بابک بهی دانشجوی DBA موسیو پوآرو، کارآگاه معروف، سرانجام تصمیم میگیرد دوران تعطیلات سال نو را در یکی از کشورهای تاریخی خاورمیانه بگذراند. با پیشنهاد کاپیتان هستینگز (ایشان هنوز ازدواج نکرده، ولی به آینده امیدوار است) تصمیم میگیرد به ایران بیاید. حالا تصور کنید پوآرو در هواپیما نشسته است و برای جلوگیری از پرحرفی هستینگز همیشه عاشق تصمیم میگیرد با طرح چند معمای مدیریتی زمان سفر را کوتاه کند. شما همراه با هستینگز به این پرسشها پاسخ دهید. پوآرو میپرسد: 1) دوست من به نظر تو چگونه میتوان یک زرافه را در یخچال گذاشت؟ هستینگز پس از 10 دقیقه فکر کردن میگوید: این عجیبترین چیزی است که میشد پرسید؛ نمیدانم. پوآرو پاسخ میدهد: دوست من در یخچال را باز میکنیم، زرافه را در یخچال میگذاریم و در را میبندیم. خیلی ساده است (این پرسش تمایل تو را برای انجام دادن کارهای ساده به طرز پیچیده امتحان میکند). 2) حالا چگونه یک فیل را در یخچال میگذاریم؟ هستینگز: کاری ندارد، در یخچال را باز میکنیم، فیل را در یخچال میگذاریم و در را میبندیم. پوآرو: نه دوست من، در یخچال را باز میکنیم، اول زرافه را از یخچال خارج میکنیم، بعد فیل را در یخچال میگذاریم و در را میبندیم (این پرسش توانایی شما را برای فکر کردن درباره عواقب کارهای خود امتحان میکند). 3) سلطان جنگل در حال برگزاری کنفرانس حیوانات است و همه حیوانات به جز یکی حضور دارند. کدام حیوان غایب است؟ هستینگز: لابد... نمیدانم. پوآرو: فیل دوست من! فراموش نکن که فیل هنوز در یخچال است (بسیار خوب، اگر به همه پرسشها پاسخ درست ندادی، نگران نباش. برای نشان دادن استعداد خود هنوز فرصت داری). 4) حالا فرض کن باید از رودخانه عریضی عبور کنی که همیشه پر از تمساح است، چگونه از رودخانه عبور میکنی؟ هستینگز: قایق کرایه میکنم. پوآرو: نه دوست من، میتوانی با شنا کردن از رودخانه عبور کنی. چون تمساحها همه در کنفرانس حیوانات حضور دارند (این پرسش معلوم میکند که آیا شما از اشتباهات خود به سرعت درس میگیرید یا نه). بر اساس نتایج تحقیقات موسسه مشاوره اندرسون، 90 درصد مدیران حرفهای به هر 4 سوال پاسخ غلط دادهاند. مدیریت در شاخههای گوناگون آن نیز چیزی غیر از پاسخهای مناسب به پرسشهای گاه مناسب و گاه نامناسب نیست و این یک واقعیت انکارناپذیر است. فرقی هم ندارد چه در یک شرکت بزرگ باشی و چه در یک مغازه کوچک زیر پله. هستینگز: اما پوآرو به نظر تو چگونه میتوان پاسخ درست مسائل مدیریتی را پیدا کرد؟ پوآرو: دوست من جوهره مدیریت شایسته نیز همین است. بسیاری به دنبال پاسخ همین پرسش هستند. هستینگز: پوآرو منظورت این است که واقعا جستوجو نکنیم؟ پوآرو: البته که نه. اما باید بدانی اندیشمندان فراوانی در این باره در حال جستوجو و مطالعه هستند و مطالب خیلی زیاد و فراوانی هم وجود دارد که یک بازاردان1 یا بهتر است بگویم یک مدیر بازاردان کاردان همواره به دنبال یافتن و ساده کردن این مسائل پیچیده است و نه پیچیده کردن مسائل ساده... در کتاب «گزیده برترین نکتههای مدیریتی هاروارد» درباره تصمیمگیری به نکات خوبی اشاره میشود. در این کتاب آمده است: برخی بر این باورند که تصمیمات باید سریع و قاطع اتخاذ شوند. از سوی دیگر برخی نیز به تصمیمگیری محتاطانه و مبتنی بر مشاوره اعتقاد دارند. در هر صورت توجه به نکات زیر شما را از افتادن در دام تصمیمات اشتباه باز میدارد و کمک میکند تا نتایج بهتری به دست آورید: 1) از کمک ذهنی افراد شایسته برای انجام کارها استفاده کنید.تصمیمگیری فرآیند تبدیل دادههای ورودی به خروجی است. اتخاذ بهترین تصمیم مستلزم بهینهسازی دادههای ورودی است و این کار با گردآوری دیدگاهها و نگرشهای افراد قابل اعتمادی که به حوزه مورد نظر اشراف دارند میسر میشود، البته برخی آمادگی عجیبی در دادن راهنمایی در همه حوزهها دارند!!! که جای تقدیر دارد! 2) موردکاوی و مسائل فرضی که در بسیاری از کتابهای مدیریت برای خوانندگان آمده از دیگر منابع مورد استفاده جهت تقویت عضلهای تصمیمگیری است که در برخی از این قضایا پاسخهایی هم از طرف برخی صاحبنظران آورده شده است. 3) خواندن زندگینامههای مدیران برتر سومین و ارزانترین کلاس درس یادگیری روشهای تصمیمگیری برای مدیران و بازاردانان کوشا و علاقهمند ایرانی است که به دنبال یادگیری از برترینهای دنیا هستند؛ زیرا آنچه مدیران برجسته در سینه دارند گنجینه باارزشی برای علم و هنر مدیریت بازاردانی نوین (New Marketing Management) است و مکتوب کردن آن خدمتی است بزرگ.برخی از این تجربیات با هزینههای بسیار بالا به دست میآیند و حاصل عمر مدیرانی است که در فراز و نشیب سازمان خود مو سپید کرده و گرده خم کردهاند. جا دارد در اینجا مراتب سپاسگزاری خود را از برخی مترجمان و مولفان خوش ذوقی که با قرار دادن زندگینامههای مدیران موفق در دسترس خوانندگان خود به تقویت توان تصمیمگیری مخاطبان خود کمک میکنند ابراز داریم: • گفتاری بر بهترینهای مدیریت- فریبا لطیفی- فرا-88 • گزیده برترین نکتههای مدیریتی هاروارد-ظهوریان و کوشازاده-رسا-93 • سادگی راز بازاریابی اثربخش-داور ونوس-نگاه دانش-86 • جاذبههای فکری فردوسی-احمد رنجبر-امیرکبیر-79 پینوشت 1) بازاردانی واژه پیشنهادی نویسنده به جای واژه نارسا و ناقص بازاریابی است و به مفهوم دانش بازار میباشد.
نام شما (ضروری) *
ایمیل (ضروری) * *
*