ورود به سایت
عضویت در سایت
تبلیغات در سایت
راهنمای استفاده از سایت
ارتباط با ما
درباره ما
شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
چهار شنبه 05 دی 1403
ورود به سایت
مرا بخاطر بسپار
کلمه عبور را فراموش کرده اید؟
بخش های اصلی
صفحه اصلی
مقالات فارسی
مقالات انگلیسی
اخبار
کارشناسی ارشد
دکترای مدیریت
تست تألیفی و کنکوری
جزوات کنکوری و درسی
صفحه شخصی
آمار سایت
بازدید امروز: 4,196
بازدید دیروز: 20,225
بازدید کل: 158,561,108
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 52
کاربران حاضر: 52
تعداد دریافت: 16
تعداد بازدید: 3095
تئوری، رویه ها و الگوهای بهینه در پرورش منابع انسانی )رویکردی تطبیقی به پرورش منابع انسانی در سطح سازمانی وملی)
چکیده:
در دهه های اخیر در ادبیات سازمان و مدیریت و علی الخصوص مدیریت منابع انسانی به طور روز افزون از پرورش منابع انسانی صحبت به میان امده است و حتی به آن بعد راهبردی نیز قایل شده اند. تشکیل انجمن های ویژه پرورش منابع انسانی مثل ASTD ، HRD ، Gateway ، AHRD و CIPD و نیز برگزاری کنفرانسهای بین المللی وملی نیز نشانه مین اهمیت است.در عمل نیز مدیران بخش خصوصی و نیز مدیران بخش دولت نشان داده اند که به این مهم بیشتر از گذشته اهمیت قایلند . اهمیت قضیه تا بدان میزان است که در بعضی از کشورهای اروپایی، آسیایی و نیز امریکایی الگوهای ویژه پرورش منابع انسانی طراحی و ترویج وحمایت شده است. الگوی سرمایه گذاری در پرورش منابع انسانی رایج ترین الگوی سرآمدی و تعالی عملکرد در حوزه پرورش منابع انسانی می باشد که در این مقاله معرفی می گردد.تجارب جهانی حاکی از آن است که این الگو در مقیاسی وسیع ، بعنوان ابزاری برای اندازه گیری و بهبود همه سازمانها در سطوح ملی و بنگاهی ، خصوصی و دولتی ، کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار گرفته و نتایج رضایت بخشی را نیز موجب شده است. برای مثال این توفیق در دستگاههای دولتی انگلستان چنان بوده است که دولت انگلستان کلیه وزارتخانه ها و دستگاههای اجرائی خود را موظف به تلاش برای دریافت استاندارد این الگو وگواهینامه های ذیربط کرده است. این مقاله با هدف معرفی آخرین یافته های تئوریکی در حوزه پرورش منابع انسانی و همچنین نحوه اجرای این تئوری ها در عمل تالیف شده است . برای این منظور ، ابتدا بحث مختصری درباره مفهوم شناسی پرورش منابع انسانی ارایه شده و سپس - با مطالعه ادبیات موضوع و مستندات وگزارشات شرکت های پیشرو - تجربیات پاره ای از این شرکت ها گزارش شده است. همچنین نمونه ای از رویکرد ملی در زمینه پرورش منابع انسانی تشریح شده است . در ادامه مقاله، الگوی پرورش منابع انسانی که شامل 3 اصل ، 10 شاخص و حدود 200 شاخص فرعی میباشد ، به اجمال معرفی شده است . در ادامه مقاله ، جدول پیوند تئوری های پرورش منابع انسانی و اقدامات شرکت ها در زمینه نهادینه سازی این امر مهم و الگوی مذکور ارایه شده است. تمرکز بر این جدول نشان می دهد که در کشور های پیشرفته و نیز در شرکتهای معروف ، ارتباط تنگاتنگی بین ادبیات نظری و اقدامات سازمان ها به چشم می خورد . نکته حایز اهمیت ، ارسال این پیام به مدیران و متولیان عرصه مدیریت منابع انسانی است که برای ترمیم شکاف بین وضع موجود و آنچه که وضع مطلوب (وضع موجود دولت ها و شرکتهای پیشرو) تلقی می شود ، باید به استقرار رویکردها و الگوهای علمی روی آورند . مقاله حاضر با تشریح نحوه ارزیابی سازمانها با الگوی پرورش منابع انسانی و نحوه احراز استاندارد پرورش منابع انسانی ادامه پیدا کرده و در خاتمه بحث ، ارتباط الگوی پرورش منابع انسانی با سایر الگوها و استاندارد های تعالی عملکرد و کیفیت تشریح می گردد. استدلال مقاله این است که تلاش برای استقرار الگوی پرورش منابع انسانی ، سازمان را برای احراز سایر الگوها و استاندارد های مذکور آماده می سازد .
کلید واژه:
پرورش منابع انسانی، آموزش، پرورش، تعلیم، الگوی پرورش منابع انسانی، الگوبرداری، الگوهای کیفیت
نویسنده(گان):
داریوش غلام زاده، بهروز قلیچ لی
منبع:
سومین کنفرانس بین المللی مدیریت
موضوع:
منابع انسانی
دسته:
مقاله کنفرانس
سال انتشار:
1384
تعداد صفحات:
25
قیمت (تومان):
0
بر اساس
شرایط و ضوابط ارسال مقاله
در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل
فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین
مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.
دریافت متن کامل
646 KB
.Copyright (©) Modir.ir - All rights reserved