ورود به سایت
عضویت در سایت
تبلیغات در سایت
راهنمای استفاده از سایت
ارتباط با ما
درباره ما
شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
دوشنبه 03 دی 1403
ورود به سایت
مرا بخاطر بسپار
کلمه عبور را فراموش کرده اید؟
بخش های اصلی
صفحه اصلی
مقالات فارسی
مقالات انگلیسی
اخبار
کارشناسی ارشد
دکترای مدیریت
تست تألیفی و کنکوری
جزوات کنکوری و درسی
صفحه شخصی
آمار سایت
بازدید امروز: 14,359
بازدید دیروز: 19,789
بازدید کل: 158,524,637
کاربران عضو: 2
کاربران مهمان: 81
کاربران حاضر: 83
تعداد دریافت: 41
تعداد بازدید: 4164
استراتژی چابکی رقابتی ؛ یک استراتژی مکمل
چکیده:
هدف از ارائه این مقاله، معرفی یک استراتژی به نام "استراتژی چابکی رقابتی" است. استفاده از این استراتژی به معنی "انجام فرآیندهای تجمعی برای عمل سریع در راههای مختلف" است و به زبان ساده اینکه، اگر تعداد بیشتری استراتژی را در سازمان اتخاذکرده و برای دوره زمانی کوتاه تری آن را اجرا نماییم از استراتژی چابکی رقابتی استفاده کرده ایم.استراتژی چابکی رقابتی بر مبنای دو مولفه سرعت و تنوع بنا شده است، زمان در دنیای امروز قابل رقابت با پول، ماشین آلات و نیروی انسانی حرفه ای است. سرعت در صورت استفاده، می تواند به مزیت رقابتی مناسبی در سازمان تبدیل گردد. تنوع نیز به معنای انتخاب استراتژی های مختلف و متنوع به صورت همزمان است. از این دو منظر4 وضعیت رقابتی متصور است وضعیت اول، سازمانی است که سرعت کم و تنوع کمی را در اجرای استراتژی های خود تجربه می کند که یک سازمان تخصصی کند شناخته می شود، وضعیت دوم، سازمانیست که سرعت زیادی را در عین تنوع کم در استراتژی های خود بکار می برد و سازمان تخصصی سریع نامیده می شود، وضعیت سوم وضعیست که سازمان تنوع زیادی را با سرعت کمی تجربه می کند و این سازمان، عمومی کند نامیده شده و وضعیت چهارم، طبیعتا وضعیتی است که تنوع و سرعت هر دو بالا هستند، که این سازمان، عمومی سریع نامیده می شود. انتخاب هر گونه استراتژی، تابع شرایط محیطِ سازمان است، استراتژی چابکی رقابتی نیز به همین ترتیب از این قاعده مستثنی نمی باشد، عوامل محیطی موثر بر آن شامل، بخشندگی ها، دینامیزم ها، بی ثباتی ها، آشوب ها و پیچیدگی های محیطی می باشد. بروز هرکدام از عوامل نوعی از وضعیت چهارگانه رقابتی چابک را می طلبد، بروز هم زمان دو یا چند عامل با یکدیگر نیز نوعی از وضعیت های چهارگانه را می طلبد. اما سوالی که به ذهن متبادر می گردد اینست که آیا هر سازمانی قادر به پیاده سازی استراتژی چابکی رقابتی می باشد؟، کمترین شرایطی که باید برای پیاده سازی استراتژی چابکی رقابتی احراز شوند، چیستند؟، اصولا چه پارادایمی برای این سازمانها مناسب است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت سازمانی که طالب پیاده سازی استراتژی چابکی رقابتی است، یک سازمان یادگیرنده، در مسیر سرآمدی در کسب و کار، دانش محور در اداره سازمان بر اساس سیستمهای اطلاعاتی و مایل به شرکت در رقابت برنده-برنده است و با هر اندازه و هر مرحله ای از بلوغ نمی تواند از این استراتژی استفاده نماید. این سازمان باید به اندازه کافی بالغ و به اندازه کافی وسیع باشد تا از مزایای این استراتژی استفاده نماید. در این مقاله با بیان مقتضای زمانی و عصر تغییر و تحول و ضرورت اتخاذ رویکرد اقتضایی در مدیریت سازمانها، از ضرورت استفاده از این استراتژی صحبت شده است، سپس با معرفی استراتژی های عمومی به استقبال تعاریف بنیادی استراتژی چابکی رقابتی رفته ایم و در انتها، مشخصات سازمانهای مناسب برای اتخاذ استراتژی چابکی رقابتی را ذکر کرده ایم.
کلید واژه:
چابکی رقابتی، سرعت، تنوع و سبد استراتژی
نویسنده(گان):
آرش قشمی
منبع:
سومین کنفرانس بین المللی مدیریت
موضوع:
مدیریت استراتژیک
دسته:
مقاله کنفرانس
سال انتشار:
1384
تعداد صفحات:
17
قیمت (تومان):
0
بر اساس
شرایط و ضوابط ارسال مقاله
در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل
فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین
مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.
دریافت متن کامل
266 KB
.Copyright (©) Modir.ir - All rights reserved