شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
یکشنبه 04 آذر 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 2,720
بازدید دیروز: 26,897
بازدید کل: 157,683,620
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 84
کاربران حاضر: 84
بررسی تأثیر استراتژی تنوع محصول بر ساختار سازمانی
چکیده:
نقش سازمان در دستیابی اهداف اقتصادی سیاسی اجتماعی آنچنان برجسته است که سازمانهای هر جامعه را گردونه های تحقق هدفهای آن می دانند. از جمله چالش های اساسی سازمانهای امروز رقابت است که نه تصادفی است و نه مبتنی بر اقبال و بخت است. برای پیروزی در این عرصه تدابیری نظیر انعطاف پذیر ساختن سیستم های تولید در راستای پاسخگوئی به نیازهای بازار مورد تاکید قرار گرفته و اینگونه انعطاف ها فقط با برخورداری سازمان از ویژگیهای مناسب از جمله ساختار مطلوب میسر است به عبارت دیگر استراتژی های جدید ساختار سازمانی مناسب را می طلبد.ساختار وسیله ای برای حصول اهداف بلند مدت و کوتاه مدت سازمان می باشد و استراتژی به عنوان فرآیند تعیین اهداف بنیادی بلند مدت،اتخاذ شیوه کار و تخصیص منابع لازم برای تحقق این اهداف تعریف می شود.ساختار و استراتژی رابطه ای بسیار نزدیک با هم دارند، بصورتی که در حال حاضر استراتژی یکی از عوامل اصلی تعیین ساختار به حساب می آید و بازنگری ساختار اداری سازمانها در راستای هدفهای سازمان یک نیاز بایسته است.این مقاله تحقیقی در پی پاسخگویی به این سؤال است که آیا استراتژی بر ساختار سازمانی تأثیر دارد یا خیر؟ به عبارت دیگر آیا ساختار سازمانی در انواع استراتژی های تنوع محصول متفاوت است؟ در پاسخ به این سؤال نیز نظریه آلفرد چندلر (در این خصوص) در نظر گرفته شده و سؤلات تحقیق براساس آن مطرح گردیده. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی می باشد و تجزیه تحلیل داده ها همراه با آزمونهای آماری لازم منتهی به نتایجی شد که در سه محور مربوط به سازمانهای با استراتژی های تنوع محصول کم، متوسط و زیاد ارائه گردیده. این نتایج نشان داد که بین نوع ساختار سازمانی در شرکتهای اقماری (با تنوع محصول مختلف) تفاوت وجود دارد. در پایان پیشنهادهایی به منظور اصلاح و هماهنگی ساختارهای سازمانی شرکتهای تولیدی با استراتژی های تولید ارائه شده است.
کلید واژه: استراتژی تنوع محصول (کم، متوسط، زیاد)، ساختار سازمانی (ساده، بروکراسی ماشینی، ساختار بخشی)، شرکتهای تولیدی (اقماری)، سازماندهی
نویسنده(گان): علیرضا شیروانی، مرتضی شفائی
منبع: سومین کنفرانس بین المللی مدیریت
موضوع: بازاریابی
دسته: مقاله کنفرانس
سال انتشار: 1384
تعداد صفحات: 12
قیمت (تومان): 0
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.