خبرگزاری مهر- گروه دانش و فناوری: معادل فارسی استارتآپ، شرکت نوپاست و به شرکتهایی اطلاق میشود که تاریخچه چندانی ندارند و تازه ایجاد شدهاند. این شرکتها در فاز توسعه و تحقیق برای بازاریابی هستند.
استارتاپ طی سالهای اخیر در شهرهای مختلف ایران برگزار می شود و در این مدت توانسته طرفداران زیادی را به خود جذب کند. در این رویداد آموزشی- تجربی شرکت کنندگان پر انگیزه ای از جمله برنامه نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارت آپ، بازاریاب های حرفه ای و طراحان گرافیک گرد هم می آیند تا در آخر هفته طی ۵۴ ساعت ایده هایشان را در قالب یک گروه مطرح و اجرایی کنند.
آمارها نشان می دهد که تا به حال این برنامه جهانی، بیش از یک هزار بار در بیش از ۴۸۰ شهر دنیا برگزار شده و از ابتدای امسال تا کنون حدود ۹ استارت آپ ویکند در ایران به مرحله اجرایی رسیده اند. ایده های مطرح شده در استارتاپ ویکند اصولا ایده هایی حول محور تکنولوژی و اغلب فناوری ارتباطات هستند.
تاثیر استارتاپ ویکند در زندگی مردم
شرکتهایی مانند فیسبوک، مایکروسافت، اپل، آمازون، یاهو، ایبی، توئیتر و همچنین بسیاری از گیمها و اپهایی که اکنون کاربردی شده اند، زمانی استارتآپ بودند یا هنوز استارتآپ مانده اند.
در استارتاپ ویکند ایده های زیادی مطرح می شوند اما موضوع مورد اهمیت در آن تنها اجرا، اجرا و فقط اجراست.
مروری بر استارتاپ ویکند ایران از ابتدا تا کنون
برگزارکنندگان جشنواره وب ایران، برای اولین بار در کشور موفق به برنامه ریزی و برگزاری دوره جهانی آموزش کارآفرینی در فضای مجازی با نام استارتاپ ویکند شدند.
استارتاپ برای اولین بار در شهریور ۱۳۹۱ در تهران برگزار شد اما اکنون اجرای آن توسط مشتاقان و داوطلبان در شهرها و دانشگاههای مختلف کشور ادامه یافته و از سال گذشته تا کنون روند رو به رشدی را در پیش گرفته است.
با توجه به اینکه تنها سه سال از برگزاری این رویداد در کشور گذشته، بازتاب گسترده ای در دانشگاهها داشته است، تجربه نشان داده بعضا از درون این رویداد آموزشی، طرحها و تیم های خوبی که قابلیت تبدیل به یک کسب و کار پایدار را دارند، نیز به وجود میآیند.
برگزاری نوآوری هایی جدید در استارتاپ
از نوآوری های رخ داده در استارتاپ ویکندها می توان به برگزاری یک استارتاپ ویکند در چند شهر و یا برگزاری چند استارتاپ ویکند به صورت همزمان در یک شهر اشاره کرد.
سال گذشته استارتاپ ویکندی به صورت هم زمان در پنج دانشگاه « شریف، تهران، امیرکبیر، علم و صنعت و شهید بهشتی» در یک شهر برگزار شد. این اولین باری بود که پنج استارتآپ ویکند به طور همزمان در یک شهر برگزار می شدند. لذا این اتفاق اهمیت ویژهای برای جامعه کارآفرینی و استارتآپی ایران و جهان به دنبال خواهد داشت.
استارتاپ ویکندها فرهنگ توسعه کارآفرینی هستند
سورنا ستاری - معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه شروع رویداد استارتاپ ویکند با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بود، به خبرنگار مهر گفت: در شب عید سال گذشته شرکت های مرتبط با استارتاپ توانستند ۲۹ میلیارد تومان بودجه از بخش خصوصی جذب کنند.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه استارتاپ ویکندها در کشور در حال توسعه هستند، افزود: این رویداد می تواند به عنوان یک فرهنگ، برای توسعه کارافرینی به شمار رود.
توسعه استارتاپ ویکند در ایران به روش های مختلف
در کنار دانشگاه ها، مرکز شتابدهی نوآوری (Innovation Center) معاونت علمی ریاست جمهوری زیر نظر پارک فناوری پردیس معاونت علمی با هدف توسعه استارتاپ ایران در سال ۹۳ فعالیت خود را آغاز کرد. این اقدام معاونت علمی می تواند در جهت پایه گذاری منسجم استارتاپ ویکندها در دانشگاهها باشد. این مرکز از طریق پارک فناوری پردیس راه اندازی شد تا از طریق آن پروژه هایی تعریف و به وسیله آنها کسب و کارهای پایدار مبتنی بر نوآوری و فناوری ایجاد و توسعه یابند.
سید علی هزاوه - مدیر مرکز رشد فناوری نخبگان پارک فناوری پردیس در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مرکز شتابدهی نوآوری گفت: این مرکز به منظور ترویج فرهنگ کارآفرینی مبتنی بر نوآوری و آموزش مهارت های مربوطه، حمایت از برگزاری رویدادهای کارآفرینی را در دستور کار خود قرار داده است.
وی با بیان اینکه این رویداد در سالهای گذشته توسط بخش خصوصی در کشور برگزار می شده است، اظهار داشت: تا کنون این رویدادها با حمایت مرکز شتابدهی نوآوری از منظر کمی و کیفی رشد داشته اند.
به گفته وی با حمایت این مرکز تاکنون بیش از ۳۲ رویداد استارتاپ ویکند در شهرهای مختلف از جمله تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، قروین، ساری، یزد، اهواز، زنجان و بیرجند با مشارکت دانشگاه های مختلف برگزار شده که بیش از ۲۵۰۰ نفر در این رویدادها حضور داشته و مهارت های کارآفرینی را آموزش دیده اند.
اکوسیستم کارآفرینی تقویت شده است
وی با بیان اینکه آمارها نشان می دهند از طریق برگزاری این رویدادها اکوسیستم کارآفرینی در کشور تقویت شده و جنب وجوش بیشتری برای برگزاری این رویدادها و کسب و کارهای نوپا ایجاد می شود، اظهار داشت: هدف از برگزاری این رویدادها صرفا آموزش مهارت های مختلف کارآفرینی و دادن اعتماد به نفس به جوانان برای ایجاد کسب و کارهای مبتنی بر نوآوری و فناوری است و لزومی ندارد حتما از درون یک رویداد، کسب و کار جدیدی ایجاد شود.
استارتاپ هایی که شتابدهنده می شوند
اما نکته مهم در این میان آن است که اگر تیمی بخواهد بر روی ایده خود تمرکز کند و کسب و کار خود را ایجاد کند، آیا مکانیزمهای حمایتی برای آن دیده شده است یا نه.
هزاوه در این باره افزود: مرکز شتابدهی نوآوری سعی دارد از طریق حمایت از ایجاد شتابدهنده های نوآوری، تیمهایی را که قصد ایجاد کسب و کار دارند، حمایت کند. این شتابدهنده ها در دوره های زمانی ۶ تا ۹ ماهه با در اختیار قرار دادن فضای کاری و ارائه آموزش ها و مشاوره های لازم، تیمهای دارای طرح های نوآورانه را هدایت و راهنمایی می کنند تا کسب و کار خود را ایجاد و توسعه دهند.
وی با بیان اینکه تاکنون ۲ شتابدهنده با حمایت مرکز شتابدهی نوآوری معاونت علمی و فناوری رییس جمهور ایجاد شده اند، عنوان کرد: با پایان چرخه اول این شتابدهنده، ۱۰ شرکت نوپا (استارتاپ) و موفق ایجاد شده اند که اکنون با ضریب خوبی در حال رشد و توسعه محصول و کسب و کار خود هستند.
عدم اندازه گیری موفقیت استارتاپ ویکندها
موفقیت استارت آپ ویکندها قابل اندازه گیری نیست. چراکه استارت آپ ها محلی برای شکل گیری ایده ها هستند. همچنین برای شرکت کنندگان محیطی را فراهم می کنند که صاحبان ایده بتوانند تیم دلخواه خود را جهت اجرای یک ایده جمع کنند.
مهدی ملاحمزه زاده - دبیر انجمن علمی کامپیوتر و روباتیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در این زمینه افزود: مسلما در طول برگزاری مسابقه، ایده ها عملی نمی شوند و تیم ها فقط بر روی یک ایده فعالیت می کنند. اکثر ایده های ارائه شده در استارتاپ ویکندها در مدت زمان یک الی دو ساله به نتیجه می رسند از این رو با توجه به شروع تازه استارتاپ ویکند در کشور نمی توان نتیجه آن را به صورت واقعی تعیین کرد.
وی گفت: هدف اصلی این رویداد، آموزش اصول اولیه تجارت و ایجاد ارتباطات خوب بین افراد متخصص است نه لزوما عملی شدن یک ایده خاص. البته اگر این ایده عملی شود چه بهتر.
رمز موفقیت
ملاحمزه زاده گفت: عامل موفقیت استارتاپ ها ایده هایشان نیست. بلکه نحوه اجرا و اعضای تیم هستند که باعث موفقیت و یا شکست یک پروژه می شوند. تعداد قابل قبولی از افراد شرکت کننده ارتباطات خود را حفظ می کنند و با آشنا شدن با محیط های جدید، زمینه را برای رشد کاریشان فراهم می کنند اما تا کنون تعداد کمی از آنها به خروجی مستقیم رسیده اند.
به نتیجه رسیدن و یا نرسیدن یک ایده و میزان موفقیت شرکت کننده در استارتاپ ویکند به خود فرد بستگی دارد. ایده ها در استارت آپ ویکند مطرح و پخته می شوند و شرایط لازم برای عملی کردن ایده فراهم می آید. اما اصل پروسه پیاده سازی برای بعد از استارت آپ ویکند است و در کل به خود تیم ها بستگی دارد.
می توان گفت استارتاپ ویکند، غیر از اینکه مکانی برای تبادل ایده است، مکانی برای آشنا شدن بیشتر با افراد متخصص در رشته های مختلف و تجربه کردن مراحل اجرایی یک پروژه نیز به شمار می آید.
استارتاپ ها هنوز غریبه اند ...
حال از تفسیر و تمجید رویداد استارتاپ ویکند که بگذریم به این سئوال می رسیم که چرا با وجود گذشت سه سال از برگزاری این رویداد در کشور، هنوز مردم ورود این پدیده را به زندگی خود لمس نکرده اند.
استارتاپ ها هنوز در ابتدای راه هستند و برای عملیاتی شدن یک ایده به زمان بیشتری نیاز دارند. جز چند استارتاپ معروف که به زندگی مردم راه یافته اند، هنوز استارتاپهای زیادی هستند که کاربردی نشده و برای مردم ملموس نیستند البته بسیاری از مردم حتی این را هم نمی دانند که همین تعداد معدود شرکتهایی که کاربردی شده اند نیز از دل استارتاپ ها بیرون آمده اند.
استارتاپ ویکند را می توان زمینه ورود ایده های نو به کشور دانست، اما بهتر است که این رویداد بتواند رفاه را به زندگی مردم وارد کند و در کنار آن زمینه بروز خلاقیت را در هر قشری ترویج دهد. اما اینها کافی نیست و باید در کنار استارتاپ ویکندها پای حمایت از ایده های نو و به قله رساندن آن در فراسوی مرزها نیز به میان آید. از سوی دیگر باید با هدف عدم وابستگی دانشجویان به مشاغل دولتی، زمینه ورود به بازار کار از طریق استارتاپ را در میان آنها ترویج داد تا دانشجویان بیشتر درگیر این مقوله شوند و کارآفرینی به معنای واقعی کلمه رخ دهد.
بدیهی است که مهیا شدن چنین شرایطی بدون حمایتهای مادی و معنوی از سوی دست اندرکاران امکان پذیر نخواهد بود.
خبرنگار: میترا سعیدی کیا