شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
یکشنبه 04 آذر 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 11,589
بازدید دیروز: 26,897
بازدید کل: 157,692,489
کاربران عضو: 3
کاربران مهمان: 115
کاربران حاضر: 118
کدخبر: 12243 زمان ارسال: دوشنبه 18 آبان 1394 - 18:17 تعداد بازدید: 1847
MBA چیست؟ گرایش های آن کدام است؟

MBA چیست؟ گرایش های آن کدام است؟
مدیریت ارشد کسب و کار(MBA) مخفف عبارت Master of Business Administration)) درجهٔ کارشناسی ارشد در رشته مدیریت است. این دوره برای اولین بار در اواخر قرن نوزدهم در آمریکا طرح ریزی شد که حاصل صنعتی شدن این کشور و رویکرد علمی به مدیریت بود.
دوره‌های مدیریت ارشد کسب و کاردر دوره MBA به گونه‌ای برنامه ریزی می‌شوند تا دانشجویان را باجنبه‌های مختلف مدیریت یک کسب و کار (بیزنس) همچون حسابداری، بازاریابی، منابع انسانی، مدیریت عملیات، مدیریت تبلیغات و برنامه ریزی استراتژیک آشنا سازند.
بیشتر دانشجویان مدیریت ارشد کسب و کار (MBA) یک زمینه تخصصی را برای مطالعه و تحصیل انتخاب می‌کنند و تقریباً یک سوم از واحدهای تحصیلی خود را در این زمینه برمی‌گزینند. برای مثال، دانشجویانی که گرایش بازاریابی را انتخاب می‌کنند دوره‌های ویژه‌ای را که بر روی بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی بین‌المللی تمرکز دارد برمی گزینند.
هدف اصلی مدیریت کسب و کار:
هدف اصلی مدیریت ارشد کسب و کار (MBA) پذیرش فارغ التحصیلان دوره‌های کارشناسی در رشته‌های مختلف (به خصوص رشته‌هایی غیر از مدیریت) و پرورش افرادی است که قادر باشند در زمینه‌های زیر انجام وظیفه نمایند:
اداره و راهبری مؤثر و کارآمد سازمان یا یکی از زیر مجموعه‌های آن
ایجاد تحول در یک بخش تخصصی سازمان
طراحی، هدایت و رهبری تحول در کل سازمان پس از کسب تجارب عملی در مدیریت
کارآفرینی با ایجاد فعالیت‌های جدید در درون سازمان و یا ایجاد سازمانهای جدید
ارائه خدمات مشاوره‌ای و مطالعاتی در زمینه‌های مدیریتی به مدیران سازمانها
منظور از کسب و کار یعنی کلیه عملیاتی که از تولید تا فروش و خدمات پس از فروش کالا یا خدمات را شامل می‌شود و به صورت مکرر اتفاق می‌افتد.
ضرورت و اهمیت آموزش MBA یا مدیریت ارشد کسب و کار:
توسعه کشور و ارتقاء استاندارد زندگی در آن مستلزم بهبود و ارتقاء کیفیت مدیریت در سازمانهای اقتصادی و اجتماعی است. با بهبود مدیریت است که می‌توان بهره‌وری را افزایش داد و از ظرفیت‌ها و امکانات موجود کالا و خدمات بیشتری را تولید نمود و ظرفیت‌های زیادتری را بوجود آورد.
بهبود مدیریت نیز مستلزم آگاهی و تسلط به دانش مدیریت است. امروزه مدیریت به عنوان یکی از شاخه‌های معرفت بشری پیشرفت زیادی نموده است و آموزش و تحقیق در زمینه آن گسترش فراوانی یافته است. باتوجه به اهمیت مدیریت در رشد و ارتقاء سازمانها و جوامع، نظامهای آموزش عالی کشورها آموزش و تحقیق در حوزه مدیریت را از نظر کیفی و کمی به سرعت توسعه داده‌اند.
یکی از زمینه‌های بارز توسعه آموزش مدیریت ایجاد رشته کارشناسی ارشد مدیریت سازمان (MBA) در کشورهای مختلف جهان است. این رشته به سرعت نخست در آمریکا و کشورهای صنعتی و سپس در کشورهای در حال توسعه موفق، گسترش یافته است.
همانطوریکه قبلاً ذکر شد، فارغ التحصیلان دوره‌های کارشناسی و مخصوصاً فارغ التحصیلان دوره‌های فنی و مهندسی وارد این دوره شده و در یک آموزش فشرده و پرکار به فراگیری دانش و فنون مدیریت می‌پردازند. ترکیب دانش تخصصی دوره کارشناسی و آگاهی و تسلط به دانش و فنون مدیریت در دوره کارشناسی ارشد، از فارغ التحصیلان این دوره مدیران کارآمد و مؤثری می‌سازد که در افزایش کارایی و رشد سازمانهای اقتصادی - اجتماعی تأثیر بسزایی دارند. به خاطر کسب همین توانایی هاست که در سه دهه اخیر دوره‌های مدیریت ارشد کسب و کار (MBA) در کشورهای مختلف جهان به سرعت گسترش یافته و تنها در کشور آمریکا حدود ۷۰۰ مؤسسه آموزش عالی دوره مدیریت ارشد کسب و کار (MBA) ارائه می‌دهند.
محدوده MBA
برنامه های آموزشی MBA دانشجویان را در مقابل موضوعات مختلفی همچون علوم اقتصاد، رفتارهای سازمانی، بازاریابی،
حسابداری، سرمایه گذاری، استراتژی، کسب و کارهای بین المللی، مدیریت فناوری اطلاعات و سیاست گذاری دولتی قرار می دهد.
در مدل قدیمی MBA آمریکا، دانشجویان محدوده وسیعی از این مباحث را به عنوان برنامه سال اول تحصیل خود می خواندند
و سپس در سال دوم گرایش مورد نظر خود را به صورت تخصصی دنبال می کردند.
در سایر نقاط دنیا معمولاً این دوره ها کوتاه تر هستند مثلا در اروپا این دوره ها در حدود 11 الی 16 ماه  طول میکشد.
امروزه بخش عمده ای از صنعت و اقتصاد جهانی وابسته به مبحث فن آوری اطلاعات می باشد . از سوی دیگر مدیریت را نمی
توان از مفهوم اطلاعات جدا نمود. برهمین اساس یک مدیر قرن بیستم و یکمی علاوه بر آشنایی با مفاهیم مدیریتی باید نه تنها با مفاهیم فن آوری اطلاعات آشنا باشد بلکه باید بتواند این مفاهیم را به عنوان یک ابزار مدیریتی بکار برد . از سوی دیگرامروزه دانش و آگاهی به تنهایی برای یک مدیر کافی نیست بلکه مدیر موفق مدیریست خلاق که می تواند با استفاده از آگاهی و دانش خود روشهایی نوین در مدیریت خلق نماید.

نگاهی مختصر به گرایشهای MBA:
MBA مدیریت اجرایی
MBA مدیریت بازاریابی
MBA مدیریت پروژه

برای ثبت نام در دوره های آموزشیMBA  و اخذ گواهینامه موسسه آموزش عالی آزاد ماد  MBAاینجا کلیک کنید.

نظرات کاربران

نام شما (ضروری)

ایمیل (ضروری)