مدیریت صحیح سازمان آموزش و پرورش تا حد زیادی نیاز به پیش بینی آینده دارد ،نقش آینده پژوهی در اصلاح روشهای ناکارآمد گذشته به وضوح قابل توجه است ،همچنین بعلت نقش مزیت رقابتی در دنیای امروز نیاز داریم آینده را بشناسیم تا از رقیبانمان پیشی بگیریم . پس از تدوین سند جامع چشم انداز در کشور برای عملیاتی کردن اهداف مندرج در آن تلاش شد تا مسیر حرکت به سمت آینده در افق چشم انداز به صورتی شفاف تر پیگیری شود. برخی از این اسناد در حوزه های علم و فناوری و برخی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی تدوین شده و یا در حال تدوین هستند.لذا سازمان های دانش محور و فناور محور هم باید مطالعات آینده پژوهی را در راستای بهینه شدن مورد استفاده قرار دهند.در این مقاله ابتدا تعاریفی از آینده پژوهی آورده میشود که با مفاهیم ،روشها و کارکردهای این عبارت که اکنون یک علم مستقل شمرده میشوند ،آشنا شویم و سپس دلایل مقاومت در برابر چنین مفهوم راهگشایی در نهاد اموزش و پرورش بعنوان یکی از حیاتی ترین بخشهای جامعه، پرداخت و اولویت بندی میشوند.در خاتمه به منظور شناسایی مهمترین دلایل مقاومت داده ها تشریح شده ، نتایج آماری و نمودارهای پاره تو به منظور رتبه بندی آنها ارائه میگردد.