شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 1,175
بازدید دیروز: 17,154
بازدید کل: 152,207,585
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 40
کاربران حاضر: 40
تحول دانش مدار مدیریت در یادگیری سازمانی
چکیده:
امروزه با وجود سرعت تغییرات دانش و فناوری های نوین سازمانی، دیگر کمتر کسی در ضرورت تحول شیوه های مدیریت سازمانی برای تطبیق با ویژگی های عصر جدید تردید دارد. حرکتی که با بازمهندسی نگاه وظیفه گرا به فرآیندگرا در سازمان های شبکه ای، تغییر فناوری های سازمانی ازحالت ماشین محور به دان شمحور در سازمان های مجازی و تبدیل نگرش سازمانی رییس محور به مشتری محور درسازمان های افقی همراه بود؛ امروزه با تحول نگرش سازمانی از کنترل هدفمند به یادگیری خلاقانه به شکل گیری سازمان های یادگیرنده انجامیده است. سازمان یادگیرنده سازمانی است که در خلق، اکتساب و انتقا ل دانش و در تعدیل رفتارش در جهت انعکاس دانش جدید مهارت دارد و دائما خود را به نحوی تغییر می دهد تا بتواند به نحو بهتری اطلاعات را جمع آوری ، مدیریت و استفاده کند. نظریه سازمان یادگیرنده خود به دنبال فعالیت های پژوهشی پیرامون یادگیری سازمانی شکل گرفت. مدیریت فرایند یادگیری سازمانی با حل سیستماتیک مساله ، آزمایش کردن ، یادگیری از تجارب گذشته و شیوه های نوین و انتقال سریع و مؤثر دانش در پیکره سازمان ، بکارگیری مهارت های گسترده نیروی انسانی را بهبود و کارایی آن را توسعه می دهد که این همه نیازمند مدیریت دانش است. مدیریت دانش راهی است که سازمان ها دانش را ایجاد، تسخیر، طبقه بندی، اصلاح، تسهیم و منتشر می کنند تا با آگاهی از سرمایه های فکری خود و اندازه گیری ارزش آنها، بتوانند سرعت تصمیم گیری و دقت پیشگویی های خود را افزایش دهند و عملکرد سازمانی را بهبود بخشند. اگرچه مدیریت دانش ابتدا در یک بستر تجاری رشد و توسعه پیدا کرد؛ اما امروزه چنان با سازماندهی منابع اطلاعاتی و ساماندهی ارتباطات سازمانی گره خورده است که نمی توان بدون آنها به تحول دانش مدار مدیریت در یادگیری سازمانی فکر کرد.در کاربردهای عملی مدیریت دانش، محیط سازمان یادگیرنده به عنوان یکی از مؤلفه های حیاتی نفوذ و انتشار کارآمد دانش و تجربه در سازمان لازم است به طوری که حفظ منافع رقابتی بدون یادگیری خلاقانه و توسعه دانش جدید غیر ممکن است. یک الگوی ساده تحول برنامه ریزی شده برای تلفیق دو پارادایم یادگیری سازمانی و مدیریت دانش، شامل سه مرحله آماده سازی و استراتژی های سازنده سازمان یادگیرنده ، ایجاد تحول دانش مدار مدیریت و تثبیت تحول سازمانی با تعریف نقش های جدید است
کلید واژه: مدیریت دانش، یادگیری سازمانی، سازمان یادگیرنده، مدیریت تغییر
نویسنده(گان): ابراهیم باقری، مهدی فیضی
منبع: دومین کنفرانس بین المللی مدیریت
موضوع: لجستیک
دسته: مقاله کنفرانس
سال انتشار: 1383
تعداد صفحات: 10
قیمت (تومان): 0
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.