با توجه به پیشرفت سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان، لازم است تا راهکار مناسبی که بتواند دسترسی به منابع و خدمات سازمانی را برای کاربران و ذی نفعان سازمان از راه دور و در یک محیط منعطف پیشرفته باقابلیت توسعهپذیری و دسترسی بالا و به صورت مقیاسپذیر و امن فراهم سازد، شناسایی و اجرایی شود. یکی از فناوری های رو به رشد که نظر محافل علمی و تجاری را به خود جلب کرده است رایانش ابری میباشد. بدین ترتیب تحقیق حاضر بررسی تأثیر نوع خدمات رایانش ابری و فعالیتهای زنجیره ارزش بر مزایای کسب و کار در شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات شهر تهران را مورد توجه قرار داده است. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه مدیران و کارکنان شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات شهر تهران تشکیل میدهند که با توجه به فرمول کوکران 334 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمع آوری دادهها از پرسشنامه چن و همکاران (2016) استفاده گردید که ضریب پایایی پرسشنامه موجود با استفاده از آلفای کرونباخ 84/. حاصل گردید. همچنین جهت تجزیه تحلیل دادهها از نرمافزار 22 SPSS استفاده گردید. نتایج حاصل از تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که مزایای کسبوکار در شرکتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات تهران بر اساس نرم افزار بهعنوان سرویس، پلت فرم بهعنوان سرویس و زیرساخت بهعنوان سرویس باهم تفاوت معناداری دارند. همچنین بین فعالیتهای زنجیره ارزش بر اساس فعالیتهای اصلی و فعالیتهای فرعی زنجیره ارزش تفاوت معناداری وجود ندارد؛ اما فعالیتهای زنجیره ارزش نقش تعدیل گر رابین رایانش ابری و مزایای کسب و کار دارند. بدین ترتیب میتوان نتیجه گیری کرد که رایانش ابری یکراه مؤثر برای کسب مزایای عمده در کسب و کارها میباشد.