای میلیونی را که خرج کرده اند تا درآن دانشگاه قبول شوند .متأسفانه خیلی از افرادی که در مسند استادی در دانشگاه نشسته اند از بس برچسب نخبگی خورده اند دچار خود شیفتگی شده اند خود بزرگ بینی ، ای کاش در معرض آزمایشات روانشناسی و روانپزشکی قرار میگرفتند تا میزان مشکل روانی آنها معلوم شود . فرهیختگان کشور باید فکر اساسی برای این مشکل بکنند علم بی اخلاق یعنی هیچ ، متأسفانه برخوردها و رفتار اساتید مصاحبه کننده در شأن آموزش عالی کشور نیست و الائم سقوط اخلاقی در بین باصطلاح نخبگان به وضوح مشاهده می شود .کسایی که فکر می کنند بخاطر تحصیل در دانشگاه معتبر آدمتر هستند.

Leili : 1395/03/26

دوستان از خودتان تا بحال پرسیده اید که اصلا چرا کنکور دکتری گذاشته شد و هدف اصلی آن چه بود؟ علت آن ناحقی هایی بود که توسط دانشگاهها و اساتید دانشگاهها به وجود می آمد. بماند که در زمانی که طرح خوب برگزاری کنکور به منظور کوتاه کردن حداکثری دست دانشگاهها اعلام شد اجرای آن بسیار افتضاح به انجام رسید و تبعات منفی خود را به علت بی مدیریتی داشت ! اما با برگرداندن اختیارات به اساتید دانشگاهها نیز مجددا هرج و مرج پیش آمده است و اساتید مخصوصا در دانشگاههای بزرگ دستشان برای هر ظلمی کمافی السابق باز خواهد بود. البته همینطوری هم دانشگاههای بزرگ از قوانین مصوب وزارت علوم حرف شنوی ندارند و خود مختار عمل می کند. ببینید اگر همه اختیارات را به این دانشگاهها بدهند سنگ روی سنگ بند نمی شود.

مهدی : 1395/03/29

با سلام امیدوارم جلوی بی عدالتی های بعضی دانشگاه ها با سلیقه ای عمل کردنشان گرفته شود.. بیچاره داوطلبی که برای مصاحبه دانشگاه ها از این شهر به آن شهر و با متحمل شدن هزینه های هنگفت زابراه شده است. این ظلم است طلم ظلم ظلم...

افشین : 1395/04/27

به نظر من وظیفه اساتید بسترسازی برای پیشرفت علم تو کشوره نه انتخاب دانشجو تو رشته من کتابی که در حال حاضر تو دانشگاهها تو مقطع کارشناسی تدریس میشه و بیشترش هم کلمه به کلمه کپی پیسته مال سال 76 و تو ارشد هم اصلا کتاب بدردبخوری نیست

نام شما (ضروری)

ایمیل (ضروری)