شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
جمعه 02 آذر 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 47,868
بازدید دیروز: 28,942
بازدید کل: 157,649,240
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 50
کاربران حاضر: 50
استفاده از مدلهای جوایز کیفیتی برای ارزیابی واحدهای پژوهشی
چکیده:
در شرایط جدید جهانی و ظهور اقتصادهای متکی بر دانش، وضعیت شاخصهای پژوهشی هر کشور به عنوان یکی از ابعاد مهم توسعه یافتگی محسوب می شود. مراکز تحقیقاتی، نقش اصلی را در صحنه فعالیتهای پژوهشی یک کشور بازی می کنند، چرا که بر اساس نتایج عملکرد آنهاست که شاخصهای ملی شکل می گیرد . بنابراین رشد و بلوغ واحدهای پژوهشی می تواند بیانگر میزان توسعه یافتگی علمی هر کشور باشد. این مقاله حاصل یک پروژه تحقیقاتی است که با عنوان طراحی سیستم ارزیابی واحدهای پژوهشی در راستای تحقق وظایف نظارتی دفتر بررسی و ارزیابی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام گردید . بدین منظور ابتدا معیارهای ارزیابی واحدهای پژوهشی تعیین و سپس سیستمی شامل نحوه عملکرد و جزئیات اجرایی ارزیابی طراحی گردید.اصولا مدلها و روشهای مختلفی برای ارزیابی عملکرد سازمانها به طور کلی و مراکز آموزش عالی و پژوهشی بطورخاص پیشنهاد شده است. در این میان، مدل جوایز کیفیتی با توجه به خصوصیات آن بعنوان مدل پایه ارزیابی انتخاب گردید. در بین جوایز مختلف، الگوی کلی جایزه کیفیت اروپا (EFQM) به لحاظ سازگاری بیشتر با موضوع و بخصوص توجه به جنبه های اجتماعی، به عنوان الگوی اصلی، مورد استناد قرار گرفت.پس از طی مراحل طراحی مدل، 10 معیار و 50 شاخص ارزیابی شناسایی گردید. معیارها در دو دسته کلی قابلیت ها و نتایج دسته بندی شدند . نتایج شامل معیارهای کمیت آثار علمی ، کیفیت آثار علمی ، کمیت طرح ها و خدمات پژوهشی ،کیفیت طرحهای پژوهشی، و موقعیت علمی می شود، و قابلیتها معیارهای پژوهشگران ، امکانات و تجهیزات، کارایی ،اثربخشی، و مدیریت را در بر می گیرد.
کلید واژه: جوایز کیفیتی، ارزیابی، سیستم، واحدهای پژوهشی، EFQM
نویسنده(گان): محمدصالح اولیاء، مرتضی خاکزار، محمد امین
منبع: دومین کنفرانس بین المللی مدیریت
موضوع: مدیریت کیفیت و بهره وری
دسته: مقاله کنفرانس
سال انتشار: 1383
تعداد صفحات: 13
قیمت (تومان): 0
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.