ورود به سایت
عضویت در سایت
تبلیغات در سایت
راهنمای استفاده از سایت
ارتباط با ما
درباره ما
شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
دوشنبه 03 دی 1403
ورود به سایت
مرا بخاطر بسپار
کلمه عبور را فراموش کرده اید؟
بخش های اصلی
صفحه اصلی
مقالات فارسی
مقالات انگلیسی
اخبار
کارشناسی ارشد
دکترای مدیریت
تست تألیفی و کنکوری
جزوات کنکوری و درسی
صفحه شخصی
آمار سایت
بازدید امروز: 5,413
بازدید دیروز: 19,789
بازدید کل: 158,515,691
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 74
کاربران حاضر: 74
تعداد دریافت: 25
تعداد بازدید: 5521
تحلیل، مدلسازی و شبیه سازی یک سیستم صف با سیاست ارایه خدمات چندگانه و پویا (یک مطالعه موردی)
چکیده:
بررسی سیستمهای صف و کاهش اثرات نامطلوب انتظار، همواره یکی از موضوعات قابل توجه در ریاضیات کاربردی و تحقیق در عملیات بوده است . مقاله حاضر پیرامون موضوع فوق بوده و نتیجه تحقیقی است که جهت رفع مشکل فروشگاههای زنجیره ای سازمان اتکا در رابطه با مسأله ازدحام جمعیت در زمان توزیع کالاهای یارانه ای صورت گرفته است . در این خصوص پس از تعریف مسأله، کار بررسی و شناخت سیستم صف فروشگاههای یادشده با انتخاب یکی از فروشگاههای بزرگ سازمان به عنوان مطالعه موردی آغاز گردید و ضمن آشنایی با ساختار فروشگاه، نحوه ارائه خدمت به مشتریان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . در ادامه، با توجه به پیچیدگی زیاد ساختار سیستم صف فروشگاه، با وضع فرضیات ساده کننده، یک مدل ریاضی برای سیستم مذکور ارائه گردید . از خصوصیات مدل شبکه مذکور می توان به دو ساختاری بودن(باز و بسته)، سیاست ارائه خدمات چندگانه و متغیر، تنوع و تعدد مشتریان و خدمات ارائه شده، ماهیت احتمالی مراجعه مشتریان به ایستگاهها، وابستگی نحوه تردد برخی از مشتریان به مراجعات قبلی آنها به فروشگاه، توابع توزیع خدمت ارلانگی و متغیر بودن بسیاری از مشخصه های سیستم نسبت به زمان اشاره نمود . با مشاهده شرایط و وضعیت مدل این نتیجه حاصل شد که حل آن به روش تحلیلی ممکن نبوده و باید از شبیه سازی استفاده شود . در مرحله بعد، به منظور انجام شبیه سازی، مدل مجدداً مورد بازنگری قرار گرفته و فرضیات دیگری در جهت محدود نمودن و ساده سازی به آن اضافه گردید . پس از فراهم نمودن اطلاعات مورد نیاز (با استفاده از نمونه گیری و برازش ، سوابق سیستم و …) برای تدوین مدل از زبان شبیه سازی GPSSاستفاده شد. طرح مکانیزم زمان مدل با توجه به خاصیت دینامیکی -گسسته سیستم، تدبیر اندیشیده شده برای لحاظ کردن سوابق عملکرد مشتریان و همچنین ایجاد مکانیزم جمع آوری اطلاعات اجرا وابسته به زمان را می توان از ویژگیهای جالب توجه مدل شبیه سازی مذکور دانست.
کلید واژه:
سیستم صف، مدلسازی ریاضی، شبیه سازی، فروشگاههای زنجیره ای، اتکا
نویسنده(گان):
سیدمحسن مرتضوی درچه
منبع:
سومین کنفرانس بین المللی مدیریت
موضوع:
تولید
دسته:
مقاله کنفرانس
سال انتشار:
1384
تعداد صفحات:
18
قیمت (تومان):
0
بر اساس
شرایط و ضوابط ارسال مقاله
در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل
فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین
مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.
دریافت متن کامل
317 KB
.Copyright (©) Modir.ir - All rights reserved