شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
شنبه 03 آذر 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 11,781
بازدید دیروز: 52,631
بازدید کل: 157,665,784
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 93
کاربران حاضر: 93
بررسی هزینه یابی بر مبنای اهداف و دلایل عدم اجرای آن در ایران
چکیده:
زمانی که با شدید شدن رقابت دربازار، عرضه از تقاضا بیشتر شود قیمتها بیش از هر عامل دیگر تحت تاثیر قرارگرفته و از طرف نیروهای چنین بازاررقابتی هدایت می گردند فروشندگان در این وضعیت باید توجه خاصی به نقاط قوت ، قیمتها، وروشهای تولیدی رقبا داشته باشند و از سیستم های مختلفی برای رقابت با آنان استفاده نمایند که می توان به مدیریت کل هزینه که یک رویکرد ساختاری و سیستماتیک برای فهم و درک هزینه های سازمان به منظور ایجاد یک ساختار کامل برای کنترل، کاهش و حذف هزینه ها بوده اشاره کرد .این سیستم هزینه های شرکت را برای دستیابی به یک حاشیه امنیت در مقایسه باقیمت های بازار مدیریت می نمایند . هزینه یابی بر مبنای اهداف نیز که به درک بازار و رقابت تاکید دارد آن بخاطر طراحی، مدیریت و کاهش هزینه ها به اندازه فلسفه شرکتها اهمیت دارد و بابت همین موضوع در دل سیستم مدیریت کل هزینه ظهور نموده است این ایده محصول محیط کاملا رقابتی شرکت های ژاپنی بوده وازادبیات جوانی برخوردارمی باشد و علاوه بر شرکت های تولیدی بر شرکت های خدماتی نیز موثراست . نگاه این روش هزینه یابی به قیمت و هزینه، کاملا متفاوت از روش های سنتی است زیرا آن بجای داخل بر خارج شرکت تمرکزدارد و بیانگر آنست که شرکت باید حاشیه سودی بدست آورد که ایجاد جریان نقدی نماید یعنی هزینه های قابل تسهیم در دل قیمت یا حاشیه سود باشند.وباید قیمت هدایت کننده هزینه های قابل تخصیص باشد از آنجائیکه همیشه شرکتها نخواهند توانست از موقعیت انحصاری بدور از بازار رقابتی استفاده نمایند مجبوربه استفاده از این رویکردند ولی نبود سیستم های آموزشی کافی، مناسب نبودن بسترسیستم اطلاعاتی حسابداری موجود، نا شناخته بودن بصورت یک تکنیک عمومی، نبودن پاداش ی اجریمه برای دستیابی یاعدم دستیابی به اهداف، نامشخص بودن مزیت این سیستم به سایرسیستمها، نگرش منفی داشتن عدم دستیابی به اهداف درشرکتها و مقاومت کارکنان در برابر تغییر باعث شده که شرکت های ایرانی نتوانند از سیستم هزینه یابی بر مبنای اهداف استفاده نمایند آن هم می توان با ارائه سیستم های آموزشی کافی، برگزاری سمینارها و سخنرانی های علمی، کلاس های آموزشی برای مدیران وکارکنان و تجدید نظر درنوع مطالب ارائه شده درسطوح کارشناسی، امکان سازی و ایجاد فرهنگ تحقیق و توسعه وبالا بردن ارزش این عناوین در شرکت، ایجاد کمیته های متشکل از متخصصین حسابداری، مهندسی صنایع و دیگر کارشناسان تخصصی شرکت، بها دادن به تحقیقات کاربردی دراین زمینه، ایجاد انگیزه در افراد از طریق پادش، مشارکت و موارد دیگر راه را برای استفاده از این تکنیک حیاتی هموار ساخت
کلید واژه: هزینه یابی بر مبنای اهداف، رقابت، سیستم مدیریت هزینه
نویسنده(گان): محمد ایمانی برندق، حسین اعتمادی
منبع: دومین کنفرانس بین المللی مدیریت
موضوع: کارآفرینی
دسته: مقاله کنفرانس
سال انتشار: 1383
تعداد صفحات: 9
قیمت (تومان): 0
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.