شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
دوشنبه 03 دی 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 15,256
بازدید دیروز: 19,789
بازدید کل: 158,525,534
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 88
کاربران حاضر: 88
تحول در زنجیره عرضه ؛ حرکت از رویکرد ناب و وظیفه مدار به سمت رویکرد چابک و نیازمدار
چکیده:
این مقاله ، نشان خواهد داد که چگونه یکی از دو رویکرد "ناب" و یا "چابک" با توجه به نیازهای بازار برای یک زنجیره تامین برگزیده خواهد شد. در حقیقت، این دو رویکرد با یگدیگر کاملا متفاوتند؛ چراکه در اولی ، برنده ساز بازار، هزینه است؛ حال آنکه در دسترس بودن و پاسخگوئی سریع به تقاضا، عامل برد در رویکرد دوم به حساب می آید. زنجیره های عرضه چابک، باید نسبت به بازار حساس بوده و لذا باید چالاک و سریع باشند. این بدان معنی است که تعریف "ضایعات" یا "اتلاف" در رویکرد چابک با آن چه در زنجیره عرضه ناب مطرح می شود، دارای تفاوت است. انتخاب "نقطه جدایش" مناسب برای جریان مواد و جریان اطلاعات در زنجیره های عرضه، امکان ایجاد یک زنجیره عرضه دوسویه را فراهم خواهد نمود. این زنجیره، شامل زنجیره عرضه ناب(کارا) در سمت جلو و زنجیره عرضه چابک(اثربخش) در سمت عقب می باشد؛ لذا بهترین حالت، وضعیتی است که این دو زنجیره در نقطه جدایش به هم برسند. مقاله برای روشن شدن موضوع، پس از ارائه مفاهیم، در قالب یک موردکاوی به بررسی چرخه تکاملی زنجیره های تامین در بازار کامپیوترهای شخصی و نهایتا دستیابی به رویکرد "ناب/چابک" خواهد پرداخت.
کلید واژه: زنجیره عرضه – ناب – چابک – برنده ساز – توصیف کننده
نویسنده(گان): آرنوش شاکری، فرزانه دهقان نیری
منبع: اولین سمینار لجستیک 83
موضوع: لجستیک
دسته: مقاله کنفرانس
سال انتشار: 1383
تعداد صفحات: 14
قیمت (تومان): 0
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.
 

کرمانشاه گشت - اولین سامانه جامع گردشگری استان کرمانشاه