امروزه کارآفرینی به عنوان پدیده بسیار مهم برای کشورهای توسعه یافته و ضروری برای کشورهای درحال توسعه و توسعه نیافته، مورد توجه سیاستمداران و برنامه ریزان کلان اکثر کشورها قرارگرفته است و در اولویت های سیاستگذاری اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود به عنوان عاملی اثرگذار در نظر گرفته می شود. از آنجا که در عصر حاضر یکی از مهمترین دغدغه های دولت ها برطرف کردن مسئله بیکاری و تبعات آن در جامعه می باشد بنابراین پدیده کارآفرینی نیز که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم باعث ایجاد اشتغال در کشور می شود دارای اهمیت ویژه ای خواهد بود. به دلیل گستردگی مفهوم کارآفرینی در علوم مختلف، عوامل گوناگونی که می توانند بر ایجاد و یا عدم ایجاد آن مؤثر باشند و مفهوم بین رشته ای آن، این مقوله محل چالش صاحب نظران علوم مختلفی مانند اقتصاد، روانشناسی، مدیریت و ...بوده است و دانشمندان و پژوهشگران این علوم سعی بر بررسی آن از ابعاد گوناگون و دیدگاه های اختصاصی خود داشته اند؛ اما باوجود تفاوت ها در دیدگاه ها و نو ع متفاوت دریچه های دید علوم مختلف به آن تقریباً همه پژوهشگران این عرصه بر نقش کلیدی فرصت و اهمیت شناسایی آن در شکل گیری و به ثمر رسیدن پدیده کارآفرینی اتفاق نظر دارند. درنتیجه این امر عوامل تأثیرگذار بر شناسایی این فرصت ها نیز از ارزش ویژهای برخوردار خواهند بود و بر این راستا تحقیقات فراوانی در این عرصه موردنیاز هست.