سوء رفتار کار از چالش برانگیزترین رفتارها در محیط کار هستند، که خیل عظیم پژوهش و نظریه پردازی را در چند دهه گذشته تاکنون به دنبال خود یدک می کشند. این رفتارها اغلب غیرمتعارف و نامشروع اند و دربرگیرنده ی رفتارهای خشونت آمیزی هستند که موجب آسیب های جسمانی و روانی به کارکنان یا سایر ذی نفعان و یا در دراز مدت باعث صدمات جبران ناپذیری برای سازمانها می گردند. اخیراً صاحب نظران سازمانی در بررسی های متعدد تأیید می کنند که گونه های مختلف سوء رفتار سازمانی به رفتار شیوع یافته در بین کارکنان و مدیران تبدیل شده است و پیامدهای آن را مهم و پرهزینه می دانند. براساس نظریه ی تبادل اجتماعی، ادراکات، سبب نگرش و نگرشها مبنای رفتار می شوند. با توجه به این موارد، ویژگیها، ادراکات، انتظارات و احساسات شخصی می توانند نگرشهای منفی به سوی کار و سازمان ایجاد کنند که در نتیجه ی عامل بیرونی و عینی آن رفتار است. این نظریه به تعامل بین دو نفر اشاره دارد که هر کدام دنبال حداکثر کردن سود خود هستند. در سازمان بین مدیر و کارمند همیشه بر سر حداکثر کردن سود (مدیر به عنوان نماد تحقق کننده منافع سازمان و کارکنان به عنوان نماد ابزار رسیدن به هدف) تنازع وجود دارد. در نتیجه، تعاملات روزمره ی مدیران و کارکنان در برخی موارد سبب کنشهایی می شود که کارمند آن را بی عدالتی مدیر یا سازمان قلمداد می کند. لذا یکی از عوامل کاهش دهنده ی سوء رفتار کارکنان سازمانها، عدالت سازمانی می باشد، مخصوصاً اگر این عدالت براساس شاخص های نهج البلاغه امام علی (ع) باشد. چرا که عدالت به عنوان یکی از باورهای اصلی شیعه در کنار اصل توحید قرار دارد و بنابراین در دین مبین اسلام از اهمیت فراوانی برخوردار است.