ورود به سایت
عضویت در سایت
تبلیغات در سایت
راهنمای استفاده از سایت
ارتباط با ما
درباره ما
شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
جمعه 02 آذر 1403
ورود به سایت
مرا بخاطر بسپار
کلمه عبور را فراموش کرده اید؟
بخش های اصلی
صفحه اصلی
مقالات فارسی
مقالات انگلیسی
اخبار
کارشناسی ارشد
دکترای مدیریت
تست تألیفی و کنکوری
جزوات کنکوری و درسی
صفحه شخصی
آمار سایت
بازدید امروز: 46,460
بازدید دیروز: 28,942
بازدید کل: 157,647,832
کاربران عضو: 1
کاربران مهمان: 204
کاربران حاضر: 205
تعداد دریافت: 11
تعداد بازدید: 2446
رقابت پذیری در بازارهای اینترنتی از طریق ایجاد و پایدارسازی مزیت رقابتی
چکیده:
سازمان ها همواره به دنبال برتری در بازارهای رقابتی از طریق نشان دادن عملکردی شایسته می باشند. چنانچه این امر در بازارهای سنتی(غیر اینترنتی) با سخت کوشی و تکیه بر منابع و قابلیتهای موجود و غیر مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات امکان پذیر بود، در بازارهای رقابتی امروز به این راحتی قابل دستیابی نیست. در بازارهای رقابتی سازمان بایستی بطور هوشمندانه به دنبال خلق و حفظ مزیت های رقابتی باشد تا از این طریق بتواند ضمن غلبه بر رقبای خود، برای ذینفعان خود ایجاد ارزش کند. مسلم است که در این مسیر باید از منابع دانشی کافی برخوردار بوده و استفاده بهینه ای از آنها به عمل آورد. در این مقاله مفاهیم و نظریات مهم در زمینه رقابت پذیری و مزیت رقابتی را در قالب دیدگاههای سنتی(قبل از عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات) وجدید(پس از ظهور و ورود اینترنت به عرصه کسب وکار) بررسی کرده ایم. مشخص شده است که مزیت رقابتی منشا اصلی رقابت پذیری در سازمان است البته به شرطی که به اندازه کافی در بازار پایدار بماند. برای ایجاد مزیت رقابتی بایستی از توانمندی های داخلی، موضع محیطی و قابلیتهای بازاریابی استفاده بهینه ای بشود و در صورت مناسب نبودن هر کدام از این موارد نسبت به ایجاد و بهبود آنها در سازمان سرمایه گذاری گردد. این مزیت ها بایستی بر مبنای چارچوب اتکا ارزشمند، غیرقابل تقلید، کمیاب و قابل اداره باشند و نیز مبتنی بر منابع و قابلیتهای دانشی ایجاد شده باشند تا از خاصیت پایداری برخوردار شوند. الزامات بازارهای اینترنتی ایجاب می کند که علاوه بر موارد یاد شده سازمان به شایستگیهای اطلاعاتی و ارتباطی نیز مجهز باشد تا در ایجاد و پایدارسازی مزیت رقابتی و نیز رقابت پذیر نمودن سازمان از آنها بهره برداری نماید.دستاورد این مقاله توسعه فرایندی است که بواسطه آن سازمان ها در می یابند که چگونه در بازارهای اینترنتی به ایجاد و پایدارسازی مزیت رقابتی پرداخته و از آن طریق خود را رقابت پذیر نموده و عملکردی بهتر از خود بر جای بگذارند تا ضمن پیشی گرفتن از رقبا، برای مشتریان و سهامداران و سایر ذینفعان خود ارزش متمایزتری ارائه نمایند. می توان این فرایند را جمع بندی مباحثی به حساب آورد که در زمینه مزیت رقابتی و رقابت پذیری مبتنی بر ایجاد و پایدارسازی مزیت رقابتی مطرح گردیده است.
کلید واژه:
رقابت پذیری، مزیت رقابتی، مزیت رقابتی پایدار، شایستگی اطلاعاتی، شایستگی ارتباطی
نویسنده(گان):
هاشم آقازاده، محمد اسفیدانی، محمدناطق
منبع:
سومین کنفرانس بین المللی مدیریت
موضوع:
تجارت الکترونیک
دسته:
مقاله کنفرانس
سال انتشار:
1384
تعداد صفحات:
14
قیمت (تومان):
0
بر اساس
شرایط و ضوابط ارسال مقاله
در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل
فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین
مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.
دریافت متن کامل
300 KB
.Copyright (©) Modir.ir - All rights reserved