دکتر محمود صادقی - مدیرکل دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات وزارت علوم در گفتگو با خبرنگار مهر درباره گزارش عملکرد گروه پاسخگویی به درخواست ها و شکایات وزارت علوم در سال ۹۳ گفت: دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات وزارت علوم هر ۶ ماه یکبار گزارش عملکرد ارایه می کند که یک گزارش آن منتشر و گزارش جدید نیز آماده شده و منتشر می شود.
گزارش عملکرد گروه پاسخگویی به درخواست ها و شکایات در سه ماه شهریور، مهر،آبان ۹۳ به شرح زیراست :
براساس اعلام اداره کل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، این اداره کل به منظور استقرار و اجرای کامل ضوابط، مقررات و کشف نارسائی ها و پاسخگویی صحیح و قانونمند به متقاضیان، کوشیده است تا با ایجاد ارتباط سازنده بین طرفین دعوی و رفع مشکلات و موانع پیش روی هموطنان، به وظایف سازمانی و قانونی خود عمل کند.
بر اساس ساختار تشکیلاتی مصوب وزارت علوم تحقیقات و فناوری این اداره کل با دارا بودن دو گروه کاری تحت عناوین گروه بازرسی و گروه پاسخگویی به شکایات، مسئولیت رسیدگی به درخواست ها و شکایات واصله از ستاد وزارتخانه، دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشگاه ها و سایر مراکز و سازمان های تابعه را عهده دار است.
رسیدگی به درخواست ها و شکایات واصله از دانشجویان ارباب رجوعان و همچنین نامه های ارسالی از مراجع ذی صلاح همچون مقام معظم رهبری نهاد ریاست جمهوری سازمان بازرسی کل کشور،واصله ز سیستم سامد(سامانه ارتباط مردم و دولت )مکاتبات ارجاع شده روزمره و پاسخگویی مناسب و هدفمند مناسب به آنها یکی از وظایف اصلی این مجموعه است .
دراین گزارش شرحی درباره انواع درخواست ها، شکایات، پیگیری ها و گزارش های ارایه شده است.
تعداد کل نامه های ثبت شده وارده( شامل تمام ،درخواست ها، انتصابات،بخشنامه ها و...)در سه ماه (شهریور ،مهر،آبان)۲۹۰۲ فقره و تعداد نامه های صادره ثبت شده تعداد ۲۷۷۴ فقره است.
نامه های وارده از سیستم سامانه الکترونیکی ارتباط مردمی ریاست جمهوری۱۶۲ فقره درخواست بوده است که تعداد ۷۴ فقره مختومه و بقیه ۸۸ فقره در دست بررسی است. کل نامه های دفتر اعم از وصولی از سامد ثبت شده در سیستم اتوماسیون اداری ۱۰۱۰ فقره پرونده است.
در جدول شمار ۱ تعداد نامه ها براساس هر ماه تفکیک شده است و همان طور که ملاحظه می شود بعد از نتایج آزمون ها و در ابتدای سال تحصیلی در خواست ها بیشتر بوده است .
جدول شماره ۱
تعداد نامه های دریافتی و ارسالی به تفکیک ماه
ماه |
نامه های وارده |
نامه های صادره |
شهریور |
۱۱۲۹ |
۱۱۵۴ |
مهر |
۱۰۳۴ |
۱۰۶۰ |
آبان |
۷۰۶ |
۷۴۷ |
در جدول شماره ۲ پرونده ها براساس شغل متقاضیان تفکیک شده ست چناچه ملاحظه می شود بیشترین مراجعان دانشجویان بوده و بعد از آن بیشترین درخواست ها به سایر افراد که عموما دانش آموختگان می باشند اختصاص دارد .
جدول شماره ۲
تعداد نامه های واصله به تفکیک شغل
ردیف |
شغل |
تعداد نامه ها و درخواست های واصله (فقره) |
۱ |
اعضای هیات علمی |
۱۳۹ |
۲ |
دانشجویان |
۴۷۲ |
۳ |
کارکنان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی |
۶۲ |
۴ |
سایر |
۲۱۶ |
در جدول شمار ۳ در مورد شکایت اعضای هیات علمی است که نسبت به قبل کاهش یافته است و موارد اعتراض به بازنشستگی کمتر از سال گذشته است ولی کماکان بیشترین تقاضا و درخواست ها مربوط به مسایل و موضوعات جذب اعضای هیات علمی (بورس،جایابی و..) است و کمترین شکایات مربوط به بازنشستگی است موارد بازگشت به کا رنیز شامل اعضای هیات علمی پیمانی است که تمدید قرارداد نشده اند .
جدول شماره ۳
ردیف |
موضوع |
تعداد(فقره) |
دردست بررسی |
مختومه |
۱ |
اعتراض به عدم جذب(شامل بورسیه،اعتراض به عدم جایابی،اعتراض به عملکرد مرکز جذب،و عدم رسیدگی به پرونده های استخدام هیات علمی
|
۵۲ |
۲۲ |
۳۰ |
۲ |
اعتراض به عملکرد روسا و مسوولان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی |
۳۲ |
۱۷ |
۱۵ |
۳ |
اعتراض به لغو احکام هیات علمی(شامل رد صلاحیت عمومی،رکود علمی و...) |
۹ |
۴ |
۵ |
۴ |
اعتراض به صدور احکام بازنشستگی |
۸ |
۶ |
۳ |
۵ |
اعتراض به عدم ارتقاء |
۲۰ |
۱۸ |
۲ |
۶ |
بازگشت به کار |
۵ |
۲ |
۳ |
۷ |
سایرموارد |
۳۰ |
۱۵ |
۲۱ |
در جدول شماره ۴ درخواست های دانشجویان به تفکیک موضوع نشان داده شده است بیشتر موارد شکایت از نتایج آزمون دکتری (به ویژه آزمون مصاحبه )بوده است و متقاضیان از اختصاص ۳۰ درصد نمره نهایی به آزمون کتبی و ۷۰ درصد مصاحبه (شامل سوابق،آموزشی،پژوهشی،و مصاحبه که تا حدی به سلیقه و اختیار دانشگاه بستگی دارد )ناراضی و به نمره مصاحبه خود اعتراض داشتند
سایر پرونده های دانشجویی مربوط به (تقاضای بازگشت به تحصیل ،نمره استاد،تطبیق واحده های گذرانده ،عملکرد استاد،خوابگاه،صدور مدرک تحصیلی،و....)بوده است .
افزایش شهریه دانشگاه ها اعم از شبانه ،پردیس ها،مجازی،و دانشگاه ها موسسات غیرانتفاعی و غیردولتی آموزش عالی نیز که امسال با افزایش حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد بوده است از یک سو و تعارضات قوانین برای دانشجویان انتقالی یا میهمان و دانشجویی که بعد از ثبت نام انصراف می دهند از سوی دیگر موجب درخواست های فراوان دراین خصوص بوده است به نظر می رسد برای ایجاد وحدت رویه، رفع ابهامات و تعارضات قوانین دراین خصوص تسریع در تصویب و ابلاغ بخشنامه مربوطه از سوی معاونت وزارت حل کننده بسیاری از مشکلات است.
جدول شماره ۴
ردیف |
موضوع |
تعداد(فقره) |
در دست بررسی |
مختومه |
۱ |
اعتراض به نتایج آزمون دکتری |
۱۴۴ |
۹۰ |
۵۴ |
۲ |
اعتراض به شهریه |
۱۰۰ |
۳۹ |
۶۱ |
۳ |
اعتراض به نحوه گزینش بدون کنکور استعدادهای درخشان |
۳۸ |
۱۴ |
۲۴ |
۴ |
اعتراض به سوءمدیریت و و عملکرد روسا و مسوولان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی |
۵۳ |
۳۲ |
۲۱ |
۵ |
اعتراض به نتایج آزمون های سراسری در مقاطع مختلف تحصیلی |
۱۲۴ |
۸۶ |
۳۸ |
۶ |
عدم پذیرش به رغم اعلام قبولی از سنجش |
۱۶ |
۱۵ |
۱ |
۷ |
سایر موارد |
۱۵۷ |
۶۶ |
۹۱ |
در جدول شماره ۵ اعتراض کارکنان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به تفکیک نوع درخواست (اخراج،تقاضای بازگشت به کار،تبدیل وضعیت،و...)بررسی پرونده آنها نیز به شرح زیرنشان داده شده است .
جدول شماره ۵
ردیف |
موضوع |
تعداد(فقره) |
در دست بررسی |
مختومه |
۱ |
اعتراض به اخراج کارکنان رسمی و پیمانی |
۵ |
۳ |
۲ |
۲ |
اعتراض به اخراج کارکنان قراردادی و شرکتی |
۱۶ |
۰ |
۱۶ |
۳ |
اعتراض به احکام صادره در هیات های رسیدگی به تخلفات اداری |
۰ |
۰ |
۰ |
۴ |
اعتراض به عدم تبدیل وضعیت استخدامی |
۱۲ |
۸ |
۴ |
۵ |
سایر |
۷ |
۱۱ |
۵ |