شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
یکشنبه 04 آذر 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 23,781
بازدید دیروز: 26,897
بازدید کل: 157,704,681
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 66
کاربران حاضر: 66
کدخبر: 10616 زمان ارسال: یکشنبه 05 مرداد 1393 - 23:07 تعداد بازدید: 2094
رتبه بندی بزرگ‌ترین شرکت های جهان

مترجم: فریبا ولیزاده
منبع: forbes
واحد تحقیقاتی فوربس در گزارش‌های سالانه «Global 2000» خود لیستی جامع از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین شرکت‌های سهامی عام جهان در سال 2014 را منتشر کرده است، این رده‌بندی براساس معیارهایی نظیر سطح درآمد، سودآوری، میزان دارایی‌ها و ارزش بازار تهیه شده است.
گزارش امسال Global 2000 دربرگیرنده شرکت‌هایی از 62 کشور جهان است، این در حالی است که گزارش سال 2003 میلادی، شرکت‌هایی از 46 کشور از سراسر جهان را در بر داشت. به‌طور کلی، مجموع درآمد این شرکت‌ها 38 تریلیون دلار، سود آنها برابر با 3 تریلیون دلار، ارزش دارایی‌ها برابر با 161 تریلیون دلار و ارزش بازار این شرکت‌ها 44 تریلیون دلار برآورد شده است. بیشترین رشد در ارزش بازار و برابر با 13 درصد بوده است. این شرکت‌ها 90 میلیون نیروی انسانی را در سراسر جهان در خدمت خود دارند. برای اولین بار جایگاه اول تا سوم این رده‌بندی متعلق به سه شرکت سهامی عام از کشور چین است. 5 شرکت از 10 شرکت برتر نیز چینی هستند. بانک سهامی عام ICBC چین برای دومین سال متوالی مقام اول این رده‌بندی را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که بانک Construction چین در جایگاه دوم قرار دارد و بانک Agricultural چین با جهشی قابل توجه از مقام پنجم به جایگاه سوم صعود کرده است. در کنار دستاوردهای بزرگ کشور چین، نیمی دیگر از رده‌بندی 10 شرکت برتر به ایالات متحده آمریکا تعلق دارد. 
شرکت Berckshire Hathaway و Wells Fargo با صعود چهار پله‌ای در مقام‌های پنجم و نهم قرار دارند. جی‌پی مورگان با یک پله سقوط پس از بانک Agricultural چین در مقام چهارم قرار دارد.   این گزارش تصویر و چشم‌انداز تغییرات سالانه کسب و کار‌های جهانی را ارائه می‌کند. کشور آمریکا با حضور 564 شرکت بیشترین تعداد شرکت‌های حاضر در گزارش Global 2000 را به خود اختصاص داده است. کشور ژاپن به‌رغم کم شدن 26 شرکت و با داشتن 225 شرکت در این گزارش پس از آمریکا در جایگاه دوم قرار دارد. چین با افزودن 25 شرکت، مجموع شرکت‌های حاضر در گزارش سال 2014 را به 207 رسانده است. شرکت‌هایی از دو کشور موریس و توگو امسال برای اولین بار به جمع شرکت‌های حاضر در گزارش Global 200 پیوسته‌اند.
از زمانی که فوربس اولین گزارش Global 2000 را در سال 2003 میلادی منتشر کرد، پویایی‌های قدرت میان شرق و غرب با تفاوت‌های چشمگیری روبه‌رو بوده است. امسال این رده‌بندی با هدف بررسی دقیق‌تر تفاوت‌های منطقه‌ای به هفت گروه تقسیم شده است. قاره آسیا با داشتن 674 شرکت در این گزارش پیشتاز است و آمریکای شمالی با 629 عضو و اروپا با 506 شرکت در جایگاه بعدی قرار گرفته‌اند. گزارش منتشرشده در سال 2003 میلادی، در تضاد کامل با گزارش امسال قرار دارد، آمریکای شمالی 11 سال پیش در جایگاه اول قرار داشت. بازارهای در حال ظهور منجر به رشد 265 درصدی در خاورمیانه و 76 درصدی در آمریکای مرکزی و جنوبی شده‌اند. درحالی‌که آفریقا کمترین اعضا را در گزارش Global 2000 به خود اختصاص داده بود، در گزارش امسال نیز فقط توانسته است هفت شرکت به مجموع کل شرکت‌های خود بیافزاید.
GLOBAL 2000 در سال 2014


با نگاهی گذرا به آمار ارائه شده، شناسایی برترین شرکت‌ها به‌سادگی امکانپذیر است. شرکت اپل که در جایگاه پانزدهم قرار دارد، بار دیگر مقام اول با ارزش‌ترین شرکت‌های جهان را از آن خود کرده است. فروشگاه‌های وال مارت با وجود کاهش سود، همچنان بیشترین فروش را در جهان از آن خود دارد. 
در گزارش سال 2014 Global 2000، 179 شرکت جدید حضور دارند. شرکت Tesla Motor با افزایش 561 درصدی سهم بازار خود منتقدین را شگفت‌زده کرده است. شرکت ژاپنی تولیدکننده نوشیدنی‌های Suntory (با داشتن جایگاه جایگاه 1083) با خرید سهام شرکت Jim Beam به ارزشی برابر با 6/13 میلیارد دلار، لقب بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده مواد غذایی و آشامیدنی گزارش
 GLOBAL 2000 را به خود اختصاص داده است.  ازجمله جهش‌های قابل توجه در رده‌بندی امسال می‌توان به موفقیت شبکه اجتماعی فیس‌بوک اشاره کرد که با رشد 55 درصدی فروش و 2711 درصدی در سودآوری، جایگاه خود را از مقام 561 به 510 تغییر داده است.  البته سال 2014 برای همه خوب نبوده است. صنعت و چشم‌انداز اقتصادی کشورهای مختلف اغلب تاثیرات بسزایی در عملکرد شرکت‌های آنها به‌جای می‌گذارند. با کاهش روند رشد اقتصادی چین، شرکت صنایع سنگین Sany دومین سازنده تجهیزات ساختمانی این کشور، به‌دلیل کاهش فروش با سقوط 851 پله‌ای به مقام 1398 رسیده است.  فروشگاه‌های زنجیره‌ای Tesco بریتانیا (جایگاه 465) و فروشگاه‌های زنجیره‌ای Morrison (جایگاه 987) وارد جنگ قیمتی شدند که در نهایت منجر به کاهش سود هر دو شد. کاهش قیمت جهانی طلا، شرکت کانادایی Barrick Gold را از مقام 771 با 112 پله سقوط مواجه کرد. تعجب‌آور نیست که هنوز بانک‌ها و موسسات مالی به لطف درآمدها و دارایی‌های عظیم خود در میان 467 جایگاه اول این رده‌بندی قرار دارند. موفق‌ترین صنایع پس از این دو به ترتیب صنعت نفت و گاز (125 شرکت)، صنعت بیمه (114 شرکت) و صنعت آب و برق (110 شرکت) هستند.  چهار صنعت با داشتن بیش از 30 درصد رشد در ارزش بازار در میان موفقترین شرکت‌ها قرار دارد: صنعت هوا و فضا و تولیدات دفاعی (تا 36 درصد)، فناوری اطلاعات و توسعه نرم‌افزار (تا 35درصد)، صنعت تولید کالاهای بادوام (35 درصد)، هتل ها، رستوران‌ها و مراکز تفریحی (32 در صد) افزایش ارزش داشته‌اند. برای دومین سال متوالی، صنعت تولیدات فلزی و معدنی با افت 64درصدی سود و 19 درصدی ارزش بازار روبه‌رو بوده است.
     

منبع : دنیای اقتصاد  
نظرات کاربران

نام شما (ضروری)

ایمیل (ضروری)