هدف اصلی این پژوهش، بررسی عملکرد واحدهای کسب و کار امور گمرکی بندر چابهار از طریق اثرات بازارگرایی و پیشنیازهای آن می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران امور گمرکی بندر چابهار است. بر این اساس، 62 نفر از مدیران و کارشناسان از طریق نمونه گیری در دسترس بهره گرفته شده است. یافته ها نشان می دهد PLS انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از مدل سازی معادلات ساختاری توسط نرم افزار که رسمیت، پیچیدگی و تمرکز تأثیری بر بازارگرایی ندارند. اما کارآفرینی گرایی، کارمندگرایی و مشتری گرایی تأثیر معناداری بر بازارگرایی داشته اند. نتایج دربارة متغیرهای تعدیل گر نشان داد که تنها نقش واسطه ای پویایی بازار بر رابطه بین بازارگرایی و عملکرد کسب و کار پذیرفته شده است. سرانجام نتایج نشان داد که بازارگرایی تأثیر معناداری بر عملکرد کسب و کار دارد.