شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
یکشنبه 04 آذر 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 1,919
بازدید دیروز: 26,897
بازدید کل: 157,682,819
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 83
کاربران حاضر: 83
چارچوبی برای ارزیابی قانون شرکتهای بازاریابی شبکه ای در ایران
چکیده:
از اواسط قرن بیستم، بازاریابی شبکه ای به عنوان یک از روش های بازاریابی در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفت. این شکل از بازاریابی در طول زمان توسعه یافت و روشهای مختلفی برای آن ارائه شد. امید به کسب درآمد بالا به همراه کاهش هزینه های بازاریابی باعث شد تا بازاریابی شبکه ای جذابیت زیادی برای شرکت ها داشته باشد. به ویژه با افزایش فشار رقابت،برخی از شرک تها برای فروش محصولات خود به این شیوه متوسل شدند. در سمت مشتری نیز، امیدواری به کسب درآمد بالا از طریق عضویت در شبکه های فروش محصول، باعث استقبال بسیاری از مردم از این شیوه فروش گردید. طی دهه گذشته، به تدریج تعدادی از این قبیل شرکت ها وارد بازار ایران شدند و به ویژه ظرف 5 سال گذشته شاهد رشد چشمگیر فعالیت این شرکت ها در داخل کشور بودیم. جدید بودن مبحث بازاریابی شبکه ای در کشور و عدم آشنایی مسؤولین و مردم با این مبحث از یک سو و عدم وجود قوانین و مقررات مناسب از سوی دیگر باعث بروز مشکلات اجتماعی در این زمینه در کشور گردیده است. نکته قابل توجه اینست که مشکلات ایجاد شده در ایران، مشابه مشکلاتی است که در کشورهای دیگر دنیا نیز قبلاً اتفاق افتاده است. در کشورهای پیشرفته برای کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از سوء استفاده و کلاهبرداری در این زمینه و استفاده از ثمرات مطلوب آن، از دیرباز قوانینی تدوین شده است که شکل قانونی فعالیت بازاریابی شبک های را از شکل غیر قانونی آن که اصطلاحاً دسیسه هرمی نامیده می شود، مجزا می کند. در این مقاله ابتدا نحوه تفکیک شرکت های بازاریابی شبکه ای از دسیسه هرمی مورد بررسی قرار گرفته و سپس تحلیل مختصری از شرایط محیطی ایران و مشکلات ایجاد شده در اثر حضور شرکت های فعال در زمینه دسیسه هرمی ارائه شده و در نهایت روش و چارچوبی برای ارزیابی و تفکیک شرکت های بازاریابی شبکه ای از شرکت های دسیسه هرمی توسط نویسندگان پیشنهاد شده است. چارچوب ارائه شده در صورت پیاده سازی مناسب در قانون می تواند به عنوان یک مبنای علمی جهت تفکیک شرکت های مجاز و قانونی از شرکتهای غیر مجاز و غیرقانونی مورد استفاده قرار گیرد تا در کشور ما نیز مانند کشورهای پیشرفته، به جای ممنوع نمودن کل فعالیتهای بازاریابی شبکه ای به دلیل سوء استفاده برخی از شرکتها از این شیوه، ضمن استفاده از نقاط مثبت این روش نوین بازاریابی، زمینه سوء استفاده را به حداقل ممکن رساند. روش ارزیابی ارائه شده در این مقاله یک روش دو مرحله ای است که که در آن ابتدا شرکتهای متقاضی مجوز فعالیتهای بازارایابی شبکه ای به صورت کیفی در مقابل یک چک لیست مورد ارزیابی قرار گرفته و پس از حذف شرکتهایی که در مرحله اول رد می شوند، معیارهای تخصصی و کمی در مورد شرکتهای باقیمانده مورد محاسبه و ارزیابی قرار گرفته و بر اساس روش پیشنهاد شده، شرکتهای بازاریابی شبکه ای مناسب از شرکتهای نا مطلوب تفکیک می گردند.
کلید واژه: بازاریابی شبکه ای، دسیسه هرمی، بازاریابی چندسطحی، بازاریابی چندلایه ای
نویسنده(گان): فریدون قاسم زاده، مجتبی نوید، کاوه وحدت
منبع: سومین کنفرانس بین المللی مدیریت
موضوع: بازاریابی
دسته: مقاله کنفرانس
سال انتشار: 1384
تعداد صفحات: 17
قیمت (تومان): 0
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.