شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
سه شنبه 07 اسفند 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 37,411
بازدید دیروز: 34,389
بازدید کل: 160,538,757
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 784
کاربران حاضر: 784
لحاظ ویژگیهای فرهنگ ایران برای انجام موفقیت آمیز تحول سازمانی
چکیده:
سرعت و عمق تغییرات در محیط باعث شده است تحول سازمانی به یکی از مهمترین مباحث مدیریت تبدیل شود . تحول سازمانی به دلیل فرایند پیچیده و چند بعدی آن معمولاً مشکل و زمان بر است . یک جنبۀ مهم این پیچیدگی به دلیل ارتباطی است که هر تحول سازمانی با فرهنگ دارد.اگر فرهنگ را ذهنیات مشترک، ارزشها و باورهای، یک جامعه بدانیم، محور هر تحول فرهنگی تقویت برخی از این ارزشها و باورها و تضعیف برخی دیگر می باشد . از آنجائی که تحول سازمانی، یک تغییر از قبل طراحی شده برای بهبود عملکرد می باشد،لازم است در طراحی و اجرای آن ویژگی های فرهنگی جامعه که بر فرایند سازمانی تأثیر می گذارد شناسایی و مدنظر قرار گیرد .این ویژگیها را می توان به دو دسته اصلی نگرش جامعه به تغییر و نگرش جامعه به روابط فرد و جامعه تقسیم بندی کرد . شناخت این نگرشها نه تنها به شناخت وضعیت موجود و تعیین وضعیت مطلوب کمک می کند، بلکه باعث طراحی و بر نامه ریزی بهتر فرایند تغییر و بکارگیری روشها و ابزار کارآمدتر می شود.این مقاله تلاشی است برای تعیین برخی ویژگی های فرهنگ ایران که بر تحول سازمانی تأثیر می گذارد . در ابتدای مقاله تحول سازمانی و فرهنگ و ارتباطات آنها بررسی نظری می شود و آنگاه برای تعیین ویژ گیهای فرهنگ ایران یک تحلیل تاریخی ارائه و سپس نتایج آن با برخی مطالعات میدانی مقایسه می گردد . و در نهایت با تلفیق مباحث ارائه شده ویژگی های فرهنگی ایران که بر موفقیت تحول سازمانی مؤثر است برشمرده می شود.در این مقاله برای اولین بار به جای انجام مطالعه میدانی، سعی شده است از نتایج دو طرح ملی پژوهشی برای تعیین گرایشهای فرهنگی ایرانیان استفاده شود. بدیهی است چنین بررسی اعتبار نتایج را بسیار بالا می برد. نتایج این مقاله نشان می دهد، نگرش ایرانیان نسبت به تغییر چندان مثبت نیست، اما در صورت احساس حمایت در آن مشارکت خواهند کرد و در هر صورت تطبیق پذیری آنها با تغییر زیاد است . همچنین ایرانیان، جمع گرا بوده و اولویت خاصی به روابطشان با دیگران می دهند و بر دستاوردهای کوتاه مدت و ملموس تأکید می کنند و در توزیع دستاوردها، گرایش قابل توجهی به مساوات دارند.
کلید واژه: مدیریت، فرآیند تغییر، تحول سازمانی، تحول فرهنگی، ایران، فرهنگ ایران
نویسنده(گان): مظاهر ضیایی
منبع: دومین کنفرانس بین المللی مدیریت
موضوع: پیرامون مدیریت
دسته: مقاله کنفرانس
سال انتشار: 1383
تعداد صفحات: 14
قیمت (تومان): 0
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.